Gå til innhold

Chinese crested powder puff eller dvergpuddel


Gjest tantenipsy

Anbefalte innlegg

Gjest tantenipsy

Vi skal ha oss en liten hund, og på grunn av at jeg har lett allergi er det en røytefri og allergivennlig rase som er aktuell.

Vi har sett på både CCPP og dvergpuddel, begge rasene er skjønne og omtales som hunder med godt gemytt og sterk helse..

Hjelp! Så vanskelig å bestemme seg:-)

Vi har barn, dersom det hjelper i noen retning:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg personlig ville gått for en chinese crested! De er så utrolig søte! Hadde en selv en gang, men han var naken da, knallsøt :sjenert:

Men les litt om de to rasene på nettet, mye enklere å komme fram til en beslutning da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tantenipsy

Takk for svar!

jeg leser og leser, til øyet blir stort og vått:-D

Virker nesten umulig å velge...

Størrelsen er fin på begge. Gemyttet sies å være bra på begge. Begge skal gå godt overens med barn. Begge kan klare seg med lite tur, men også være med på ganske lang tur. Begge kan brukes til agility....

Sukk, for et luksusproblem:-)

Det som taler for CCPP er mindre pelsstell, og at den sies å bjeffe lite. Noen som har erfaring med rasen som kan si noe om det?

Det som taler for puddelen er at jeg synes de er bittelitt finere, og at det virker litt mer interessant å drive utstilling og avl med den rasen. Og da mener jeg bare at det rett og slett er flere av dem, lettere å finne bra hannhund osv. Vi bor ikke så veldig sentralt til, men det er mye pudler her.. CCPP ser man derimot lite til. Det taler forsåvidt også til CCPP's fordel, artig å ha en hund som ikke "alle" har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP trenger også en del pelsstell, så det går ut på det samme. Begge må barberes, klippes og børstes. Personlig syns jeg PP er finest, ellers hadde jeg ikke eid en :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tantenipsy

Ja, men skal du ha utstillingsfrisyre på puddelen er det mer arbeid.

Mener å ha lest at folk som har hatt begge rasene mener det er mer arbeid med pelsstellet på puddelen, vet ikke om det var bare "frisyreklipp" de tenkte på da?

Noen her som har erfaring med pelsstellet på begge rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ha valgt dvergpuddel. Mye fordi jeg liker utseendet bedre, men også fordi jeg ikke vil ha en hund som må kles på om vinteren eller bruke solkrem om sommeren.

De puddlene jeg har møtt er steintøffe og klarer seg kjempeflott på tur og aktiviteter. Men det har vært liten puddel, og ikke dverg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men skal du ha utstillingsfrisyre på puddelen er det mer arbeid.

Mener å ha lest at folk som har hatt begge rasene mener det er mer arbeid med pelsstellet på puddelen, vet ikke om det var bare "frisyreklipp" de tenkte på da?

Noen her som har erfaring med pelsstellet på begge rasene?

Ansiktet barberes på pudler akkurat sånn som på PP, som vanlig hverdagsfrisyre. Til utstillinger osv er det mere jobb å få pelsen til DP i orden, men sånn til vanlig går det ut på ett egentlig.

Vil du drive avl så må du skjekke markedet, jeg vet det ligger en haug med CC-CCPP ute til salgs hele tiden så der er markedet mere enn mettet, vet ikke om det er det samme med DP men kan forestille meg det siden de er samme type hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ha valgt dvergpuddel. Mye fordi jeg liker utseendet bedre, men også fordi jeg ikke vil ha en hund som må kles på om vinteren eller bruke solkrem om sommeren.

De puddlene jeg har møtt er steintøffe og klarer seg kjempeflott på tur og aktiviteter. Men det har vært liten puddel, og ikke dverg.

En CCPP trenger hverken solkrem eller klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En CCPP trenger hverken solkrem eller klær.

Haha det har du sannelig rett i. :fnise: Leste at det var chinese crested jeg,og de må ha solkrem og klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tantenipsy

Ser ut til at pelsstellet er likt, det hjalp jo ikke mye i valget :gjeiper:

Noen som har erfaringer med hvor allergivennlige de to rasene er?

Har til gode å høre om noen som har reagert på CCPP, men har hørt om folk som har reagert på puddel. Igjen, her kan det rett og slett være det at det er flere pudler i Norge pr i dag.

Erfaringer med disse rasene og barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at pelsstellet er likt, det hjalp jo ikke mye i valget :gjeiper:

Noen som har erfaringer med hvor allergivennlige de to rasene er?

Har til gode å høre om noen som har reagert på CCPP, men har hørt om folk som har reagert på puddel. Igjen, her kan det rett og slett være det at det er flere pudler i Norge pr i dag.

Erfaringer med disse rasene og barn?

Om de er allergivennlige kommer an på personen som er allergisk. Har allergikere som både har og ikke har reagert på min PP.

Hun er innmari grei med barn, men kommer fra en linje med svak psyke så hun er ikke glad i dem. Så det er individbasert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har en sort dvergpuddel, tispe på ca 1 år. Hun får lett tover der hundeselen ligger, og disse er vanskelige å få ut. Hun er snill med barn og dyr, men er veldig entusiastisk og kan være litt brå. Rasen sliter også med hårvekst inni ørene som er et problem, da det irriterer og klør. Hun tar den til dyrlege som napper de ut.

Ellers er hun en veldig snill og enkel hund, som elsker folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tantenipsy

Venninna mi har en sort dvergpuddel, tispe på ca 1 år. Hun får lett tover der hundeselen ligger, og disse er vanskelige å få ut. Hun er snill med barn og dyr, men er veldig entusiastisk og kan være litt brå. Rasen sliter også med hårvekst inni ørene som er et problem, da det irriterer og klør. Hun tar den til dyrlege som napper de ut.

Ellers er hun en veldig snill og enkel hund, som elsker folk :)

Sele tror jeg ikke vi blir å bruke, satser på rundsydd lærhalsbånd. Men kan se for meg at puddelens krøllete pels tover seg lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg ccsnakk.com dersom valget faller på CCPP. Det er en del snusk blandt oppdrettere på cc/ccpp og det er en del sykdom på rasen.

Selv ville jeg valgt dvergpuddel. Bedre helse, enklere pels (Børsting er et helvette med CCPP) og bedre gemytt. Er godt med pelsstell med begge to, men børster du ikke CCPP på ei uke så blir pelsen helt grusom å børste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tantenipsy

Akkurat der nevner du en av de tingene som jeg synes taler for puddel. Så mye enklere å finne info om oppdrettere,valpelister osv på puddelklubbens side! Føles derfor som det skal bli enklere å drive seriøst oppdrett på puddel.

Og når du sier at CCPP har en pels som også floker, så så taler jo det også for puddelen.

Eneste som taler mer for CCPP da er lite bjeffing:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat der nevner du en av de tingene som jeg synes taler for puddel. Så mye enklere å finne info om oppdrettere,valpelister osv på puddelklubbens side! Føles derfor som det skal bli enklere å drive seriøst oppdrett på puddel.

Og når du sier at CCPP har en pels som også floker, så så taler jo det også for puddelen.

Eneste som taler mer for CCPP da er lite bjeffing:-)

Er en del lyd på både CCPP og DP. Men det kan trenes bort det som alt annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat der nevner du en av de tingene som jeg synes taler for puddel. Så mye enklere å finne info om oppdrettere,valpelister osv på puddelklubbens side! Føles derfor som det skal bli enklere å drive seriøst oppdrett på puddel.

Og når du sier at CCPP har en pels som også floker, så så taler jo det også for puddelen.

Eneste som taler mer for CCPP da er lite bjeffing:-)

Det er omtrent like mye info på begge rasene, CC har et eget forum som er kjempeaktivt og har masse masse informasjon om alt fra hår til helse. Bare google CCsnakk så finner du det. Så godt som alle i CCmiljøet er der inne. Min CCPP floker ikke noe særlig for jeg bruker halsbånd på henne og børster henne oftere enn en gang i uka og bruker ikke sele. Men det er sant at hun ikke bjeffer, det er mere gryntelyder egentlig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tantenipsy

Gikk innom det forumet, og det første jeg fant var snakk om en skummel sykdom jeg ikke hadde hørt om før...

Føler fortsatt at det tipper mye i retning av puddelen, selv om jeg synes CCPP'n er kjempesøt! Altfor redd for å kjøpe en hund som blir plaget av sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tantenipsy

Nei, bichon frise har aldri vært aktuelt, det står mellom dvergpuddel og CCPP:-)

Vet at den, og mange andre raser er allergivennlig, men det har nå kokt ned til disse to rasene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...