Gå til innhold

Chinese crested powder puff eller dvergpuddel


Gjest tantenipsy

Anbefalte innlegg

Gjest tantenipsy

Synes ikke ccsnakk var noe særlig imponerende i det hele tatt...

I rasestandarden står det om CC at den har et lite aktivitetsbehov, mens CCPP har et middels aktivitetsnivå... Skjønner ikke helt dette, det er jo samme hunden bare med eller uten pels?

Og på spørsmålet om rasen er allergivennlig står det Ja på CC og Nei på CCPP....

Det er vel heller omvendt... Det er jo ikke hårene man er allergisk mot, men proteiner som finnes i bla hudflasset.. Må vel være verre på en hårløs hund, da hudflasset ikke blir "holdt igjen" av noe hår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke ccsnakk var noe særlig imponerende i det hele tatt...

I rasestandarden står det om CC at den har et lite aktivitetsbehov, mens CCPP har et middels aktivitetsnivå... Skjønner ikke helt dette, det er jo samme hunden bare med eller uten pels?

Og på spørsmålet om rasen er allergivennlig står det Ja på CC og Nei på CCPP....

Det er vel heller omvendt... Det er jo ikke hårene man er allergisk mot, men proteiner som finnes i bla hudflasset.. Må vel være verre på en hårløs hund, da hudflasset ikke blir "holdt igjen" av noe hår?

Om de er allergivennlige kommer an på allergikeren, ingen hund er 100% allergivennlig. I rasestandarden står det ingenting om aktivitetsbehov i det hele tatt, bortsett fra at den er aktiv. Sykdommene som CC-CCPP kan få er sykdommer som pudler også kan få, så om du snublet over en skummel sykdom du ikke har hørt noe om, så er det mest sannsynlig noe du burde lese deg opp på i tilfelle det er noe du må sjekke foreldredyrene, eller linjene for før du setter dem i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tantenipsy

Sykdommen det gjaldt var LCP (Legg Calve Perthes). Ser nå at også puddel kan få denne sykdommen, hadde ikke hørt om den hos puddel før.

Det er veldig uavgjort her, har allergitestet meg på puddel, men ikke på CCPP. Har bare sett èn hund av denne rasen her i byen, men det må vel finnes flere? Forstår det som at rasen er noe mer vanlig enn det jeg har trodd:-)

Begge rasene er fine, pelsstellet er omtrent likt, godt gemytt på begge...

Noen som har en CCPP som trenger pass i et par dager, eller som kan få være på besøk hos oss noen ganger? Vi bor i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor også i Tromsø, jeg har en chinese crested hårløs, men han er ikke barnevennlig så han lånes ikke ut til pass.

Nakenvarianten og PP er like allergivennlige. Den nakne har en fordel med at andre allergener som pollen o.l. ikke blir dratt inn i huset av pelsen. Men en PP kan holdes nedklipt om den ikke skal stilles, da slipper du unna med det store pelsstellet som ofte kan bli en hverdagsjobb.

Om du velger CCPP er det ett oppdrett i Alta med navnet Kennel Nordlandsbyen jeg kan annbefale, samt flere på sørlandet. Og hold deg for all del unna "stueoppdrettene" spesielt hun i Bjerkvik, er mye snask og rariteter ute å går blandt flere av de useriøse.

Rasen er fantastisk, men som i alle raser gjelder det å velge rett oppdretter som avler på riktig gemytt. Rasen er kjent for å være barnevennlig. Min er ikke det rett og slett pga at han ikke er oppvokst med barn i det hele tatt :) Så ingenting med rasen å gjøre. Rasen er kjent for å ha lite lyd, men det er nok lyd i min for å si det slikt.. Er nok individuellt slik som på alle raser.

Tror CCPP og puddel stiller ganske likt på de fleste områder både med pelsstell og gemytt såfremst du velger gode oppdrettere. Puddel er nok enklere å få tak i i Tromsø fra ordentlige oppdrett. CC må du til alta eller ned til tr.heim for et seriøst oppdrett :)

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg hadde litt av samme spørsmål som deg.

Følte at DP kunne passe meg bra, men så leste jeg om CCPP og de har veldig like kvaliteter, men så synes jeg CCPP sitt utseeende passer meg bedre, og jeg synes det er en litt mer spennende rase.

Nå har jeg en liten CCPP valp, hun har jo ikke så mye pels enda, men min oppdretter har mange års erfaring og sier det er forskjell på pelsen til hundene, som gjør at noen trenger å børstes oftere enn andre. En CCPP trenger ikke å bli klippet i en bestemt frisyre heller, det er snakk om å ta godt vare på pelsen og å holde ansikt nakent. Ellers så kan du velge om du ønsker beheng på ørene eller nakene ører, det er også tillatt med hengeører på PP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tantenipsy

Vi bor også i Tromsø, jeg har en chinese crested hårløs, men han er ikke barnevennlig så han lånes ikke ut til pass.

Nakenvarianten og PP er like allergivennlige. Den nakne har en fordel med at andre allergener som pollen o.l. ikke blir dratt inn i huset av pelsen. Men en PP kan holdes nedklipt om den ikke skal stilles, da slipper du unna med det store pelsstellet som ofte kan bli en hverdagsjobb.

Om du velger CCPP er det ett oppdrett i Alta med navnet Kennel Nordlandsbyen jeg kan annbefale, samt flere på sørlandet. Og hold deg for all del unna "stueoppdrettene" spesielt hun i Bjerkvik, er mye snask og rariteter ute å går blandt flere av de useriøse.

Rasen er fantastisk, men som i alle raser gjelder det å velge rett oppdretter som avler på riktig gemytt. Rasen er kjent for å være barnevennlig. Min er ikke det rett og slett pga at han ikke er oppvokst med barn i det hele tatt :) Så ingenting med rasen å gjøre. Rasen er kjent for å ha lite lyd, men det er nok lyd i min for å si det slikt.. Er nok individuellt slik som på alle raser.

Tror CCPP og puddel stiller ganske likt på de fleste områder både med pelsstell og gemytt såfremst du velger gode oppdrettere. Puddel er nok enklere å få tak i i Tromsø fra ordentlige oppdrett. CC må du til alta eller ned til tr.heim for et seriøst oppdrett :)

Masse lykke til!

Takk for verdifullt svar, er vanskelig å orientere seg i alle oppdretterne, men etterhvert ser man jo at noen har mistenkelig billige hunder, og noen uten stamtavle også (som hun i Bjerkvik)... Det lukter jo litt mistenkelig.. Vi tenker oss jo å få et kull på tispa, og da vil vi jo kunne selge valpene med stamtavle og alt annet i orden.

Ser nok for oss å måtte ta en liten "ferietur" et sted i Norge for å hente oss rette hunden, men hadde vært fint å fått testet seg litt på CCPP før man bestemmer seg for å dra noe sted for å hente hund:-)

Hadde jo vært dumt å dra hele familien til feks Bergen, så begynner jeg å nyse med en gang jeg klapper hunden..

Dersom noen andre er innom tråden og har en CCPP jeg kan låne/passe litt så blir jeg veldig glad! Vi har bare ei lita jente på 2, hun er snill og grei:-)

Jeg og sambo har begge hatt hund før, så hunden vil bli godt passet på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tantenipsy

Hei, jeg hadde litt av samme spørsmål som deg.

Følte at DP kunne passe meg bra, men så leste jeg om CCPP og de har veldig like kvaliteter, men så synes jeg CCPP sitt utseeende passer meg bedre, og jeg synes det er en litt mer spennende rase.

Nå har jeg en liten CCPP valp, hun har jo ikke så mye pels enda, men min oppdretter har mange års erfaring og sier det er forskjell på pelsen til hundene, som gjør at noen trenger å børstes oftere enn andre. En CCPP trenger ikke å bli klippet i en bestemt frisyre heller, det er snakk om å ta godt vare på pelsen og å holde ansikt nakent. Ellers så kan du velge om du ønsker beheng på ørene eller nakene ører, det er også tillatt med hengeører på PP.

Hei, så artig at du landet på CCPP!

Når du sier det så har jeg jo sett på bilder at pelsen ser forskjellig ut, noen har litt bølger mens andre har lang, silkeaktig pels.. Kommer dette fra foreldrene, eller er det litt tilfeldig hvordan pelsen på hunden utvikler seg?

Kos deg med den lille:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så artig at du landet på CCPP!

Når du sier det så har jeg jo sett på bilder at pelsen ser forskjellig ut, noen har litt bølger mens andre har lang, silkeaktig pels.. Kommer dette fra foreldrene, eller er det litt tilfeldig hvordan pelsen på hunden utvikler seg?

Kos deg med den lille:-)

Takk, hun er en søt pelsdott. :rodmer:

Pelstype/kvalitet er arvelig, men man vet jo aldri helt sikkert hva valpen har arvet før valpen er voksen.

Denne pelsen er som navnet sier, fin og luftig men samtidig silkemyk, det er viktig å behandle den riktig så den holder seg godt, spesielt om dere ønsker å stille henne, noe dere kanskje gjør siden dere ønsker å ha kull på henne.

Det er bra dere er villig til å lete litt og reise litt for den riktige valpen. Jeg har vært heldig å funnet en seriøs og godt oppdretter under 1 time unda.

Siden det står mellom to raser som behovsmessig passer til dere, så kan dere jo prøve å SE for dere hvilken rase som utseendemessig stemmer for dere? Fantaser litt og se hvilke fantasi som er mest tiltalende. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har prøvd det, huff, de er jo like fine begge to, på hver sin måte :jepp:

Nei, da er det ikke lett. :fnise:

Spent på hva det blir :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring med CC og CCPP da DP aldri var noe alternstiv for meg (så overfladisk at det kun gikk på utseende på puddelen, det er ikke helt "meg").

Egen erfaring dette her:

CC/CCPP har utrolig mange positive sider, og hvis du vil så kan de fint være med på lange skogsturer og fakisk fjellturer. De er aktive, men når de er inne er de veldig rolige og kosete.

Pelsen til PP synes ikke jeg er det er så mye stress med, er bare å gre den gjevnlig så holder den seg fin.

De er barnevennelige hvis det blir bra nok sosialisert med barn! Men gjelder ikke det de fleste hunder?

Også er de veeeeldig lojalie mot eierne sine.

Negative sider som jeg har opplevd er at den ene fikk litt seperasjonsangst siden den var så avhengig av meg. Men etter en del trening ble vi kvitt dette. Det den gjorde når den var alene hjemme da var å uuuuuule og bjeffe, i flere timer i strekk. Et annet punkt er at disse hundene ikke egner seg til å være lenge alene hjemme, la oss si en arbeidsdag på 8 timer. Da mistrives dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På facebook kan du søke på Chinese Crested NORD-NORGE

Her er vår CC facebookgruppe for nord-norge, her kan du spørre om noen har en puffeluff du kan få passe ett par dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tantenipsy

På facebook kan du søke på Chinese Crested NORD-NORGE

Her er vår CC facebookgruppe for nord-norge, her kan du spørre om noen har en puffeluff du kan få passe ett par dager :)

Takk for tipset, Oh Mickey!

Når det er snakk om oppdrettere, ser at Gulleiv's Kennel i Fredrikstad har en fin tispevalp for salg, vet du noe om dette er en seriøs kennel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg har selv en powder puff (Mhalhis Frosted Star) som jeg er utrolig fornøyd med. Har også en eldre Lakeland Terrier og hatt Bearded Collie og Wheaten Terrier tidligere.

Før vi fikk puffen vår, så vi også på dvergpuddel, som jeg også synes er veldig fine. Valget falt imidlertidig på en svensk puff fra en god og sunn linje. Ramos, som han heter, er supersosial, veldig kosete og snill med både voksne og barn, går på skiturer, agility og han bjeffer nesten aldri, kun i "jagelek" med min andre hund. Jeg vil på det varmeste anbefale en CC/PP. Jeg bader min 1 gang i uken-annen hver uke, og løser opp floker utenom det dersom det oppstår. Det er overkommelig for alle som er innstilt på det :)

Når det gjelder sykdommer, er det generelt en meget frisk rase, hvis du sammenlikner med andre selskapshunder, men det er viktig å kjøpe fra en oppdretter som er bevisst på å teste sine hunder. Så vidt jeg vet er det noen av de samme øyesykdommene på dvergpuddel som CC, som forøvrig også er på andre raser. - Derfor viktig å sjekke ut før du kjøper. post-58844-0-39714100-1332332112_thumb.j

Lykke til i jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg valgt dvergpuddel, mest pga mye dårlig avl og dårlig mentalitet på CC disse dager.

Vet ikke hvordan CC ligger ann i Sverige (se innlegg over), men det er ofte fint å sjekke oppdrettere der også - de har ofte mye bra!

Ellers er det jo mye pelsstell med begge, små raser, mer eller mindre samme aktivitetsbehov og det beste: begge rasene kan brukes til absolutt alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en powder puff (Mhalhis Frosted Star) som jeg er utrolig fornøyd med. Har også en eldre Lakeland Terrier og hatt Bearded Collie og Wheaten Terrier tidligere.

Før vi fikk puffen vår, så vi også på dvergpuddel, som jeg også synes er veldig fine. Valget falt imidlertidig på en svensk puff fra en god og sunn linje. Ramos, som han heter, er supersosial, veldig kosete og snill med både voksne og barn, går på skiturer, agility og han bjeffer nesten aldri, kun i "jagelek" med min andre hund. Jeg vil på det varmeste anbefale en CC/PP. Jeg bader min 1 gang i uken-annen hver uke, og løser opp floker utenom det dersom det oppstår. Det er overkommelig for alle som er innstilt på det :)

Når det gjelder sykdommer, er det generelt en meget frisk rase, hvis du sammenlikner med andre selskapshunder, men det er viktig å kjøpe fra en oppdretter som er bevisst på å teste sine hunder. Så vidt jeg vet er det noen av de samme øyesykdommene på dvergpuddel som CC, som forøvrig også er på andre raser. - Derfor viktig å sjekke ut før du kjøper. post-58844-0-39714100-1332332112_thumb.j

Lykke til i jakten!

Pisspreik.

Er du virkelig så blind at du tror cc er en frisk rase?

Både CC og CCPP sliter med mye skumle sykdommer (øyesykdommer, mye dårlige tenner, hudproblemer, PL osv osv).

At du skal komme her prate som om den er frisk, provoserer meg. Det er ikke uten grunn at CC var en av rasene som var under oppsikt av Crufts pga helsen. Det er IKKE fordi de er friske!!

TS; Ville uten tvil valgt dvergpuddel. Ta en tur på CC forumet så skal du se hvor mange som sliter med dårlig mentalitet og sykdommer på de nakne og puffene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, anonym, jeg har som sagt en ccpp selv, og har veldig god erfaring med rasen, det finnes øyesykdommer på den, som mange andre raser, og det er derfor viktig å avle på gode, lyste individer, noe de fleste oppdrettere er meget bevisste på. Ccpp har ikke dårlig tenner, hva er det du tror? De nakne kan ha tynnere tenner og mangle tenner, dette følger med nakengenet. Det gjelder imidlertidig ikke for puffene.

Tantenispy, snakk med ulike oppdrettere, fra begge raser, så finner du nok en valp som er rett for deg til slutt. Men jeg vil absolutt anbefale ccpp! En super hund.

En norsk oppdretter som jeg har blitt anbefalt av mine svenske venner som driver med cc, er kennel reject.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pisspreik.

Er du virkelig så blind at du tror cc er en frisk rase?

Både CC og CCPP sliter med mye skumle sykdommer (øyesykdommer, mye dårlige tenner, hudproblemer, PL osv osv).

At du skal komme her prate som om den er frisk, provoserer meg. Det er ikke uten grunn at CC var en av rasene som var under oppsikt av Crufts pga helsen. Det er IKKE fordi de er friske!!

TS; Ville uten tvil valgt dvergpuddel. Ta en tur på CC forumet så skal du se hvor mange som sliter med dårlig mentalitet og sykdommer på de nakne og puffene sine.

CC ble ikke satt under oppsikt på Crufts pga helsen, men fordi menneskene som stiller dem ut ofte benytter seg av voks, epilering og andre fæle måter å fjerne pelsen på. Så egentlig var ikke hunden under oppsikt, men eierne.

Hudproblemer er det de nakne som har, fordi de ikke har beskyttende pels, så de er mere utsatt for b.la kviser. Men mye av det forsvinner av seg selv etter puberteten.

De nakne kan mangle tenner, det følger med nakengenet. Puffene har flotte normale tenner.

De øvrige sykdommene du nevner er sykdommer som mange mange mange andre hunderaser også er disponible for og CC er hverken sykere eller friskere enn andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sto også mellom CCPP og puddel når vi skulle kjøpe hund. Det ble puddel for vår del etter litt om og men.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg rett og slett lett etter en oppdretter av mellompuddel/dverg og CCPP, også går du for den hunden som har den mest seriøse oppdretteren.

Anbefaler Kennel Avrina som har oppdrett av CCPP og puddel. Damen som driver oppdrettet har så utrolig flotte og tillitsfulle hunder, og setter hundenes helse langt over sin egen. Hunder med god helse og godt gemytt er viktig! + Kennel Bazaar som har pudler med meget godt gemytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...