Gå til innhold

Tatt inn en gravid, hjemløs katt.


mary jane

Anbefalte innlegg

Tidlig i dag (05/02) fikk vi høre om en gravid katt som streifet rundt, tydelig avmagret og desperat etter kontakt med mennesker. Min mor og hennes venninne fikk hentet katten og tatt den hjem. Det er tydelig at det ikke er en løskatt, men en huskatt som har kommet vekk fra hjemmet sitt. Hun har spist både våtfor og tørrfor og drukket mye vann med stor appetitt og viser ingen frykt til mennesker, hun virker derimot takknemlig for å være inne og er veldig rolig.

Men vi har lagt merke til i løpet av dagen at hun ikke vasker seg og hun nyser mye. Hun er rett og slett ikke frisk. Jeg synes dette er bekymringsverdig med tanke på at vi tror at hun er fødeklar i løpet av veldig få dager, kanskje i løpet av et døgn. Magen hennes er ganske hard, pattene store og det hender at hun "sitter på magen", men hun viser ingen synlige tegn på smerter. Jeg har kjent bevegelser i magen hennes, men likevell ingen konkrete spark slik som man ofte kan kjenne på høygravide katter...

Vi skal kontakte dyrelege i morgen tidlig, men jeg er kjempe bekymret for pusen. Om fødselen starter allerede i natt er jeg redd for at hun er for svak til å klare det.

Er det noen som har noen lignende erfaringer? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe katten om fødselen starter i natt? Og hvorfor vasker hun seg ikke?

Håper på svar fra dere, jeg føler meg rådløs og vil bare hjelpe denne stakkars katten (som nå ligger å sover ved siden av meg, hun er veldig vakker!).

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kan google Dyrlegevakten der du bor? Du vil sannsynligvis da få ett eller to tlf.nr. du kan ringe utenom åpningstid.

Jeg ville ringt og forklart situasjonen og hørt hva de hadde å si.

Klem til deg, din mor og hennes venninne for å være sånne gode mennesker. :klemmer:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan google Dyrlegevakten der du bor? Du vil sannsynligvis da få ett eller to tlf.nr. du kan ringe utenom åpningstid.

Jeg ville ringt og forklart situasjonen og hørt hva de hadde å si.

Klem til deg, din mor og hennes venninne for å være sånne gode mennesker. :klemmer:

Skal selvfølgelig være Dyrlegevakten. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan gi henne litt eggeplomme, og litt fløte hvis du har? Det er sånt som er kjekt å gi katter i fødsel for at de skal få litt ekstra energi. Og karbonadedeig...

Også vil jeg bare si tusen takk til deg, og de andre for at dere har tatt dere av pusen, kanskje dere har redda livene til en hel liten kattefamilie...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her også skriver; TUSEN TAKK for at du er et så godt menneske og tar deg av denne katten og hennes bebiser - jeg skulle ønske det fantes flere som deg! Jeg ønsker dere alle sammen masse lykke til, og sender dere masse varme tanker. Håper virkelig alt ordner seg! Gi kattemor og hennes pusunger en god og kjærlig klem fra meg :hjerte:

edit: leif

Endret av Virina
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SemperFi

Kanskje du kan gi henne litt eggeplomme, og litt fløte hvis du har? Det er sånt som er kjekt å gi katter i fødsel for at de skal få litt ekstra energi. Og karbonadedeig...

Støtter denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Aller først; Tusen takk for at dere er voksne, ansvarsfulle mennesker som hjelper en hjemløs kommende mor :klemmer:

Nysingen hennes kan være mye rart, men kanskje mest sannsynlig en luftveisinfeksjon.

- selv om flere andre tilstander også har "snørring" og nysing som symptom; problemer med tenner og munnhule, og katteinfluensa bl.a.

Jeg ville regne med at det blir en antibiotika-kur i første omgang (for luftveisinfeksjon).

Forutsatt at hun ikke har pådratt seg en elelr annen av de smittsomme kattesykdommene så vil jeg tro hun "bare" er helt utslitt, og veldig glad for å ha et trygt sted å slappe av nå (og forberede seg på å ta imot ungene).

Lykke til hos vetrinæren i dag ! :klemmer:

- vil du dele informasjon om hvordan det går med henne ? :)

Edit: Vær litt forsiktig med å gi fløte. De fleste katter er laktoseintolerante og resulatet av følten vil da desverre bli diare :(

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del, IKKE gi katten fløte. Hvis hun allerede er syk og avmagret er nok ikke diare noe kroppen hannes kommer til å takle veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra hos veterinæren og at katten får god hjelp. Der får du også kjøpt fôr spesielt tilpasset drektige katter.

Lykke til som katte-jordmor! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del, IKKE gi katten fløte. Hvis hun allerede er syk og avmagret er nok ikke diare noe kroppen hannes kommer til å takle veldig bra.

Hmmm... Skal man ikke gi katter fløte? Jeg har aldri hørt at katter skulle ta skade av det. Har du noen kilder til den påstanden? Eller er du bare ute etter å provosere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Skal man ikke gi katter fløte? Jeg har aldri hørt at katter skulle ta skade av det. Har du noen kilder til den påstanden? Eller er du bare ute etter å provosere?

Katter er veldig ofte laktoseintolerante, derfor bør ikke TS ta sjengsen på å gi denne katten fløte. Kilder er det nok av på google.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Skal man ikke gi katter fløte? Jeg har aldri hørt at katter skulle ta skade av det. Har du noen kilder til den påstanden? Eller er du bare ute etter å provosere?

Fløyte inneheld laktose, altså mjølkesukker. Dei fleste vaksne kattar har problem med å spalte mjølkesukker under fordøyinga, og det resulterer gjerne i liknande symptom som hjå menneske med laktoseintoleranse.

Yoghurt og ost kan ofte gå betre enn vanleg mjølk, men det å gje mjølkeprodukt til ein katt som allereie er svekka er jo litt sjansespel.

Artikkel om emnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vi gjorde da vi tok in den drektige katten Svarte Marte (den var kullsort med gule øyne) var at vi tok den direkte til dyrlegen og fikk den behandlet og undersøkt, og det var bra, fordi den hadde luftveisinfeksjon og var på dødens rand, men vi reddet den , måtte la den bli noen dager til oppsyn hos dyrlegen, etter det fikk vi den hjem hvor vi pleide den og kattungene fikk nye fine hjem :) så dro vi og steriliserte Svarte Marte og gav henne et godt hjem :)

Ikke finn på å gi katten fløte, skaffe heller spesial melk hos dyrlegen de vet hva som skal gjøres-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så enorm respekt for mennesker som dere :klemmer:

Det er slike folk som dere som gir meg troen tilbake på menneskeheten.

Jeg aner ikke hvor mange dyr,alt fra hunder,katter,pinnsvin,fugler ol, inn for å hjelpe de (skadet og forlatt) og vet ikke hvor mange folk som jeg har skjelt ut fordi de har vært slemme mot dyr.

Lykke til og anbefaler dyrelegevakten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En katt som ikke vasker og steller seg, er en syk katt. Det kan være fordi hun er drektig og utmagret på samme tid, eller det kan være en mer alvorlig underliggende årsak. Vetrinær og masse stell og god tilgang til mat vil gi henne et mye bedre liv enn alternativet. Stolt av deg som tok henne inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt som ikke vasker og steller seg, er en syk katt. Det kan være fordi hun er drektig og utmagret på samme tid, eller det kan være en mer alvorlig underliggende årsak.

En katt i et trygt hjem som begynner å slurve med hygienen er som oftest syk ja.

Men en hjemløs stakkar som har hatt mer enn nok med å sørge for å ikke fryse og sulte ihel er det noe annet med. Jeg har tatt inn katter her som har regelrett "klappet sammen" i det øyeblikket de forstår at det her er det: 1.Mat 2.Varme 3.Trygghet.

De sover og spiser og sover og spiser, og det er det. Gjerne i ukesvis før de begynner å utvise interesse for å stelle seg igjen. Som hjemløse må de bruke alle krefter på det mest grunnleggende, nemlig å få i seg mat og å forsøke å finne varme. Å slappe av og stelle seg er en luksus de sjelden kan tillate seg. De overlever på pur viljestyrke. Når de plutselig får maten servert og endelig kan tillate seg å sove trygt, er det mye som skal tas igjen!

All ære til deg TS som tok denne pusen inn i varmen! :blomst: Og så er jeg veldig spent på å høre hvordan det går nå!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...