Gå til innhold

Pasienter må dø alene fordi pleierne ikke har tid til dem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ifølge retningslinjene for helsevesenet har alle rett til å slippe å dø alene. Likevel må flere og flere pasienter sovne inn alene, fordi pleierne ikke har tid til å ta seg av dem. Det forteller flere sykepleiere NRK har vært i kontakt med.

– Tidligere hadde vi en uskreven regel som sa at døende pasienter skulle ha fastvakt. Det eksisterer ikke på vår avdeling lenger.

– Jeg synes det er trist at ingen er til stede når en 80 år gammel dame uten pårørende tar sitt siste åndedrag.

– Du står egentlig med én fot inne på rommet hos den døende og én fot ute i korridoren. Du er på farten hele tiden. Det er helt forferdelig overfor den døende at de kan måtte avslutte livet alene.

– Selv om de ligger i en døs, så er hørselen den siste sansen du mister. Jeg merker at urolige pasienter roer seg ned når vi kommer inn, forteller Dahl.

– Vi merker jo hvordan døende knuger seg fast til oss når vi er der inne. Kroppskontakt og det å ikke stå alene overfor noe så alvorlig og eksistensielt som å forlate denne verden, tror jeg ligger dypt i oss.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7937878

Dette skjer i Norge i dag.

Synes du det hadde vært greit å dø alene? Synes du det hadde vært greit at noen du var glad i døde alene?

Jeg liker vanligvis å være alene, men i en slik situasjon ville jeg ønsket å ha noen hos meg.

Jeg tenker at det må bevilges penger slik at døende får mulighet til å ha noen hos seg de siste timene (dagene) de lever. Slik at de får en best mulig avslutning på livet, med best mulig lindring av smerter og andre plager, og mest mulig trygghet i det som kanskje er livets vanskeligste situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er bare så tragisk .

Og det gjelder ikke bare døende, hjemmesykepleien er et annet sorgens kapittel .

Vi trenger flere sykepleiere og hjelpepleiere , ikke flere administratorer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe nytt. Jeg har jobbet som assistent på sykehjem, og har flere ganger fått beskjed om at jeg ikke har tid til å være sammen med pasienter som er døende. Da ender det med at de dør alene. De gangene jeg har opplevd dette, så har jeg selv hatt tid, men andre på sykehjemmet, sykepleiere og andre ansatte, sier at man ikke har tid til å tilbringe store deler av vakta på å holde noen i hånda. Det er grusomt å måtte forlate redde og døende pasienter på grunn av "for dårlig tid".

Det verste var de gangene jeg jobbet som nattevakt og hadde ansvar for 18 pasienter alene. Én av dem var døende, men jeg hadde ikke tid til å være hos vedkommende hele tiden. Det var grusomt å måtte forlate vedkommende når det ringte i klokka. Å se fortvilelsene, reddselen og de stirrende øynene når jeg måtte forlate rommet.

Det er klart at ofte skyldes dette for få folk på jobb. Andre ganger skyldes det andre ansatte som rett og slett ikke evner å se på alternative løsninger. Ingen fortjener å dø alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe nytt. Jeg har jobbet som assistent på sykehjem, og har flere ganger fått beskjed om at jeg ikke har tid til å være sammen med pasienter som er døende. Da ender det med at de dør alene. De gangene jeg har opplevd dette, så har jeg selv hatt tid, men andre på sykehjemmet, sykepleiere og andre ansatte, sier at man ikke har tid til å tilbringe store deler av vakta på å holde noen i hånda. Det er grusomt å måtte forlate redde og døende pasienter på grunn av "for dårlig tid".

Det verste var de gangene jeg jobbet som nattevakt og hadde ansvar for 18 pasienter alene. Én av dem var døende, men jeg hadde ikke tid til å være hos vedkommende hele tiden. Det var grusomt å måtte forlate vedkommende når det ringte i klokka. Å se fortvilelsene, reddselen og de stirrende øynene når jeg måtte forlate rommet.

Det er klart at ofte skyldes dette for få folk på jobb. Andre ganger skyldes det andre ansatte som rett og slett ikke evner å se på alternative løsninger. Ingen fortjener å dø alene.

Jeg synes det er urettferdig mye ansvar lagt på dere pleiere. Hvor er familien spør jeg. Er det virkelig så mange eldre som absolutt ikke har noe familie eller er det bare folks egoisme som kommer i mellom?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er urettferdig mye ansvar lagt på dere pleiere. Hvor er familien spør jeg. Er det virkelig så mange eldre som absolutt ikke har noe familie eller er det bare folks egoisme som kommer i mellom?

Av og til skjer det noe akutt og familien rekker ikke å komme. Noen ganger har de ikke familie. Familien bor ofte ikke på samme sted. Noen familier orker ikke å se på når deres kjære dør.

Om familien er der eller ikke, så skal vi ansatte være tilgjengelig. Så man kan ikke skyve ansvaret over på ufaglærte familiemedlemmer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slikt man i mange land bruker frivillige pleieassistenter til. Personer som velger å bruke fritiden sin på å gjøre jobben for familie som ikke er til stede. Desverre har man ingen kultur for dette her i Norge, og da må de ansatte slites mellom å drive livgivende behandling eller holde ei hånd i et døgn eller fler. Og da må naturligvis livgivende behandling prioriteres. Selv om man ikke ønsker at folk skal måtte dø alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir ganske irritert å lese at Norge setter 115 milliarder kroner ekstra i overskudd rett inn i oljefondet og likevel er det ikke midler å ha forsvarlig bemanning på sykehjem og sykehus rundt omkring. Trodde oljefondet var akkurat for å sikre de eldre?

Ingen skal dø alene og jeg syns det er rett og slett farlig å ha én eneste pleier på nattevakt, selv om det er ingen som ligger for døden den natt. Dessverre er retningslinjen fra helsevesenet at ingen skal dø alene ikke verdt papiret når det er ingen som sørger for at den blir overholdt. En skam at det er realiteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trengs mer penger slik at sykehjemmene kan ha flere ansatte på jobb. Og det burde selvsagt vært en selvfølge at det ble satt inn ekstra ansatt(e) når det er døende pasienter på avdelingen. På den måten kan den døende få den hjelpen vedkommende trenger, uavhengig av om familie er tilstede eller ikke, og de andre pasientene får den behandlingen som de skal ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da må naturligvis livgivende behandling prioriteres. Selv om man ikke ønsker at folk skal måtte dø alene.

Min manns bestemor døde denne sommeren på sykehjem. Jeg er overbevist at pleierne der vet nøyaktig når det går mot slutten, de ser det ofte og skjønner tegninga. Jeg syntes det var fint at de ansatte brydde seg, de la på flere duker og et levende lys og gjorde det koselig, vel i den grad det er mulig på et sykehjem. Heldigvis bor familien i nærheten og vi holdt vakt med henne, det var døtrene hennes som var der når hun sluttet å puste. Vet ikke hvordan det hadde blitt uten familien? Det er ikke pleiernes skyld at de ikke kan sitte og holde hånda, det er ledelsen og til syvende og sist politikerne som må sørge for at det er nok folk på jobb å kunne utføre slike viktige oppgaver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min manns bestemor døde denne sommeren på sykehjem. Jeg er overbevist at pleierne der vet nøyaktig når det går mot slutten, de ser det ofte og skjønner tegninga. Jeg syntes det var fint at de ansatte brydde seg, de la på flere duker og et levende lys og gjorde det koselig, vel i den grad det er mulig på et sykehjem. Heldigvis bor familien i nærheten og vi holdt vakt med henne, det var døtrene hennes som var der når hun sluttet å puste. Vet ikke hvordan det hadde blitt uten familien? Det er ikke pleiernes skyld at de ikke kan sitte og holde hånda, det er ledelsen og til syvende og sist politikerne som må sørge for at det er nok folk på jobb å kunne utføre slike viktige oppgaver.

Og hvor skal man ta de folkene fra? Det er knapt arbeidsledighet i Norge, og ratioen antall eldre vs. antall yngre blir verre for hvort år som går.

For øvrig er det mange pasienter som har dødsangst fra det øyeblikket de skjønner at dette er siste endeholdeplass, og burde slippe å være alene i det hele tatt etter det. Men mange er fryktelig seige, og det kan ta døgn, om ikke uker, før personen dør. Og man kan ikke ta kostnaden ved å ha pleier på enkeltperson over lengre tid. Hva da?

For øvrig skal oljepengene sikre fremtidige pensjoner. Tømmer vi oljefondet, og bruker enda mer penger på den generasjonen som har fått desidert mest, vil det ikke finnes penger til å utbetale pensjoner til dagens yngre arbeidere. Ett alternativ er jo at man også på sykehus, som på sykehjem, kan begynne å ta betalt deler av pensjonen til de dødssyke som ikke har noen til å ta seg av seg. Altså at de betaler for ekstra omsorg utover vanlig pleie de siste døgnene/ukene. For de burde jo strengt tatt ikke tatt opp sykehussenger i det hele tatt, men vært på hospice eller sykehjem i denne perioden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og samtidig kommer meldingen om at Norge hadde et ekstra overskudd på 115 milliarder i 2011. Alle pengene går rett inn på oljefondet. INGENTING BLIR BRUKT I NORGE.

HVORFOR FINNER VI OSS I DETTE TULLET? Det er 165 personer på Stortinget, og i regjeringen er det vel en 19-20 personer (vet ikke sikkert) Det er omtrent 5 millioner nordmenn. 5 millioner må da klare å ta rotta på 19-20 personer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor skal man ta de folkene fra? Det er knapt arbeidsledighet i Norge, og ratioen antall eldre vs. antall yngre blir verre for hvort år som går.

For øvrig er det mange pasienter som har dødsangst fra det øyeblikket de skjønner at dette er siste endeholdeplass, og burde slippe å være alene i det hele tatt etter det. Men mange er fryktelig seige, og det kan ta døgn, om ikke uker, før personen dør. Og man kan ikke ta kostnaden ved å ha pleier på enkeltperson over lengre tid. Hva da?

For øvrig skal oljepengene sikre fremtidige pensjoner. Tømmer vi oljefondet, og bruker enda mer penger på den generasjonen som har fått desidert mest, vil det ikke finnes penger til å utbetale pensjoner til dagens yngre arbeidere. Ett alternativ er jo at man også på sykehus, som på sykehjem, kan begynne å ta betalt deler av pensjonen til de dødssyke som ikke har noen til å ta seg av seg. Altså at de betaler for ekstra omsorg utover vanlig pleie de siste døgnene/ukene. For de burde jo strengt tatt ikke tatt opp sykehussenger i det hele tatt, men vært på hospice eller sykehjem i denne perioden.

Man kan frigjøre mange mennesker i byråkratiet, det hadde jo vært bra for disse å gjøre noe mer sammfunnsnyttig enn å flytte papirer .

Det som er blit påpekt i denne tråden handler vel ikke om å tømme oljefondet, men om å sette inn/ikke sette inn ekstra penger på det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsevesenet i Norge har gått rett i dassen når det gjeld, sykehjem og de eldre. Har en søster som er sykepleier student, hun hadde praksis på sykehjemet på dement avdelingen, og det var noen som var sengeligende også, så var Sykeplerien borte, som skulle hatt natta vakt, og da måtte hjelpepleieren gi medisiner til pasienter. Dessuten så sier hun enkelte sykepeliere oppfører seg som bitcher mot de eldre. :kjefte: Paisenter ber dem at værsåsnill kom og sit med meg men de ignorer bare, fordi at de har ikke tid, det er en pasient som de aldri tok ut, hun var bare inne på rommet og desperat etter å være sammen med andre pasienter, Da søstra mi spurte hvorfor kan ikke hun sitte i sute, sykepleiren sa hun kan det, men siden hun griser mye når hun spis, og de andre liker det ikke så lar vi henne sitte inne på rommet heletide. :kjefte: Det er torture. Søstra mi tok henne ut, og hun var veldig glad.... Jeg tenker fortsatt på henne, selv om jeg har ikke sett henne. :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor skal man ta de folkene fra? Det er knapt arbeidsledighet i Norge, og ratioen antall eldre vs. antall yngre blir verre for hvort år som går.

Det er mange hjelpepeliere og sykepleiere som jobber deltid som ønsker å jobbe mer enn de får mulighet til. Min erfaring er at det ikke er vanskelig å få fastvakt til døende pasienter. Problemet er at det ikke finnes nok penger til å leie inn ekstra personale.

For øvrig er det mange pasienter som har dødsangst fra det øyeblikket de skjønner at dette er siste endeholdeplass, og burde slippe å være alene i det hele tatt etter det. Men mange er fryktelig seige, og det kan ta døgn, om ikke uker, før personen dør. Og man kan ikke ta kostnaden ved å ha pleier på enkeltperson over lengre tid. Hva da?

Du har rett i at det kan være vanskelig å vurdere hvor lang tid det kan ta før pasienten dør. Men det er jo visse tegn på at døden nærmer seg. Der jeg jobbet ble det sjelden leid inn fastvakt mer enn noen få døgn. Der var det bare fastvakt på natten. På dag og kveld måtte de ansatte prioritere bort andre oppgaver for å være hos den døende. Da måtte det kuttes ut andre mindre viktige oppgaver som f.eks dusjing og trening av andre pasienter.

For øvrig skal oljepengene sikre fremtidige pensjoner. Tømmer vi oljefondet, og bruker enda mer penger på den generasjonen som har fått desidert mest, vil det ikke finnes penger til å utbetale pensjoner til dagens yngre arbeidere. Ett alternativ er jo at man også på sykehus, som på sykehjem, kan begynne å ta betalt deler av pensjonen til de dødssyke som ikke har noen til å ta seg av seg. Altså at de betaler for ekstra omsorg utover vanlig pleie de siste døgnene/ukene. For de burde jo strengt tatt ikke tatt opp sykehussenger i det hele tatt, men vært på hospice eller sykehjem i denne perioden.

Hva med de som ikke har råd til å betale for seg da? Skal de få dårligere omsorg?

Det er mye annet i samfunnet vi kunne spart penger på. Akkurat omsorg for døende i livets siste fase synes jeg ikke vi skal spares penger på. De bør få best mulig lindrende behandling og omsorg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er en kombinasjon av å drive helsevesenet etter storkapitalistiske prinsipper og bemaningsproblemer.

Det kan aldri lønne seg økonomisk å investere i døende mennsker.

Det har blitt returnert busslaster med sykepleiere fra andre land av UDI selv om sykehus har garantert for dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kombinasjon av å drive helsevesenet etter storkapitalistiske prinsipper og bemaningsproblemer.

Det kan aldri lønne seg økonomisk å investere i døende mennsker.

Jeg tror dessverre du har rett i at årsaken kan være at det ikke lønner seg økomomisk å investere i døende mennesker. Personlig synes jeg det er en kynisk tankemåte.

Det lønner seg kanskje ikke politisk heller? De døende skal jo aldri mer stemme ved valg. Og mange av oss andre fortrenger døden inntil den kommer. Hvis vi hadde tenkt mer på hvordan vi ønsker at vår egen død skal bli kunne vi kanskje påvirket politikerne til å prioritere annerledes. Døden er jo noe som i høyeste grad gjelder oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan frigjøre mange mennesker i byråkratiet, det hadde jo vært bra for disse å gjøre noe mer sammfunnsnyttig enn å flytte papirer.

Enig her. Det er altfor mange personer ansatt for å passe på at man får ansatt færrest mulig andre steder og at de som er igjen skal løpe dobbelt så fort. Det blir topptungt, tregt og dyrt, og ingenting skjer der det virkelig gjelder (her: dødsleiet, men det er nok av bransjer hvor det skal "spares").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre du har rett i at årsaken kan være at det ikke lønner seg økomomisk å investere i døende mennesker. Personlig synes jeg det er en kynisk tankemåte.

Det lønner seg kanskje ikke politisk heller? De døende skal jo aldri mer stemme ved valg. Og mange av oss andre fortrenger døden inntil den kommer. Hvis vi hadde tenkt mer på hvordan vi ønsker at vår egen død skal bli kunne vi kanskje påvirket politikerne til å prioritere annerledes. Døden er jo noe som i høyeste grad gjelder oss alle.

Ja en kan spørre seg hvorfor et land som Norge skal drive helsevesenet etter kapitalistiske prinsipper. Kan vi ikke bare bruke de pengene som skal til for å få det bra for pasienter og brukere? Samtidig tenker jeg hvor er familiene til de døende?

De aller fleste har vel en familie? Alle mine foreldre, tanter og onkler hadde døgnvake når mine besteforeldre døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...