AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #1 Skrevet 23. februar 2012 Når mannen inviterer til date, og han gir uttrykk gjennom hele daten at han liker deg. Likevel, når regninga kommer, betaler han sin del og sender regningen videre. La oss si den totale regningen er på ca. 300 kroner. Akseptabelt eller ikke?
Gjest Nuppdupp Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 nei. enten tar jeg hele eller så tar han hele. 300 kr hahahaha 3
Gjest badeand1 Skrevet 23. februar 2012 #3 Skrevet 23. februar 2012 Nei, det syns jeg ikke han skal. Vil han så værsegod. Men å forvente at han skal gjøre det blir bare feil. 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 Selvsagt er det akseptabelt at man deler på regninga, vi lever da ikke på femtitallet lengre heller.. De fleste kvinner har egen inntekt nå for tiden. Jeg forventer aldri å få noe som helst av menn jeg dater/er sammen med. Man drar på date for å bli kjent med et annet menneske og potensiell kjæreste, ikke for å få gaver og mat. 7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #5 Skrevet 23. februar 2012 Det lover aldri bra at noen skal spleise regningen. Jeg har vært på et par sånne dater, men det ble ikke flere dater. Det forteller mye om en mann. Det forteller at han er egoistisk ellers også. 3
Gjest badeand1 Skrevet 23. februar 2012 #6 Skrevet 23. februar 2012 Det lover aldri bra at noen skal spleise regningen. Jeg har vært på et par sånne dater, men det ble ikke flere dater. Det forteller mye om en mann. Det forteller at han er egoistisk ellers også. Det er jo du også, siden du ikke betalte for alt. 1
Gjest "gjest" Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 Den som inviterer til date skal spandere. 7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #8 Skrevet 23. februar 2012 Det lover aldri bra at noen skal spleise regningen. Jeg har vært på et par sånne dater, men det ble ikke flere dater. Det forteller mye om en mann. Det forteller at han er egoistisk ellers også. Hva er egoistisk med å dele 50/50 på ting? Den type menn du ender opp med med den innstillingen du viser her, er nettopp den type menn som i det lange løp faktisk viser seg å være de virkelige egoistene. Slike som vil synes du er egoistisk dersom du ikke tar alt husarbeidet f.eks.... Og sånn på generelt grunnlag er det like tullete å kalle en mann som vil dele på regninga for egoistisk, som det er å kalle en kvinne som ikke spanderer på mannen for egoistisk. 2
LeaMichele Skrevet 23. februar 2012 #9 Skrevet 23. februar 2012 det er ingenting jeg tenker på. enten betaler han, eller jeg, eller så spleiser vi. om jeg vil betale så gjør jeg det. det er ingenting galt med å spleise på første date, det er jo tross alt bare FØRSTE date. jeg kan skjønne om man ikke vil spandere første gang man treffes. 3
Gjest Wei Wei Skrevet 23. februar 2012 #10 Skrevet 23. februar 2012 Det at han liker deg betyr ikke automatisk at han skal spandere. 2
Gjesten Skrevet 23. februar 2012 #11 Skrevet 23. februar 2012 Jeg synes det er helt naturlig at man deler. 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #12 Skrevet 23. februar 2012 I utgangspunktet tenker jeg at den som inviterer noen andre med ut (enten det er en mann, kvinne, sjefen, foreldre, venner, etc.) spanderer. Det er da normal folkeskikk? Men så er det jo ikke alltid at det er en kjempetydelig invitasjon, mer at man bestemmer seg sammen for å gå ut, og da er det helt greit å spleise. Også om det er en date. 1
Rainbow Skrevet 23. februar 2012 #13 Skrevet 23. februar 2012 Fullstendig akseptabelt. Hvorfor skal alt kjønnssegregeres egentlig? Syns man kan betale hver sin del, jeg. Men så har jeg aldri datet menn, da, så jeg er jo ikke vant til denne kjønnsrolle-greia. 2
Gjest Cosette Skrevet 23. februar 2012 #14 Skrevet 23. februar 2012 Om man inviterer noen på date, altså en invitasjon av typen "får jeg ta deg med på *sett inn restaurantnavn* på fredag?", mener jeg at den som inviterer betaler, uavhengig om det er kvinnen eller mannen. Men da bør jo selvsagt den inviterte parten være den som inviterer en eventuell neste gang (dog ikke nødvendigvis invitere til noe like dyrt, ingen kan kreve at noen av partene skal overskride det de finner økonomisk overkommelig bare fordi den andre parten har råd til å invitere på luksuriøse dater). Om det ikke er en like konkret invitasjon, mer et forslag om å treffes, og at man sammen finner ut hva, så er det naturlig at hver av partnene betaler for seg selv. Om man ikke splitter regningen, så kan man betale annenhver gang om man ønsker å treffes igjen. Det er klart at i et likestilt samfunn kan ikke kvinnen på den ene siden kreve å stille økonomisk likt med mannen og samtidig forvente full kurtise som kun går fra ham til henne. Om en mann er i en aktiv datingperiode blir det lett en dyr affære om han må ta den fulle økonomiske belastningen for en serie første dater før det endelig klaffer med noen. Når det er sagt, så er ikke denne forventningen om skjevhet noe som kun ligger hos kvinnen; jeg har selv flere ganger måttet krangle meg til å få betale for min egen kaffe eller lunsj eller hva det nå måtte være. Og da har det ikke engang vært ordentlige dater, kun kameratslige treff med mannlige bekjentskaper. For noen av dem har denne iveren etter å betale for meg skyldtes en usikkerhet rundt hva som er forventet fra min side, og for å sikre seg mot å bli oppfattet som udannet velger de å opptre galant. For andre av dem har dette med å betale for en kvinne nesten uansett forhold virket å være en selvsagt del av deres identitet som menn, og når jeg takker høflig nei og drar kortet før de får tid til å protestere synes de jeg er sær og vanskelig. 1
Snøvott Skrevet 23. februar 2012 #15 Skrevet 23. februar 2012 Hver betaler for seg, det er slik jeg liker det.
Strikkemamma Skrevet 23. februar 2012 #16 Skrevet 23. februar 2012 Jeg får ikke lov å spandere på kjæresten, selv om jeg har aldri så lyst. Litt søtt da
Envy Skrevet 23. februar 2012 #17 Skrevet 23. februar 2012 Jeg blir skikkelig flau og ille til mote av å bli spandert på, så hadde foretrukket å betale 50/50 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 23. februar 2012 #18 Skrevet 23. februar 2012 Jeg er nå såpass gammeldags jeg da, at jeg syns mannen skal betale første date. Hvis det var han som inviterte da selvsagt. Jeg syns det å dele på regninga er litt kleint egentlig. Da ville jeg heller at en skal betale, og så betaler den andre på neste date. 3
Swirly Skrevet 23. februar 2012 #19 Skrevet 23. februar 2012 Det er jo ingen poll her.... Føler meg lurt!! 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå