Gå til innhold

Ønsker å være en ikke-røyker


Kala

Anbefalte innlegg

jeg er jo heldig da, for mesteparten av vennegjengen min er røykfrie nå, og resten holder på med å bli røykfri :) Så det er liksom god attitude i gjengen.

En venninne av meg sa forresten noe du kanskje kan dra nytte av. Hun sa "da jeg røykte, klarte jeg ikke se for megselv som ikkerøyker. Nå som jeg er ikkerøyker, klarer jeg ikke se for meg at jeg røyker. Det er rett og slett to forskjellige varianter av meg, og de har ingenting med hverandre å gjøre."

Synes det var litt fint sagt, jeg!

Det blir litt lettere da ja, mindre sjanse for å havne i fristende situasjoner :) Vennene mine her nede røyker ikke, mens det er noen av vennene mine "oppafor" som gjør det. Men de ser jeg jo ikke hver dag.

Det var litt på kornet sagt, jeg har litt vansker med å se for meg et liv uten, meg uten røyken liksom.. Det hadde passa meg utmerket å ende opp med det motsatte, at jeg ikke klarer å se for meg meg med. :gjeiper:

Endret av Linber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sender en liten :duskedame:

Du har kommet langt på vei. Du har gjort deg opp mange tanker, og det er supert!

jeg kunne heller ikke se for meg meg selv som ikke-røyker. Men nå kan jeg omtrent ikke huske at jeg har vært en røyker. Og livet blir ikke kjipt når man ikke røyker. Det er akkurat det samme som det var når du røyket. :) Og vet du hva?? Jeg er mye mindre stresset nå som jeg ikke røyker. Jeg slipper den "hvor og når kan jeg ta neste røyk" når jeg er på reise, på jobb, på kino osv.. Lettelse!

Kan anbefale å laste ned en quit counter. Bare google det, så finner du program. Da får du vite hvor mye penger du har spart, hvor mange sigaretter du ikke har røyket osv.. Motivasjon.

Her er min status per i dag:

Røykfri i 641 dager

Du har spart 43267.5 kr :hakeslepp: DET er mye penger det! Fyttigrisen!

Du har spart kroppen for:

11538 sigaretter

923.0 meter med røyk

11.54 kg tobakk

Forventet levealder har økt med 12 uker 4 dager.

Har ikke sjekket på kanskje 1 år eller noe - men dette var jo knallgode nyheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har snakket om å slutte med røykinga og skrevet her inne, har jeg kjent et slags ubehag over å skrive jeg vil kutte ut å røyke. Ubehag er kanskje ikke det rette ordet, men ord er makt, så jeg har vært litt opptatt av å snakke om det på en måte som går meg motivasjon og visshet om at dette er noe jeg klarer.

Og nå når jeg leser i Carrs bok så skriver han om dette. Å kutte ut gir assossiasjoner til at man ofrer noe, og det er jo ikke det man gjør når man stumper røyken for godt, man frir seg fra noe som for meg hvertfall har holdt meg nede. Og som attpå til har gitt meg en del negative tanker og følelser om meg selv. Så det er jo ikke noe offer, det er en gave man gir seg selv, jeg gleder meg til å stolt kjenne på at jeg har overvunnet troen på at røyk er noe jeg trenger. Haha, jeg gjør jo ikke det :fnise:

SÅ heretter omtaler jeg det som at jeg, om ikke så veldig lenge, har stumpet røyken for godt :) Poenget er at jeg aldri mer vil tenne den neste røyken :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender en liten :duskedame:

Du har kommet langt på vei. Du har gjort deg opp mange tanker, og det er supert!

jeg kunne heller ikke se for meg meg selv som ikke-røyker. Men nå kan jeg omtrent ikke huske at jeg har vært en røyker. Og livet blir ikke kjipt når man ikke røyker. Det er akkurat det samme som det var når du røyket. :) Og vet du hva?? Jeg er mye mindre stresset nå som jeg ikke røyker. Jeg slipper den "hvor og når kan jeg ta neste røyk" når jeg er på reise, på jobb, på kino osv.. Lettelse!

Kan anbefale å laste ned en quit counter. Bare google det, så finner du program. Da får du vite hvor mye penger du har spart, hvor mange sigaretter du ikke har røyket osv.. Motivasjon.

Her er min status per i dag:

Røykfri i 641 dager

Du har spart 43267.5 kr :hakeslepp: DET er mye penger det! Fyttigrisen!

Du har spart kroppen for:

11538 sigaretter

923.0 meter med røyk

11.54 kg tobakk

Forventet levealder har økt med 12 uker 4 dager.

Har ikke sjekket på kanskje 1 år eller noe - men dette var jo knallgode nyheter!

Takk :blomst:

Godt å se at det er flere som har vært i samme situasjon, og at roen og konsentrasjonen faktisk øker :D Jeg gleder meg til jeg selv er der! Ikke lenge igjen nå :biggrin:

Quitcounter.com er sjekket ut, og det skal lastes ned første dag som superdame, takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett et par ting angående røyking. For det første så har jeg bevisstgjort meg at jeg faktisk røyker, når jeg sitter der med siggen i munnen. Og det er det ganske sjeldent at jeg har vært bevisst på.. Det har jeg merket nå når jeg har sittet å konsentrert meg om hvordan jeg holder dritten, hvordan jeg trekker inn, at jeg trekker det ned og blåser ut. Og det er helt uholdelig å være så bevisst på hele seansen med å fiske fram en sigg fra pakken, tenne på, føre den mot munnen og trekke ned :spy: Og det jeg har oppdaget med dette, er at jeg faktisk har vært så lite til stede mens jeg har røyket, og dermed stemmer det ganske bra med Carrs påstand om at røykere gjør det automatisk.

Men jeg skal ikke slutte å røyke før boken er ferdig lest, jeg skal følge alle instruksjonene hans. Uansett hvor jævlig bad det faktisk er :sprettoy::kvalm:

Og nå nettopp forstod jeg en av grunnene til at jeg bør fortsette å røyke mens jeg leser boken, og ikke falle for fristelsen til å slutte å røyke før den er ferdig lest. Eller trappe ned. For så lenge jeg røyker vil nikonmonsteret få dosen sin, og for hver gang jeg utsetter en røyk, for så å ta en røyk, vil illusjonen om at jeg nyter det få bedre feste :scorpis: Ettersom at det er nikoninet som skaper uroen, og i de minuttene jeg røyker blir uroen borte. Men monsteret har fått maten sin, så da vil den fortsette å mase til jeg tar neste røyk igjen..

Veldig godt at jeg kjenner det har gått opp et par lys for meg og at hjernevaskingen holder på å slippe grep om meg :nigo:

Jeg skal spise kveldsmat nå, og lese litt på sengen. I morgen er det forelesning, også rekker jeg nok å lese litt i morgen. Men det blir ikke noe slutting før helgen. På fredag kommer kjæresten, så i helgen blir det lite lesing. Jeg gleder meg til verdens beste kommer.

:bolledeig:

Endret av Linber
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett et par ting angående røyking. For det første så har jeg bevisstgjort meg at jeg faktisk røyker, når jeg sitter der med siggen i munnen. Og det er det ganske sjeldent at jeg har vært bevisst på.. Det har jeg merket nå når jeg har sittet å konsentrert meg om hvordan jeg holder dritten, hvordan jeg trekker inn, at jeg trekker det ned og blåser ut. Og det er helt uholdelig å være så bevisst på hele seansen med å fiske fram en sigg fra pakken, tenne på, føre den mot munnen og trekke ned :spy: Og det jeg har oppdaget med dette, er at jeg faktisk har vært så lite til stede mens jeg har røyket, og dermed stemmer det ganske bra med Carrs påstand om at røykere gjør det automatisk.

Men jeg skal ikke slutte å røyke før boken er ferdig lest, jeg skal følge alle instruksjonene hans. Uansett hvor jævlig bad det faktisk er :sprettoy::kvalm:

Og nå nettopp forstod jeg en av grunnene til at jeg bør fortsette å røyke mens jeg leser boken, og ikke falle for fristelsen til å slutte å røyke før den er ferdig lest. Eller trappe ned. For så lenge jeg røyker vil nikonmonsteret få dosen sin, og for hver gang jeg utsetter en røyk, for så å ta en røyk, vil illusjonen om at jeg nyter det få bedre feste :scorpis: Ettersom at det er nikoninet som skaper uroen, og i de minuttene jeg røyker blir uroen borte. Men monsteret har fått maten sin, så da vil den fortsette å mase til jeg tar neste røyk igjen..

Veldig godt at jeg kjenner det har gått opp et par lys for meg og at hjernevaskingen holder på å slippe grep om meg :nigo:

Jeg skal spise kveldsmat nå, og lese litt på sengen. I morgen er det forelesning, også rekker jeg nok å lese litt i morgen. Men det blir ikke noe slutting før helgen. På fredag kommer kjæresten, så i helgen blir det lite lesing. Jeg gleder meg til verdens beste kommer.

:bolledeig:

Beklager om det er litt rotete skrevet. Er trøtt og veldig klar for sengen :sovne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den onde sirkelen skal slutte, og nikotinmonsteret skal sultes ut. Jeg storgleder meg til jeg stumper den siste sigaretten. Ikke lenge igjen nå :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg gjort det, jeg har sluttet!! :)

Jeg er fri, fri friiii :D

Ikke f*** om jeg skal lures tilbake i fella, for jeg har gjennomskuet dritten *stolt*.

Skriver litt mer senere, akkurat nå er jeg litt trøttt. Måtte bare inn å oppdatere dagboka mi og leserne om at jeg endelig er en ikke-røyker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg godt i gang med livet som en lykkelig ikke-røyker, ja, lykkelig, for det er jeg :) De siste dagene har godt utrolig greit, får noen blaff i løpet av dagene i situasjoner der jeg før var vant med å tenne en røyk. Men det var jeg også forberedt på før jeg stumpet den siste røyken, så når jeg har fått disse "flashene", så har jeg bare smilt og brukt det som en mulighet til å minne meg på hvor godt jeg syns det er å ha slutten. Også blåser det fort over av seg selv. Allen Carr forberedte meg også på disse stundene, og gir en instruks om å jobbe med disse assossiasjonene for å bryte den det store monsteret, les:hjernevaskingen.

Jeg er glad jeg har jobbet meg gjennom hjernevaskingen, og ser nå røyken for det den er. Og det gjør det utrolig lett å stå over nikotinsuget, som heller ikke er så sterkt. Vil ikke kalle det et sug en gang, men nå er det jo sånn at jeg må venne meg til min nye livssituasjon. Så da vil vel bilder fra "gamlelivet" komme opp nå og da, det er greit, jeg er røykfri. Ikke-røyker, og jeg går rundt og gliser mye :D

Men disse siste dagene har ikke bare vært smil og latter. Jeg kjenner aggresjonen driver å lusker baki her en plass.. Det som nå følger er kjefting :kjefte: Jeg skulle vaske klær, for nå vil jeg vaske bort røyklukt fra ytterklær og sånn. Så da jeg stod i vaskekjelleren og skulle skyve inn kortet mitt fikk jeg beskjed om "nettverksfeil". Ikke bare en gang, men mange ganger. Rett før det mått jeg bytte maskin for reservasjonen min på kortet hadde ikke blitt registrert :kjefte::frustrert: :frustrert: :frustrert::rope::kjefte::sinna: Til slutt slo jeg på maskinen i ren frustrasjon, og da ville den registrere kortet mitt :balltre:

Deretter gikk jeg på butikken for å kjøpe meg en daimis. Jeg var på butikken tidligere i dag, og da så jeg at den kostet 28 kroner. Akkurat da hadde jeg ikke nok kontanter med meg og minibankortet lå hjemme. Så jeg rasket med meg 30 kroner slik at jeg kunne kjøpe meg is, før jeg satte på ny maskin. Jeg går bort, gleder meg til å smake på daim-isen og går bort til kassen. Der sitter det en tyggis-spisende-tenåring som ikke akkurat var hjemme i seg selv. Jeg legger isen på samlebåndet og hun registrerer den. "31 kroner" sier hun. Jeg kjenner det flammer opp inni meg og sier så pent jeg kan: "det stod ikke det på prislisten ved isdisken". Og hun reagerer ved å titte blankt på meg, mens hun sitter å tvinner håret :sinna: :sinna: :sinna: . Jeg biter tenna sammen, røsker isen med meg og henter en ny en. Slenger den på samlebåndet og behersker meg så godt jeg kan. :glare: Av og til får jeg lyst til å ta den ene drittungen og klynke den sammen med den andre... Phew, det var en liten utblåsning. Håper jeg ikke har tråkket noen på tærne.

På fredag har jeg fri og da skal jeg vaske ned kjøkkenet. Av og til har jeg stått under vifte og røykt, spessielt hvis jeg har hatt vorspiel. Dritten skal nå vaskes ut av huset mitt :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:skratte:

Jeg må si jeg kjenner meg igjen i de der utbruddene.. :fnise:

Men jeg synes du er flink jeg! Du har den rette instillingen og det har mye å si :)

Og det er som du sier, ikke egentlig sug, men å venne seg til ny livssituasjon.

Husker jeg en gang nrå jeg hadde vært røykfri i 3-4 uker og egentlig ganske vant til det, så gikk jeg til bussen, men et annet sted enn jeg pleier. Tok den ene hånda i lomma (der lighteren pleide å ligge) og den andre i veska (der røyken pleide å ligge). Uten å tenke over det en gang. Men det var på refleks. Måtte le når jeg skjønte hva jeg drev med.

Keep up the good work!

Hvor lenge har du vært fri nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:

Jeg må si jeg kjenner meg igjen i de der utbruddene.. :fnise:

Men jeg synes du er flink jeg! Du har den rette instillingen og det har mye å si :)

Og det er som du sier, ikke egentlig sug, men å venne seg til ny livssituasjon.

Husker jeg en gang nrå jeg hadde vært røykfri i 3-4 uker og egentlig ganske vant til det, så gikk jeg til bussen, men et annet sted enn jeg pleier. Tok den ene hånda i lomma (der lighteren pleide å ligge) og den andre i veska (der røyken pleide å ligge). Uten å tenke over det en gang. Men det var på refleks. Måtte le når jeg skjønte hva jeg drev med.

Keep up the good work!

Hvor lenge har du vært fri nå?

Humøret er bra, men tålmodigheten er litt så som så med om dagene :fnise:

Jeg kjenner det mest når jeg skal ut, om det være seg bare for å kaste spøla, for å handle, eller skal til byen. Og når jeg venter på bussen. Det er "trigger-episoder" for min del. Men jeg har merket meg at jeg er mer avslappet nå, enn da jeg røyka. Så nå er det ikke så kjedelig lengre hvis jeg må vente på bussen.

Takk, det skal jeg. Jeg skal ALDRI mer tenne den neste røyken. Det er der fokuset mitt ligger, mot tidligere da jeg fokuserte på hvor mange timer/uker/mndér jeg hadde vært uten. Jeg har vært ikke-røyker i fire dager, og jeg nyter å kjenne at kroppen rense seg opp. Bare i dag våknet jeg en time før vekkerklokka, og var helt uthvilt. Så merker allerede nå at kroppen trenger mindre søvn, det liker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kevlarsjäl

Jeg tenkte faktisk på deg litt tidligere i dag, da jeg snakket med en venninne om røykeslutten min. Jeg tenkte "åh, nå er det lenge siden hun på kg skrev noe, håper det går bra med henne"

og til min forbauselse kom jeg hjem, og der hadde du oppdatert! Kjempebra!

Men herregud, tror jeg hadde klikka litt på hun tyggisberta uansett om jeg var røyker eller ikke. Blir så sur når sånt skjer! Du hadde jo hatt lyst på den isen lenge. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk på deg litt tidligere i dag, da jeg snakket med en venninne om røykeslutten min. Jeg tenkte "åh, nå er det lenge siden hun på kg skrev noe, håper det går bra med henne"

og til min forbauselse kom jeg hjem, og der hadde du oppdatert! Kjempebra!

Men herregud, tror jeg hadde klikka litt på hun tyggisberta uansett om jeg var røyker eller ikke. Blir så sur når sånt skjer! Du hadde jo hatt lyst på den isen lenge. :fnise:

Så kos å høre at jeg har blitt lagt merke til da :) Jeg har hatt litt mye på agendaen denne uken

Ja, :is: den hadde vært en stund i tankene mine, hehe :) Men jeg fikk i meg en snickers-is, får duge det til jeg får tak i the real deal ;) er glad jeg klarte å "oppføre meg" fremfor tuppelura bak kassa. Irriterende oppførsel, hva med å svare kundene sine og ikke bare kikke tomt på de??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, er det mulig å være så sur og sint da?? :kjefte:

Jeg fikser ikke at noe går i mot meg, må holde meg igjen fra å ikke eksplodere :kjempesinna::kjempesinna:

For hel****te om jeg gidder å gå rundt slik som dette, aarrrgghhhhh! Også kommer kjæresten i helga og skal bli i over en uke, jeg klarer ikke å glede meg fordi jeg er så snarsint og i bedritent humør. Er redd jeg kommer til å klikke på han når han begynner å styre med noe som stresser meg opp :trist::sukk:

Akkurat nå er jeg skikkelig motløs. Når skal dette jævla nikotinmonsteret dø??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...