Gå til innhold

EU merker ikke lenger halal-kjøtt.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Meg bekjent foregår det ikke kosher-slakting i norske slakterier, og det er derfor heller ingen fare for at slakteriene av økonomiske hensyn skal la kosher-slaktet kjøtt gå umerket ut til forbrukerne. At det man diskuterer er konsekvensene av særordninger og tilpasninger for muslimene er altså her som i andre tilfeller snarere en konsekvens av at det er muslimene som roper høyest og er mange nok til å få gjennom slike ordninger, ikke at folk er irrasjonelle i sin motstand mot særordninger akkurat når det gjelder muslimer.

Nå har tradisjonel religiøs slakting vært forbudt siden 1929 i norge. La oss håpe at ikke noe direktiv fra eu lar oss forandre på det. Nå er det nok like mye slakteriene som ser et potiensielt marked når det gjelder å selge slakt til religiøse grupper som at det er enkelte religiøse grupper som legger press på slakteriene.

Tror faktisk det var nortura som tok initiativ til møter med det muslimske og jødiske miljøet i norge. Noe som førte frem til at muslimene tilpasset sine krav til et mere moderne samfunn. Jødene ville ikke gå videre da det uansett ikke ville passe in i de norske loverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste av oss beveger oss i EU, noen av oss vil også bo i EU-land i perioder av livet, så det er er vel ikke så merkelig at man har en mening om det som foregår der. Dessuten er det ikke en helt fremmed problemstilling her hjemme heller, Gilde selger halal-slaktet kjøtt umerket:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/07/11/437156.html?1121087787

Jeg siterer:

Gildes anlegg på Gol velsigner ifølge Stubberud alle dyrene på muslimsk vis. Her slaktes rundt 110 000 sauer årlig, men bare 13 prosent går til halal-markedet.

og

Bjella her én muslim ansatt til å velsigne og kutte strupen på dyrene. Hvert år slaktes 110 000 lam her, og hvert halal-slaktede lam velsignes først. Bjella avviser at alle dyrene velsignes.

- Det går hele dager uten at noen dyr velsignes, andre dager velsignes alle.

Bjella ser absolutt ingen problemer med at halal-kjøttet selges uten halal-merking i butikkene, og har ingen planer om å innføre halal-merking på alt kjøttet som er halal-slaktet.

En artikkel som sier at Nortura ikke blander halal og vanlig slakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, er det virkelig SÅ vanskelig å forstå at ikke alle vil spise muslimsk kjøtt og være en del av religion de ikke tilhører til? Er det så komplisert å se at på samme måte som muslimene krever at kjøttet merkes så at de vet de kan spise det, ikke-muslimene krever det samme, men bare så at de ikke spiser det? Hva er så vanskelig å forstå at det å merke kjøttet kommer alle til gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss beveger oss i EU, noen av oss vil også bo i EU-land i perioder av livet, så det er er vel ikke så merkelig at man har en mening om det som foregår der. Dessuten er det ikke en helt fremmed problemstilling her hjemme heller, Gilde selger halal-slaktet kjøtt umerket:

Men å spise kosher slakt i eu har du ingen problemer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har tradisjonel religiøs slakting vært forbudt siden 1929 i norge. La oss håpe at ikke noe direktiv fra eu lar oss forandre på det. Nå er det nok like mye slakteriene som ser et potiensielt marked når det gjelder å selge slakt til religiøse grupper som at det er enkelte religiøse grupper som legger press på slakteriene.

Tror faktisk det var nortura som tok initiativ til møter med det muslimske og jødiske miljøet i norge. Noe som førte frem til at muslimene tilpasset sine krav til et mere moderne samfunn. Jødene ville ikke gå videre da det uansett ikke ville passe in i de norske loverket.

Det ligger i det markedsøkonomiske system at de som tilhører et stort gruppelivssyn har andre muligheter til å få spesielle tilpasninger og spesiallagde varer enn de av oss som har små personlig utviklede livssyn, den slags forskjellsbehandling må vi leve med. Det jeg reagerer på er ikke at muslimer får kjøpe halal-kjøtt, det denne tråden handler om er at kjøtt slaktet etter muslimsk ritual går umerket ut til alle forbrukerne i EU. Det er dobbeltmoral og da fratar man de som ikke ønsker å ta del i muslimers slaktetradisjon muligheten til å velge bort slikt kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/07/11/437156.html?1121087787

Jeg siterer:

Gildes anlegg på Gol velsigner ifølge Stubberud alle dyrene på muslimsk vis. Her slaktes rundt 110 000 sauer årlig, men bare 13 prosent går til halal-markedet.

og

Bjella her én muslim ansatt til å velsigne og kutte strupen på dyrene. Hvert år slaktes 110 000 lam her, og hvert halal-slaktede lam velsignes først. Bjella avviser at alle dyrene velsignes.

- Det går hele dager uten at noen dyr velsignes, andre dager velsignes alle.

Bjella ser absolutt ingen problemer med at halal-kjøttet selges uten halal-merking i butikkene, og har ingen planer om å innføre halal-merking på alt kjøttet som er halal-slaktet.

En artikkel som sier at Nortura ikke blander halal og vanlig slakt

Nei, i denne artikkelen står det veldig klart at de blander halal og vanlig slakt, at en del av kjøttet som slaktes etter religiøst ritual selges umerket. I artikken du linker til i neste innlegg dementeres dette, og det er jo godt. Men det som står i denne artikkelen er ikke til å misforstå, så her har Gildes talsmann åpenbart gitt en feil beskrivelse av praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, er det virkelig SÅ vanskelig å forstå at ikke alle vil spise muslimsk kjøtt og være en del av religion de ikke tilhører til? Er det så komplisert å se at på samme måte som muslimene krever at kjøttet merkes så at de vet de kan spise det, ikke-muslimene krever det samme, men bare så at de ikke spiser det? Hva er så vanskelig å forstå at det å merke kjøttet kommer alle til gode?

Nortura sier de ikke blander halal slakt i produkter merket med Gilde eller Prior

Blander ikke halal-slakt og vanlig slakt

(Oslo, 30.01.09) Aftenposten har i dag en artikkel fra Nortura Elverum som omhandler blant annet om halal-slakting av kylling. I omtalen kan leseren få inntrykk av at all kylling velsignes før avlivning. Det er ikke korrekt.

Nortura har egen varestrøm for halal-slakt, og det er kun disse dyrene som velsignes med en muslimsk bønn før avlivning. Alt halal-kjøtt selges under merkevaren Alfathi og er tydelig merket. Halal-kjøtt brukes ikke i andre merkevarer.

Halal-slakt av kylling foregår en til to timer i uken. Bortsett fra velsignelsen foregår slaktingen på samme måte for alle kyllinger. Nortura følger norsk lov for dyrevelferd og hygiene for alle dyreslag. Vi kompromisser overhodet ikke på dette.

- Jeg beklager at artikkelen gir et galt inntrykk av våre rutiner. Nortura bruker ikke halal-kjøtt under merkevarene Gilde eller Prior, sier konserndirektør Nina Sundqvist i Nortura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å spise kosher slakt i eu har du ingen problemer med?

Hvor har du det fra? For det første handler ikke dette om meg personlig, men om at jeg ønsker et samfunn basert på likebehandling, det er sånn sett irrelevant hvem som ønsker å avstå fra hva. Personlig har jeg ikke ønske om å ta del i noen religiøs rituell slaktetradisjon, om det er halal eller kosher er slik sett uten betydning.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i denne artikkelen står det veldig klart at de blander halal og vanlig slakt, at en del av kjøttet som slaktes etter religiøst ritual selges umerket. I artikken du linker til i neste innlegg dementeres dette, og det er jo godt. Men det som står i denne artikkelen er ikke til å misforstå, så her har Gildes talsmann åpenbart gitt en feil beskrivelse av praksis.

Nei du henviser til en artikkel fra 2005 den jeg henviser til er fra 2009. Mulig de har gjort noen grep med varestrømmen etter slaktingen er utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra? For det første handler ikke dette om meg personlig, men om at jeg ønsker et samfunn basert på likebehandling, det er sånn sett irrelevant hvem som ønsker å avstå fra hva. Personlig har jeg ikke ønske om å ta del i noen religiøs ritell slaktetradisjon, om det er halal eller kosher er slik sett uten betydning.

Tror jeg gir meg her nå men er enig med deg at religiøse lover ikke skal stå over velferdslover være dyr eller mennesker.

Som jeg har hørt Tore Stubberud si det ville være perværst å godta det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du henviser til en artikkel fra 2005 den jeg henviser til er fra 2009. Mulig de har gjort noen grep med varestrømmen etter slaktingen er utført.

Ja, jeg leste dementiet, og det viser jo at de har tatt tak i problematikken, noe alle medarbeidere åpenbart ikke har vært informert om siden de trengte å gå ut og dementere det jeg forstår er en tilsvarende beskrivelse av praksis i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen

Halal kjøtt slaktes akkurat lik som all annen kjøtt i Norge. Økonomiske grunner gjør at halal kjøtt får såpass stor utbredelse, ikke at "muslimene roper høyest" slik det gnåles om her. Faktum er at de aller fleste muslimer kjøper kjøtt fra muslimske butikker, hvor de er garantert at kjøttet er halal.

Disse butikkene ønsker vel storkjedene nå å konkurrere mot, og derfor innfører de også halal kjøtt til en viss grad.

Hva gjelder artikkelen i trådstarters innlegg, så fins det ikke den muslim verdt sin salt, som spiser kjøtt som ikke er klart og tydelig merket med HALAL. Ergo, er ikke dette til fordel for muslimene, for de kommer nok ikke til å kjøpe dette umerkede kjøttet uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørgen

Halal-slakting foregår i Norge også. Mener å ha lest nylig at både merket og umerket kjøtt i Norge ofte inneholder halal-kjøtt. Kan prøve å finne link.

For de som ikke har noe imot halal-slakting, se på denne videoen.

Her er en link:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6718110

Halal-slakting foregår på akkurat lik måte som all annen slakting i Norge. Forstår ikke hva du lager slik ståhei for.

Forøvrig så er det ikke kun under halal-slakting dyr plages. Tror du skal sette deg litt inn i hvordan dyr behandles i de store slakteriene verden over. Her er et nøkkelord, Foie Gras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen

Til alle som synes multikultur er en bra ting, hvorfor skal vi godta dårligere vilkår for dyra våre? Pga en religion?

På tide å la overtro vike for fornuft og vitenskap kanskje?

Religion forgifter samfunnet, dette er nok et eksempel i rekken.

Hvilken dårligere vilkår godtar vi for dyra pga en religion? Herregud, hvor mange ignorante mennesker det fins på nettet. Innlegget over ditt sier jo klart og tydelig at ALL SLAKTING I NORGE FOREGÅR PÅ AKKURAT LIK MÅTE.

MUSLIMER SOM SPISER UMERKET KJØTT, BRYR SEG FRA FØR AV IKKE OM DET ER HALAL ELLER EI.

Herregud, disse sutrepavene og deres gnåling. Forstår at hatet gjør det vanskelig å tenke rasjonelt for enkelte av dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Jørgen

Det jeg reagerer på er ikke at muslimer får kjøpe halal-kjøtt, det denne tråden handler om er at kjøtt slaktet etter muslimsk ritual går umerket ut til alle forbrukerne i EU. Det er dobbeltmoral og da fratar man de som ikke ønsker å ta del i muslimers slaktetradisjon muligheten til å velge bort slikt kjøtt.

Du forstår vel at muslimer som kun spiser halal kjøtt er veldig påpasselig med at det faktisk er halal? Tror du virkelig disse muslimene spiser umerket kjøtt kjøpt på Lidl eller Rema?

Nei, de drar til muslimske butikker, hvor de får flerfoldige garantier for at kjøttet faktisk er halal, før de velger å spise det. Enkelte av dem velger sågar fortsatt å boikotte all kjøtt, fordi de er ikke overbevist om at det faktisk er halal. Tror du virkelig at muslimer som kun spiser halal kjøtt, vil spise umerket kjøtt?

Kjenner noen av dere en muslim i det hele tatt, eller all "kunnskapen" deres om muslimer basert på fordommene deres?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen av dere en muslim i det hele tatt, eller all "kunnskapen" deres om muslimer basert på fordommene deres?

Jeg kjenner mange muslimer. Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halal kjøtt slaktes akkurat lik som all annen kjøtt i Norge. Økonomiske grunner gjør at halal kjøtt får såpass stor utbredelse, ikke at "muslimene roper høyest" slik det gnåles om her. Faktum er at de aller fleste muslimer kjøper kjøtt fra muslimske butikker, hvor de er garantert at kjøttet er halal.

Disse butikkene ønsker vel storkjedene nå å konkurrere mot, og derfor innfører de også halal kjøtt til en viss grad.

Hva gjelder artikkelen i trådstarters innlegg, så fins det ikke den muslim verdt sin salt, som spiser kjøtt som ikke er klart og tydelig merket med HALAL. Ergo, er ikke dette til fordel for muslimene, for de kommer nok ikke til å kjøpe dette umerkede kjøttet uansett.

Ta deg tid til å lese hva jeg har skrever så ser du at det du her skriver er fullstendig på siden av debatten og har null relevans for det vi debatterer. Det jeg svarte på var beskyldninger om at vi alltid reagerer på forskjellsbehandling i favør muslimene, ikke jødene eller alle de små personlige ikke-religiøse livssyn, til det svarte jeg at det skyldes at det faktisk ikke er kosher-slakt i Norge og at muslimer er de som får flest slike spesialtilpasninger i samfunnet vårt, nettopp fordi de er den gruppen som roper høyest (i tillegg til at de på kort tid har blitt en mye større gruppe enn jøder, det er jo ikke mer enn 1500 jøder på landsbasis i dette landet og gruppen har vært her lenge, mye lenger enn muslimene.)

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer som kjøper umerket kjøtt, gir blaffen i om det er halal eller ei.

Det kan jo tenkes at det finnes andre mennesker det er verd å ta hensyn til enn muslimer. ;) Les tråden før du uttaler deg, det er ingen her som har noe imot at muslimer skal få kjøpe halalkjøtt, det vi snakker om er om de som ikke ønsker å ta del i muslimenes spesielle slaktetradisjon skal få velge å holde seg unna dette. Det har man ikke hvis kjøtt slaktet etter religiøst ritual sendes umerket ut på markedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...