AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #1 Skrevet 30. desember 2011 Som tittelen sier. Det er mange som er negative til lavkarbo. De fleste jeg hører som prater om det virker ikke å ha satt seg inn i hva det dreier seg om, men prater gjerne ut fra tabloide oppslag. Og går rundt og prater spydig om de som drikker fløte og baconfett til frokost. Mens stadig fler forteller sine suksesshistorier, og stadig fler finner ut av at det passer for dem, de mister vekt og får bedre helse. Eller "bare" bedre helse. Kan jeg få høre noen ordentlige svar, som ikke bare er "det er sååå teit lizzm!"?
Gjest HuskyPusky Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 Jeg er negativ fordi jeg prøver å følge helsedirektoratets anbefalinger for et godt kosthold, og de mener vel at ca 55% av daglig inntak bør komme fra karbohydrater, men riktignok så grovt som mulig. Jeg synes heller ikke at et lavkarbokosthold er et miljøvenlig og rettferdig kosthold. Man bruker faktisk 10kg korn for å produsere 1 kg kjøtt. Så det sier seg selv at maten i verden kunne blitt mer rettferdig fordelt om man spiste lengre ned på næringskjedene (og her er det jo mye karbohydrater). Selv om de på lavkarbo ikke bare spiser bacon, så har jeg fått inntrykk av at de spiser en del kjøtt og annen mat som er høyt oppe på næringskjedene. 24
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Fordi jeg synes det skurrer når det er greit å spise fett, men frukt nesten ikke er lov? 24
Ananas. Skrevet 30. desember 2011 #5 Skrevet 30. desember 2011 Jeg synes ikke den "vanlige" varianten av lavkarbo er noe problem, men den såklate LCHF-dietten har jeg ikke noe tro på at kan være sunt i lengden. Det virker veldig spesielt i mine ører å skulle ha en positiv effekt som varer livet ut ved så høyt fettinntak. Tror det er svært mange som har godt av å kutte ned på karbohydrater. Personlig er jeg tilhenger av variert kosthold med fokus på fisk, hvitt kjøtt og grønnsaker, men kommer sannsynligvis aldri til å følge noen diett. 5
Viljaa Skrevet 30. desember 2011 #6 Skrevet 30. desember 2011 - fordi jeg mener det går an å kutte på karbohydratene uten å trenge å øke på fettet noe særlig (altså "mild" lavkarbo i mangel på bedre ord) - fordi jeg tror på et variert kosthold - fordi jeg tror et kosthold skal være mer enn en diett. Mange argumenterer jo for at lavkarbo er en livsstil og det er greit nok det, men det er jo vanskelig å få møtt krav om mat med ingen/få karbs når en spiser ute, spiser borte, er på ferie ect. Så jeg tror på et mer anvendelig kosthold som ikke trenger å snus på hodet om en forlater hjemmets fire vegger. - fordi jeg føler meg bra med mitt kosthold, som består av 30-50% karbs avhengig av hva jeg har lyst på, kombinert med annen sunn mat og mye trening. - fordi lavkarbo er svært omstridt. Det er ingen enighet om at å kutte ut en stor gruppe næringsstoffer til fordel for MYE mer av en annen skal være bra for kropp og helse i lengden, og da tror jeg det er tryggere med en kost med mer variasjon. - fordi jeg ikke vil gå glipp av de gode næringsstoffene som finns i feks. havre og rug. - fordi jeg elsker ØL - fordi lavkarbo er dyrt. - fordi lavkarbo er mindre miljøvennlig 17
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #7 Skrevet 30. desember 2011 Når man hører det samme gnålet dag ut og dag inn om at dette er så bra, og dette er så riktig, da blir man litt lei. Hold munn og drikk baconfettet og fløten deres, men ikke prøv å hjernevask meg til å tro at dette er riktig. ...satt på spissen, men det er dette jeg får lyst til å skrike ut til folk som gjentatte ganger sitter og tyter ørene mine fulle av den pokkers dietten/livsstilen sin. 7
Fjellreven Skrevet 31. desember 2011 #8 Skrevet 31. desember 2011 Fordi jeg tror at alt fettet tetter igjen årene og at det kommer til å bli en hel drøss som kommer til å dø av hjerte- og karsykdommer om en 20- års tid. Etter å ha hatt denne livsstilen i noen år. Men det er min mening. Det som provoserer meg er de som går på LCHF og ikke trener. Får ofte til svar at: " denne livsstilen er så deilig for da slipper jeg og trene". For noe piss! Alle har godt av å trene! 23
Gjest Apophis Skrevet 31. desember 2011 #9 Skrevet 31. desember 2011 Eg tenker bare at det umulig kan være særlig sunt eller bra for kroppen i lengden. 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #10 Skrevet 31. desember 2011 Jeg skjønner ikke at det kan være usunt å spise frukt. Og jo, det leste jeg i en oversikt over det som man må være forsiktig med å spise. Hva skjedde med "an apple a day keeps the doctor away"? 8
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #11 Skrevet 31. desember 2011 Jeg skjønner veldig godt skepsisen. Folk tar fullstendig av, og bruker ikke hodet. Selv går jeg på en ekstrem lavkarbodiett, men det er pga sykdom, fordi det er det eneste som funker for magen min. For resten av kroppen funker det ikke i det hele tatt. Jeg har holdt ut med denne dietten i ca åtte år nå, og det jeg merker er for det første at hodet ikke lenger henger med. Jeg glemmer ting som har skjedd, jeg glemmer ting jeg skal, jeg glemmer ord, osv. Jeg går dessuten stort sett rundt og føler meg "surrete" i hodet. Ikke behagelig. I tillegg blir jeg veldig fort sliten, både mentalt og fysisk. Jeg er desperat etter å finne karbohydrater som magen kan tåle, men det er vanskelig. Hadde jeg kunnet hadde jeg helt klart gått bort ifra lavkarbo, uten tvil! Jeg holder meg slank, og magen trives, men prisen er høy, føler jeg. 4
Gjest Bomullsdott Skrevet 31. desember 2011 #12 Skrevet 31. desember 2011 - Det er lite miljøvennlig å spise så mye kjøtt. Er klar over at ikke alle lavkarbere bare spiser kjøtt, men har inntrykk av at de spiser mer kjøtt enn andre. - Jeg er ikke vegetarianer, men jeg prøver å spise minst mulig kjøtt. Jeg syns det er et noe egoistisk kosthold. Å spise biffer, bacon, egg og liknende daglig. Flere dyr må drepes, og det synes jeg ikke noe om. Det er uetisk. Jeg sier ikke at man trenger å være veggis, men å kutte ned på kjøttinntaket. Lavkarbere er opptatt av mye protein og fett - dette får man stort sett fra kjøtt. De kan jo ikke spise bønner som inneholder mye protein, for det inneholder karbohydrater. - Fordi at cola er så godt, vel. (Neida. Joda) - Jeg har ingen tro på å boikotte enkelte typer mat, så lenge man ikke er allergisk eller har intoleranse. 9
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #14 Skrevet 31. desember 2011 Takk for mange svar. Jeg er uenig med de fleste, men det er godt å se at mange tenker litt mer enn "iiik, baconfett".
Redbull Skrevet 31. desember 2011 #15 Skrevet 31. desember 2011 (endret) Du spiser ikke mer kjøtt på lavkarbo, du spiser mer grønnsaker! Jeg spiser lavkarbo, altså oljer,avokado, egg, magert kjøtt, grønnsaker, litt frukt, fisk, litt havregryn. Det går an å spise lavkarbo uten å spise 0 karbo. Jeg holder meg unna halvfabrikata, herregud så mye bedre kroppen fungerer! Og jenta mi vokser opp med hjemmelaget mat helt fra bunnen av Endret 31. desember 2011 av Redbull 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #16 Skrevet 31. desember 2011 Du spiser ikke mer kjøtt på lavkarbo, du spiser mer grønnsaker! Jeg spiser lavkarbo, altså oljer,avokado, egg, magert kjøtt, grønnsaker, litt frukt, fisk, litt havregryn. Det går an å spise lavkarbo uten å spise 0 karbo. Jeg holder meg unna halvfabrikata, herregud så mye bedre kroppen fungerer! Og jenta mi vokser opp med hjemmelaget mat helt fra bunnen av Det kommer an på hvilken lavkarbofilosofi du bruker. De fleste forbinder lavkarbo med LCHF, og grønnsaker er ikke det de spiser mest av der. 3
Gjest alille Skrevet 31. desember 2011 #17 Skrevet 31. desember 2011 Jeg er ikke negativ, men skeptisk til lavkarbo. Tror det kan ha helsemessige gevinster til noen, mens andre som får så fantastisk effekt av lavkarbo gjerne hadde fått det samme av et vanlig, sunt kosthold. Det jeg er skeptisk til er at vi ikke vet langtidseffektene av dette. Dette gir også mange lavkarboere totalt blaffen i, og foretrekker å basere seg på "forskning" som i vitenskapens verden aldri vil bli godtatt som seriøs forskning. Argumentene om steinalderkosthold er jo også helt på bærtur. Det er så mange lavkarboere som argumenterer for sitt syn med argumenter som egentlig ikke funker, og ingen bekymrer seg for effektene etter 10-20-30 år på lavkarbo. Jeg er rett og slett skeptisk fordi mange (ikke alle) lavkarboere er naive og lettlurte. Du spiser ikke mer kjøtt på lavkarbo, du spiser mer grønnsaker! Jeg spiser lavkarbo, altså oljer,avokado, egg, magert kjøtt, grønnsaker, litt frukt, fisk, litt havregryn. Det går an å spise lavkarbo uten å spise 0 karbo. Jeg holder meg unna halvfabrikata, herregud så mye bedre kroppen fungerer! Og jenta mi vokser opp med hjemmelaget mat helt fra bunnen av Mange ikke-lavkarboere spiser også altfor mye kjøtt i miljømessig forstand. Jeg har ennå til gode å møte en lavkarboer som har flere vegetardager i uka (dvs ikke spiser noe kjøtt i uka). Dette er noe jeg mener ALLE bør gjøre, ikke bare lavkarboere, men på lavkarbo vil det være enda vanskeligere å få til vegetarmat uten å bryte mot sine hellige prinsipper... Lavkarbo gjør det vanskeligere å kutte ut mer kjøtt, ikke-lavkarboere er sånn sett mer fleksible (men ikke nødvendigvis mer villige til å leve mer miljøvennlig). For meg er rett og slett ikke lavkarbo bærekraftig i det store sammenheng, i likhet med det kostholdet de fleste nordmenn har i dag. 5
Mynona Skrevet 31. desember 2011 #18 Skrevet 31. desember 2011 Jeg er som flere nevner her, skeptisk til langtidsvirkningen på kroppen. Jeg kan ikke fatte og begripe at et høyt inntak av fett (LCHF) ikke skal øke risikoen for hjerte og karsykdommer på sikt. Og jeg er generelt motstander av et kosthold som fornekter visse matvarer. Har mye mer tro på et "litt av alt"-kosthold. Veldig mange nordmenn har godt av å kutte en del karbohydrater, for høykarbo er ikke bra det heller, men alt med måte.. 5
Kladd Skrevet 31. desember 2011 #19 Skrevet 31. desember 2011 Jeg er skeptisk til lavkarbo av to grunner: 1. For meg virker det som om mye av maten består av mettet fett fra meieriprodukter og kjøtt; dette tror jeg IKKE er sunt for noen, og jeg er sikker på at vi om noen år får en kraftig økning i forhøyet kolesterol og hjerte/kar-sykdommer. For overvektige som ønsker å gå ned mye vekt, kan jeg i en viss grad forstå det, siden gevinsten med å bli lettere kanskje kan være større en kolesteroløkningen, men da ser jeg på det som en diett i stedetfor en livsstil. 2. "Kjøttlavkarboen" er dårlig for miljøet og stjeler ressurser. I tillegg til at jeg tror det bidrar til å senke livskvaliteten til dyr ytterligere. Jeg hadde ALDRI hatt samvittighet til å spise så mye kjøtt! 6
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. desember 2011 #20 Skrevet 31. desember 2011 - Fordi jeg mener kroppen trenger karbohydrater, om enn ikke de raske karbohydratene folk flest stapper i seg altfor mye av (inkludert meg selv). - Fordi en del lavkarbofolk har satt lavkarbomerkelappen på et kosthold som jeg mener er sunn fornuft og fordi akkurat det irriterer meg. Å spise mer grønnsaker og mer langsomme karbohydrater er i mine øyne ikke et eksempel på lavkarbo, selv om en del hevder at de følger "lavkarbolivsstilen" når de gjør disse endringene i kostholdet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå