Gå til innhold

Lesbisk og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger å lufte tankene litt.

Jeg har ønsket meg barn i mange år. Er for tiden i et forhold med en kvinne, vi er gift og vi ønsker å få barn. Min kone er klar på at hun vil bruke donor, og da i Danmark, slik at donoeren ikke er kjent.

Nå har jeg den siste tiden begynt å tvile litt på dette med donor, to kvinner som får barn osv. Jeg er usikker på om barnet vil få det godt med "kun" to mødre og ingen kjent far. Vi har gode mannlige venner, samt min kones bror som ønsker å være mannlige forbilder for våre barn. Så er det dette med biologisk tilknytning som opptar meg. Jeg har lest studier som sier at barn som vokser opp med homofile foreldre har det bra, og at de utvikler seg på lik linje med barn som vokser opp med heterofile foreldre. Men jeg er altså usikker på om det er riktig å la et barn vokse opp uten å få muligheten til å finne noe ut om farsslekten.

Vi har jo andre muligheter enn donor. Vi kan selvsagt samarbeide med homofile par eller en enslig homofil mann om å få barn i lag. Men da vil barnet få tre-fire foreldre. Og det er jeg usikker på om er bra, om det kan bli for mange for barnet å forholde seg til. Og vi foreldrene skal jo også samarbeide om barnet i mange år, og det er ikke lett, vil jeg tro, å få det til når man er så mange. Det å finne en mann eller to som jeg og min kone vil ha i våre liv i så mange år vil jo bli en utfordring.

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men kanskje det er noen her om har vært i samme situasjon? Eller kjenner noen som har vært i en slik situasjon? Eller om det er andre som har noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Men jeg er altså usikker på om det er riktig å la et barn vokse opp uten å få muligheten til å finne noe ut om farsslekten.

Dere kan jo velge åpen donor slik at barnet kan møte faren når det blir 18 år.

Min oppfatning er at så lenge barnet er ønsket og har gode foreldre (uansett om det bare en en foreldre, et hetrofilt par, et homofilt par osv) så vil ikke barnet ta noen skade av det.

• Liker 10
Gjest Consensio
Skrevet

Kjenner forresten 2 lesbiske par som har valgt donor, det ene paret har 2 barn og det andre paret har 1 barn.

Av hva jeg ser og hører så har de ikke hatt noen problemer, de som har to barn har fortalt barna hvor de kommer fra (barna er store nok til å forstå) og hvorfor de valgte å få barn på denne måten, og de har taklet det kjempefint

• Liker 1
Skrevet

Et vennepar av bestevenninnen min har fått barn ved at de ba en venn (hetrofil) om å være donor. På den måten har barnet en far det har samvær med (tror han har en rolle som "onkel" - men det er ingen hemmelighet at han er faren), og søsken det har et forhold til.

Dette er nok ikke så lett å få til i praksis, men for disse fungerer det visst veldig bra!

• Liker 1
Skrevet

Det eneste jeg syns er viktig, er at donoren er kjent. Jeg syns at ethvert barn har rett til, i den grad det er mulig, å kjenne sitt opphav. Jeg syns det er slemt, rett og slett, når man har valget mellom kjent eller ukjent, å velge ukjent.

Når det er sagt så viser vel en del studier etter hvert at barn av homofile har det gjennomsnittlig bedre enn barn av heterofile.

Når det gjelder å få barn med venner er dette noe jeg ikke ville ha valgt og som også mine homofile venner har valgt bort. Det å skulle få barn, bli en familie og brått skulle dele på barnet er ikke alltid lett. Jeg tror nok barnet ville taklet det helt fint, men tenk deg å måtte levert barnet fra deg annen hver jul, bursdag, sende det bort i sommerferien etc. Når man velger å skape en familie, så ville iallfall jeg vært egoistisk nok til å skape EN familie, ikke to. Dessuten må man jo tenke på at vennskap kan gå over, uenigheter kan oppstå, mye som kan gjøre det vanskelig å opprettholde et positivt familieforhold begge familiene imellom.

• Liker 2
Skrevet

Kult med lesbiske foreldre

Hvordan blir barna preget av å vokse opp med lesbiske mødre? Jon Danielsen har vokst opp med to mødre og vet svaret.

Barnas beste er et stort fokus i denne debatten. Hvordan blir barna preget av å vokse opp med lesbiske mødre? Jon Danielsen vet svaret. Han har nemlig vokst opp med to mødre.

Jon sier at det er mamma og Ruth. Det blir litt vanskelig å omtale den andre, for det fins ikke noe godt ord som erstatter den andre forelderen når hun er av samme kjønn som mor. Så det blir bare Ruth, og mine venner må lære seg hvem hun er.

Det var nok en periode i livet mitt da det var vanskelig. Det at jeg hadde to ferldre av samme kjønn, var et ikke-tema, forteller Jon. Jeg skammet meg litt over det og skjulte det. Først i 14-årsalderen turte jeg å svare ja når jeg ble spurt om jeg hadde lesbiske foreldre. Det var litt unormalt, fordi jeg visste ikke om noen andre som hadde det.

Jeg var redd for ikke å bli sett på som normal for min egen del. slik er det når man er barn. Da vil man ikke skille seg ut, sier Jon.

Jeg har nok tenkt mye over min situasjon. Jeg har ikke saknet noen far, og jeg har følt at jeg har fått med meg noen verdier, som f. eks. større toleranse, i det miljøet jeg har vokst opp, sier Jon Danielsen.

http://www.nrk.no/programmer/radio/mellom_himmel_og_jord/1.1834272

--------------------------------

Barn av lesbiske klarer seg best

Barn av lesbiske foreldre gjør det bedre på skolen og er mindre agressive enn andre barn, skal vi tro ny forskning.

Tror du barn av lesbiske foreldre får en dårligere oppvekst enn andre barn, må du tro igjen.

For lesbiskes barn klarer seg bedre enn andre jevnaldrende på en rekke måter, viser en ny amerikansk studie. Det melder Politiken.

Studien er nettopp publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Pediatrics.

Bedre på skolen

«De 17-årige døtrene og sønnene av lesbiske mødre scorer markant høyere på sosial kompetanse og faglig nivå enn andre barn. Samtidig lå de lavere enn gjennomsnittet når det gjelder det å bryte sosiale regler og å være aggressiv når det oppstår problemer», skriver forskerne i rapporten.

Studien, som har fulgt 78 barn fra fødselen av til de ble 17 år gamle, viste ingen signifikante forskjeller i utviklingen av gutter og jenter med lesbiske mødre.

Er ikke så strenge

Forskerne Nanette Gartrell og Henny Bos står bak studien. De mener at en av grunnene til at barn av lesbiske klarer seg bedre, er at de lesbiske mødrene bruker mindre avstraffelse i oppdragelsen enn det heteroseksuelle fedre gjør.

Dessuten involverer kvinnene seg mer i barns liv, skal vi tro forskerne.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3689939.ece

Unge menns oppvekst uten far

- Alt de ikke fikk fra sine fedre, vil de gi til sine egne barn. De vil bli de nye tøffe, men myke menn. Oppveksten uten far har gitt dem den fordelen at de ønsker å være mer bevisste på hvordan de selv vil bli som fedre.

Beisvåg har ønsket å se på hvordan gutter som opplever fraværet av far, utformer seg selv som menn. Han finner at disse guttene oppfatter seg selv som mer selvstendige enn mange av sine jevnaldrende. Det innebærer at de har mot til å stå i mot presset fra andre i sin utforming av mannsrollen.

De intervjuede guttene holder på med de samme aktiviteter som sine venner. Men på det indre plan er det forskjeller, informantene mener selv at det å vokse opp med mor har lært dem å vise omsorg. Det er naturlig for dem som menn å vise omsorg, det blir ikke oppfattet som feminint.

http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=23622

Gjentatte ganger viser forskning altså at barn av lesbiske klarer seg bra, til og med bedre enn barn som vokser opp i heterofile parforhold. Ikke bekymre deg for akkurat den biten, TS.

Det viktigste er at barna er ønsket og elsket. :)

Barn trenger kjærlighet, omsorg, omtanke for å kunne møte verden med en trygghet inni seg. Så lenge dere har den kjærligheten ville jeg ikke bekymre meg for noe.

Antall foreldre eller kjønn på foreldrene har ikke noe å si. I den grad det har noe å si så taler det til deres fordel faktisk! ;)

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror ikke det skal bli noe problem :-) To mødre = dobbelt så mye morskjærlighet og omsorg.

Det eneste jeg er enig i er at dere kanskje burde ha en "åpen" donor. Ungen deres vil nok en dag bli nysgjerrig på hvem og hvor den virkelig kommer fra. En annen ting er dette med søsken, for jeg vet hvertfall med meg selv at selv om jeg har 6 halvsøsken, så regner jeg disse som søsken! Jeg leter også etter enda en.

Og med donor, så vil det bli mange(!) halvsøsken rundt omkring.

• Liker 4
Skrevet

Husk på at i USA sitter det massevis av personer i fengsel som vokste opp uten noen far. En lesbisk "medmor" vil aldri kunne erstatte en far.

• Liker 2
Skrevet

Husk på at i USA sitter det massevis av personer i fengsel som vokste opp uten noen far. En lesbisk "medmor" vil aldri kunne erstatte en far.

Og hva er sammenhengen til ts's probelmstilling? Det er da mange som har vokst opp uten den ene forelderen og klart seg bra her i livet! Å sammenligne amerikanske forhold med norske er ikke forenelig, da det amerikanske samfunnet på generelt grunnlag har større utfordringer i forhold til kriminalitet og fattigdom enn hva det norske samfunnet har.

Et barn blir ikke kriminelt ene og alene fordi far ikke er tilstedet. Det er andre forhold som også spiller inn :klaske:

• Liker 7
Skrevet

TS

Hva har det med saken å gjøre? Alenemødre er i en helt annen posisjon enn det lesbiske foreldre er. Det er fremdeles snakk om to foreldre her...

• Liker 3
Skrevet

TS

Tusen takk for all responsen.

Det med ukjent vs. kjent donor er noe vi har diskutert en del. Det finnes nautligvis fordeler og ulemper ved begge deler. Jeg vet ikke helt om jeg vil ha kjent eller ukjent. Uansett vil ikke donoeren ha noen med barnet å gjøre før det er myndig.

Så er det dette med donorer da, at de kan ha en del barn. Og verden er ikke så stor. Tanken på at våre barn kan bli sammen med sine egne halvsøsken er noe som skremmer meg litt. Men så er det jo ikke så mange barn som pr. dags dato er komt til verden via kunstig befrukting.

Mine tanker er hos barnet, fordi jeg er redd for at barnet vil savne å vite noe om farsslekten. Men på en annen side er det jo bra at vi tenker grundig gjennom dette. For noen år siden hadde jeg ikke trodd at dette skulle være så vanskelig. Da var jeg superklar for barn og hadde nesten lyst til å reise til Danmark på dagen...

Skrevet

Jeg vet i grunnen ingenting om dette, men jeg tenker at det må da være mulig å finne en person som er villig til å donere uten å ta del i barnets liv. Jeg tenker altså at dere kanskje kunne finne en mann som hørte til langt unna (en annen del av landet eller et annet land) slik at dere unngår hele "barnet blir sammen med halvsøsken-problematikken", men at dere kunne bli kjent med mannen slik at dere kan svare på eventuelle spørsmål barnet har i fremtiden. Den potensielle donoren kan kanskje være villig til å møte barnet når det blir 18, hvis barnet selv ber om det, men uansett så har dere da en mulighet til å svare på spørsmål uten å måtte ha mannen i livet deres.

Skrevet

Jeg vet i grunnen ingenting om dette, men jeg tenker at det må da være mulig å finne en person som er villig til å donere uten å ta del i barnets liv. Jeg tenker altså at dere kanskje kunne finne en mann som hørte til langt unna (en annen del av landet eller et annet land) slik at dere unngår hele "barnet blir sammen med halvsøsken-problematikken", men at dere kunne bli kjent med mannen slik at dere kan svare på eventuelle spørsmål barnet har i fremtiden. Den potensielle donoren kan kanskje være villig til å møte barnet når det blir 18, hvis barnet selv ber om det, men uansett så har dere da en mulighet til å svare på spørsmål uten å måtte ha mannen i livet deres.

Hva får mannen ut av det? :klo:

Skrevet

Hva får mannen ut av det? :klo:

Penger. Og muligens god samvittighet.

Skrevet

TS

På Gaysir.no er det en del menn (homofile og heterofile) som vil donere sæden sin til kvinner som ønsker seg barn. Det er ingen av dem, som jeg har registrert, som vil ta betaling for tjenesten.

Men jeg ikke sikker på om det er veien å gå. Å få sæd fra en ukjent på den måten.

Skrevet

Husk på at i USA sitter det massevis av personer i fengsel som vokste opp med både mor og far. :lete::goodbye:

• Liker 12
Skrevet

TS

Tusen takk for all responsen.

Det med ukjent vs. kjent donor er noe vi har diskutert en del. Det finnes nautligvis fordeler og ulemper ved begge deler. Jeg vet ikke helt om jeg vil ha kjent eller ukjent. Uansett vil ikke donoeren ha noen med barnet å gjøre før det er myndig.

Så er det dette med donorer da, at de kan ha en del barn. Og verden er ikke så stor. Tanken på at våre barn kan bli sammen med sine egne halvsøsken er noe som skremmer meg litt. Men så er det jo ikke så mange barn som pr. dags dato er komt til verden via kunstig befrukting.

Mine tanker er hos barnet, fordi jeg er redd for at barnet vil savne å vite noe om farsslekten. Men på en annen side er det jo bra at vi tenker grundig gjennom dette. For noen år siden hadde jeg ikke trodd at dette skulle være så vanskelig. Da var jeg superklar for barn og hadde nesten lyst til å reise til Danmark på dagen...

Bli sammen med søsken/søskenbarn og slik kan skje uansett om det er kommet til verden igjennom donor. Jeg har f.eks ett søskenbarn som jeg først møtte som nesten voksen, han ser ikke så verst ut og hadde jeg møtt han på byen hadde jeg ikke vist det var søskenbarnet mitt... Pappa og søskenene har også en halvbror de ikke viste om før de var rundt 40år...

Jeg personlig er for at homofile skal kunne bruke både adopsjon og donor, fordi jeg mener de kan bli minst like gode foreldre som heterofile!:) Så tenker jeg at når homofile velger å få barn er det ett godt gjennomtenkt valg, og ikke bare en one night stand:)

Skrevet

Antall foreldre eller kjønn på foreldrene har ikke noe å si.

Jo. Det har alt å si. Bare to personer av ulikt kjønn kan få barn sammen biologisk sett, og det burde være en vekker for homofile. Homofili er unaturlig.

• Liker 2
Skrevet

Jo. Det har alt å si.

Tullball!

• Liker 1
Skrevet

Tullball!

Så to personer av likt kjønn kan få barn sammen? :gjeiper:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...