Gjest Hulderjenta Skrevet 18. mai 2004 #242 Skrevet 18. mai 2004 Takk for hilsen fra Meta og Pondusa! Jeg har det ganske så bra jeg :D Ser fram til å bli ferdig med tantebesøket Et par-tre dager igjen nå..! Så begynner er "Jaktsesongen" i igjen Har fundert litt på om jeg skal begynne å tempe. Må i så fall gå til innkjøp av nytt termometer. Men jeg vet ikke om jeg vil klare å gjennomføre det, for jeg står ikke opp til samme tid hver dag. Jobber turnus (dag/kveld/helg) og har mulighet til å sove lenge når jeg har seinvakt eller fri. Jeg kan jo sette på vekkerklokken kl grytidlig hver dag, men jeg er litt bedagelig av meg, så det vil kanskje skli litt ut.. :oops: Men jeg kan jo gjøre et tappert forsøk. Uansett kjenner jeg jo ELsmerte (vanligvis), men tempingen avslører EL i forkant, er det ikke sånn? Det gir i så fall nyttig info for når det er lurt å Kan ikke noen tempere som er innom skrive noen ord om det? Lillen, f.eks? Jeg vet at du temper! Har du noen gode råd..? Dag 4
murmeldyret Skrevet 18. mai 2004 #243 Skrevet 18. mai 2004 Det var jammen et flott brev til egget! :D Håper det er greit at jeg leser det høyt til mine egg når EL nærmer seg. Jeg skal også legge til at det i mitt tilfelle er greit om bare ett egg tar imot besøk av soldatene (Pergo kan jo stimulere litt for mye ) Mitt tantebesøk var raskt unnagjort denne gangen. Legen sa at jeg vil få EL på dag 12-14 ved bruk av Pergo. Da skal vi ihvertfall ikke bomme denne syklusen Ang temping, så mener jeg å ha lest at tempen stiger litt rett etter EL :klø: Men dette kan sikkert Lillen alt om! Det er uaktuelt for meg uansett. Jeg ønsker deg en fin jaktsesong etterhvert! Vi holder vel tritt denne gangen også Klem fra Murmel!
GadgetGirl Skrevet 19. mai 2004 #244 Skrevet 19. mai 2004 Jeg temper, og det er faktisk ganske gøy! Jeg står ikke opp til samme tid hver dag jeg heller men mobilen står på kl 0630 hver morgen. Så da bare putter jeg tempen (kjøpt på SG) under tunga til det piper også sover jeg videre. Når jeg våkner leser jeg av tempen og skriver den ned på riktig dag i skjema jeg har lastet ned fra pernille. Jeg trodde også at jeg visste når EL var pga. smerter men det viste seg etter to mnd. med temping at EL var to dager tidligere enn det jeg trodde. Så neste mnd. blir det "hanky panky" fra dag 16! Det som er med temping er at du ikke ser når du har hatt EL før tre dager senere (tempen må stige i tre dager etterhverandre for å påvise EL). Men etterhvert blir man kjent med kurvene og da er det lett å se når det nærmer seg. (I alle fall har det stemt på meg til nå :oops: ) Lykke til!
lillen Skrevet 19. mai 2004 #245 Skrevet 19. mai 2004 Riktig, Murmel: Temperaturen stiger etter el... Så temping gjøres vel mest for å bli kjent med syklusene; vite når el er, og hvordan kroppen er rundt el, etter el...så kan man evt kjenne forandringer den dagen man er gravid... Det anbefales virkelig!! Prøv denne syklusen da vel! På forhånd tvilte jeg veldig på min evne til å våkne om morgenen. Men nå går det veldig fint (bortsett fra de nettene jeg legger meg etter kl 2, for da kan jeg ikke tempe kl 6...: må ha sovet i 4 timer først)! Så klokken seks hver morgen ringer mobiltelefonen min fra vinduskarmen. Den ligger alltid tett inntil tempen, slik at jeg slipper å lete. Det er viktig at man ikke herjer for masse med kropp og sånt før temping. Tempen må ligge tilgjengelig der du ligger... Jeg tar tak i tempen amtidig som jeg slår av mobilen, og putter tempen i munnen. Etterpå behøver jeg ikke å skrive ned temp, for tempen har minne , og jeg sover videre...så lenge jeg vil! For deg med turnus, er det kanskje egne regler. Men hovedsaklig skal man tempe på samme tidspunkt hver dag. På apoteket spør du etter: temp med to desimaler og minne. Tempen gir nyttig info til neste syklus, om når det er lurt å http://www.fertilityfriend.com <--- registrer deg gratis! http://www.fertilityfriend.com/home/lillen <--- Lillen sin...
Gjest Hulderjenta Skrevet 19. mai 2004 #246 Skrevet 19. mai 2004 Takk for gode svar angående temping Lillen og Gadget Girl! :bukke: Skulle ønske det var noe jeg kunne bruke til å forutse EL (bortsett fra EL-tester da)... Det varierer fra syklus til syklus når jeg kjenner EL-smerte, men tiden fra det til mens er tilnærmet konstant. Så det er folikkelfasen og EL-tidspunktet som er ustabil hos meg. Såvidt jeg vet da, med temping så kan det jo hende jeg finner ut noe annet! Så jeg skal begynne! :D Må bare få kjøpt et termometer - uten det er det ikke så lett. Skal kjøpe på fredag! Skal nå gå greit mht. tidspunkt også. Får satse på å gjøre det kl 6.45 hver dag, det er da jeg står opp når jeg skal på tidligvakt. Mensen er på hell - hurra! Krysser fingrene ekstra for deg denne syklusen, Murmeldyret! Du vet hva som må gjøres! Håper du ikke blir altfor hormonell av pergoen... Lykke til!!!!! Krysser selvsagt fingrene for alle andre prøvere som er innom her også! Og for meg selv! Så dere likte min bønn til Eggcellen? Det bare kom over meg hin dagen da jeg satt her. Håper Eggcellen hører påmeg denne gangen da! Kanskje jeg heller burde skrive noen ord til Huldermannens sædceller, det er jo de som svikter... Mmm - har bakt sjokoladekake, nå dufter det godt her! Var så snopesyk, men orker ikke gå ut og kjøpe noe så jeg bakte i stedet Noen som vil ha?
lillen Skrevet 19. mai 2004 #247 Skrevet 19. mai 2004 *rekker opp hånda* Har nettopp kjøpt sjokkis selv, men liker både pose og sekk... Jeg tror du kan forutse el litt bedre etter et par måneder temping. Du kan nemlig krysse av for alle slags symptomer, og når du holder styr på de, kan du vel også kjenne de igjen fra tidligere sykluser, og dermed vite hvor i syklusen du er i forhold til el...eller? Laaang setning, men du skjønner sikkert... Du kan sjekke sekret med jevne mellomrom (slik vet jeg at jeg nesten garantert har el i disse dager), sjekke tapp om du orker, notere ned humør, kvalme, ryggsmerter, hodepine, eggløsnings-smerter, sexlyst, apetitt, energi, svimmelhet, oppblåsthet osv... Jeg er ihvertfall kjempefornøyd! Bruker den til ting som ikke har med syklus å gjøre også; som når jeg har vondt i ryggen og når jeg klør på huden! Jeg blir helt gira av at andre begynner med temping nå jeg! :oops: Kjempegøy!
Gjest Hulderjenta Skrevet 19. mai 2004 #248 Skrevet 19. mai 2004 Nå har jeg registrert meg på Fertility Friend - men hadde jo ikke annet enn første dag mens å komme med av opplysninger.. Leitet litt rundt på sidene, fant bl.a. chat room a la KG-forumet. Sikkert mye nyttig der! Men kjenner jeg meg selv så blir blir nok ikke siden så mye brukt... Har liksom slått meg til ro her på KG og ikke minst i prøverdageboken her, og liker å ha tingene samlet. Så vi får se hvor mye den siden blir brukt... :oops: Men smugtittet litt på din side, Lillen, (linken du skrev over her) - og der var mye info ja! Men temping skal jeg begynne med, kan jo lage meg et skjema eller printe ut et og føre for hånd også.
Gjest Hulderjenta Skrevet 19. mai 2004 #249 Skrevet 19. mai 2004 Her er forresten litt kake til Lillen - med lys på: ---->
tyttebæret Skrevet 20. mai 2004 #250 Skrevet 20. mai 2004 Hei Hulderjenta! Tusen takk for hilsen i min nystartede dagbok! Jeg har begynt å tempe denne syklusen og er faktisk fornøyd med det. Mobilen står på vekking kl 0615 og tempen ligger ved siden av (akkurat som deg, lillen!) Det går faktisk forbausende greit. Det er greit å forutse EL (selv om jeg egentlig kjenner El-smerter og vet pga El-slim), Jeg slipper å bruke penger på el-tester og trenger ikke stresse så særlig. Tempkurven viser tydelig når jeg ikke er fruktbar etter EL lenger. Jeg legger alle tempene mine inn i Ovusoft sitt program (www.ovusoft.com). Det programmet koster ca 300 kr men jeg liker så godt layouten på ting. Med temp er det sånn at tempen synker rett før EL (dagen før) og stiger igjen på EL-dagen. Deretter holder tempen seg høy i en periode til a) du får mensen og den synker igjen B) du er gravid og tempen vil holde seg høy. På den måten kan du se om du er gravid eller ikke, og ikke stresse rundt hvis mensen er forsinket eller ikke. Dette er selvfølgelig svært enkelt forklart og man kan ha en slik øy kurve (trifastisk) uten at man er gravid. Du kan lese masse info hos pernille på www.pernille.info Det anbefales! Lykke til!
Gjest Hulderjenta Skrevet 20. mai 2004 #251 Skrevet 20. mai 2004 Med temp er det sånn at tempen synker rett før EL (dagen før) og stiger igjen på EL-dagen. Jammen da går det jo an å forutse EL da! Takk for opplysningen, Tyttebæret (og for hilsenen for øvrig! :D ) Har ikke satt meg så veldig inn i temping og tyding av temp.kurver og hva som skjer når - men jeg skal sette meg til og lese litt! I forhold til EL så starter intensiveringen av Jakten fra ca dag 8-9 og det blir mye prøving tiden framover fra det. Så vi treffer jo EL hver eneste syklus, enten med soldater "på hotell", eller nye soldater. Likevel så har ingenting skjedd så langt... Men det skal det bli forandring på en vakker dag! (Gleder meg til den vakre dagen!) I dag har jeg ikke gjort NOENTING. :o Fullstendig fri, og sløve meg har ikke vært ute en gang! :o :o Men må innrømme at det er litt godt med sånne dager en sjelden gang. Selv om jeg bare blir av å gjøre ingenting. "Ingenting" er ikke helt rett, har gjort mye og vært en del på nettet idag, leitet fram kakeoppskrifter. Har frosset ned størsteparten av sjokoladekaken fra i går, og skal bake en kake til. Har et besøk som nærmer seg, og da skal vi ha kaker.
tyttebæret Skrevet 21. mai 2004 #252 Skrevet 21. mai 2004 Jeg er ikke noen reser på temping altså, jeg er jo begynner på det området også 8) Men jeg synes det er mye bedre enn å "lure" på om når EL er. Vi bruker annenhverdag-regelen i EL perioden, vi begynner ca dag 10. Det var etter anbefaling fra gyn, men jeg har lest senere at det ikke er så farlig med mindre mannen har dårlig sædkvalitet. Vet ikke sikkert, det passer oss i allefall! Sjokoladekake høres godt ut...mmmmmmmmmm! Til 17 mai lagde jeg en utrolig god variant av ostekake - sjokoladeostekake. Det var godt det! :hjerter2: Anbefales på det varmeste. Lykke til med resten av kakebakinga!
Gjest Hulderjenta Skrevet 21. mai 2004 #253 Skrevet 21. mai 2004 Vi bruker annenhverdag-regelen i EL perioden' date= vi begynner ca dag 10. Det var etter anbefaling fra gyn, men jeg har lest senere at det ikke er så farlig med mindre mannen har dårlig sædkvalitet. Dårlig sædkvalitet er problemet her i gården. Hva slags regel gjelder da etter det du har lest? Legen har sagt til oss at det er lurest å "spare opp" og ikke ha for hypige samleier (legen sa max 1x i uken!!! :o ) - men da øker vi jo sjansen for å ikke treffe EL!? Har dessuten lest at kvaliteten på spermiene blir enda dårligere hvis man praktiserer "spare opp"/samleie en gang i uken-regelen. Så hva gjør man..? Vi praktiserer vel annenhver dag-regelen fra ca dag 8-9 som sagt, pluss ellers når vi måtte ha lyst (Utgangspunktet er for så vidt alltid lysten - men den er det ingen problemer med. Hittil har vi aldri hatt "parringssex" etter skjema og dato for å si det sånn.) Har forresten kjøpt termometer i dag!!! Så i morgen tidlig (snork) begynner Prosjekt Temping!
cappocino Skrevet 21. mai 2004 #254 Skrevet 21. mai 2004 Så spennende med temping Har lyst å begynne jeg også, hvis ikke det klaffer denne perioden... Ønsker deg lykke til
Veronal Skrevet 21. mai 2004 #255 Skrevet 21. mai 2004 Som snikleser benytter jeg anledningen til å legge igjen en liten hilsen. I tillegg tenkte jeg at jeg skulle korrigere følgende opplysning en smule. Jammen da går det jo an å forutse EL da! Det er faktisk de færreste som har den berømmelige temperturdippen ved EL. Generelt kan ikke temping benyttes til annet enn å bekrefte at EL har vært. Til å forutse EL er det EL-tester som fungerer best.
tyttebæret Skrevet 21. mai 2004 #256 Skrevet 21. mai 2004 Hei igjen! Jeg skjønner at "kunnskapene" mine blir lest... Somsagt så er jeg begynner på dette med temping - men jeg har altså en tempdipp, og ganske forutsigbare symptomer, så temping funker for meg, virker det som - og da sammen med sjekking av slim. Sånn tappe-greier har jeg ikke giddet å styre med enda. Du må ha lykke til med temping! Håper at du synes det er greit. Jeg synes i allefall at det er ok å ha noenlunde kontroll... Når det gjelder samleie så er det annenhverdag som jeg har lest om og hørt fra gyn og andre leger. Ettersom jeg har forstått skal visst produskjonen av soldater holde best kvalitet da. Men én gang i uken da??????!!!!! Det hørtes litt merkelig ut. Jeg trodde de hadde gått bort fra de anbefalingene jeg??????
KalloRilla Skrevet 21. mai 2004 #257 Skrevet 21. mai 2004 Suser bare innom og legger igjen en liten helge hilsen
Gjest Hulderjenta Skrevet 22. mai 2004 #258 Skrevet 22. mai 2004 Takk for hilsen Cappo, Veronal, Tyttebæret og Kallo Rilla! Har bladd litt i min gamle lærebok Menneskets Fysiologi som jeg til stadighet referer til her inne, og der står det også litt om temping. Det står under Eggløsningsundersøkelse, og jeg siterer: "En enklere, men noe usikker måte å undersøke om ovalusjonen finner sted på, er å følge kroppstemperaturen. Det er viktig at temperaturen måles om morgenen før en forlater sengen. Ved ovalusjon synker først temperaturen litt, 0,1-0,2 grader C. Straks etter ovalusjonen stiger den til et nivå som er ca. 0,5 grader C høyere enn i folikkelfasen. Dette skyldes den økte progesteronproduksjonen, og man mener at progesteron virker direkte på temperaturreguleringssenteret i hypothalamus." Og så har de en figur som vier temp.-kurven gjennom en syklus på 28 dager. I forhold til EL og muligheten til å forutse den, så tror jeg egentlig dere alle har rett, selv om dere er litt uenige. Det både går an og ikke går an - for jeg tror det viktigste må være å kjenne sin egen kropp og sin egen temp.svingning. Da kan man av erfaring se hva som komemr til å skje. Men i prinsippet skal man i følge det jeg siterte til over ikke kunne se tegn til EL før den dagen man faktisk har EL. DA først synker temp., for så å stige etterpå som et tegn på at det har skjedd. Og apropos temping... Jeg hadde satt på vekkerklokken, en gammel litt ustabil sak som jeg ikke bruker til annet enn å se hva klokken er. Bruker mobilen til vanlig, men av frykt for å plage min kjære, så bestemte jeg meg for å bruke den gamle vekkerklokken (som piper litt stillere) som tempe-vekkerklokke. Jeg var SÅ klar for dette. Drømte til og med om termometre og rare ting i natt, så kroppen var helt med på dette. Og så våkner jeg da, i nitiden, og tenker - huh..? Vekkerklokken var slått av! Kan overhodet ikke huske å ha gjort det! Og jeg begynte å lure på om jeg hadde tempet i søvne også, men den husket det tallet som jeg testet den med i går, så temping ble det ikke noe av i dag! Tror jeg kan bare glemme temping på sove-lenge-dager, for da er kroppen så innstilt på å bare sove! Så det var min tempe-debut - som ikke ble temping en gang... :oops: Men jeg skal prøve igjen! Holder egentlig på å bake kake - en mandelkake som viste seg å være fryktelig vanskelig! Skal stivpiske eggehviter men har ikke mixer! Puh! Så jeg må vispe litt igjen, og skriver videre etterpå!
Gjest Hulderjenta Skrevet 22. mai 2004 #259 Skrevet 22. mai 2004 Men én gang i uken da??????!!!!! Det hørtes litt merkelig ut. Jeg trodde de hadde gått bort fra de anbefalingene jeg?????? Jeg går til en gammel lege! Kanskje ikke så gammel-gammel, men i alle fall gammelmodig... Jeg protesterte på det der med en gang i uken, og forklarte ham hva jeg hadde lest og lært i det siste. Og da var svaret: "...Å...?" :ler2: Sliten i armen min etter vispingen... Visper litt, tar pause, og visper litt igjen. :D Jeg ønsker meg en mixmaster! Denne kaken BØR bli vellykket, når jeg legger ned så mye arbeid i den! Datt litt ut, jeg nå. Hadde en tanke i hodet før jeg postet forrige innlegg, men nå var den bare vekk... :klø: I dag er det dag 8 og eggjakten kan begynne. Men jeg har ikke lyst å stresse. Har nesten ikke lyst å prøve en gang... Er faktisk litt lei, når jeg tenker meg om. For uansett hvor mye jeg sier at neida, jeg stresser ikke så gjør jeg det. Tenker på prøvingen nesten hele tiden, og er redd for å ta helt av med tempingen (hvis jeg noensinne får gjort det da! ) Har snart ikke lyst å prøve mer. Det påvirker sexlivet mitt også faktisk. Ikke noe voldsomt, men jeg har en ekstra tanke/bevissthet som er der som helst ikke skulle vært der. Innimellom så føler jeg meg som en "spermtyv" hvis dere skjønner hva jeg mener... Men når jeg sier at jeg ikke har lyst å prøve mer, så stemmer selvsagt ikke det helt. Selvsagt vil jeg prøve, for vi vil jo ha baby! Men jeg er så lei av å prøve... Har så lyst å bare glemme det, ikke tenke på det! Men hvordan gjør man det... (Første bud er sikkert å glemme denne dagboken ) Beklager at dere må lese mine innerste kjipe-tanker, men de er der de også. Føler meg så delt - på den ene siden så er jeg kjempeernergisk og har lyst å gjøre alt for at det skal klaffe, og på den andre siden så er jeg så lei og så trist for at ingenting har skjedd, og så drittlei av å prøve og så bli skuffet om igjen og om igjen. Tror jeg må snakke med min kjære om dette her, han vet veldig lite om hva jeg tenker. Faen - ble deppa av å skrive dette. Pleier å være motsatt, men nå fikk jeg fram driten i stedet for å få det ut.. Får vispe av meg litt - ikke ferdig å vispe enda. SUKK fra Hulderjenta...
tyttebæret Skrevet 22. mai 2004 #260 Skrevet 22. mai 2004 Innimellom så føler jeg meg som en "spermtyv" hvis dere skjønner hva jeg mener... Men når jeg sier at jeg ikke har lyst å prøve mer, så stemmer selvsagt ikke det helt. Selvsagt vil jeg prøve, for vi vil jo ha baby! Men jeg er så lei av å prøve... Har så lyst å bare glemme det, ikke tenke på det! Men hvordan gjør man det... (Første bud er sikkert å glemme denne dagboken ) Tror jeg må snakke med min kjære om dette her, han vet veldig lite om hva jeg tenker. Jeg skjønner deg kjempegodt!!!!!!! Jeg føler meg stadig som en "spermtyv". Tyttebærmannen sier han setter pris på å vite hvordan jeg har det - og jeg vet at han mener det. Men likevel så har han fått litt EL-allergi. Da har han aldri lyst! Men han tar seg jo sammen, da. Jo, spermtyv - det er det jeg er (av og til)... :veldigsur: Lykke til med vispingen- God trim for armene???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå