Brunhilde Skrevet 4. januar 2012 #121 Del Skrevet 4. januar 2012 Ta deg tid til å lese hva jeg har skrever så ser du at det du her skrever er fullstendig på siden av debatten og har null relevans for det vi debatterer. Det jeg svarte på var beskyldninger om at vi alltid reagerer på forskjellsbehandling i favør muslimene, ikke jødene eller alle de små personlige ikke-religiøse livssyn, til det svarte jeg at det skyldes at det faktisk ikke er kosher-slakt i Norge og at muslimer er de som får flest slike spesialtilpasninger i samfunnet vårt, nettopp fordi de er den gruppen som roper høyest (i tillegg til at de på kort tid har blitt en mye større gruppe enn jøder, det er jo ikke mer enn 1500 jøder på landsbasis i dette landet og gruppen har vært her lenge, mye lenger enn muslimene.) Og det er nettopp fordi jødene, i motsetning til muslimene, motsetter seg at dyret bedøves før det slaktes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #122 Del Skrevet 4. januar 2012 Det jeg reagerer på er ikke at muslimer får kjøpe halal-kjøtt, det denne tråden handler om er at kjøtt slaktet etter muslimsk ritual går umerket ut til alle forbrukerne i EU. Det er dobbeltmoral og da fratar man de som ikke ønsker å ta del i muslimers slaktetradisjon muligheten til å velge bort slikt kjøtt. Du forstår vel at muslimer som kun spiser halal kjøtt er veldig påpasselig med at det faktisk er halal? Tror du virkelig disse muslimene spiser umerket kjøtt kjøpt på Lidl eller Rema? Nei, de drar til muslimske butikker, hvor de får flerfoldige garantier for at kjøttet faktisk er halal, før de velger å spise det. Enkelte av dem velger sågar fortsatt å boikotte all kjøtt, fordi de er ikke overbevist om at det faktisk er halal. Tror du virkelig at muslimer som kun spiser halal kjøtt, vil spise umerket kjøtt? Kjenner noen av dere en muslim i det hele tatt, eller all "kunnskapen" deres om muslimer basert på fordommene deres? Les tråden så ser du at dette ikke handler om muslimers rett til å unngå ikke-halalsklaktet kjøtt, men min og din rett til å unngå halalslaktet kjøtt. Begge krav er like legitime. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørgen Skrevet 4. januar 2012 #123 Del Skrevet 4. januar 2012 Det kan jo tenkes at det finnes andre mennesker det er verd å ta hensyn til enn muslimer. Les tråden før du uttaler deg, det er ingen her som har noe imot at muslimer skal få kjøpe halalkjøtt, det vi snakker om er om de som ikke ønsker å ta del i muslimenes spesielle slaktetradisjon skal få velge å holde seg unna dette. Det har man ikke hvis kjøtt slaktet etter religiøst ritual sendes umerket ut på markedet. Jeg ser at poenget mitt går deg hus forbi. Muslimer som spiser kun halal kjøtt, vil ikke komme til å kjøpe dette umerkede kjøttet uansett. Dette er ikke så vanskelig å resonnere frem til. Spesielt hvis man kjenner en muslim eller to. Det er ikke muslimene som spiser kun halal kjøtt, som har fått dette innført. Ergo blir det ikke tatt spesiell hensyn til muslimene i dette tilfellet, for de som spiser kun halal kjøtt vil ikke kjøpe dette umerkende kjøttet uansett. som sagt, enkelt å resonnere frem til, om man kjenner en muslim eller to. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #124 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Og det er nettopp fordi jødene, i motsetning til muslimene, motsetter seg at dyret bedøves før det slaktes. Det er nok ikke sikkert det er hele historien. Jødene er også en forsvinnende liten gruppe sammenliknet med muslimene. Og uansett er dette fullstendig på siden av det vi diskuterer. Hadde europeiske slakterier praktisert jødiske slakteritualer og sendt en del av dette kosher-kjøttet ut på markedet umerket ville det vært akkurat like stor grunn til å reagere. Det er et like legitimt krav å få lov å ikke delta i en bestemt religiøs slaktetradisjon som å kreve å få kjøtt slaktet etter et bestemt religiøst ritual. Endret 4. januar 2012 av Cuckold 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørgen Skrevet 4. januar 2012 #125 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg kjenner mange muslimer. Hva med deg? Nok til at jeg vet at muslimer som kun spiser halal kjøtt, ikke vil kjøpe umerket kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #126 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Jeg ser at poenget mitt går deg hus forbi. Muslimer som spiser kun halal kjøtt, vil ikke komme til å kjøpe dette umerkede kjøttet uansett. Dette er ikke så vanskelig å resonnere frem til. Spesielt hvis man kjenner en muslim eller to. Det er ikke muslimene som spiser kun halal kjøtt, som har fått dette innført. Ergo blir det ikke tatt spesiell hensyn til muslimene i dette tilfellet, for de som spiser kun halal kjøtt vil ikke kjøpe dette umerkende kjøttet uansett. som sagt, enkelt å resonnere frem til, om man kjenner en muslim eller to. Jeg ser at mitt poeng går deg hus forbi: Det du skriver her er helt uten betydning, for jeg er ikke opptatt av om muslimer spiser ikke-halal-merket kjøtt, jeg går som deg ut fra at de færreste av dem gjør det, og det har ingen som helst relevans for tema i tråden. Ta deg i det minste tid til å lese et par av innleggene mine før du skriver, så vil du se hvor lite relevant innvendingen din er. Det er ingen som har hevdet at muslimene spiser det ikke-merkede halal-slaktede kjøttet. Og om det gjorde det ville det heller ikke vært noe problem. Endret 4. januar 2012 av Cuckold 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørgen Skrevet 4. januar 2012 #127 Del Skrevet 4. januar 2012 Les tråden så ser du at dette ikke handler om muslimers rett til å unngå ikke-halalsklaktet kjøtt, men min og din rett til å unngå halalslaktet kjøtt. Begge krav er like legitime. Poenget er at du tror at muslimer som kun spiser halal kjøtt er de som har krevet frem dette, noe du ikke har hold for å påstå, all den tid muslimer som kun spiser halal kjøtt, ikke vil spise umerket kjøtt uansett. Ergo, er all umerket kjøtt ment for de som allerede ikke spiser halal kjøtt. Med andre ord, muslimer som kun spiser halal kjøtt, er ikke de som har kommet med noen spesielle krav. For de spiser ikke umerket kjøtt uansett. Dette er ikke til fordel for dem i det hele tatt. Har du noen gang vært med en muslim på handletur for å kjøpe kjøtt? Og da tenker jeg på en muslim som kun konsumerer halal kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørgen Skrevet 4. januar 2012 #128 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg ser at mitt poeng går deg hus forbi: Det du skriver her er helt uten betydning, for jeg er ikke opptatt av om muslimer spiser ikke-halal-merket kjøtt, jeg går som deg ut fra at de færreste av dem gjør det, og det har ingen som helst relevans for tema i tråden. Ta deg i det minste tid til å lese et par av innleggene mine før du skriver, så vil du se hvor lite relevant innvendingen din er. Det er ingen som har hevdet at muslimene spiser det ikke-merkedet halal-slaktede kjøttet. Og om det gjorde det ville det heller ikke vært noe problem. Skrev ikke du at denne tilpasningen er gjort til fordel for muslimer, og dette er nok en i rekke av krav de fremmer, eller noe i den duren? Da har jo det jeg skriver relevans til både det du skriver, og det som ellers har blitt skrevet i tråden. "nå skal de komme med disse kravene igjen "halal-slakt er dyreplageri" Var en del slike innlegg. Dermed er det bare betimelig å påpeke at all slakting i Norge foregår på lik måte, og dette ikke kan være en krav fra muslimer, fordi de spiser ikke umerket kjøtt uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #129 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Poenget er at du tror at muslimer som kun spiser halal kjøtt er de som har krevet frem dette, noe du ikke har hold for å påstå, all den tid muslimer som kun spiser halal kjøtt, ikke vil spise umerket kjøtt uansett. Ergo, er all umerket kjøtt ment for de som allerede ikke spiser halal kjøtt. Med andre ord, muslimer som kun spiser halal kjøtt, er ikke de som har kommet med noen spesielle krav. For de spiser ikke umerket kjøtt uansett. Dette er ikke til fordel for dem i det hele tatt. Har du noen gang vært med en muslim på handletur for å kjøpe kjøtt? Og da tenker jeg på en muslim som kun konsumerer halal kjøtt. Nei, hvis du hadde tatt deg tid til å lese et par av innleggene mine i stedet for å gjette på hva jeg tror og mener ville du visst at det er 100% feil at jeg tror muslimer har krevd at det skal være ikke-halal-merket halalkjøtt på markedet. Det er neppe muslimer som står bak dette, så vidt jeg kan forstå er det rent bedriftsøkonomiske forhold som har bidrattt til en slik praksis, det kan i visse tilfeller være billigere å slakte mer halal enn etterspørselen og så heller sende deler av det halalslaktede kjøttet ut på markedet uten merking og tiltenkt ikke-musilmer. Men gjør man dette fratas vi retten til å velge å avstå fra kjøtt som er slaktet etter et bestemt religiøst ritual. Derfor er de nye reglene i EU uakseptabel forskjellsbehandling. Endret 4. januar 2012 av Cuckold 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #130 Del Skrevet 4. januar 2012 Skrev ikke du at denne tilpasningen er gjort til fordel for muslimer, og dette er nok en i rekke av krav de fremmer, eller noe i den duren? Da har jo det jeg skriver relevans til både det du skriver, og det som ellers har blitt skrevet i tråden. "nå skal de komme med disse kravene igjen "halal-slakt er dyreplageri" Var en del slike innlegg. Dermed er det bare betimelig å påpeke at all slakting i Norge foregår på lik måte, og dette ikke kan være en krav fra muslimer, fordi de spiser ikke umerket kjøtt uansett. Nei, jeg skrev nok ikke at det at halalslaktet kjøtt kommer på markedet umerket er til fordel for muslimene. Det er noe som har oppstått i ditt hode. Fint om vi kan holde oss til sak og ikke dikte opp stråmenn å argumentere mot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. januar 2012 #131 Del Skrevet 4. januar 2012 Halal-kjøtt bør absolutt merkes. Hva er hensikten med å i det hele tatt praktisere halal-slakting hvis kjøttet ikke blir merket? Da kan heller ikke en muslim vite om kjøttet han kjøper er halal eller ikke. Da faller jo hele hensikten bort. I et tolerant samfunn så må man respektere at noen ønsker å spise halal, og noen ønsker ikke. Dermed merker man kjøttet, så kan folk velge selv hva de ønsker å kjøpe. Latterliggjøring av slike valg er med på å lage splittelse og intoleranse, noe jeg ikke kan se skal være konstruktivt på noen som helst måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørgen Skrevet 4. januar 2012 #132 Del Skrevet 4. januar 2012 At det man diskuterer er konsekvensene av særordninger og tilpasninger for muslimene er altså her som i andre tilfeller snarere en konsekvens av at det er muslimene som roper høyest og er mange nok til å få gjennom slike ordninger, ikke at folk er irrasjonelle i sin motstand mot særordninger akkurat når det gjelder muslimer. neida, du skrev absolutt ikke noe slikt. hva med at du faktisk forholder deg til det du skriver? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. januar 2012 #133 Del Skrevet 4. januar 2012 Det er nok ikke sikkert det er hele historien. Jødene er også en forsvinnende liten gruppe sammenliknet med muslimene. Og uansett er dette fullstendig på siden av det vi diskuterer. Hadde europeiske slakterier praktisert jødisk slakteritualer og sendt en del av dette ut på markedet umerket ville det vært akkurat like stor grunn til å reagere. Det er et like legitimt krav å få lov å ikke delta i en bestemt religiøs slaktetradisjon som å kreve å få kjøtt slaktet etter et bestemt religiøst ritual. Det er litt morsomt hvordan alt du ikke har tilfredsstillende svar på er "fullstendig på siden av hva vi diskuterer"? Jo, ser du, det er hele historien. Jødene godtar kun dyr som er kuttet mens de er bevisste som kosher og denne måten å slakte på er forbudt i Norge. Sånn i henhold til trådens tema så kan jeg ærlig talt ikke se problemet. Dyret er velsignet, hva så? For meg som er ateist spiller den velsignelsen absolutt ingen rolle, jeg tror jo ikke på noen gud allikevel. Det sjenerer meg altså like lite å spise et velsignet dyr som det sjenerer meg å høre salmer på radio - begge deler er noe jeg til tider dumper borti, og vet dere hva? Jeg overlever! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørgen Skrevet 4. januar 2012 #134 Del Skrevet 4. januar 2012 Nei, jeg skrev nok ikke at det at halalslaktet kjøtt kommer på markedet umerket er til fordel for muslimene. Det er noe som har oppstått i ditt hode. Fint om vi kan holde oss til sak og ikke dikte opp stråmenn å argumentere mot. Forøvrig så er det nok av andre innlegg som mener at halal-slakting er dyreplageri, og at muslimene bare krever og krever. Så det jeg skriver er faktisk relevant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #135 Del Skrevet 4. januar 2012 neida, du skrev absolutt ikke noe slikt. hva med at du faktisk forholder deg til det du skriver? Dette er jo blank løgn, men det er kanskje ikke mer å forvente fra din kant, du har utmerket deg som en av de mest uredelige og usaklige av debattentene i dette forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørgen Skrevet 4. januar 2012 #136 Del Skrevet 4. januar 2012 Det er litt morsomt hvordan alt du ikke har tilfredsstillende svar på er "fullstendig på siden av hva vi diskuterer"? Det er jo en fin forsvarsmekanisme, å skifte mening, når du blir stilt til veggs for dine meninger, slik at du aldri kan ta feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørgen Skrevet 4. januar 2012 #137 Del Skrevet 4. januar 2012 Dette er jo blank løgn, men det er kanskje ikke mer å forvente fra din kant, du har utmerket deg som en av de mest uredelige og usaklige av debattentene i dette forumet. Hva er en blank løgn? Det er du som er sitert der, er det ikke? Tror ikke det er så veldig mange andre her på forumet som kaller seg for cuckold? Usaklig fordi jeg ikke vil være med på gnålefesten deres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #138 Del Skrevet 4. januar 2012 Det er litt morsomt hvordan alt du ikke har tilfredsstillende svar på er "fullstendig på siden av hva vi diskuterer"? Jo, ser du, det er hele historien. Jødene godtar kun dyr som er kuttet mens de er bevisste som kosher og denne måten å slakte på er forbudt i Norge. Sånn i henhold til trådens tema så kan jeg ærlig talt ikke se problemet. Dyret er velsignet, hva så? For meg som er ateist spiller den velsignelsen absolutt ingen rolle, jeg tror jo ikke på noen gud allikevel. Det sjenerer meg altså like lite å spise et velsignet dyr som det sjenerer meg å høre salmer på radio - begge deler er noe jeg til tider dumper borti, og vet dere hva? Jeg overlever! Er det litt morsomt at jeg ikke har tilfredstillende svar på noe jeg ikke har blitt spurt om? :gjeiper: Prøv å legge listen litt høyere i neste innlegg. At du ikke ser problemet med å bli tilbudt kjøtt slaktet etter et religiøst ritual burde ikke ha større betydning enn at mange heller ikke ser problemet med å spise kjøtt som ikke er slaktet etter et religiøst ritual. Din person er ikke så sentral i dette spørsmålet som du tror, dette handler nemlig ikke om at verden skal tilpasse Brunhildes behov, men at vi alle skal ha rett til å velge selv, både om vi vil velge halalkjøtt eller velge bort kjøtt slaktet etter et bestemt religiøst ritual. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. januar 2012 #139 Del Skrevet 4. januar 2012 Er det litt morsomt at jeg ikke har tilfredstillende svar på noe jeg ikke har blitt spurt om? :gjeiper: Prøv å legge listen litt høyere i neste innlegg. At du ikke ser problemet med å bli tilbudt kjøtt slaktet etter et religiøst ritual burde ikke ha større betydning enn at mange heller ikke ser problemet med å spise kjøtt som ikke er slaktet etter et religiøst ritual. Din person er ikke så sentral i dette spørsmålet som du tror, dette handler nemlig ikke om at verden skal tilpasse Brunhildes behov, men at vi alle skal ha rett til å velge selv, både om vi vil velge halalkjøtt eller velge bort kjøtt slaktet etter et bestemt religiøst ritual. Nei, denne diskusjonen handler om at muslimene - for gudsomjegikkenegangtrorpåalene vet hvilke gang - skal svertes på KG. Min person, ser du, er sentral nok, sentral fordi jeg, som du, har lov til å ha min mening, og min mening er at verden hadde vært et bedre sted hvis vi valgte krigene vi kjemper med litt mer omhu. Og når du først er inne på hvem og hva, så tillater jeg meg å minne om at Cuckold (heldigvis) ikke har enerett på å sette standarden for hva som skal diskuteres på KG, ei heller på hvordan og med hvilke avsporinger det diskuteres. Sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #140 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Skrev ikke du at denne tilpasningen er gjort til fordel for muslimer, og dette er nok en i rekke av krav de fremmer, eller noe i den duren? Da har jo det jeg skriver relevans til både det du skriver, og det som ellers har blitt skrevet i tråden. "nå skal de komme med disse kravene igjen "halal-slakt er dyreplageri" Var en del slike innlegg. Dermed er det bare betimelig å påpeke at all slakting i Norge foregår på lik måte, og dette ikke kan være en krav fra muslimer, fordi de spiser ikke umerket kjøtt uansett. Meg bekjent foregår det ikke kosher-slakting i norske slakterier, og det er derfor heller ingen fare for at slakteriene av økonomiske hensyn skal la kosher-slaktet kjøtt gå umerket ut til forbrukerne. At det man diskuterer er konsekvensene av særordninger og tilpasninger for muslimene er altså her som i andre tilfeller snarere en konsekvens av at det er muslimene som roper høyest og er mange nok til å få gjennom slike ordninger, ikke at folk er irrasjonelle i sin motstand mot særordninger akkurat når det gjelder muslimer. neida, du skrev absolutt ikke noe slikt. hva med at du faktisk forholder deg til det du skriver? Dette er jo blank løgn, men det er kanskje ikke mer å forvente fra din kant, du har utmerket deg som en av de mest uredelige og usaklige av debattentene i dette forumet. Hva er en blank løgn? Det er du som er sitert der, er det ikke? Tror ikke det er så veldig mange andre her på forumet som kaller seg for cuckold? Usaklig fordi jeg ikke vil være med på gnålefesten deres? Du hevder at jeg har ment at muslimene står bak at en del halalkjøtt kommer umerket på markedet, det er blank løgn og er langt fra det jeg har skrevet. Jeg har allerede forklart at det du viser til her (noe du vil se hvis du leser gjennom en gang til) er et svar på et innlegg der man beskylder meg og andre for å være ensidig opptatt av muslimene med den begrunnelse at man aldri høret tilsvarende motstand mot kosher-kjøtt som sendes umerket ut på markedet. Da er det jeg påpeker at det nok rett og slett skyldes at det ikke produseres kosher-kjøtt ved norske slakterier og at det er derfor heller ikke kan sendes umerket kosherkjøtt ut på markedet, og at det heller ikke er så mange andre små eller store grupper som ber om så mange særordninger som muslimene, derfor blir det heller ikke så mye fokus på problemer som oppstår rundt slike særordninger. I dette tilfellet er det ikke særordningen i seg selv som er problemet, denne tråden er ikke en debatt for eller mot halalslakt på norske slakterier, dette er en tråd om betydningen av å merke alt kjøttet som slaktes på religiøst vis slik at de av oss som ikke ønsker å ta del i muslimenes slaktetradisjon har mulighet til å unngå det. Endret 4. januar 2012 av Cuckold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå