Gå til innhold

Å bytte studium


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på universitetet i et par år nå. Jeg studerer master i realfag og har trivdes veldig godt på studiet så langt, men nå de siste månedene har jeg begynt å tvile på om jeg vil holde på med dette. Jeg har aldri drømt om å studere medisin før, men har nå begynt å leke med tanken på å bytte studium. Har fått lyst til å begynne på medisin, men nå vet jeg ikke om jeg tør å ta sjansen. Siden jeg har gått på uni. i noen år har jeg fått en del studielån! - men jeg kan egentlig, helt innerst inne, ikke tenke meg å bli noe annet enn medisiner. Hva tror dere? Er det for "risky" å bytte studium? Kommer til å få ganske stort studielån da og må begynne på første året igjen, og er ikke ferdig utdannet før om 6 1\2 år! Kjenner jeg blir nervøs bare av å skrive dette ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må huske på at lånekassen har en lånegrense på 8 år. så etter den tid, må studiet finansierest fra andre plasser. Men jeg synes ikke at frykten for et høy lån, skal stå i veien for drømme jobben.

Det finnes jo også muligheter for å få godskrevet deler av lånet.

Hvis det er lege/forsker du virkelig vil bli, så synes jeg du skal kjøre på. du kan alltids søke, og se om du kommer inn, og hvis du ombestemmer deg til sommeren, så kan du alltids takke nei.

Men husk å sette deg godt inn i hve yrke innebærer, Lønn, arb tid, oppg, ansvar, osv.

Ta gjerne kontakt med et Uni og hør om det er med stud som er intresert i å fortelle litt om hva du kan forvente deg i yrke.

Under studiet, må du regne med å reise en del, mann har ulik praksis på ulike instutisjoner, sykehus klinkker forskjellige plasser i landet. noen studenter reiser også utenlands. når du skal ut i turnus, må du være forberedt på å flytte plasser du ikke hadde planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo drive med medisinsk forskning med enkelte typer realfag.