Gå til innhold

POLL: Første date

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS her.. Sorry jeg skrev poll. aner ikke helt hva det innebærer, men skrev det fordi jeg var ute etter folks mening!

Å betale min del på ca 150 kroner koster meg jo ingenting! Samtidig er jeg, som en moderne kvinne, opptatt av å av og til føle meg spesiell. Når gutten har invitert, bruker jenta sånn omtrent dobbel så lang tid på å fixe og ordne seg til daten. Klær og sminke er også dyrere utgifter for kvinnen. Vi gjør dette blant annet for å glede mannen.. så pre-invisteringen er allerede mye høyere (selv om vi selvsagt hadde gjort dette uansett). Nå er det annerledes hvis man er enige om å gå ut og spise, og det er høye regninger.. men alvorlig talt: 300 kroner er jo ingenting i dag.

Jeg pleier ALLTID å spandere på date nummer to om mannen har vært gentlemann nok til å spandere første gangen.

Poenget mitt er signaleffekten dette gir. En mann som regner ut at kaffe kostet 37 kroner, colaen 32 og pilsen 54 kroner, og betaler på krona.. vettuhva. Da kan han iallefall si, vi deler 50/50. For meg gir det meg vibber på at han ikke vil møtes igjen. En mann som er smart, og vil møte dama igjen, betaler.. jeg tror ikke vi er kommet lengere i kjønnsrollemønsteret enn som så!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tilbyr meg alltid å enten betale eller at vi skal spleise. Nå i dag hvor kvinner også jobber er det ingenting som tilsier at det er mannen som skal betale første daten.

• Liker 1
Skrevet

TS her.. Sorry jeg skrev poll. aner ikke helt hva det innebærer, men skrev det fordi jeg var ute etter folks mening!

Å betale min del på ca 150 kroner koster meg jo ingenting! Samtidig er jeg, som en moderne kvinne, opptatt av å av og til føle meg spesiell. Når gutten har invitert, bruker jenta sånn omtrent dobbel så lang tid på å fixe og ordne seg til daten. Klær og sminke er også dyrere utgifter for kvinnen. Vi gjør dette blant annet for å glede mannen.. så pre-invisteringen er allerede mye høyere (selv om vi selvsagt hadde gjort dette uansett). Nå er det annerledes hvis man er enige om å gå ut og spise, og det er høye regninger.. men alvorlig talt: 300 kroner er jo ingenting i dag.

Jeg pleier ALLTID å spandere på date nummer to om mannen har vært gentlemann nok til å spandere første gangen.

Poenget mitt er signaleffekten dette gir. En mann som regner ut at kaffe kostet 37 kroner, colaen 32 og pilsen 54 kroner, og betaler på krona.. vettuhva. Da kan han iallefall si, vi deler 50/50. For meg gir det meg vibber på at han ikke vil møtes igjen. En mann som er smart, og vil møte dama igjen, betaler.. jeg tror ikke vi er kommet lengere i kjønnsrollemønsteret enn som så!

Sikker på at du selv er kvinner..? :gjeiper:

Jeg synes dette lyser litt av usikker mann....

Anyway..

Sminke kjøper man da som regel uansett, enten man dater eller ikke. Det er jo ikke som om man bruker sminke kun som et middel for å hale i land en godbit av et mannfolk, for deretter å aldri sminke seg igjen.

På en date forventer jeg virkelig ikke at mannen skal ta hensyn til mine sminkeutgifter. Tilsvarende sitter ikke jeg og tenker på hvor mye penger og tid han evt har brukt på sine klær, hår, og diverse produkter.

Videre tror jeg nok man har litt personlighe problemer dersom man er avhengig av å bli spandert på for å føle seg "spesiell" nok. Om man sliter med å føle seg spesiell, burde man heller dyrke sine gode sider og lære seg selv bedre å kjenne, fremfor å legge sitt ego i hendene på en man knapt kjenner og forvente at vedkommede skal klare å gi deg en følelse av å være så himla unik.

Og om du med "spesiell" egentlig mener at du vil han skal like deg fordi du er deg, så er det for det første ingen automatisk kobling mellom dette og det å spandere, og for det andre vil han på et såpass tidlig tidspunkt i deres relasjon uansett ikke kjenne deg godt nok til å ha slike følelser for deg enda.

Og hva signaleffekten angår... Vel, du ser selv at de fleste som har svart i denne tråden sier at spandering ikke er noe must. Selv har jeg datet flere menn, de fleste av dem har verken spandert mat eller kjøpt ting til meg, men hvorvidt jeg har ønsket å treffe dem igjen har vært fullstendig uavhengig av dette. Jeg har hatt superkjemi med menn som ikke brukte en eneste krone på meg, og jeg har hatt dårlig kjemi med menn som brukte massevis på meg.

Om man dømmer en mann nedenom og hjem bare fordi han ikke tar regninga, går man glipp av utrolig mange fantastiske menn!

Jo, vi - eller ihvertfall de fleste av oss - har faktisk fjernet oss tilstrekkelig fra femtitalls-kjønnsrollene til at det oppleves som uproblematisk å betale vår del av en regning.

• Liker 3
Gjest Nuppdupp
Skrevet

Sikker på at du selv er kvinner..? :gjeiper:

Jeg synes dette lyser litt av usikker mann....

Anyway..

Sminke kjøper man da som regel uansett, enten man dater eller ikke. Det er jo ikke som om man bruker sminke kun som et middel for å hale i land en godbit av et mannfolk, for deretter å aldri sminke seg igjen.

På en date forventer jeg virkelig ikke at mannen skal ta hensyn til mine sminkeutgifter. Tilsvarende sitter ikke jeg og tenker på hvor mye penger og tid han evt har brukt på sine klær, hår, og diverse produkter.

Videre tror jeg nok man har litt personlighe problemer dersom man er avhengig av å bli spandert på for å føle seg "spesiell" nok. Om man sliter med å føle seg spesiell, burde man heller dyrke sine gode sider og lære seg selv bedre å kjenne, fremfor å legge sitt ego i hendene på en man knapt kjenner og forvente at vedkommede skal klare å gi deg en følelse av å være så himla unik.

Og om du med "spesiell" egentlig mener at du vil han skal like deg fordi du er deg, så er det for det første ingen automatisk kobling mellom dette og det å spandere, og for det andre vil han på et såpass tidlig tidspunkt i deres relasjon uansett ikke kjenne deg godt nok til å ha slike følelser for deg enda.

Og hva signaleffekten angår... Vel, du ser selv at de fleste som har svart i denne tråden sier at spandering ikke er noe must. Selv har jeg datet flere menn, de fleste av dem har verken spandert mat eller kjøpt ting til meg, men hvorvidt jeg har ønsket å treffe dem igjen har vært fullstendig uavhengig av dette. Jeg har hatt superkjemi med menn som ikke brukte en eneste krone på meg, og jeg har hatt dårlig kjemi med menn som brukte massevis på meg.

Om man dømmer en mann nedenom og hjem bare fordi han ikke tar regninga, går man glipp av utrolig mange fantastiske menn!

Jo, vi - eller ihvertfall de fleste av oss - har faktisk fjernet oss tilstrekkelig fra femtitalls-kjønnsrollene til at det oppleves som uproblematisk å betale vår del av en regning.

greit nok at man ikke skal forvente å bli spandert på. jeg har tatt regninga selv en del ganger. men det å sitte å regne på krona hvor mye han skal betale, gir feil signaler om man koser seg. da er det bedre at en spanderer den gangen og den andre neste gang. men hvis det ikke blir noen neste date, så skjønner jeg :gjeiper:

• Liker 3
Gjest badeand1
Skrevet

Lurer på om det blir ramaskrik hvis han velger å ikke tipse servitøren. :fnise:

"han er egoistisk, "dump" han!!"

Skrevet

Lurer på om det blir ramaskrik hvis han velger å ikke tipse servitøren. :fnise:

"han er egoistisk, "dump" han!!"

Neinei, hvis han tipser servitøren er han sikkert kåt på henne/ham og bør derfor dumpes av den grunn.

Gjest badeand1
Skrevet

Neinei, hvis han tipser servitøren er han sikkert kåt på henne/ham og bør derfor dumpes av den grunn.

:ler:

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

uansett om han betaler tips eller ikke: DUMP HAN!!!! FOR EN IDIOT :ler:

Endret av Nuppdupp
Skrevet

Jenter begynner plutselig å gå hjulbeint når jeg spanderer på dem, så prøver helst å unngå det..

No but srsly, så er jeg litt enig med personen som sa at den som inviterer skal betale (samme med kino). Kommer selvføgelig an på hvor man spiser, om begge er studenter osv :)

• Liker 2
Skrevet

Den som inviterer til date skal spandere.

WORD

Gjest badeand1
Skrevet

Jenter begynner plutselig å gå hjulbeint når jeg spanderer på dem, så prøver helst å unngå det..

Skjønner det godt hvis det er deg det er bilde av i avataren. :fnise:

Skrevet

Skjønner det godt hvis det er deg det er bilde av i avataren. :fnise:

Det er dessverre ikke det, men det er flere(2-3) stykker som har sagt at vi ligner!

Ene sa til og med at vi lignet veldig, mulig det bare var fordi hu visste jeg likte å høre det :P

• Liker 1
Skrevet

Jeg går alltid ut ifra at man betaler for sitt eget når man er ute og spiser. Om daten vil være galant og spandere så skal han vel få lov til det, men da kan kanskje jeg heller spandere en annen gang.

Forventer ingenting. 300 kr er lommerusk for noen, mens for andre er det faktisk en ganske betydelig sum. Det må man respektere.

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Det er dessverre ikke det, men det er flere(2-3) stykker som har sagt at vi ligner!

Ene sa til og med at vi lignet veldig, mulig det bare var fordi hu visste jeg likte å høre det :P

Nice. :nigo:

Gjest MorAase
Skrevet

Når mannen inviterer til date, og han gir uttrykk gjennom hele daten at han liker deg. Likevel, når regninga kommer, betaler han sin del og sender regningen videre. La oss si den totale regningen er på ca. 300 kroner.

Akseptabelt eller ikke?

Nei! Mannen spanderer! Hva ellers skal en med en mann?

Skrevet

Poenget mitt er signaleffekten dette gir. En mann som regner ut at kaffe kostet 37 kroner, colaen 32 og pilsen 54 kroner, og betaler på krona.. vettuhva.

Hahah, uff så kvalmt! Da hadde jeg ydmyket han og gitt servitøren 300 spenn, og sagt at de h*n fikk av han, kan beholdes som tips ;)

Æsj... jeg kjenner jeg blir kvalm av sånne folk :)

Skrevet

Jeg er nå såpass gammeldags jeg da, at jeg syns mannen skal betale første date. Hvis det var han som inviterte da selvsagt.

Jeg syns det å dele på regninga er litt kleint egentlig. Da ville jeg heller at en skal betale, og så betaler den andre på neste date.

Er du da såpass gammeldags at du har middagen klar når han kommer hjem fra jobb?

Gjør du ferdig husarbeidet før han kommer hjem så du ikke forstyrrer han på kveldstid?

Er jeg på vei til å få litt kjeft nå..? :sjenert:

• Liker 3
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Er du da såpass gammeldags at du har middagen klar når han kommer hjem fra jobb?

Gjør du ferdig husarbeidet før han kommer hjem så du ikke forstyrrer han på kveldstid?

Er jeg på vei til å få litt kjeft nå..? :sjenert:

Nei, jeg er selvfølgelig gammeldags bare på områder der det gagner meg selv.

Men seriøst, hvis du inviterer ei jente ut, spanderer du ikke på henne? Deler du regningen i to eller betaler dere det dere har kjøpt selv?

Skrevet

Jeg syns det er den som inviterer den andre på middag er den som skal spandere.

Skrevet

Hva om både gutten og jenta er fattige, slik at ingen av dem har råd til å spandere. Da kan de jo aldri dra ut, for ingen vil invitere, hvis det skal være slik at den som inviterer også automatisk spanderer.

Poenget mitt er signaleffekten dette gir. En mann som regner ut at kaffe kostet 37 kroner, colaen 32 og pilsen 54 kroner, og betaler på krona.. vettuhva.

Hahah, uff så kvalmt! Da hadde jeg ydmyket han og gitt servitøren 300 spenn, og sagt at de h*n fikk av han, kan beholdes som tips ;)

Æsj... jeg kjenner jeg blir kvalm av sånne folk :)

Og jeg merker at jeg blir forvirret av dette innlegget. Hvorfor er det uff og æsj? En 20-kroning er ikke så mye nei, men om begge har spist for noe hundelapper kan den summen bety en del hvis man har lite penger den måneden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...