Gå til innhold

Snart 30 og ikke lenger attraktiv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personlig finner jeg et slikt spørsmål meget passende på jobbintervju, da det sier mye om hvor mye en kan forvente at personen er på jobb og dermed hvor mye verdi som vil bli vunnet/gå tapt ved å ta personen inn.

Har selv utført jobbintervju og da ser man etter hvem som - samlet sett - er best for bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ansetter

Jeg får også de her spørsmålene og bruker å parere med "bruker du å spørre de mannelige kandidatene om det samme?" i en humoristisk tone. Da dropper de saken med en gang.

Ikke rart du må på mange jobbintervjuer da. Du får vel aldri jobb tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30, høyt utdannet og har faktisk aldri fått noe som helst spørsmål om slike ting, ikke engang indirekte. Jeg kjenner ingen som har fått det så langt jeg vet heller, det er typisk noe man ville ha snakket om i min vennekrets. Kan det ha noe med bransjer å gjøre? Og så lurer jeg litt på hvordan man kan være så sikker på at det er akkurat alder og barnløshet som er problemet når man ikke får jobben (med mindre man får eksplisitt beskjed om det), det er jo tusen ting som potensielt spiller inn. I bunn og grunn handler jo hvem som får jobben ofte om kjemi, akkurat som med kjærester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får forberede deg på det til neste gang. Legge inn en setning om at du har god tid, ikke har du barn eller planlegger det med det første heller, så du kan godt jobbe overtid. At du har ombestemt deg senere, er ingen som kan ta deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du må på mange jobbintervjuer da. Du får vel aldri jobb tenker jeg.

Hetset av en tulling som gjemmer seg bak AB-funksjonen og voksne mennesker gir + til sånt.... :filer:

Endret av "gjest"
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hetset av en tulling som gjemmer seg bak AB-funksjonen og voksne mennesker gir + til sånt.... :filer:

Det er ikke sikkert at det er voksne som gir +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 29 og var på jobbintervju for en par mnd siden..Da spurte de om jeg var singel. Følte det ble veldig kleint der og da..det de ville vite var vel om jeg hadde babyplaner..og ja jeg har samboer og fikk ikke jobben. :/

Hva med å lyve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spør om jeg har planer som kan forhindre meg å være på jobb.

Da ville jeg enten ha sagt:

- Hva sikter du til?

eller

- Hva mener du?

eller

- Hva tenker du på?

Da ser de bare på deg som vanskelig, og gir deg ikke jobben uansett.

Bedre å lyve. "Nei, jeg heg blant annet bestemt meg for å ikke få barn."

Og når utysket kommer, sier du bare at det ikke var planlagt, men nå som du er gravid har du ombestemt deg.

De bryter loven ved å diskriminere kvinner på denne måten, så da må det være lov å motvirke det med uetiske midler? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det dummeste jeg har hørt. Typisk folk som må skylde på andre ting fordi de ikke har den rette kompetansen eller kvalifikasjonene. Selv er jeg jente, 30,5 år og får støtt og stadig jobbtilbud. Samboer har jeg hatt i to år. Er man flink, er man attraktiv for en arbeidsgiver uavhengig av alder og kjønn. Jenter, slutt å bortforklare og gå inn i dere selv og se hvordan dere kan performe bedre i jobbsøkerprosessen!

Vel, vedkommende som skrev artikkelen hadde visst aldri hatt problemer med å få jobbe tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Vel, vedkommende som skrev artikkelen hadde visst aldri hatt problemer med å få jobbe tidligere.

Det er generelt mye lettere å få deltids/tilkallingsjobb enn faste stillinger da, så det kan muligens ha noe med artikkelforfatteren sitt problem å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 32 og har vært på noen jobbintervju, ikke mange for jeg har faktisk fått de jobbene jeg har søkt på. Er heller aldri blitt spurt om barn eller familie, selv om jeg opplyser at jeg er gift. Selv ikke da vi flyttet tilbake til hjembyen var dette noe tema på jobbintervju.

Er forsåvidt veldig glad det ikke er lov til å spørre, for for et par år siden ville jeg nok svart at ja, vi har planer om barn. Dessverre viste det seg å være litt vanskelig for oss, så vi er ennå barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...