Gå til innhold

Endelig punktum for utelivet fra 1april 2012 ?


PrimoFanten

Anbefalte innlegg

"Fra 1. april 2012 iverksettes en endring i vaktvirksomhetsloven som i praksis vil bety at det blir forbudt å drive vakthold med egne ansatte."

Sammen med loven om skjenkestopp kl 02:00 fra siste halvdel av 2012. Tviler hardt på at det er mange som kommer til å overleve særlig lenge nå.

Kan ikke tolke det på en annen måte enn at det blir et punktum for utelivet her til lands. Førstnevnte blir vel i grunnen et nesten sterkere virkemiddel for å nedskalere utelivet enn skjenkestopp kl 02.

Håper bransjen legger ned i protest jeg, ser ikke at de har noe valg heller. Engasjere egne selskap for å drive vaktholdet vil si en timepris på 4-500kr timen pr mann. Istedenfor de ca 200kr som blir gitt idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt som reduserer antall mennesker, som ikke en gang kan gå pga stor alkoholinntak, gjør meg kjempeglad og ønsker jeg velkommen! Kanskje får de gjøre noe mer meningsfullt istedet for å drite seg ut og kaste opp om natta?

Endret av Drizzt
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de skal finne på noe bedre å gjøre enn å kaste opp og drite seg ut om natta, får de gjøre det på eget initiativ, ikke statens.

Men kan noen forklare, evt vedlegge linker, på hva dette med vaktholdet betyr? Forstår ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gått utallige ganger gjennom sentrumsgater når utelivet er "på topp" så ser jeg ikke noe problem i at denne aktiviteten begrenses. Kanskje noen klarer å finne på mer meningsfulle ting en å ligge i rennesteinen...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de skal ha skjenkestopp tidligere vil nok bare flytte problemet med bråk fra byen og til hjemmefester. Tror jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest henriett3

Det er jo klokka 02 da, så viss man starter klokka 22:30, greier man vel å drikke seg ganske så full da?

Ikke at jeg er så veldig for sjenkestopp, da jeg selv er ganske "aktiv" på byen, men for å se det på en lysere side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt skal visst setter stopper på utelivet. Ikke røyke inne lenger skulle visst bety slutten, men det ble det ikke. Her lokalt så stenger de utelivet kl 2, det skulle visst ta knekken på utelivet, men det gjorde det ikke.

Jeg tror ikke folk skjønner hvor desperat folk er etter å kunne gå ut å drikke. Greit, de innfører profesjonelt vakthold...barene øker prisene, folk fortsetter å gå ut.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at dette vil bety slutten for utelivet.

Folk vil jo uansett føle behov for å ta seg en øl eller sju sammen med andre likesinnede. Mye mulig det vil føre til mere bråk, men neppe slutten på utelivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her som jeg bor er det sjenkestopp kl 0130, men utelivet er fortsatt det samme. Har ikke så mye å si - folk drar ut uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan noen forklare, evt vedlegge linker, på hva dette med vaktholdet betyr? Forstår ikke.

Utestedene blir nødt til å ansette vakter fra profesjonelle selskaper der det kreves vandelsattest, i stedet for å f.eks. bare bruke et par billige bolere fra Tveitagjengen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utestedene blir nødt til å ansette vakter fra profesjonelle selskaper der det kreves vandelsattest, i stedet for å f.eks. bare bruke et par billige bolere fra Tveitagjengen.

Kilder? Har du noen linker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet som bartender og jeg vil poengtere at man trenger endrede regler i forhold til vakthold. Joda, man kan være heldig, som det første stedet jeg jobbet på. Han som hadde ansvar for vaktholdet snakket i all hovedsak med vanskelige gjester og løste floker som kunne løses på den måten slik. Etter det har jeg ikke opplevd lignende. Jeg har derimot møtt på vakter som slår først og spør etterpå og som flere ganger har alvorlige volsdommer. Husker også en episode hvor en full jente røyket inne, tydelig ikke nok tilstede til å få med seg at man må gå ut. Personlig sa jeg til den type gjester(for slikt skjer med jevne mellomrom): "ser jeg det der igjen kaster jeg deg ut", også tok jeg røyken. En av vaktene tok hånden til jenta som røyket og lukket den rundt røyken. Hun fikk isbit av meg etterpå og det så ikke pent ut. Det er så mye dritt som bruker jobben som utløp for agresjon blant vakter at det er uansvarlig ikke å gjøre noe.

Til slutt: djeezz, så forbannet barnslig å furte og true med at utelivet legges ned. Gidd å les en avis, dette er forsøkt i mange andre land, det er forsøkt også i Norge i flere kommuner. Norge er forøvrig ikke så restriktive som mange liker å fremstille det. Resultatet har i Norge vært mindre vold. Folk går fortsatt ut. Dette er ca. det dummeste jeg har lest på en uke. Minst.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes staten kunne holde seg vekk og la bransjen selv bestemme åpningstider . Så kan det offentlige heller ha kontoller med sjenkesteder . Sjenkebevilling bør være lett å få og lett å miste .

At vaktene skal ha vandelsattest er ikke så dumt, men det trenger jo ikke bety eksterne selskaper , jeg vil anta et sjenkested kan få tak i en person uten anmerkninger i rullebladet .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bustenskjold

Alt som reduserer antall mennesker, som ikke en gang kan gå pga stor alkoholinntak, gjør meg kjempeglad og ønsker jeg velkommen! Kanskje får de gjøre noe mer meningsfullt istedet for å drite seg ut og kaste opp om natta?

Og du tror det vil skje som en konsekvens av det TS omtaler?

Et annet tenkt scenario er vel at de små stedene tvinges til å legge ned, og kun de store overlever.

Konsekvens : flere mennesker stuet sammen i/utenfor færre utesteder...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her som jeg bor er det sjenkestopp kl 0130, men utelivet er fortsatt det samme. Har ikke så mye å si - folk drar ut uansett.

Her er det sjenkestopp 02 og dørene stenger 0230, og to utesteder er allerede lagt ned, folk blir holder heller hjemmefester. Kjempegøy for naboene, før kunne man i det minste få ro i perioden 2330-0400, men det er det slutt på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gått utallige ganger gjennom sentrumsgater når utelivet er "på topp" så ser jeg ikke noe problem i at denne aktiviteten begrenses. Kanskje noen klarer å finne på mer meningsfulle ting en å ligge i rennesteinen...

Enig. :takke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helgefylla i norge har beveget seg til en nokså pinsom affære, og er helt for strengre regulering av dette. Går jo aldri en helg uten at flere voksne mennesker er i slosskamp, drikker seg helseløse og gjør hærverk, og det er bare i den lille byen jeg bor i, så da begynner jeg jo å lure på hva dette koster på landsbasis i året. Det hadde jo vært kjekt å bruke politiressurser på noe annet, for eksempel.

Jeg lar ikke slike ting gå hardt innpå meg, men har flere ganger blitt behandlet respektløst av mange av vaktene som står i døra på utesteder. Jeg skjønner jo at de er strenge og bestemte når en stor del av de som er innom i løpet av en kveld enten er dritings, aggressive eller gjerne begge deler, men det gjør det også kjipere for den andelen som faktisk klarer å oppføre seg.

Jeg har forøvrig levd med sjenkestopp klokka 02 siden 2008 i begge byene jeg frekventerer bylivet i, og jeg har hittil overlevd ganske bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...