Gå til innhold

Fattige, unge mødre blir diskriminert! Vennligst støtt oss!


meega

Anbefalte innlegg

Er vanskelig å se for seg at disse tilpasningene ikke skal ramme vilkårlig og dårlig. Kan vi stole på at man får reell informasjon fra for eksempel Filippinene om det er snakk om en ung mor som ønsker å bli au pair i Norge - vil det ikke være enkelt å hevde at man ikke har barn?

Eller er det sånn at vi må oppbemanne den diplomatiske stasjonen i Filippinene med endel stillinger så man har noen privat detektiver der til å faktisk sjekke...

Endret av Inx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis kvinnene underskriver at de ikke har barn og så viser det seg at de har barn (kanskje det er mulig å sjekke hos det lokale folkeregisteret?), får de avslag på søknaden. Hvis de har klart å lure ambassaden og har fått visum og befinner seg i Norge når det blir oppdaget at de har barn hjemme, da må det være strengere straff for dem som kan innebære betaling av bot, fengselsstraff, osv. Det er ganske alvorlig å underskrive falske påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å se for seg at disse tilpasningene ikke skal ramme vilkårlig og dårlig. Kan vi stole på at man får reell informasjon fra for eksempel Filippinene om det er snakk om en ung mor som ønsker å bli au pair i Norge - vil det ikke være enkelt å hevde at man ikke har barn?

Eller er det sånn at vi må oppbemanne den diplomatiske stasjonen i Filippinene med endel stillinger så man har noen privat detektiver der til å faktisk sjekke...

Forhåpentligvis går det an å trikse det til slik ja. Men det er for jæklig at folk skal måtte lyve for å ha en sjanse til å ha en tilnærmet normal fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kvinnene underskriver at de ikke har barn og så viser det seg at de har barn (kanskje det er mulig å sjekke hos det lokale folkeregisteret?), får de avslag på søknaden. Hvis de har klart å lure ambassaden og har fått visum og befinner seg i Norge når det blir oppdaget at de har barn hjemme, da må det være strengere straff for dem som kan innebære betaling av bot, fengselsstraff, osv. Det er ganske alvorlig å underskrive falske påstander.

Det lokalet folkeregisteret i en del land er nok noe annet enn hva vi er vant med her. En offisiell utalelse om at man ikke har barn blir vel da bare nok en utgift for "au pairen"...

Synes man begynner å takle problemet i feil ende her, man skal liksom lappe på et system som tydeligvis ikke funker. Kulturutveksling kan ikke være underbetalt tjenerskap, man får begynne der og sette klarere positive og negative begrensninger for hva det innebærer

Endret av Inx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i den. De som vil jobbe som au pair må få lov til det. Men da skal lønna stå i stil med alt arbeidet de gjør også! Og nei, jeg synes da ikke at noe UNDER 150 i gjennomsnitselig timeslønn i løpet av et helt døgn er nok. De skal ha betalt når det er meningen at de skal være parat. Og det er det vel i noen tilfeller 24/7.

En dagslønn på minst 3600 kr altså! En så god vaktordning har ihvertfall ikke jeg sett noen gang... Og siden du mener 24/7 så mener du vel at de skal betales en årslønn på over 1,3 mill kr...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, takk, jeg vil aldri melde meg der. Jeg syns at mødrene skal være sammen med barna sine istedet for å dra til utlandet å jobbe i 1-2 år for å tjene penger. I tillegg mener jeg at au pair ordningen skal være bare til unge gutter og jenter som IKKE har egne barn de har omsorg for i hjemlandet. Saken har ingenting med unge norske mødre å gjøre, bare med utenlandske unge mødre som kommer hit å jobbe som au pair.

Jepp, enig i denne. Jeg støtter lovendringen, for det er virkelig ikke greitå sette unger til verden for så å sette de bort hos andre mens man selv gjør lykke på andre siden av jorden. Barn trenger foreldrene sine. Det er fakta, selv om jeg vet at man i en del asiatiske land mener at barn bare trenger det best basale for å være lykkelige og vokse som mennesker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, enig i denne. Jeg støtter lovendringen, for det er virkelig ikke greitå sette unger til verden for så å sette de bort hos andre mens man selv gjør lykke på andre siden av jorden. Barn trenger foreldrene sine. Det er fakta, selv om jeg vet at man i en del asiatiske land mener at barn bare trenger det best basale for å være lykkelige og vokse som mennesker.

En sånn skranke om at man som forelder ikke skal kunne ta arbeid borte fra familien virker totalt urimelig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lokalet folkeregisteret i en del land er nok noe annet enn hva vi er vant med her. En offisiell utalelse om at man ikke har barn blir vel da bare nok en utgift for "au pairen"...

Synes man begynner å takle problemet i feil ende her, man skal liksom lappe på et system som tydeligvis ikke funker. Kulturutveksling kan ikke være underbetalt tjenerskap, man får begynne der og sette klarere positive og negative begrensninger for hva det innebærer

Jeg mente at nyfødte registreres på en eller annen måte, barna får statsborgerskap, identitet, pass, osv. Så er det mulig å sjekke om noen har barn eller ikke. Men det er sant at det er ressurskrevende.

En ordning som er ment som kulturutveksling kan ikke brukes som arbeidsinnvandring. Og det er akkurat dette mange unge utenlandske damer gjør. Og sikkert en del norske familier også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at nyfødte registreres på en eller annen måte, barna får statsborgerskap, identitet, pass, osv. Så er det mulig å sjekke om noen har barn eller ikke. Men det er sant at det er ressurskrevende.

En ordning som er ment som kulturutveksling kan ikke brukes som arbeidsinnvandring. Og det er akkurat dette mange unge utenlandske damer gjør. Og sikkert en del norske familier også.

Ikke i alle land og ikke alle nyfødte, fødselsattester finnes det nok i Filippinene(landet er katolsk og det er naturlig å tro at kirken kan drive register, selv noe på den fattige landsbygda), men hvem vet i slumområdene?

Fra Norge kan jeg for eksempel nevne sigøynerene som svindlet NAV ved å hevde at de hadde mange barn (de tok bare med seg "nabobarna" og hevdet det var deres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at nyfødte registreres på en eller annen måte, barna får statsborgerskap, identitet, pass, osv. Så er det mulig å sjekke om noen har barn eller ikke. Men det er sant at det er ressurskrevende.

En ordning som er ment som kulturutveksling kan ikke brukes som arbeidsinnvandring. Og det er akkurat dette mange unge utenlandske damer gjør. Og sikkert en del norske familier også.

Men dette gjelder ikke kun mødre. Og hvordan kan det om de har barn eller ei si noe om motivet? Foreldre kan også få det for seg at de vil ta et reiseår, på samme måte som folk uten barn.

Skal vi sette om morallover for norske foreldre som jobber 12 timers dager, og har barna i barnehage og skole mesteparten av døgnet? Foreldre som reiser bort et år + i militæret?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette gjelder ikke kun mødre. Og hvordan kan det om de har barn eller ei si noe om motivet? Foreldre kan også få det for seg at de vil ta et reiseår, på samme måte som folk uten barn.

Skal vi sette om morallover for norske foreldre som jobber 12 timers dager, og har barna i barnehage og skole mesteparten av døgnet? Foreldre som reiser bort et år + i militæret?

Enig i dette. Mange asiatiske barn av bortearbeidende foreldre lever fint og innenfor trygge rammer hos storfamilien. Mens mange norske barn ser knapt familie i hverdagen. Også skal vi liksom sitte her og moralisere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette gjelder ikke kun mødre. Og hvordan kan det om de har barn eller ei si noe om motivet? Foreldre kan også få det for seg at de vil ta et reiseår, på samme måte som folk uten barn.

Skal vi sette om morallover for norske foreldre som jobber 12 timers dager, og har barna i barnehage og skole mesteparten av døgnet? Foreldre som reiser bort et år + i militæret?

Det er sant at det gjelder ikke bare mødre. Men det er noe annet når det er småbarn blandet inn i bildet. Da må man ta hensyn til barnet også. Ingen kan stoppe foreldre å dra til utlandet for å jobbe og forlate barna sine i hjemlandet. Men man kan stoppe misbruk av en ordning som ikke er ment som arbeidsinnvandring ved å ta hensyn til barna. Jeg tror ikke at en ung dame i vanskelig økonomisk situasjon og fra et veldig fattig land med et barn hjemme er særlig interessert i norsk kultur og ikke interessert i pengene når hun bestemmer å bli au pair og forlate barnet sitt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en perfekt verden syntes jeg at det hadde vært det beste at mor var hos barnet sitt, men så lever vi ikke i en slik verden.

Googlet "Situation of children in the Philippines" og det er ikke akkurat lystig. Hadde jeg som fattig mor øynet en mulighet til å sikre barnet mitt et verdig liv hadde jeg grepet den.

http://childrensrightsportal.org/philippines/

Endret av KikiEco
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en perfekt verden syntes jeg at det hadde vært det beste at mor var hos barnet sitt, men så lever vi ikke i en slik verden.

Googlet "Situation of children in the Philippines" og det er ikke akkurat lystig. Hadde jeg som fattig mor øynet en mulighet til å sikre barnet mitt et verdig liv hadde jeg grepet den.

http://childrensrightsportal.org/philippines/

Jeg har vært fattig i mange år, men aldri gjort noe ulovlig, misbrukt ordning eller noe som helst. Det fins måter å overleve og klare deg uten å bli kriminell. Men det er mange som foretrekker å gjøre det på det letteste måten - ved å jukse seg fram. Nei, takk, ingen sympati med slike.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært fattig i mange år, men aldri gjort noe ulovlig, misbrukt ordning eller noe som helst. Det fins måter å overleve og klare deg uten å bli kriminell. Men det er mange som foretrekker å gjøre det på det letteste måten - ved å jukse seg fram. Nei, takk, ingen sympati med slike.

Fattig i Norge, eller fattig i et land hvor mange au-pairer kommer fra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært fattig i mange år, men aldri gjort noe ulovlig, misbrukt ordning eller noe som helst. Det fins måter å overleve og klare deg uten å bli kriminell. Men det er mange som foretrekker å gjøre det på det letteste måten - ved å jukse seg fram. Nei, takk, ingen sympati med slike.

Jo, men ¨å være fattig Norge og Asia kan ikke sammenliknes. Sier ikke at livet er lett som fattig i Norge, men du trenger ikke å være urolig for problemer som at barnet ditt har over 30% sjanse for å dø før det begynner på skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er sant at det gjelder ikke bare mødre. Men det er noe annet når det er småbarn blandet inn i bildet. Da må man ta hensyn til barnet også. Ingen kan stoppe foreldre å dra til utlandet for å jobbe og forlate barna sine i hjemlandet. Men man kan stoppe misbruk av en ordning som ikke er ment som arbeidsinnvandring ved å ta hensyn til barna. Jeg tror ikke at en ung dame i vanskelig økonomisk situasjon og fra et veldig fattig land med et barn hjemme er særlig interessert i norsk kultur og ikke interessert i pengene når hun bestemmer å bli au pair og forlate barnet sitt. ;)

Ja, de tar hensyn til barnet, på sikt. Tror du, helt oppriktig, at barna har det bedre av å leve i fattigdom, ha en mor som er totalt utslitt av enten å jobbe i en sweatshop eller i et bordell, enn å bo hos bestemor eller tante i en periode på 1-2 år? Om dette er for å stoppe arbeidinnvandring, så greit nok, den kan jeg delvis forstå. Men at det er for barnas beste? Det er en hest vi skal være forsiktige med å klatre opp i, her i et land hvor de fleste kan overleve greit med å gå på fretex, kikke i naboens søppelkasse, og lappe sitt eget tøy jevnt og trutt. Hvor en må betale for utdannelse, rent vann, og helsehjelp så blir det straks verre.

Det å overlate de til storfamilien, og reise bort selv er noe som var svært vanlig her i landet for ikke så forferdelig mange år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattig i Norge, eller fattig i et land hvor mange au-pairer kommer fra?

Fattig i Norge er faktisk noe helt annet enn fattig i andre land. Fattige i Norge har faktisk et sikkerhetsnett, selv om mange ikke ser det selv. Barn av fattige i Norge får faktisk et ok skoletilbud og gratis helsetjenester, de har faktisk en mulighet til å få et bra liv. Noe fattige barn i mange andre land ofte ikke har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattig i Norge er faktisk noe helt annet enn fattig i andre land. Fattige i Norge har faktisk et sikkerhetsnett, selv om mange ikke ser det selv. Barn av fattige i Norge får faktisk et ok skoletilbud og gratis helsetjenester, de har faktisk en mulighet til å få et bra liv. Noe fattige barn i mange andre land ofte ikke har.

Det var nettopp derfor jeg spurte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle enige i at fattigdom er noe herk, det er ikke problemstillingen her.

Problemstillingen er at man anser at Au Pair ordningen misbrukes grovt her til lands, vi må skille på problemstillingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...