Gå til innhold

Snart 30 og ikke lenger attraktiv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg leste dette tenkte jeg at jeg er i akkurat samme situasjon. Jeg er 30 og sliter mye med å få jobb. Alle prøver seg på en indirekte måte å spørre om jeg har planer å få barn snart (de spør om jeg har planer som kan forhindre meg å være på jobb) og selvfølgelig får jeg aldri stillingen selv om jeg er godt nok kvalifisert og har strålende referanser.

Hva er det som er galt med meg - 30, gift, uten barn? Hvorfor er det så umulig å få fast jobb (jobber som tilkallingsvikar i bemanningsbyrå per i dag - de eneste som ville ha meg) når man er 30 og ikke har barn? Ja, jeg vil ha barn. Ja, det betyr å få permisjon og være borte fra jobben. Men er det lov å diskriminere oss, kvinner med partner og uten barn som er så "gamle"? Jeg blir rett og slett forbanna ... :cry3:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nuppdupp

det har da ingenting med at du er 30 år gammel å gjøre. er du over 60 har du lov til å klage på det. pappa fikk ny jobb etter at han var 60. det kommer helt ann på hva du søker og hvor mye erfaring du har. sier seg selv at du ikke blir ansatt på typiske steder der alderen er fra 13-20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

muligheten for at det er andre søkere som er bedre, i firmaet sinne øyne, er jo og til stede da;-)

det er klart at dinne mistanker kan være riktige, men det kan også være at det er naturlige grunder til at du ikke velger deg, men ikke gi opp, plutselig en dag sitter du der med både gubbe, unger og jobb:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har da ingenting med at du er 30 år gammel å gjøre. er du over 60 har du lov til å klage på det. pappa fikk ny jobb etter at han var 60.

Du skjønner at dette har å gjøre med at kvinner på 30 blir ansett for å være rugeklare? Kvinner på rundt tredve er like lite attraktive som menn på 60+ på arbeidsmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner at dette har å gjøre med at kvinner på 30 blir ansett for å være rugeklare? Kvinner på rundt tredve er like lite attraktive som menn på 60+ på arbeidsmarkedet.

Dessverre er det helt sant. Jeg har selv opplevd sånne rare spørsmål på intervjuer for et par år siden. De spør ikke direkte om man har planer å bli foreldre snart, for de har de ikke lov til, men de finner andre måter å stille spørsmål om eventuelle planer som kan påvirke jobben framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 29 og var på jobbintervju for en par mnd siden..Da spurte de om jeg var singel. Følte det ble veldig kleint der og da..det de ville vite var vel om jeg hadde babyplaner..og ja jeg har samboer og fikk ikke jobben. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 29 og var på jobbintervju for en par mnd siden..Da spurte de om jeg var singel. Følte det ble veldig kleint der og da..det de ville vite var vel om jeg hadde babyplaner..og ja jeg har samboer og fikk ikke jobben. :/

Det står i CVen min at jeg er gift. Men det står ingenting om barn. Så får jeg ALLTID spørsmålet: Har du barn? Og så sier jeg kort: Nei.

Senere i løpet av intervjuet kommer et spørsmål som f.eks: Har du noen planer for nær framtid som kan påvirke jobben din, som f.eks. langvarig reise?

Nei, det er ikke det de lurer på om, det er ikke kvinner som er 30+ som pleier å reise verden rundt.

Edit: Jeg er glad at jeg er ferdig med å svare på slike spørsmål. For nå.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bomullsdott

De spør om jeg har planer som kan forhindre meg å være på jobb.

Da ville jeg enten ha sagt:

- Hva sikter du til?

eller

- Hva mener du?

eller

- Hva tenker du på?

Det er ingenting frekt med å spørre om det. Gjør deg litt dum, slik at de må utdype spørsmålet sitt. Se hva de svarer da. Som flere andre sier her, så har de ikke lov å spørre deg om planlagte graviditeter.

Om de ikke svarer deg skikkelig, kan du jo bare si noe vagt svada tilbake, som "ikke som jeg vet per nå" eller liknende. Du kan jo ikke se inn i spåkula di og vite om ting som skjer om noen måneder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

herregud, disse spørsmålene fikk jeg også som 18åring. det ligger bare i hodet deres :) man kan fort snu og vende spørsmålet sånn man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det dummeste jeg har hørt. Typisk folk som må skylde på andre ting fordi de ikke har den rette kompetansen eller kvalifikasjonene. Selv er jeg jente, 30,5 år og får støtt og stadig jobbtilbud. Samboer har jeg hatt i to år. Er man flink, er man attraktiv for en arbeidsgiver uavhengig av alder og kjønn. Jenter, slutt å bortforklare og gå inn i dere selv og se hvordan dere kan performe bedre i jobbsøkerprosessen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også de her spørsmålene og bruker å parere med "bruker du å spørre de mannelige kandidatene om det samme?" i en humoristisk tone. Da dropper de saken med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spør om jeg har planer som kan forhindre meg å være på jobb.

Da ville jeg enten ha sagt:

- Hva sikter du til?

eller

- Hva mener du?

eller

- Hva tenker du på?

Det er ingenting frekt med å spørre om det. Gjør deg litt dum, slik at de må utdype spørsmålet sitt. Se hva de svarer da. Som flere andre sier her, så har de ikke lov å spørre deg om planlagte graviditeter.

Om de ikke svarer deg skikkelig, kan du jo bare si noe vagt svada tilbake, som "ikke som jeg vet per nå" eller liknende. Du kan jo ikke se inn i spåkula di og vite om ting som skjer om noen måneder :)

Jeg gjorde akkurat det samme og spurte om hva slags planer mener de. Da sa de langvarig reise som var det dummeste jeg hadde hørt når de ser alderen min og etter å har hørt at jeg er på jakt etter fast jobb. Jeg svarte at jeg ikke hadde noen planer, men at man aldri vet hva som skjer i framtiden. Så svarte de at jeg er veldig aktuell for stillingen, men ... det var en mann som fikk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det skulle vært lov å spørre om barneplaner, jeg. Det er jo særdeles relevant for arbeidsgiver å vite om du blir borte to av de neste fire årene. Jeg synes ikke det er diskriminering i det hele tatt å ansette noen andre i slike tilfeller. Det skulle ikke vært nødvendig å stille lurespørsmål ala skal du ut på langreise. For min del gjør jeg det gjerne klart helt frivillig på intervjuet at jeg ikke har planer om å få barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dessuten, så lenge de ikke har lov å spørre, så må de jo ofte anta at en kvinne i "rett" (evt feil) alder snart kommer til å få barn. Mens hvis de hadde hatt lov å spørre så kunne de kanskje fått det avkreftet. Men heldigvis har vi fortsatt lov å si det selv om de ikke spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært bedre om arb.giver fikk lov å spørre om "man planlegger graviditet i nærmeste fremtid" da? Slik det er nå, får ikke kvinner "i faresonen" jobben, men takket være dumsnill likestillingspolitikk, rammer det absolutt alle kvinner i den rette alder.

Norsk likestilling er hærlig dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest strykebrett

Det er jo ulempen med de gode ordningene som er for mødre. Kvinner er lengre borte ved familieforøkelse, og de har også langt mer fravær ellers, mye sannsynlig fordi de tar fler av sykt barn dagene enn hva menn gjør i tillegg til egen sykdom.

Synd å bli nedprioritert på grunn av kjønn, spesielt for meg som ikke vil ha barn, men må si at jeg skjønner arbeidsgiver godt også. Man vil jo helst ha en ansatt som faktisk er til stede på jobbben.

Syns ikke det egentlig er særlig konstruktivt at det liksom er forbudt å snakke omslikt på intervju. Det fører jo bare til at man ikke tar sjangsen på å ansette noen damer i det hele tatt. Hadde de hatt anledning til å spørre så kunne man ha diskutert det, ved å for eksempel si: "jeg planlegger barn, men har en mann som vil ta halve tiden", eller "jeg er singel og har ikke planer om barn". Da ville i alle fall noen kunne fått seg jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det skulle vært lov å spørre om barneplaner, jeg. Det er jo særdeles relevant for arbeidsgiver å vite om du blir borte to av de neste fire årene. Jeg synes ikke det er diskriminering i det hele tatt å ansette noen andre i slike tilfeller. Det skulle ikke vært nødvendig å stille lurespørsmål ala skal du ut på langreise. For min del gjør jeg det gjerne klart helt frivillig på intervjuet at jeg ikke har planer om å få barn.

Derfor er det ikke lov å spørre om barneplaner. Fordi man skal ikke være diskriminert på grunn av dette. Det er det samme om dama er gravid og stiller på intervju. Blir ikke ansatt fordi hun skal ut i permisjon snart? Det er ikke det som burde være avgjørende, men kvalifikasjoner, erfaring, kompetanse, osv. Ellers er det ikke overraskende at mange kvinner utsetter fødselen fordi de må etablere seg i arbeidsmarkedet først.

Jeg har en venninne som ble så lei av å bli spurt angående dette og ikke få jobb selv om hun hadde mastergrad og relevant erfaring at hun søkte studieplass og fikk 2 barn mens hun studerte. Gjett om hun fikk jobb etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det dummeste jeg har hørt. Typisk folk som må skylde på andre ting fordi de ikke har den rette kompetansen eller kvalifikasjonene. Selv er jeg jente, 30,5 år og får støtt og stadig jobbtilbud. Samboer har jeg hatt i to år. Er man flink, er man attraktiv for en arbeidsgiver uavhengig av alder og kjønn. Jenter, slutt å bortforklare og gå inn i dere selv og se hvordan dere kan performe bedre i jobbsøkerprosessen!

Bare fordi du ikke har opplevd dette, betyr ikke at ingen annen opplever det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det ikke lov å spørre om barneplaner. Fordi man skal ikke være diskriminert på grunn av dette. Det er det samme om dama er gravid og stiller på intervju. Blir ikke ansatt fordi hun skal ut i permisjon snart? Det er ikke det som burde være avgjørende, men kvalifikasjoner, erfaring, kompetanse, osv.

Jeg synes ikke dette er diskriminering. Det hjelper ikke med kvalifikasjoner hvis man ikke er tilstede. Og mange bedrifter har ikke tid eller råd til å stadig lære opp nye vikarer etc. Hvis jeg må velge mellom to likt kvalifiserte, hvor den ene forsvinner i permisjon om noen måneder, er det klart jeg heller velger den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...