Gå til innhold

Den arabiske våren


sebastianen

Anbefalte innlegg

Den arabiske våren gjør meg trist, ikke fordi at despotene og eneherskerene faller, men fordi det som kommer etter er for dårlig.

Jeg trodde virkelig da det smalt at det ville bli bedre. Men det er ikke demokrati og frihet som blir valgt.

Det er islamisme, og da kan vi gi dem ti år så har de en ny despot.

Hvorfor !!!

Jeg skulle ønske noen kunne gi et svar på det.

Og så vi da, vesten, som står og klapper og ser på at facistiske regimer blir innsatt. Burde ikke vi ha lært hva facisme er ?

Vi kan ikke gjøre stort, dette må de arabiske landa ordne selv, men vi kunne jo la være å applaudere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den arabiske våren gjør meg trist, ikke fordi at despotene og eneherskerene faller, men fordi det som kommer etter er for dårlig.

Jeg trodde virkelig da det smalt at det ville bli bedre. Men det er ikke demokrati og frihet som blir valgt.

Det er islamisme, og da kan vi gi dem ti år så har de en ny despot.

Hvorfor !!!

Jeg skulle ønske noen kunne gi et svar på det.

Og så vi da, vesten, som står og klapper og ser på at facistiske regimer blir innsatt. Burde ikke vi ha lært hva facisme er ?

Vi kan ikke gjøre stort, dette må de arabiske landa ordne selv, men vi kunne jo la være å applaudere.

Vittig! Jeg trodde det skulle bli verre og bli en raskere overgang til noe mer negativt, - men det kommer nok, det som jeg fryktet.

Jeg jublet aldri, men var heller urolig over utviklingen. Troen på at dette skulle lede til bedre samfunn, slik vi ser det, er nok bunnet i typisk ønsketenking om at alle mennesker er gode og at innerst inne ønsker de det samme som oss.

Det overrasker meg at du Sebastianen trodde at endringen skulle lede til noe positivt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vittig! Jeg trodde det skulle bli verre og bli en raskere overgang til noe mer negativt, - men det kommer nok, det som jeg fryktet.

Jeg jublet aldri, men var heller urolig over utviklingen. Troen på at dette skulle lede til bedre samfunn, slik vi ser det, er nok bunnet i typisk ønsketenking om at alle mennesker er gode og at innerst inne ønsker de det samme som oss.

Det overrasker meg at du Sebastianen trodde at endringen skulle lede til noe positivt?

Jeg hadde et håp,som jeg holdt desperat liv i .

Det er viktig å ha håp for verden .

kan ikke du være så snill å si noe som gir meg håp igjen ? Ellers blir jeg bare mørk og depresiv og sarkastisk .

Nei, dette åpnet ikke for mer demokrati i verden, men derimot kanskje for et større behov for at Europa ikke sitter på hendene men tar tak i sin egen situasjon.

Vi må innse at vi er sårbare , vi trenger et forsvar .

Vi kan ikke stole på dialog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

Det tar lang tid å stable et velfungerende demokrati på bena.

Det den arbiske våren har vist, er at folket har et ønske om demokrati, noe som er viktigere enn noensinne. Jo mer folk ønsker demokrati, dess vanskeligere å få igjennom et totalitært regime.

Men det er ikke gjort i en håndvending, og det blir flere år med usikkerhet og prøver før de får et verdig demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar lang tid å stable et velfungerende demokrati på bena.

Det den arbiske våren har vist, er at folket har et ønske om demokrati, noe som er viktigere enn noensinne. Jo mer folk ønsker demokrati, dess vanskeligere å få igjennom et totalitært regime.

Men det er ikke gjort i en håndvending, og det blir flere år med usikkerhet og prøver før de får et verdig demokrati.

Og hvordan mener du at et demokrati skal springe ut av at folket har valgt facisme ?

Og hva med Europa , skal vi fortsette å tro at USA vil komme oss til unnsetning ?

Et USA vi ser det som vår rett å fordømme i enhver sammenheng .

Er USA avhengig av at Europas sivilisasjon De har rigtignok mye av sin kulturelle identitet fra oss , men jeg tror de greier seg uten oss nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

Folket har ikke valgt fascisme, men selvfølgelig er det noen som må ta over styringen i et land hvor styresettet er veltet. Og det er dèt som er faren ved revolusjoner, for det er da de maktsyke kommer til makta med løfte og lovord om å ordne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folket har ikke valgt fascisme, men selvfølgelig er det noen som må ta over styringen i et land hvor styresettet er veltet. Og det er dèt som er faren ved revolusjoner, for det er da de maktsyke kommer til makta med løfte og lovord om å ordne opp.

I både Tunisia og Egypt har det muslimske brorskap blitt det største partiet etter valg .

De gir seg nå ut for å kunne samarbeide og styre sammen med andre , men kan de det ?

Og hvor lenge ?

Med mottoet "Gud er vårt mål, profeten Muhammed er vår leder, Koranen er vår lov"

Hvor fritt samfunn vil de bygge ?

De bier sin tid som det heter .

Det nasjonalsosialistiske tyske Arbeiderparti ble også demokratisk valgt .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss vanlige trodde faktisk på "ekspertene" når de utalte at her skulle det blir demokrati og mer medmenneskelighet. Det var liksom folket som ville ha revolusjon og demokrati i følge "ekspertene", men folket aner jo ikke hva vi i vesten legger i ordet demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

I både Tunisia og Egypt har det muslimske brorskap blitt det største partiet etter valg .

De gir seg nå ut for å kunne samarbeide og styre sammen med andre , men kan de det ?

Og hvor lenge ?

Med mottoet "Gud er vårt mål, profeten Muhammed er vår leder, Koranen er vår lov"

Hvor fritt samfunn vil de bygge ?

De bier sin tid som det heter .

Det nasjonalsosialistiske tyske Arbeiderparti ble også demokratisk valgt .

Og du tror at etter et regimefall, så er det full demokrati sånn helt automatisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror at etter et regimefall, så er det full demokrati sånn helt automatisk?

Jeg tror iallefall at de hadde hatt større sjans om de hadde ideologiske parter istedenfor religiøse .

Jeg tror ikke lenger på noe demokrati i disse landene .

Jeg tror og at de kan bli en trussel mot andre land , facisme har det med å ville ekspandere . Vi kan håpe de vender sin oppmerksomhet bakover mot Afrika .

Men Europa er nok mer attraktivt .

Men på den andre side , idag er jeg i mitt mørke hjørne .

Endret av sebastianen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke komme på noe å si som kan gi deg håp, Sebastianen.

Vi må innse at mennesker og samfunn ikke er like eller har samme idealer, selv om vi ofte forledes til å tro det, -ikke minst på grunn av den merkelige konstruksjonen FN med dens menneskerettighetserlæring og mennskerettighetskommisjon, der både FN og kommisjonen består av mange udemokratiske stater der menneskerettigheten ikke kan sies å stå sterkt.

Ikke minst er våre egne politikere og den diltende pressen dyktige i å skape en illusjon om at vi egentlig har universelle idealer ved sin forherligelse av organisasjonen.

Personlig finner jeg ingen trøst i at militær styrke kan være en løsning, men har heller tro at samfunn må innrettes etter befolknings ønsker på eget territorium.

Den største trusselen som jeg ser, og som i bunn og grunn er årsaken til de fleste av verdens problemer, er befolkningseksplosjonen og tabuene som hindrer oss i å finne effektive løsninger på å begrense denne.

Endret av Hm..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok typisk norsk, Sebastiansen. Ufattelig, ubegripelig naiv. Det som foregår der ute, er et gigantisk maktspill uten noen moralske regler overhodet.

Jan Hårstad har hatt noen gode artikler om dette på Verdidebatt. Han skriver blant annet:

"Jeg har jo for lenge siden redgjort for at meningen med USAs omfavning av SunniMuslim brotherhood fra 2007 til ekteskap sommeren 2011,var å bruke denne alliansen til å utvikle en religionskrig mot ShiaIslam ledet av Iran og Syria. Allawittene som styrer i Damaskus er en variant av Shia-Islam."..

"Selv de garvede Mossad-kadrene på Debka er overveldet over utviklingen og jeg oversetter:

"Den nye Sunni-styrken,finansiert av statene i den Persiske Gulf,blir i det stille understøttet av USA og Nato-medlemmer, med Tyrkia i fremste rekke i denne supportgruppen. DETTE BETYR AT SPLITTELSEN MELLOM SUNNI OG SHIA UTVIKLER SEG TIL EN ÅPEN KONFLIKT HVOR VESTEN GIR STØTTE TIL DEN ENE SIDEN."

" 2012 blir ett av de voldeligste år siden annen verdenskrig."

"Den dagen sannheten om Norges forhold til Hamas og Muslim Brotherhood i all sin omfatning,kommer for en dag,vil den oppegående del av den norske allmenheten bli slått av sjokk."

Jeg er ikke enig i alt Hårstad skriver, men akkurat her mener jeg han er spot-on.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

Jeg tror iallefall at de hadde hatt større sjans om de hadde ideologiske parter istedenfor religiøse .

Jeg tror ikke lenger på noe demokrati i disse landene .

Jeg tror og at de kan bli en trussel mot andre land , facisme har det med å ville ekspandere . Vi kan håpe de vender sin oppmerksomhet bakover mot Afrika .

Men Europa er nok mer attraktivt .

Men på den andre side , idag er jeg i mitt mørke hjørne .

Er helt enig med deg der.

However, det er for raskt å trekke slutninger allerede. nå må de først få stablet seg på bena og finne ut av dette.

Ta Russland til eksempel, det er 11 år siden Sovjets fall, de har fremdeles ikke demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan dessverre ikke komme på noe å si som kan gi deg håp, Sebastianen.

Vi må innse at mennesker og samfunn ikke er like eller har samme idealer, selv om vi ofte forledes til å tro det, -ikke minst på grunn av den merkelige konstruksjonen FN med dens menneskerettighetserlæring og mennskerettighetskommisjon, der både FN og kommisjonen består av mange udemokratiske stater der menneskerettigheten ikke kan sies å stå sterkt.

Ikke minst er våre egne politikere og den diltende pressen dyktige i å skape en illusjon om at vi egentlig har universelle idealer ved sin forherligelse av organisasjonen.

Personlig finner jeg ingen trøst i at militær styrke kan være en løsning, men har heller tro at samfunn må innrettes etter befolknings ønsker på eget territorium.

Den største trusselen som jeg ser, og som i bunn og grunn er årsaken til de fleste av verdens problemer, er befolkningseksplosjonen og tabuene som hindrer oss i å finne effektive løsninger på å begrense denne.

Ja FN, hvor tragisk er ikke den organisasjonen blitt .

Var det det den var tenkt som ?

Den skulle da være en plattform for dialog , er den det nå ?

Jeg føler ikke det .

Norsk presse , ja og et tragisk kapittel , jammen godt det finnes internett .

Jeg vil gi deg et nyttårstips å lese , den franske filosofen Pascal Bruckner . Nålevende , ikke en antikk filosof , men en som tar opp viktige spørsmål .

Jeg tror du vil like ham .

Endret av sebastianen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke komme på noe å si som kan gi deg håp, Sebastianen.

Vi må innse at mennesker og samfunn ikke er like eller har samme idealer, selv om vi ofte forledes til å tro det, -ikke minst på grunn av den merkelige konstruksjonen FN med dens menneskerettighetserlæring og mennskerettighetskommisjon, der både FN og kommisjonen består av mange udemokratiske stater der menneskerettigheten ikke kan sies å stå sterkt.

Ikke minst er våre egne politikere og den diltende pressen dyktige i å skape en illusjon om at vi egentlig har universelle idealer ved sin forherligelse av organisasjonen.

Personlig finner jeg ingen trøst i at militær styrke kan være en løsning, men har heller tro at samfunn må innrettes etter befolknings ønsker på eget territorium.

Den største trusselen som jeg ser, og som i bunn og grunn er årsaken til de fleste av verdens problemer, er befolkningseksplosjonen og tabuene som hindrer oss i å finne effektive løsninger på å begrense denne.

Gro sa på talerstolen i FN,da hun var helsedirektør?? i FN, at noen ganger er religion et hinder for helse og utvikling(fritt oversatt). Hun fikk selvsagt masse pepper og fikk antakelig munnkurv for lignende uttalelser i FN-systememet. Poenget mitt er som jeg spør deg, synes du religion og kultur kan være et hinder for å dempe befolkningsveksten slik du ser det?

Er det kritikk av religion og kultur du anser som tabu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro sa på talerstolen i FN,da hun var helsedirektør?? i FN, at noen ganger er religion et hinder for helse og utvikling(fritt oversatt). Hun fikk selvsagt masse pepper og fikk antakelig munnkurv for lignende uttalelser i FN-systememet. Poenget mitt er som jeg spør deg, synes du religion og kultur kan være et hinder for å dempe befolkningsveksten slik du ser det?

Er det kritikk av religion og kultur du anser som tabu?

Religion og kultur er nok en del av det, men det synes som et generelt tabu å forsøke å påvirke menneskers valg(?) om reproduksjon, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

religion og kultur kan bidra til å holde mennesker uvitende , på den måten har de ikke kunnskap til å ta et reelt valg om egen reproduksjon .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok typisk norsk, Sebastiansen. Ufattelig, ubegripelig naiv. Det som foregår der ute, er et gigantisk maktspill uten noen moralske regler overhodet.

Slapp av, jeg er ikke så naiv .

De fleste ville faktisk karaktrisere meg mer som kynisk enn naiv .

Men takk for tanken, skulle ønske jeg var mer naiv .

Eller kanskje ikke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et håp,som jeg holdt desperat liv i .

Det er viktig å ha håp for verden .

kan ikke du være så snill å si noe som gir meg håp igjen ? Ellers blir jeg bare mørk og depresiv og sarkastisk . ...

Jeg kan avsløre mitt misantropiske håp om verdensutviklingen:

Jeg håper land i andre deler av verden, som Afika og Asia, vil overgå den økonomiske utviklingen her i vesten og på den måten redusere presset (i flere henseender) og hatet mot oss.

Endret av Hm..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan avsløre mitt misantropiske håp om verdensutviklingen:

Jeg håper land i andre deler av verden, som Afika og Asia, vil overgå den økonomiske utviklingen her i vesten og på den måten redusere presset (i flere henseender) og hatet mot oss.

Hatet mot Europa vil nok dessverre holde seg så lenge europeere er så villige til å påta seg skyld .

Men ja . En økonomisk utvikling i Afrika og Asia hadde vært glimrende . Noen deler av asia er iallefall på vei .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...