Gå til innhold

Invitert på middag.. Ble spurt om å betale enkelte matvarer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt spesiell situasjon.. Jeg og typen min ble invitert på parmiddag hos hans søster og hennes mann. Jeg plages med det at jeg er laktoseintolerant, og dermed må jeg liksom være forsiktig med hva jeg får i meg. Det er ikke alltid det hjelper med laktosemedisin, så jeg velger å avstå helt fra mat med melk i.

Hans søster inviterte meg på middag, og fortalte kort hvilken rett vi skulle ha. Den inneholdt både matfløte, melk og rømme. Før jeg fikk sagt noe, la hun til "åja, du er allergisk mot melk og sånn du ja.. kan du ikke ta med laktosefri melk, fløte og rømme da, så kan vi si det sånn?"

Jeg ble litt perpleks, er det vanlig at man tar med egne ingredienser når man blir invitert på middag? Mitt forslag var heller å få kjøtt og grønnsaker uten at det har blitt behandlet i melkeprodukter..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig spesielt... Jeg har aldri opplevd det, men kanskje hun tenkte det var greier om du kjøpte med varene selv, om det var ett spesielt merke?! hmm uansett veldig merkelig ja :)

Skrevet

Kan jo være at hun ikke helt vet hva hun skal kjøpe da, så det er lettere om du tar det med selv?:)

• Liker 27
Skrevet

Kan jo være at hun ikke helt vet hva hun skal kjøpe da, så det er lettere om du tar det med selv?:)

Det tenkte jeg og, kanskje hun vil være 100% sikker på at du ikke får i deg noe du ikke bør?

• Liker 6
Skrevet

Koster jo likevel ei formue, 25kr for fløten, over 30kr for melken, og en 25kr for rømmen. Om man ikke skal spise noe likevel, hvorfor bry seg..

• Liker 1
Skrevet

Tror nok ikke jeg hadde bedt gjester om å ta med ingredienser hvis de trengte "spesielle" matvarer, nei. De gangene vi har gjester som har allergier lager vi selvsagt mat som alle kan spise, det skulle da bare mangle. Jeg tar meg gjerne noen ekstra runder i butikker for å finne riktige ingredienser - det er ikke sååå vanskelig.

• Liker 13
Skrevet

Kanskje hun er forelsket i en som jobber i butikken der hun handler og ikke vil kjøpe laktosefri mat for da kan han tro at hun er laktoseintolerant og det er det jo ikke alle som ser på som et pluss?

• Liker 7
Skrevet

Kanskje hun er forelsket i en som jobber i butikken der hun handler og ikke vil kjøpe laktosefri mat for da kan han tro at hun er laktoseintolerant og det er det jo ikke alle som ser på som et pluss?

Haha, jeg må nesten spørre, hva er galt med en person som er laktoseintolerant? Er det noen som avstår fra forhold med en som er det?

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Litt spesiell situasjon.. Jeg og typen min ble invitert på parmiddag hos hans søster og hennes mann. Jeg plages med det at jeg er laktoseintolerant, og dermed må jeg liksom være forsiktig med hva jeg får i meg. Det er ikke alltid det hjelper med laktosemedisin, så jeg velger å avstå helt fra mat med melk i.

Hans søster inviterte meg på middag, og fortalte kort hvilken rett vi skulle ha. Den inneholdt både matfløte, melk og rømme. Før jeg fikk sagt noe, la hun til "åja, du er allergisk mot melk og sånn du ja.. kan du ikke ta med laktosefri melk, fløte og rømme da, så kan vi si det sånn?"

Jeg ble litt perpleks, er det vanlig at man tar med egne ingredienser når man blir invitert på middag? Mitt forslag var heller å få kjøtt og grønnsaker uten at det har blitt behandlet i melkeprodukter..

Syns det høres greit ut. ikke hennes feil at du er allergisk. Dessuten om man ikke er allergisk selv så har man ikke så mye peiling på alternativer. Så da tenkte hun vel det var best at du skaffa det selv slik at hun ikke kjøpte feil

Endret av BettyBoop28
  • Liker 6
Skrevet

Syns det høres greit ut. ikke hennes feil at du er allergisk

Øh, det er ikke min feil at jeg er intolerant heller, men om du leser hva jeg skriver, så avstår jeg fra laktoseholdige produkter. Uansett ville jeg aldri bedt noen med allergier og intoleranser betale for sine egne ingredienser, det er dårlig vertinneskap, mener nå jeg..

• Liker 7
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Øh, det er ikke min feil at jeg er intolerant heller, men om du leser hva jeg skriver, så avstår jeg fra laktoseholdige produkter. Uansett ville jeg aldri bedt noen med allergier og intoleranser betale for sine egne ingredienser, det er dårlig vertinneskap, mener nå jeg..

har ikke sagt at det er noens feil. Men når det kun er en person som er allergisk så skal ikke resten av selskapet straffes for det.

• Liker 5
Skrevet

har ikke sagt at det er noens feil. Men når det kun er en person som er allergisk så skal ikke resten av selskapet straffes for det.

Unnskyld meg?

• Liker 10
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Unnskyld meg?

du får ta med deg egen mat eller så får du la være å spise. Enkelt og greit.

• Liker 7
Skrevet

Nei, sånn er det ikke. Er man invitert, så forventes det at gjester tas hensyn til. Se Havbris sitt innlegg.

• Liker 16
Skrevet

Hvis man inviterer til middag, så må man også ta hensyn til gjestene og allergier osv. Dette er noe svigerinnen visste på forhånd, å hvis det er så mye pes for henne så trengte hun ikke be ts og mannen.

Jeg regner med at det hadde blitt ramaskrik her om jeg hadde servert kun pizza med svinekjøtt eller vanlig wienwrpølser i en barnebursdag der det også var muslimer.

• Liker 7
Skrevet

Haha, jeg må nesten spørre, hva er galt med en person som er laktoseintolerant? Er det noen som avstår fra forhold med en som er det?

Det er vel ikke noe galt, men det er mange som foretrekker en som kan spise alt. Det gjør jo livet enklere.

• Liker 1
Skrevet

:overrasket:

• Liker 16
Skrevet

Det er vel ikke noe galt, men det er mange som foretrekker en som kan spise alt. Det gjør jo livet enklere.

Jaja, de får ha lykke til med å finne seg noen uten kresne vaner og som faktisk spiser alt da :)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jaja, de får ha lykke til med å finne seg noen uten kresne vaner og som faktisk spiser alt da :)

kresne folk skal man ihvertfall ikke ta hensyn til.

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Kråkesaks, moderator.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...