Gå til innhold

POLL: Første date

Fremhevede innlegg

Gjest badeand1
Skrevet

Er du da såpass gammeldags at du har middagen klar når han kommer hjem fra jobb?

Gjør du ferdig husarbeidet før han kommer hjem så du ikke forstyrrer han på kveldstid?

Er jeg på vei til å få litt kjeft nå..? :sjenert:

Du fikk hvertfall et pluss fra meg!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Å betale min del på ca 150 kroner koster meg jo ingenting!

jooo, det koster deg 150 kr, vel! :nigo:

Gjest Tidssone
Skrevet

Den som inviterer spanderer. *old-fashion-girl*

Jeg inviterer ofte hjem på mat. Skal da den jeg inviterer betale halvparten? (Særlig spørsmål til dere som mener man alltid skal dele 50/50. Jeg lager avsindig god mat og kjøper alltid dyr vin.)

Skrevet

La menn få være menn - den berømte sitaten som menn sier ofte... he he

1date = en selvfølge at han betaler,

men sånn ellers kan man alltids dele regningen.

Gjest SemperFi
Skrevet (endret)

Når jeg går på date eller div cafe med ei jente, så tar jeg forbehold at jeg må ta regningen. 80% av gangene har jeg tatt regningen, 10% har hun ville tatt regningen og resterende 10% (ca % på alle) har vi splittet.

Men for meg er det ikke pengene som er tema, jeg er ikke pengefokusert menneske, det er kanskje litt individuelt?

Uansett så er det ikke en ting jeg går å tenker på i etterkant.

Edit:

Kanskje det har litt med kultur å gjøre også?

Jeg tar det også litt som, om det er jeg som inviterer så betaler jeg, om det er henne som inviterer spanderer hun?

Endret av SemperFi
Skrevet

å forvente at mannen skal spandere syns jeg er helt feil, men jeg liker å gå på sånne gratis dater på første date og sånt jeg, =) som at jeg pakker med litt mat på en tur, eller går i byen å tar en cafe, sånne billige ting lixom =)

så hvis han liker meg og ber meg ut igjen på resturang liker jeg som jente å føle at jeg er "verd" å spandere på..

men alle er forskjellige =)

jeg er også veldig flink til å invitere hjem til meg på hjemmelaget god billig mat :D

• Liker 1
Skrevet (endret)

å forvente at mannen skal spandere syns jeg er helt feil, men jeg liker å gå på sånne gratis dater på første date og sånt jeg, =) som at jeg pakker med litt mat på en tur, eller går i byen å tar en cafe, sånne billige ting lixom =)

så hvis han liker meg og ber meg ut igjen på resturang liker jeg som jente å føle at jeg er "verd" å spandere på..

men alle er forskjellige =)

jeg er også veldig flink til å invitere hjem til meg på hjemmelaget god billig mat :D

Pakke med deg mat på date? :overrasket: Herreeeeeegud :hakeslepp: nå har jeg hørt det også.

Det høres jo ut som du er enda gjerrigere da, når du ikke er villig til å spandere på deg selv en gang.

Endret av Bella21
  • Liker 1
Skrevet

Hva om både gutten og jenta er fattige, slik at ingen av dem har råd til å spandere. Da kan de jo aldri dra ut, for ingen vil invitere, hvis det skal være slik at den som inviterer også automatisk spanderer.

Og jeg merker at jeg blir forvirret av dette innlegget. Hvorfor er det uff og æsj? En 20-kroning er ikke så mye nei, men om begge har spist for noe hundelapper kan den summen bety en del hvis man har lite penger den måneden.

Hvis man er så fattig at man aldri har råd til å gå ut, så kan man invitere folk hjem til seg da...

Fordi det er som å dra i bryllup og si, sorry men jeg har så lite penger denne mnd, så jeg tok med en matpakke til dere...

Når man ikke har penger til noe, så gjør man det ikke/kjøper ikke noe, altså HOLD DEG HJEMME helt til du kan dra på date som et verdig menneske, og ikke skamme ut deg selv og daten din ved å dele opp en regning på 300 kr ?

Men det er vel mer et personlighetspørsmål, enkelte mennesker er bare gjerrige... OG KVALMT ER DET JA ! :)

Skrevet

Jeg liker å dele regningen 50/50, ellers så hadde jeg følt at jeg hadde "stått i gjeld" til noen. Er et eget uttrykk for sånt "det er ikke noe som heter en gratis lunch", og det ligger i grunn noe i dette. Særlig når man går ut med noen synes jeg det er greit å vise at jeg kan betale for det jeg har spist, ellers synes jeg man virker forventende, fattig og slu. Som kvinnfolk har jeg da penger selv, trenger ikke å ha en mann/dame til å spandere på meg. Dersom vedkommende hadde insistert på å ta regningen er det derimot noe annet, fordi da vet denne personen at jeg i utgangspunktet var klar til å ta min del av regningen. Hadde vi derimot avtalt å møtes flere ganger hadde jeg vel sagt noe sånt som "neste gang spanderer jeg". Det er bla hvordan min kjære og jeg gjør det, annenhver gang :rodmer: . Dette faller meg forøvrig helt naturlig, og det er slik jeg er oppdratt.

• Liker 1
Skrevet

Pakke med deg mat på date? :overrasket: Herreeeeeegud :hakeslepp: nå har jeg hørt det

Pakke med seg mat PÅ TUR, sa hun. En piknik kan da være ganske romantisk?

• Liker 1
Skrevet

Hvis man er så fattig at man aldri har råd til å gå ut, så kan man invitere folk hjem til seg da...

Fordi det er som å dra i bryllup og si, sorry men jeg har så lite penger denne mnd, så jeg tok med en matpakke til dere...

Når man ikke har penger til noe, så gjør man det ikke/kjøper ikke noe, altså HOLD DEG HJEMME helt til du kan dra på date som et verdig menneske, og ikke skamme ut deg selv og daten din ved å dele opp en regning på 300 kr ?

Men det er vel mer et personlighetspørsmål, enkelte mennesker er bare gjerrige... OG KVALMT ER DET JA ! :)

Jeg synes derimot dine holdninger her er ufattelig kvalme. Vi får være enige om å være uenige.

• Liker 1
Skrevet

Enkelte har rett og slett ikke så veldig mye penger. Dersom man dater en stund kan det bli mye. Skal ikke studenter f.eks. få lov til å date?

Jeg liker ikke særlig godt å føle at jeg står i gjeld til noen. Tror man må se litt på den økonomiske situasjonen til de to som dater også. Jeg ville, som student, følt at det var greiere å bli spandert på av en i fast jobb med god inntekt enn av en annen student.

Men jeg vil alltid tilby å betale i hvert fall min del, gjerne hele. Og så varierer det litt etter hvem jeg er sammen med hvor påståelig jeg vil være.

• Liker 1
Skrevet

For meg er det naturlig at den som inviterer til date tar regningen, helt uavhengig av hvilken part som inviterte. Det er i mine øyne normal folkeskikk.

På andre, tredje, .. date kan man dog dele regningen.

Gjest True Khaleesi
Skrevet

For det første, det står POLL i overskriften. Burde du ikke da fikse en skikkelig poll?

For det andre, nei jeg forventer ikke at mannen skal betale. Men han får mange plusspoeng dersom han gjør det ;)

Gjest True Khaleesi
Skrevet

Er du da såpass gammeldags at du har middagen klar når han kommer hjem fra jobb?

Gjør du ferdig husarbeidet før han kommer hjem så du ikke forstyrrer han på kveldstid?

Er jeg på vei til å få litt kjeft nå..? :sjenert:

Jeg er slik. Noe galt i det eller?

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil å forvente at mannen skal betale når man er på date. Absolutt ikke noe imot å betale. Synes det er hyggelig om han betaler på første date. Det må jeg innrømme. Men blir ikke skuffet om han vil splitte regninga.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Pakke med deg mat på date? :overrasket: Herreeeeeegud :hakeslepp: nå har jeg hørt det også.

Det høres jo ut som du er enda gjerrigere da, når du ikke er villig til å spandere på deg selv en gang.

født i oslo eller? siden du ikke har hørt om piknik

• Liker 2
Skrevet

TS her.. Sorry jeg skrev poll. aner ikke helt hva det innebærer, men skrev det fordi jeg var ute etter folks mening!

Å betale min del på ca 150 kroner koster meg jo ingenting! Samtidig er jeg, som en moderne kvinne, opptatt av å av og til føle meg spesiell. Når gutten har invitert, bruker jenta sånn omtrent dobbel så lang tid på å fixe og ordne seg til daten. Klær og sminke er også dyrere utgifter for kvinnen. Vi gjør dette blant annet for å glede mannen.. så pre-invisteringen er allerede mye høyere (selv om vi selvsagt hadde gjort dette uansett). Nå er det annerledes hvis man er enige om å gå ut og spise, og det er høye regninger.. men alvorlig talt: 300 kroner er jo ingenting i dag.

Jeg pleier ALLTID å spandere på date nummer to om mannen har vært gentlemann nok til å spandere første gangen.

Poenget mitt er signaleffekten dette gir. En mann som regner ut at kaffe kostet 37 kroner, colaen 32 og pilsen 54 kroner, og betaler på krona.. vettuhva. Da kan han iallefall si, vi deler 50/50. For meg gir det meg vibber på at han ikke vil møtes igjen. En mann som er smart, og vil møte dama igjen, betaler.. jeg tror ikke vi er kommet lengere i kjønnsrollemønsteret enn som så!

Jeg synes det mest tvilsomme i denne problemstillingen er at du kobler det å føle seg spesiell mot å bli spandert på, og ser på det å fikse seg før en date som en pre-invistering. Personlig kjøper jeg meg klær, og fikser meg, for selv å føle meg bra. Jeg kan finne langt mer interessante måter en mann kan få meg til å føle meg spesiell på, og hvem som betaler hva er meg knakende likegyldig. Derimot har jeg noen problemer med den signaleffekten du sender ut her.. den sier nemlig noe at kvinner, og dating, er en tjeneste menn kjøper, bla ved å skulle betale for måltidet. DET er kleint.

• Liker 3
Skrevet

SÅ glad for at jeg er kvinne, av typen hetrofil.. djeezes!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Helt greit og akseptabelt. Det var slik vi gjorde det på første date. Hvorfor skal mannen betale bare fordi han er mann? MEN, samtidig, hvis man inviterer ut så syne jeg man kan spandere, uavhengig om man er mann eller kvinne. Det kommer an på omstendighetene selvsagt også.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...