Gå til innhold

Ulltøy til sommerbaby?


Gjest Alabama

Anbefalte innlegg

Gjest Alabama

Lurer på om jeg skal kjøpe inn ulltøy i nyfødtstr når babyen en ventet i begynnelsen av juni. Blir det for varmt? Har sett at det finnes noen ullbodyer med korte armer så kanskje det er lurt? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk junibaby og brukte ull på han fra midten av august, de første ukene var det kjempesommer og han lå mest i bleie og body.

Du kan jo kjøpe litt i 56 (som vil passe både litt før og etter i str, ull strekker seg jo bra) og evnt fylle på med mer hvis du syns det er kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull er jo temperaturregulerende og fukttransporterende, så det burde fungere fint å bruke det på sommeren også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Ja, det går jo an. Men kanskje det er dumt med kortermet da, for det blir kanskje litt upraktisk utover høsten?

Edit: SmallTalk: Ja, vet det, men har likevel hørt om babyer som blir for varme i ull.

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett an. Min kom i juni, og hadde ikke bruk for et ullplagg før uti oktober. Det skal være regulerende, ja, men da jeg prøvde med ull i september ble han bare varm og utilpass. Har en baby som er veldig varm av seg, og det har han vært siden han var nyfødt. Ville sett an litt siden ull er litt dyrere, og de vokser relativt fort ut av de minste størrelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de bodyene jeg brukte mest i str 50 var ull. For det første kunne jeg bruke den mye lenger enn alt det andre i 50, for det andre var det veldig kjekt at jeg bare kunne skylle den opp om kvelden og så var den tørr neste morgen. I tillegg var den veldig myk og god, og føltes absolutt ikke noe varmere/klammere enn bomullstøy. Snarere tvert imot.. Men jeg ville uansett ikke kjøpt veldig mye, spesielt siden det er så kjapt og enkelt med håndvask. Vi brukte nesten bare body og strømpebukse i begynnelsen, så jeg tror nesten jeg ville satsa på langerma body selv om du får sommerbaby, og heller regulert temperaturen inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har egentlig aldri hatt kortermede bodyer, så mulig jeg har gått glipp av noe stort, men innbiller meg at det er kjekkest med langermet.

Vi kjøpte forøvrig ikke noe ull før han ble født, handlet på nett da det ble litt kjøligere og klærne lå i postkassa to dag etter jeg bestile de :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du i tillegg ubehandlet ulltøy, trengs det ikke vask så ofte heller (med mindre du får en gulper). Når vi fikk vår første. var det så varmt at det eneste som dugde var bleie og ikke noe mer. Men etter de to ukene var over, ble det ull. Siden har han bodd i ull.

Jeg kan også anbefale bambus og soya som har de samme egenskapene som ull. Soya har også naturlig solfaktor i seg. Begge deler er veldig mykt og godt, og blir ikke så klamt som bomull kan bli. Vår gutt blir veldig utilpass i bomull,og siden det uansett er en veldig miljøbelastende avling, så velger vi lett bort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri brukt ull på en sommerbaby. Ja, greit nok at det er såkalt temperaturregulerende, men det er da vitterlig et plagg man bruker for å unngå å fryse også. Med andre ord, det varmer - godt!

Bomull er lett og deilig om sommeren. I skarp vårluft derimot, er ull fint, men fra juni av - bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Vi bruker ull året rundt! Men nå var det like varmt på julaften som det var mange dager i juli også :fnise: På de varme dagene bruker vi jo ikke ull! Godt på kjølige kvelder eller netter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på ull da, og mange steder har man jo såkalt sommerull og vinterull. Ull/silke er også flott til sommerbruk. Tynne bodyer og trøyer er genialt.

Bomull er djevelens verk her. Straks gutten blir litt klam i varmen så suger bomullen det opp, og før man vet ordet av det så er han faktisk nedkjølt (om det er litt bris) eller kliss, klass fordi bomullen klistrer seg når det blir litt mye fukt i det. Med ull har vi unngått det. Han har vært akkurat passe varm, og fukt har blitt transportert ut. Så har vi regulert med korte ermer, lange, singleter.

Så vi bruker det aldri inntil huden. Vi har gjerne et par bomullsgensre, men har daen tynn ulltrøye under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... mens sommerjenta mi var så varm at hun bodde i kortermet bomullsbody og bomullssokker helt fram til han var 8 mnd. Ull smeltet hun fullstendig i, uansett type. Lillegutten vår bruker ull hele tiden, ellers blir han klam og kald med en gang.

Med andre ord: Barn er forskjellige. Dersom du ikke har råd til å kaste bort masse penger på evt ubrukt ull, ville jeg ventet til at barnet blir født med å handle ull til en sommerbaby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Kanskje det er greit å ha et par langermede bodyer i ull i tilfelle kaldere dager på sommeren og så heller satse på bomull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri brukt ull om sommeren på mine tre. Har typisk "varme" unger, som lett blir for varme, så ull på sommeren var bare klamt og ekkelt. Hadde på den yngste min litt i begynnelsen som er mai-barn, men det var for varmt for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Jeg hadde ventet.

Her funker ull skikkelig dårlig når set ikke er vinter og kaldt. Jenta blir supersvett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Ja, det går jo an. Men kanskje det er dumt med kortermet da, for det blir kanskje litt upraktisk utover høsten?

De klærne du kjøper når babyen er nyfødt i juni bruker du uansett ikke utover høsten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ventet. Jenta vår ble født i midten på juni og selv om det var en særdeles stygg sommer var hun varm og svett hele tiden. Her gikk det i kun kortermet bomullsbody hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler jo inn (litt) ull/silke til mageboeren, men jeg har termin tidlig i mai. Tror neppe jeg hadde kjøpt noe særlig ull om termin hadde vært i juni. Jeg ville vurdert bambus eller soya i stedet, tror jeg!

Edit: Vi bruker jo forøvrig veldig mye ull til lillejenta, men hun (som meg) er for varm av seg til å kunne bruke ull om sommeren. Det er dog vanskelig å vite før babyen kommer, såklart.

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også kjøpt inn litt ull i forskjellige størrelser, men pga en del plager med tørr hud og eksem har jeg nå pakket det bort. Så jeg ville også ventet litt med å kjøpe inn veldig mye før du ser hvordan det passer til DIN baby.

Jeg har septemberbarn og ville nok ikke satset på ull om sommeren - er fornøyd med bomull jeg :) Men det er jo veldig mange som sverger til ull, så vi er forskjellig og barna er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...