Gå til innhold

Fosterforeldre: «Hadde du vært en hest så hadde vi skutt deg»


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest snoopy_93

Håper de blir fratatt retten til å ha forsterbarn hos seg.

Hadde noen sagt noe slikt til meg hadde jeg trolig stukket av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv bodd i fosterhjem, å jeg ble kastet ut midt på vinteren i bare vanlig bukse og t-skjorte uten sko eller noen ting annet. I frykt for å bli gjenkjent av familien velge jeg å bruke AB funksjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg har selv bodd i fosterhjem, å jeg ble kastet ut midt på vinteren i bare vanlig bukse og t-skjorte uten sko eller noen ting annet. I frykt for å bli gjenkjent av familien velge jeg å bruke AB funksjonen

Er det mulig? Stilles det ikke krav til forsterforeldre før de blir godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke noe krav. Jeg har spurt fostermoren min hvorfor hun gjorde det. Fikk bare til svar at å kaste ut unger uten klær å låse døra, det er vist helt vanlig og lovlig. Sånn går det med drittunger sa hun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det er vel ikke noe krav. Jeg har spurt fostermoren min hvorfor hun gjorde det. Fikk bare til svar at å kaste ut unger uten klær å låse døra, det er vist helt vanlig og lovlig. Sånn går det med drittunger sa hun

Helt sykt. Det burde det jo være, for jeg trodde poenget med fosterhjem var at de på en måte skulle være redningen, for barn som bor i fosterhjem har gjerne endt opp der fordi foreldrene behandlet dem nettopp slik din fostermor behandla deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fostermoren min hadde en datter også, hun var skikkelig bortskjemt. Hun var 10 år å hadde klesskapet så fult av klær at det ikke var plass til alt. Hver gang moren hadde fått lønning så fikk hun klær for 1000 kr. Jeg hadde det jeg hadde med meg fra foreldrene mine, som var en bag med litt klær. Regner med en 2 stk av hvert plagg. Siden jeg var vant til å ikke få noe, så turte jeg knapt å be om å få en tannbørste til 26 kr på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket? Er vel i DK som i Norge,bv tar ikke meldinger på alvor. Spes. om det er biologiske foreldre som kommer med meldinger

Tror mørketall over uhyggelige meldinger fra fosterforeldre er store. Som regel blir barnets utsagn tatt som løgn og fantasier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette er ille. :tristbla:

Jeg har selv vært fostermor, og før vi fikk bli det måtte vi gjennom et "kurs" der vi fikk masse informasjon og opplæring i hvor viktig det er for fosterbarn (mer enn for biologiske barn) å føle seg ønsket og velkommen i fosterhjemmet, blant annet. Og vi måtte gjennom flere samtaler med barnevernet. Jeg synes de gjorde en grundig jobb før de godkjente oss.

Man skal selvsagt være grensesetter for fosterbarna også, det er en viktig del av det å være fosterforeldre. Man skal prøve å skape en vanlig familiesituasjon, på godt og vondt. Men man skal IKKE si stygge ting, verken til fosterbarn eller biologiske barn. Man skal være trygge og stabile voksne som gir barna en trygg base, ikke gi dem enda tyngre bagasje å bære på. Slike fosterforeldre må avsløres og nektes å være fosterforeldre igjen.

Når det er sagt så ser jeg hvor vanskelig det er å avgjøre hva som er dårlige fosterforeldre og hva som er sinte tenåringer i krise som sier ting som ikke er sant. I tilfeller der fosterforeldrene innrømmer det er jo saken klar, men i mange andre tilfeller er et vanskelig å avsløre. Vår fosterdatter sa mye om oss fosterforeldre som var langt fra sannheten. Hun sa vi slo henne, at vi nektet henne mat, at vi kalte moren hennes stygge ting osv. Det var ikke sant, men jenta hadde en vond bakgrunn og ... ja, det var mange grunner til at hun sa det hun sa. Og i slike tilfeller er det så godt som umulig for barnevernet å vite om hun eller vi snakket sant. Det gjør meg både sint og trist at voksne folk utnytter den usikkerheten til å behandle barn og unge dårlig. :kjefte:

Liss

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fostermoren min hadde en datter også, hun var skikkelig bortskjemt. Hun var 10 år å hadde klesskapet så fult av klær at det ikke var plass til alt. Hver gang moren hadde fått lønning så fikk hun klær for 1000 kr. Jeg hadde det jeg hadde med meg fra foreldrene mine, som var en bag med litt klær. Regner med en 2 stk av hvert plagg. Siden jeg var vant til å ikke få noe, så turte jeg knapt å be om å få en tannbørste til 26 kr på butikken.

det følger med kles-budsjett, eller 'utgiftsdekning' når man er fosterbarn. fikk du ikke beskjed om det fra barnevernet. foreldrene mine har hatt flere fosterbarn boende hos seg, og det var rikelig med penger til å kjøpe både klær og møbler. dette var ikke lønn altså, men skulle gå til klær og utstyr til fosterbarnet.

fosterbarna som har bodd hos oss har hatt samme regler som oss andre barna i huset. noen av dem har opplevd dette som veldig strengt, pga tidligere mangel på regler i hjemmet. det vil si ingen røyk/alkohol, måtte hjelpe til hjemme, faste innetider osv..

hvis du fortsatt bor i fosterhjem, så sjekk opp med barnevernet ang utgiftsdekning (hvis du ikke tør å spørre fosterforeldrene dine!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, dette er ille. :tristbla:

Jeg har selv vært fostermor, og før vi fikk bli det måtte vi gjennom et "kurs" der vi fikk masse informasjon og opplæring i hvor viktig det er for fosterbarn (mer enn for biologiske barn) å føle seg ønsket og velkommen i fosterhjemmet, blant annet. Og vi måtte gjennom flere samtaler med barnevernet. Jeg synes de gjorde en grundig jobb før de godkjente oss.

Man skal selvsagt være grensesetter for fosterbarna også, det er en viktig del av det å være fosterforeldre. Man skal prøve å skape en vanlig familiesituasjon, på godt og vondt. Men man skal IKKE si stygge ting, verken til fosterbarn eller biologiske barn. Man skal være trygge og stabile voksne som gir barna en trygg base, ikke gi dem enda tyngre bagasje å bære på. Slike fosterforeldre må avsløres og nektes å være fosterforeldre igjen.

Når det er sagt så ser jeg hvor vanskelig det er å avgjøre hva som er dårlige fosterforeldre og hva som er sinte tenåringer i krise som sier ting som ikke er sant. I tilfeller der fosterforeldrene innrømmer det er jo saken klar, men i mange andre tilfeller er et vanskelig å avsløre. Vår fosterdatter sa mye om oss fosterforeldre som var langt fra sannheten. Hun sa vi slo henne, at vi nektet henne mat, at vi kalte moren hennes stygge ting osv. Det var ikke sant, men jenta hadde en vond bakgrunn og ... ja, det var mange grunner til at hun sa det hun sa. Og i slike tilfeller er det så godt som umulig for barnevernet å vite om hun eller vi snakket sant. Det gjør meg både sint og trist at voksne folk utnytter den usikkerheten til å behandle barn og unge dårlig. :kjefte:

Liss

Barn av skilte foreldre kan også komme med mye rart,for å spille foreldrene opp mot hverandre. Fosterbarn kan også komme med mye rart. Hvor ofte blir det tatt alvorlig av bv?

når det gjelder klær,utstyr til barnet,så er det ulikt fra hjem til hjem.

Vet om fb som kun arver fra biobarna,både når det gjelder klær og utstyr. bioforeldre har kjøpt pc,mobil,ski,så ff har ikke bidradd der. Har ikke sett de ungene har fått med seg mere ut av fh. av den grunn.

Dette er i nyere tid,de kan få så mye kurs som du snakker om,men hva hjelper det?

Syns det er på tide at ff.legger frem regnskap og kvitteringer på hva som er brukt på fb.

Påstår at 4 av 10 ff aldri skulle vært det.

Kjenner også til bioforeldre som har sendt bekymringsmelding til bv,men det blir ikke tatt alvorlig. Har blitt forklart som "konflikt" i forhold til bv og fh.

Flere år senere har tre av disse fått erstatninger. Årsaker som skulle ha vært fanget opp på et langt tidligere tidspunkt.

Tror du at det blir slutt på erwstatningene i årene fremover? nei. Kommunene har midler til det, istedenfor å ta barna på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er på tide at ff.legger frem regnskap og kvitteringer på hva som er brukt på fb.

Etter det jeg kjenner til, så må de vel det for å få utgiftsdekning? vet iallefall at foreldrene mine har gjort det. må spare på alle kvitteringer, og sende inn månedlig. kan være det er ulikt etter hvilket system man er under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes overskriften er pussig valgt. "Var du en hest, hadde vi skutt deg" er et uttrykk familien min bruker ofte ved sykdom og skader... Galgenhumor om du vil.

Men det andre som er nevnt i saken, det er til å bli kvalm av.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et "flott" fosterhjem valgt av bv dette her.

De fikk det nok mye bedre i dette fosterhjemmet en hos fæle foreldre som lar de spise med hendene eller for ikke å glemme de fæle foreldrene som lar de se for mye tv og skjærer tykke brødskiver. Hurra for bv!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et "flott" fosterhjem valgt av bv dette her.

De fikk det nok mye bedre i dette fosterhjemmet en hos fæle foreldre som lar de spise med hendene eller for ikke å glemme de fæle foreldrene som lar de se for mye tv og skjærer tykke brødskiver. Hurra for bv!!!

Ok nok en gang viser du at du ikke har peiling. Det er ikke den kommunale barneverntjenesten som plukker ut og rekrutterer fosterhjem, det er fosterhjemstjenesten. Barnevernet tar kontakt med dem når et barn trenger fosterhjem og gir dem info om hvordan barnet er og hvilke behov barnet har. Så er det fosterhjemstjenesten som finner og anbefaler det til barneverntjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Thomass

Helt sykt. Det burde det jo være, for jeg trodde poenget med fosterhjem var at de på en måte skulle være redningen, for barn som bor i fosterhjem har gjerne endt opp der fordi foreldrene behandlet dem nettopp slik din fostermor behandla deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...