Edvarda Skrevet 19. januar 2012 #41 Skrevet 19. januar 2012 ..men det er jo ikke skinke på grandis Ahh ok. Det bare ser sånn ut, de der rosa strimlene.. urk
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #42 Skrevet 19. januar 2012 siden du ikke har tid til å handle i morra, så får du ringe peppes og be dem komme innom med en vegetarpizza. 3
Gjest Eurodice Skrevet 19. januar 2012 #43 Skrevet 19. januar 2012 Jeg stusset litt på om TS mente en vanlig grandis med ekstra ost og skinke, eller at den vanlige grandisen har ost og skinke på seg. Gikk ut i fra at hun mente en standard vanlig grandis uten noe ekstra på, og da er det verken skinke eller svin på den. Selv om det ser ut som skinke. Skinke er bakparten på grisen. Visste du ikke det? Gris og svin er det samme. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #44 Skrevet 19. januar 2012 siden du ikke har tid til å handle i morra, så får du ringe peppes og be dem komme innom med en vegetarpizza. Skal jeg kjøpe en pizza til 15+ - 170 kr for at en person ikke spiser svin? Unødvendig dyr særbehandling, nei da sender jeg heller sms til foreldrene å ber de sende med mat. Ts 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #45 Skrevet 19. januar 2012 Det er ikke svinekjøtt på pizzaen, så da er jo problemet løst! Evt. kan du ringe foreldrene hans og spørre om det er greit med Grandiosa, hvis de er manisk opptatt av halal, kan de sikkert sende med ham en halal-pizza. (Men du skal ikke se bort i fra at oksekjøttet brukt på Grandis er halal-slaktet, det begynner jo å ta over hele kjøttmarkedet i Norge...)
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #46 Skrevet 19. januar 2012 Men det er jo ikke noe problem å gi han Grandiosa slik som de andre ungene får..? Som sagt i denne tråden er det jo ikke svinekjøtt på den. For sikkerhetsskyld kan du jo sende en sms til foreldrene og spørre om det er i orden at han spiser Grandiosa, og hvis ikke kan du kjøpe inn en pizza til som han kan spise. Det kan da ikke være umulig å reise en kort tur på butikken for å kjøpe en vare.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #47 Skrevet 19. januar 2012 Eller så kan du si at det er halal hvis han spør. Det er jo ikke akkurat som om han dør av å spise det, det er ikke en allergi! 2
Gjesten Skrevet 19. januar 2012 #48 Skrevet 19. januar 2012 Skal jeg kjøpe en pizza til 15+ - 170 kr for at en person ikke spiser svin? Unødvendig dyr særbehandling, nei da sender jeg heller sms til foreldrene å ber de sende med mat. Ts Jeg lurer litt på hvorfor du ikke visste før nå at gutten var muslim? Spør foreldrene om det er greit med grandiosa. 1
Cho Kon It Skrevet 19. januar 2012 #49 Skrevet 19. januar 2012 Skinke er bakparten på grisen. Visste du ikke det? Gris og svin er det samme. Jo og det var jo akkurat derfor jeg skrev "skinke eller svin" (selv om det blir smør på flesk), jeg mente at det verken er skinke eller andre svinekjøttdeler. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #50 Skrevet 19. januar 2012 nei du får høre med foreldrene! og oppdater oss i morra! spennende...
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #51 Skrevet 19. januar 2012 50 innlegg på ganske kort tid, dette fortjener en tilståelse Denne tråden er bare en tulletråd, eller egentlig så ble jeg provosert av denne tråden; http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=622870 Ts var invitert på middag, men ble bedt om hun kunne kjøpe enkelte av ingrediensene selv da hun plages med laktoseintolerant. Mange av de som har svart i denne tråden mener at ts må akseptere at det ikke tas spesielle hensyn til henne. Siden vi liksom alltid skal ta spesielle hensyn til våre nye landsmenn lurte jeg på om holdningen var like slett til f.eks muslimene når man inviterer de. Er jo litt rart at man ikke skal ta spesielle hensyn til en som faktisk kan bli dårlig, men en som ikke spiser svin av religiøse grunner skal det tas hensyn til. Må legge til at her i huset tas det selvsagt hensyn til gjestene når de inviteres i selskap. Beklager til dere som føler dere lurt av denne tråden. Ts 8
metempsychosis Skrevet 19. januar 2012 #52 Skrevet 19. januar 2012 Etter denne tilståelsen så må jeg bare svare det jeg uansett hadde tenkt å svare: Når man inviterer folk hjem til seg, da tar man hensyn til deres spise-vaner. Om det så kommer av intoleranse, religiøse regler eller eget valg. Jeg går utifra at man ikke inviterer til piknik i sin egen stue, dermed skal ikke gjestene ha behov for å ta med mat-varer selv. 3
Silfen Skrevet 19. januar 2012 #53 Skrevet 19. januar 2012 Klart man tar hensyn til gjester. Fra allergier, til religioner og til rett og slett hva man ikke liker. Det er normal folkeskikk. Og folk som skiller mellom religion (at det går an å ta hensyn) og allergier og lignende (at man ikke skal ta hensyn) er jo totalt lost. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #54 Skrevet 20. januar 2012 Klart man tar hensyn til gjester. Fra allergier, til religioner og til rett og slett hva man ikke liker. Det er normal folkeskikk. Og folk som skiller mellom religion (at det går an å ta hensyn) og allergier og lignende (at man ikke skal ta hensyn) er jo totalt lost. Ganske utrolig, men denne tråden og tråden jeg linket til viser det tydelig. Jeg mener som deg at man tar hensyn til gjestene man inviterer. Skjønner ikke vitsen i å invitere noen til selskap/ middag hvis gjestene av en eller annen grunn ikke kan spise det som serveres. Ts 1
sjøge Skrevet 20. januar 2012 #55 Skrevet 20. januar 2012 Jo det er akkurat det jeg har. Vi gir relgiøse og da spesielt muslimer (som i dette tilfellet) alt for mye goodwill. Vi har en verden der store deler av den har gått i dass nettopp på grunn av at man slåss om hvem som tror på den rette guden. Det Norske samfunnet har i tilpasset seg enormt til den muslimske delen av befolkningen, langt mer enn vi burde. Hvis en av si 20 barn lager komplikasjoner for ditt bursdagsselskap pga. relgion, så beviser jo det akkurat hva jeg sier. Hva om du hadde tenk å ha biff og noen sa til deg at de måtte ha svin for det var det eneste deres profet tillot? Hadde du da svingt deg om for å skaffe noe annet? Allergi er selvfølgelig en helt annen debatt. Jeg støtter denne her fullt og helt!Det er faktisk ikke vår sak å tilpasse oss deres religion, det er deres ansvar å tilpasse seg troen eller ikke-troen til det landet de har valgt å bo i. Stakkars barn som aldri får velge selv om de vil spise grandiosa eller vise de flotte ansiktene og det pene lange håret de fleste av dem egentlig har. Skulle til og si de lever på 1800 tallet fremdeles, men tilogmed amish lar jo ungdommene få frihet til å prøve livet "utenfor". 1
Gjest Survival Skrevet 20. januar 2012 #56 Skrevet 20. januar 2012 Jeg foreslår at du snakker med foreldrene til gutten. Skjønner ikke hvorfor mange her inne oppfører seg som rebelske, hensynsløse, ignorante idioter. For all del, ta hensyn til at gutten er muslim. Du ville vel tatt hensyn til det dersom en av ungene var vegetarianer eller hadde cøliaki? Ta vare på den muslimske gutten på samme måte. Spør foreldrene om det er greit at gutten spiser grandiosa, eller om du skal fikse noe annet. Og det er DU som inviterer og dermed skal sørge for at alle ungene har noe å spise.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #57 Skrevet 20. januar 2012 Jeg foreslår at du snakker med foreldrene til gutten. Skjønner ikke hvorfor mange her inne oppfører seg som rebelske, hensynsløse, ignorante idioter. For all del, ta hensyn til at gutten er muslim. Du ville vel tatt hensyn til det dersom en av ungene var vegetarianer eller hadde cøliaki? Ta vare på den muslimske gutten på samme måte. Spør foreldrene om det er greit at gutten spiser grandiosa, eller om du skal fikse noe annet. Og det er DU som inviterer og dermed skal sørge for at alle ungene har noe å spise. Nå er det ikke noen bursdag, men hele greia var en tenkt situasjon m.t.p hvordan vi behandler våre medmennesker og holdninger til både nordmenn og våre nye landsmenn...
Strawberry19 Skrevet 20. januar 2012 #58 Skrevet 20. januar 2012 Jeg tror nok hele verden vet at den som inviterer gjester til mat, skal ta hensyn til absolutt alt, om det skulle være religion eller allergi. De som påstår noe annet er umenneskelig og idioter At du opplevde noe sånt hos søsteren til typen din, må jeg sier respektløst av henne, men jeg håper virkelig at hun ikke mente det slik.
Brunhilde Skrevet 20. januar 2012 #59 Skrevet 20. januar 2012 Det er helt greit med hypotetiske spørsmål, men hvorfor sette religiøse regler opp mot intoleranse? Jeg for min del ville tatt likt hensyn til begge deler, men ville aldri funnet på å servere grandis i barnebursdag.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #60 Skrevet 20. januar 2012 Det er helt greit med hypotetiske spørsmål, men hvorfor sette religiøse regler opp mot intoleranse? Jeg for min del ville tatt likt hensyn til begge deler, men ville aldri funnet på å servere grandis i barnebursdag. Hvorfor ikke?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå