Gjest padawan Skrevet 3. januar 2012 #81 Del Skrevet 3. januar 2012 Ja du kan fritt kjøpe og spise kjøtt som ikke er velsignet. problemet er at kjøttet som er velsignet ikke er merket slik at de som ikke vil ha velsignet kjøtt kan styre unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 3. januar 2012 #82 Del Skrevet 3. januar 2012 Ja det er et marked for velsignet kjøtt i allahs navn Ja det er merket med halal Ja du kan fritt kjøpe og spise kjøtt som ikke er velsignet. Det er fortsatt ikke forbudt i norge Du har lov til å bli kvalm av at noen messer. Fremdeles så er kosthold og slakt basert på religion og ikek vitenskap det reneste sprøyt og burde vært bekjempet i vestlig sivilisasjon for lenge siden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 4. januar 2012 #83 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Hvem er du som føler du har noen som helst rett til å styre hva som er tematikken her? Kong Harald? Passer det ikke in i budskapet du ønsker å få frem om de store stygge muslimene? Jeg tror at du har misforstått hva tråden handler om. Jeg anbefaler at du leser trådens navn og første innlegg på nytt. Endret 4. januar 2012 av Drizzt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 4. januar 2012 #84 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg tror at du har misforstått hva tråden handler om. Jeg anbefaler at du leser trådens navn og første innlegg på nytt. Ser den. Det å snakke om det metriske systemet blir O.T i en diskusjon der vi diskuterer cm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 4. januar 2012 #85 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Ser den. Det å snakke om det metriske systemet blir O.T i en diskusjon der vi diskuterer cm. Så vis en ikke skal spise noe som er halal bør en holde seg til gris eller isbjørn - det er ikke det tråden handler om så jeg skjønner ikke hvordan du kan kalle det for relevant. Og hvem er du å bestemme at ikke-muslimene skal spise bare gris og isbjørn? Kong Harald? Skjønner du nå? Edit: Kan vi gå tilbake til temaet om manglende opplysninger på kjøttet at dyret ble slaktet på religiøs vis? Endret 4. januar 2012 av Drizzt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fru_jensen Skrevet 4. januar 2012 #86 Del Skrevet 4. januar 2012 Herregud.. Dere nordmenn bare MÅ finne noe å klage på !!! Get real, " buhu jeg vil ikke spise kjøtt som er blitt velsignet." ærlig talt, jeg blir helt flau Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 4. januar 2012 #87 Del Skrevet 4. januar 2012 Så vis en ikke skal spise noe som er halal bør en holde seg til gris eller isbjørn - det er ikke det tråden handler om så jeg skjønner ikke hvordan du kan kalle det for relevant. Og hvem er du å bestemme at ikke-muslimene skal spise bare gris og isbjørn? Kong Harald? Skjønner du nå? Edit: Kan vi gå tilbake til temaet om manglende opplysninger på kjøttet at dyret ble slaktet på religiøs vis? Hehehe dagens:-) tror du kan spise grevling også...... Du får kjøpe norskt kjøtt da så er problemstillingen ikke relevant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #88 Del Skrevet 4. januar 2012 Herregud.. Dere nordmenn bare MÅ finne noe å klage på !!! Get real, " buhu jeg vil ikke spise kjøtt som er blitt velsignet." ærlig talt, jeg blir helt flau "Buhu, jeg vil ikke spise kjøtt som ikke er velsignet!" - det blir du IKKE flau over? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #89 Del Skrevet 4. januar 2012 Herregud.. Dere nordmenn bare MÅ finne noe å klage på !!! Get real, " buhu jeg vil ikke spise kjøtt som er blitt velsignet." ærlig talt, jeg blir helt flau Er det ikke flauere å være så dobbeltmoralsk at du samtidig som du respekterer muslimers krav om at kjøtt absolutt må være slaktet på halalvis, åpent viser forakt for mennesker som ikke tilhører store religiøse livssyn og som ikke ønsker å ta del i en religiøs slaktetradisjon eller på annen måte ta del i en imperiralistisk religions ritualer? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #90 Del Skrevet 4. januar 2012 Hehehe dagens:-) tror du kan spise grevling også...... Du får kjøpe norskt kjøtt da så er problemstillingen ikke relevant De fleste av oss beveger oss i EU, noen av oss vil også bo i EU-land i perioder av livet, så det er er vel ikke så merkelig at man har en mening om det som foregår der. Dessuten er det ikke en helt fremmed problemstilling her hjemme heller, Gilde selger halal-slaktet kjøtt umerket: http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/07/11/437156.html?1121087787 Jeg siterer: Gildes anlegg på Gol velsigner ifølge Stubberud alle dyrene på muslimsk vis. Her slaktes rundt 110 000 sauer årlig, men bare 13 prosent går til halal-markedet. og Bjella her én muslim ansatt til å velsigne og kutte strupen på dyrene. Hvert år slaktes 110 000 lam her, og hvert halal-slaktede lam velsignes først. Bjella avviser at alle dyrene velsignes. - Det går hele dager uten at noen dyr velsignes, andre dager velsignes alle. Bjella ser absolutt ingen problemer med at halal-kjøttet selges uten halal-merking i butikkene, og har ingen planer om å innføre halal-merking på alt kjøttet som er halal-slaktet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 4. januar 2012 #91 Del Skrevet 4. januar 2012 Er det ikke flauere å være så dobbeltmoralsk at du samtidig som du respekterer muslimers krav om at kjøtt absolutt må være slaktet på halalvis, åpent viser forakt for mennesker som ikke tilhører store religiøse livssyn og som ikke ønsker å ta del i en religiøs slaktetradisjon eller på annen måte ta del i en imperiralistisk religions ritualer? Nå er jo ikke den norske slaktemetoden strengt halal, her er det muslimene som har tilpasset seg og nøyd seg med at det leses et vers. Hadde det faktisk vært halal-slakt der dyret blør i hjel uten bedøvelse hadde saken stilt seg annerledes for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 4. januar 2012 #92 Del Skrevet 4. januar 2012 De fleste av oss beveger oss i EU, noen av oss vil også bo i EU-land i perioder av livet, så det er er vel ikke så merkelig at man har en mening om det som foregår der. Dessuten er det ikke en helt fremmed problemstilling her hjemme heller, Gilde selger halal-slaktet kjøtt umerket: http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/07/11/437156.html?1121087787 Jeg siterer: Gildes anlegg på Gol velsigner ifølge Stubberud alle dyrene på muslimsk vis. Her slaktes rundt 110 000 sauer årlig, men bare 13 prosent går til halal-markedet. og Bjella her én muslim ansatt til å velsigne og kutte strupen på dyrene. Hvert år slaktes 110 000 lam her, og hvert halal-slaktede lam velsignes først. Bjella avviser at alle dyrene velsignes. - Det går hele dager uten at noen dyr velsignes, andre dager velsignes alle. Bjella ser absolutt ingen problemer med at halal-kjøttet selges uten halal-merking i butikkene, og har ingen planer om å innføre halal-merking på alt kjøttet som er halal-slaktet. Nå er dette en gammel sak dette intervjuet med Tore Stubberud. Er også enig med Tore Stubberud i at å tilside stille dyre og menneske velferdslover for å tilfredstille religøsekrav er perverst. Her er link til en meget bra artikelen han skrev i Aftenposten tilbake i 2005. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1077733.ece Her går han også ut å advarer mot etnisk mistenkliggjøring som preger den europeiske halal debaten og sier at samarbbeidet mellom slakterier, muslimer og mattilsynnet i norge er i europeisk sammenheng forbildellig... Også lurer jeg på hvorfor Muslimene får så mye mere pes i denne debatten en for eksempel Jødene. Bør vi ikke diskutere religiøs slakting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haddy Skrevet 4. januar 2012 #93 Del Skrevet 4. januar 2012 Nå er dette en gammel sak dette intervjuet med Tore Stubberud. Er også enig med Tore Stubberud i at å tilside stille dyre og menneske velferdslover for å tilfredstille religøsekrav er perverst. Her er link til en meget bra artikelen han skrev i Aftenposten tilbake i 2005. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1077733.ece Her går han også ut å advarer mot etnisk mistenkliggjøring som preger den europeiske halal debaten og sier at samarbbeidet mellom slakterier, muslimer og mattilsynnet i norge er i europeisk sammenheng forbildellig... Også lurer jeg på hvorfor Muslimene får så mye mere pes i denne debatten en for eksempel Jødene. Bør vi ikke diskutere religiøs slakting Vi vet alle hva dette egentlig handler om. Vis meg en ikke-islamskeptiker/hater som har problemer med å spise norsk halal slaktet kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #94 Del Skrevet 4. januar 2012 Nå er dette en gammel sak dette intervjuet med Tore Stubberud. Er også enig med Tore Stubberud i at å tilside stille dyre og menneske velferdslover for å tilfredstille religøsekrav er perverst. Her er link til en meget bra artikelen han skrev i Aftenposten tilbake i 2005. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1077733.ece Her går han også ut å advarer mot etnisk mistenkliggjøring som preger den europeiske halal debaten og sier at samarbbeidet mellom slakterier, muslimer og mattilsynnet i norge er i europeisk sammenheng forbildellig... Også lurer jeg på hvorfor Muslimene får så mye mere pes i denne debatten en for eksempel Jødene. Bør vi ikke diskutere religiøs slakting Meg bekjent foregår det ikke kosher-slakting i norske slakterier, og det er derfor heller ingen fare for at slakteriene av økonomiske hensyn skal la kosher-slaktet kjøtt gå umerket ut til forbrukerne. At det man diskuterer er konsekvensene av særordninger og tilpasninger for muslimene er altså her som i andre tilfeller snarere en konsekvens av at det er muslimene som roper høyest og er mange nok til å få gjennom slike ordninger, ikke at folk er irrasjonelle i sin motstand mot særordninger akkurat når det gjelder muslimer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #95 Del Skrevet 4. januar 2012 Vi vet alle hva dette egentlig handler om. Vis meg en ikke-islamskeptiker/hater som har problemer med å spise norsk halal slaktet kjøtt. Å være skeptisk til de store imperialistiske verdensreligioner og å ikke ønske å tvinges til å ta del i religiøse ritualer er så vidt jeg kan se en høyst aktverdig posisjon og ingenting å skamme seg over. At du fremstiller det som noe negativt sier mer om deg og din mangel på konsekvens enn om de som ønsker et samfunn der de store religiøse grupper ikke får påtvinge oss sine skikker og ritualer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haddy Skrevet 4. januar 2012 #96 Del Skrevet 4. januar 2012 Å være skeptisk til de store imperialistiske verdensreligioner og å ikke ønske å tvinges til å ta del i religiøse ritualer er så vidt jeg kan se en høyst aktverdig posisjon og ingenting å skamme seg over. At du fremstiller det som noe negativt sier mer om deg og din mangel på konsekvens enn om de som ønsker et samfunn der de store religiøse grupper ikke får påtvinge oss sine skikker og ritualer. Tar du utfordringen min? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #97 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Er det ikke flauere å være så dobbeltmoralsk at du samtidig som du respekterer muslimers krav om at kjøtt absolutt må være slaktet på halalvis, åpent viser forakt for mennesker som ikke tilhører store religiøse livssyn og som ikke ønsker å ta del i en religiøs slaktetradisjon eller på annen måte ta del i en imperiralistisk religions ritualer? Nå er jo ikke den norske slaktemetoden strengt halal, her er det muslimene som har tilpasset seg og nøyd seg med at det leses et vers. Hadde det faktisk vært halal-slakt der dyret blør i hjel uten bedøvelse hadde saken stilt seg annerledes for meg. Ser du ikke selv hvor langt du har gått i ettergivenhet når du mener at en gruppes krav om spesielle tilpasninger skal møtes på denne måten? Det er jo ingen av oss andre som har noe som helst mulighet til å få gjennom et krav om at slaktingen skal foregå etter en bestemt religiøs metode eller ritual, at muslimene etter å ha tenkt seg nøye om har gått med på at dyrene kan bedøves betyr jo ikke at dyrene ikke fortsatt slaktes med å få strupen skåret over av en troende muslim og mens denne messer en muslimsk velsignelse. Om muslimene ønsker å opprette et eget slakteri der de slakter etter sin metode er helt greit for meg, forutsatt at det ikke bryter med grunnleggende hensyn til dyrs velferd, tilsvarende om norske slakterier godtar å ansette en egen muslim til å foreta halalslakt av en del av dyrene, selvsagt under samme forutsetning, det jeg ikke kan godta er at jeg ikke kan velge bort kjøtt fra dyr som er slaktet etter et religiøst ritual. Kjøtt som er slaktet etter et bestemt religiøst ritual må være merket, for ønsket om ikke å ta del i muslimenes religiøse slaktetradisjon er like legitimt som muslimenes ønske om å bare spise kjøtt som er slaktet etter denne tradisjonen. Endret 4. januar 2012 av Cuckold 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #98 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Tar du utfordringen min? Tar du min? Se deg selv i speilet, er du stolt over din egen dobbeltmoral? Tror du dette er måten å gå frem på i et samfunn der ulike grupper skal leve side ved side? Endret 4. januar 2012 av Cuckold 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haddy Skrevet 4. januar 2012 #99 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Tar du min? Du først hehe Endret 4. januar 2012 av Haddy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #100 Del Skrevet 4. januar 2012 Hva er den? Se deg selv i speilet, er du stolt over din egen dobbeltmoral? Tror du dette er måten å gå frem på i et samfunn der ulike grupper skal leve side ved side? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå