Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en matbutikk der jeg sitter mye i kassa. Ved enden av kassa har vi, som mange andre, brett til pakking av varer. Det er opplyst ved enden av kassa at dett brettet er ikke en sitteplass, i hovedsak fordi det tåler begrenset vekt og kan falle ned og noen kan skade seg.

De fleste små barn kan selvfølgelig ikke lese, og jeg blir selvfølgelig ikke sur på BARNA når de klatrer opp. Når jeg forteller at man ikke får sitte der, er det mange foreldre som blåser det vekk med "det går sikkert bra" eller blir irritert på meg fordi jeg bryr meg om "filleting".

De fleste hører riktignok på meg, go ber barnet gå ned om det ikke hører på meg. Takk til de.

Til dere andre:

Hvorfor er det så vanskelig å respektere dette forbudet?

Er dere klare over hva slags skader barna deres kan få? Et fall ned på harde fliser med hodet først, evt å få brettet over seg og slå seg skikkelig er noe ingen vil.

Og hvorfor ikke respektere butikkens eiendom?

Hvem får skylden om barnet ditt faller ned?

Barnet. som ikke visste om risikoen?

Du, som påtar deg skyld grunnet ignorering av advarsler?

Butikken, som opplyser om risikoen, ikke har "solide nok" kasser?

Og for å slenge det på....hvorfor lære barna at det er helt greit å forsyne seg av varer før de er betalt?

Det må være surt den dagen dere blir ringt etter fordi ungen har spist fra smågodtposen før den er betalt, eller åpener brusflaska uten å ha nok penger, og blir tatt med på kontoret for en alvorsprat?

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så mye å irritere seg over... Jobber også på matbutikk, hjelper ofte barna opp på disse plassene (etter å ha spurd foreldra), syns det er koslig at de sitter der og "tar imot" varene jeg. Det er foreldra sitt ansvar.

Det med å forsyne seg av matvarer før de er betalt, eller "pip denne fort så han ikke gråter!!", er jeg enig med deg i. Uting!

Skrevet

Hjelper de opp?

Der jeg jobber ser du at endebrettet begynner å sige nedover enkelte plasser...ikke søren om jeg hjelper et barn opp der...

• Liker 7
Skrevet

Så mye å irritere seg over... Jobber også på matbutikk, hjelper ofte barna opp på disse plassene (etter å ha spurd foreldra)

Øh..hæ?

FruN har listet opp en rekke gode grunner for at barn ikke skal sitte eller stå på disse brettene.

Om en unge ramler ned på flisgulvet og fossblør fra en skade i hodet, hva gjør du da? Trekker på skuldrene og sier "Det er foreldrene sitt ansvar, og de sa det var greit"?

• Liker 10
Skrevet

Mine unger får ikke lov og handler jeg selv så ber jeg, til foreldrenes sure blikk, om at ungene fjerner seg så jeg får pakket varer.

Dog; er jeg tørst, for eksempel når jeg har vært gravid og nesten dødd (jada, overdrivelse) så åpner jeg glatt en flaske vann på butikken. Det blir jo betalt og det er ikke som om man står og spiser løsvektvarer som man ikke kan betale etter det er gått i magen.

• Liker 4
Skrevet

Hjelper de opp?

Der jeg jobber ser du at endebrettet begynner å sige nedover enkelte plasser...ikke søren om jeg hjelper et barn opp der...

Jeg sitter oppå de vi har selv, så de tåler vel litt mer enn deres ;)

Skrevet

Øh..hæ?

FruN har listet opp en rekke gode grunner for at barn ikke skal sitte eller stå på disse brettene.

Om en unge ramler ned på flisgulvet og fossblør fra en skade i hodet, hva gjør du da? Trekker på skuldrene og sier "Det er foreldrene sitt ansvar, og de sa det var greit"?

I alle de årene jeg har jobbet der har det ennå ikke skjedd sååååå... Tenk så kjedelig livet hadde vært om man skulle tenkt på alt som KUNNE gptt galt da :)

Skrevet

Tenk så kjedelig livet hadde vært om man skulle tenkt på alt som KUNNE gptt galt da :)

Enig i det, men å si ifra til et barn at det kan ramle ned fra et tre, og slå seg med advarsel om å være forsiktig, er en ting. Du kan ikke legge skylden på skogen eller hageeier. Det er det derimot lett å gjøre om barnet faller i en butikk, i barnehagen eller på skolen.

Skrevet

Mine får ikke lov å sitte der, men det hender de prøver seg og er på tur opp.. Når jeg da sier nei, det er ikke lov irriterer jeg meg like mye over butikkansatte som trekker på skuldrene og smiler til barna mens de sier det går bra...

Vel det synes ikke jeg! Kanskje jeg får begynne å handle i butikken din FruN, så slipper vi å irritere oss sånn :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Mine får ikke lov å sitte der, men det hender de prøver seg og er på tur opp.. Når jeg da sier nei, det er ikke lov irriterer jeg meg like mye over butikkansatte som trekker på skuldrene og smiler til barna mens de sier det går bra...

Vel det synes ikke jeg! Kanskje jeg får begynne å handle i butikken din FruN, så slipper vi å irritere oss sånn :fnise:

:hoppendeglad:

Skrevet

Jeg jobber også i matbutikken deltid, og i helger. Jeg har samme problemer.Jag har sett foreldre som lar barnet sitt på banet, hvor varen scanes... :kjefte: jeg smiler bare?????hva skal jeg si ellers så hopper de her og der og klatrer opp på stativer som har lagt skille mellom kasser. De fleste foreldre blåser i det, og snakker med venner i butikken, uten å følge nøye med barnet sitt.

:kjefte:

Jeg synes når det tar med seg barn så må de også ta ansvar.

• Liker 3
Skrevet

Jeg sitter oppå de vi har selv, så de tåler vel litt mer enn deres ;)

Da blir det jo en helt annen sak, og egentlig ikke spesielt relevant i det hele tatt.

• Liker 6
Skrevet

Dog; er jeg tørst, for eksempel når jeg har vært gravid og nesten dødd (jada, overdrivelse) så åpner jeg glatt en flaske vann på butikken. Det blir jo betalt og det er ikke som om man står og spiser løsvektvarer som man ikke kan betale etter det er gått i magen.

Men hva hvis noe har skjedd med kortet ditt så det blir avvist, eller du har glemt lommeboken hjemme? Eller du får en viktig telefon og må dra med en gang?

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Jeg har selv ansvar for eget barn.

Hun veier ikke stort mer enn en full handlepose.

Liker å ha henne sittende der, så har jeg kontroll på henne.

Heldigvis er de blide og hyggelige der vi handler.

Skrevet

Jeg kan nok finne på å åpne en kakao eller juice eller lignende i butikken mens jeg handler... Men jeg har diabetes, og de gangene jeg gjør det er det valget mellom å åpne og drikke NÅ eller gå gjennom butikken finne resten vi trenger, og muligens besvime i kassakøen pga lavt blodsukker..

Så da regner jeg med at det er best at jeg drikker den asap, og betaler når jeg kommer til kassen. Har forklart situasjonen til butikkansatte og de sier det er helt greit.

• Liker 1
Skrevet

Hvis noe skjer, så er det den ansatte foreldrene vil klandre. Uten tvil!

Jeg jobber på toget. Mange unger synes at turen blir kjedelig i lengden, så de liker å løpe seg en tur. Det er ikke få foreldre som blir sure når jeg ber dem om ikke å gjøre det, de blir litt mindre sure når jeg da sier "da er det ikke mitt ansvar om h*n blir stående med tenna i den kanten der borte om det plutselig kommer en skarp sving".

Kan ikke folk bare høre etter hva personalet der man befinner seg sier? Det er faktisk deres arbeidsplass. Føy dere etter deres regler! Samma faen om sånt går bra for deg, så gjør det ikke det for meg, og det er mitt ansvar! :kjefte:

:fnise: Litt frustrert? Neida. *host*

Skrevet

Men hva hvis noe har skjedd med kortet ditt så det blir avvist, eller du har glemt lommeboken hjemme? Eller du får en viktig telefon og må dra med en gang?

Irrelevant. Jeg har alltid cash. Jeg sjekker alltid at jeg har lommebok FØR jeg går inn i en butikk. Og hvor travelt man enn har det, så rekker man å slenge fra seg penger i det man løper ut mens man roper "det er for deeeeennneeeeee". Så det så.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har selv ansvar for eget barn.

Hun veier ikke stort mer enn en full handlepose.

Liker å ha henne sittende der, så har jeg kontroll på henne.

Heldigvis er de blide og hyggelige der vi handler.

Det er sjelden et full handlepose veier mer enn 10 kg. Men nå vet ikke jeg hva ditt barn veier, eller hvor stor hun er (alder). Hvordan har du kontroll på henne ellers, om jeg får spørre? I andre butikker f.eks?

Og hvem sier jeg ikke er blid og hyggelig på jobb? Tro meg, jeg ville ikke hatt jobben om jeg ikke vr det. Sier ifra på en ordentlig måte gjør jeg og.

Rosepiken: :tommelsmil:

• Liker 1
Skrevet

Ingen regel uten unntak ift å forsyne seg av varer, men det er forskjell på unntak som bekrefter en regel mot å gjøre det til en vane.

Skrevet

Jag har sett foreldre som lar barnet sitt på banet, hvor varen scanes... :kjefte:

Det har jeg også opplevd en gang. En barnehageunge i møkkete klær og støvler, sannsynlivis direkte hentet fra barnehagen. Mor snakket i mobilen mens barnet ble transportert på båndet med varene. Dama bak kassa lo, jeg lagde et skikkelig spetakkel! Løftet barnet ned mens jeg fortalte det at jeg ikke var interessert i å ha mine matvarer liggende på det samme båndet som hennes skitne støvler fra barnehagen hadde vært. Jeg forlangte at kassadamen vasket båndet før jeg la mine varer på. Mor ble dritsur, køen bak meg vokste, men ærlig talt: Jeg så for meg hundebæsj under barnets støvler på dette båndet hvor mine matvarer skulle "seile" på. Idioter! Tror scenen jeg skapte fikk flere i butikken til å tenke litt.... En kasse er ikke et lekestativ!

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...