Gå til innhold

Ja til Hijab - Nei til lue


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Alle forstår, om de bruker vettet lite grann, at det er forskjell på lue og hijab. Kan man ikke bare la dem få beholde hijaben på, også heller debattere reelle problemer?

Kan ikke du forklare forskjellen da?

Den eneste forskjellen jeg ser er at hijab er et muslimsk religiøst/kulturelt plagg som skal få særbehandling fremfor andre kulturelle plagg slik som nisselue (ref. skole som nektet ungene dette) eller vanlig norsk lue (som er en kulturell greie blant de unge i dag - det er kult å gå med lue).

Personlig synes jeg at ingen av delene skal være på inne, og av den grunn bør man enten tillate eller forby begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at barn verken skal ha hijab eller lue på i timen. Formålet med hijab er at kvinnen ikke skal tenne menn seksuelt, dette prinsippet er gammeldags og kvinnekrenkende.

Nå er det vel samme grunn til at mange (ikke alle!) kvinner bruker BH og bikinioverdel om sommeren. Synes du også at bikinioverdeler er gammeldags og kvinnekrenkende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå er det vel samme grunn til at mange (ikke alle!) kvinner bruker BH og bikinioverdel om sommeren. Synes du også at bikinioverdeler er gammeldags og kvinnekrenkende?

Djeez.

Jeg bruker bikini og BH fordi det er langt mer ubehagelig å gå uten. Ubehagelig som i vondt. MEN jeg foretrekker faktisk å få lov til å bestemme selv om jeg skal gå med det eller ikke og eventuelt når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeez.

Jeg bruker bikini og BH fordi det er langt mer ubehagelig å gå uten. Ubehagelig som i vondt. MEN jeg foretrekker faktisk å få lov til å bestemme selv om jeg skal gå med det eller ikke og eventuelt når.

For mange er nok både hijab og bikinitopp en så inngrodd vane at de vil føle seg nakne uten - akkurat som bilbelter som vi også har vent oss til. Når det gjelder bikinitopp så burde mange flere, hvis man kun skal tenke fornuftig, ha gått uten

( http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2011/10/13/se-hva-som-skjer-nar-vi-loesner-bh-en ).

Hvis norske kvinner skal få velge med eller uten bikinitopp så burde vel også muslimske få velge med eller uten hijab hvis begrunnelse er å beskytte seg mot menns seksualitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel samme grunn til at mange (ikke alle!) kvinner bruker BH og bikinioverdel om sommeren. Synes du også at bikinioverdeler er gammeldags og kvinnekrenkende?

Det var da en særdeles snål sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjell Propell

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Ja-til-hijab-nei-til-lue-6730324.html#xtor=RSS-3

Hva mener dere? Burde det være lov å få bruke lue inne, når hijab er lov? Eller burde man forbudt hijab i skolene også?

Likebehandling.

Forby begge deler. Hijab er et politisk plagg, oppfunnet av muslimbrødrene ( The Muslim Brotherhood, grunnlagt i Egypt 1928 ).

Alternativt, tillat alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en særdeles snål sammenligning.

Hvorfor det?

Argumentet som brukes mot hijab var: Formålet med hijab er at kvinnen ikke skal tenne menn seksuelt, dette prinsippet er gammeldags og kvinnekrenkende. Det er den samme grunnen til at mange kvinner bruker bikinitopp.

Jeg tror mange ukritisk mener at egne regler i egen kultur er mye mer fornuftig enn andres regler - uten å tenke igjennom om de egentlig er noe mere fornuft begrunnet eller om det kun er vane og trygghet som baserer seg på vane. Mange føler at egne regler er så selvfølgelige at de ikke behøver å begrunnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Argumentet som brukes mot hijab var: Formålet med hijab er at kvinnen ikke skal tenne menn seksuelt, dette prinsippet er gammeldags og kvinnekrenkende. Det er den samme grunnen til at mange kvinner bruker bikinitopp.

Jeg tror mange ukritisk mener at egne regler i egen kultur er mye mer fornuftig enn andres regler - uten å tenke igjennom om de egentlig er noe mere fornuft begrunnet eller om det kun er vane og trygghet som baserer seg på vane. Mange føler at egne regler er så selvfølgelige at de ikke behøver å begrunnes.

Jeg regner med det ikke er tilatt å gå uten t-skjorte og i bare bikinitopp på skolen ?

Skolen bør være sekulær , da kan den ikke skille mellom religiøse plagg og andre plagg . Et hodeplagg er et hodeplagg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel samme grunn til at mange (ikke alle!) kvinner bruker BH og bikinioverdel om sommeren. Synes du også at bikinioverdeler er gammeldags og kvinnekrenkende?

Du er mann eller?

Jeg blir svett under puppene (som kan gro sopp), vondt i ryggen, føler de flyr over alt og kommer i klem. Men neida, en bh er jo bare "kvinnekrenkende". :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Propell

Det er vel du som er kunnskapsløs her. Akkurat som det er forskjell mellom hijab og lue, er det forskjell mellom kalott og caps, og gullkors og sølvhjerte.

For øvrig jobber gubben på ei skole der dette kunne blitt en diskusjon, men ungene skjønner fint forskjellen mellom et religiøst symbol og et vanlig klesplagg.

LES:

http://www.irfi.org/articles/articles_1051_1100/hijab_religionhistory_or_pol_part_4.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann og tenner mer på langt kvinnerhår enn på bryster. Alle mine kvinner har hatt langt hår mens brystene har vært svært forskjellige. Så hvis formålet virkelig er å ikke tenne menn seksuelt så ville det i mitt tilfelle være viktigere å dekke til håret en brystene.

Jeg mener at hijab og bikinitopper i de fleste tilfeller bruker samme begrunnelse og begge baserer seg på tradisjoner. Nei - jeg mener ikke at kvinner skal forbys å bruke hijab eller bikinitopp. Det må man få velge selv. Jeg er negativ til at man stiller fornuftskrav til andre kulturer men ikke ser at de samme argumentene også kan brukes mot egen kultur. Kulturimprealisme og manglende selvinsikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er mann eller?

Jeg blir svett under puppene (som kan gro sopp), vondt i ryggen, føler de flyr over alt og kommer i klem. Men neida, en bh er jo bare "kvinnekrenkende". :roll:

Jeg sier ikke at bh er ufornuftig for alle. Men tenker man kun fornuftig så er det mange som ikke burde bruke bh og mange burde unngå det oftere enn de gjør. I dag bruker nær sagt 100% bh og bikinitopp på stranden - selv mange som absolutt ikke trenger det. Sitat fra linken over:

Dropp bh-en!

Å droppe bh-en kan også være et godt tiltak, mener han, slik at man får begrenset antall timer med bh.

Det er faktisk sunt å gå litt uten bh, ifølge internasjonal forskning. Kvinner som går uten bh får blant annet større kraft i brystmuskulaturen og bedre lymfedrenasje.

Myten om at bh forebygger hengepupper er for lengst tilbakevist.

Ved å sammenligne to grupper fysisk aktive kvinner som trente med og uten bh, fant den franske doktorgradsstudenten i medisin, Laetitia Pierrot, at de bh-løse fikk mindre hengepupper (kortere avstand mellom kragebein og brystvorte) etter ett år enn de som brukte bh fast og trente med bh.

Hvis du tror at jeg har en våt drøm om å starte en toppløsbevegelse så har jeg ikke det. Men jeg ser gjerne at folk flest ser at egne regler ikke er så mye mer fornuftig enn andres og kanskje i større grad tillater andre å følge sine (for oss ufornuftige) regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke hørt noe gyldig argument mot hodeplagg inne, og synes begge deler bør være lov. Utdatert skikk og bruk og "det bare er sånn" holder ikke i 2011. Lue er en del av personlig stil, på lik linje med hårfrisyrer og klær, og dersom det ikke er lov kan man like gjerne innføre skoleuniform. At hijab tillates viser bare enda tydeligere hvor tåpelig det er med lueforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor det?

Argumentet som brukes mot hijab var: Formålet med hijab er at kvinnen ikke skal tenne menn seksuelt, dette prinsippet er gammeldags og kvinnekrenkende. Det er den samme grunnen til at mange kvinner bruker bikinitopp.

Jeg tror mange ukritisk mener at egne regler i egen kultur er mye mer fornuftig enn andres regler - uten å tenke igjennom om de egentlig er noe mere fornuft begrunnet eller om det kun er vane og trygghet som baserer seg på vane. Mange føler at egne regler er så selvfølgelige at de ikke behøver å begrunnes.

Hvor har du fått den ideen fra, at kvinner bruker bikinitopp for ikke å tenne menn?

Har du ikke registrert at norske kvinner slenger ut puppen i en hver cafe hvis de har med en baby?

Du må mangle kunnskap om at for bare noen ganske få 10-år siden, var det vanligere at kvinner solte seg uten topp en med! Ja, hvorfor går vi ikke alle nakne?

Bikini er heller ikke et antrekk passende for klasserommet, så jeg syns sammenligningen er søkt.

Personlig syns jeg det frastøtende med mennesker som går svært avkledd i byen. Jeg ønsker minst mulig hudkontakt med fremmede og det er heller ikke fristende å sette seg ned på en cafe-stol etter en dame med rompekort shorts har sittet der. Alt til sin tid og sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det helt normalt at kvinner dekker til brystene sine i offentlighet (f.eks ved svømmeundervisning i skolen), mens menn slipper dette. Dersom en jente hadde kommet til svømmeundervisning uten å dekke brystene sine, hadde hun nok blitt kastet tilbake i garderoben.

På samme måte dekker muslimske kvinner håret sitt, mens menn ikke gjør det.

Dette kan vel sammenlignes med hijab og lue - hijaben blir det samme som at kvinner dekker brystene, mens lue blir en mann som går med BH - ikke noe som er kulturelt eller religiøst forventet.

Syns det er helt greit at det gjøres forskjell på lue og hijab. Luen gjør vel ikke noe skade sånn sett, men i norge har vi en kultur der det er høflig å fjerne luen når man er innendørs. I Islam forventes det at kvinner bruker hijab, og de av mine venninner som er muslimer og bruker hijab sier de føler det ukomfortabelt og "nakent" å gå uten hijab, litt på samme måte som om vi skulle gått med bar overkropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, men nå har jo barna/ungdommene brukt lue/caps i over 100 år. Så jeg tror pinadø vi kan si at det er en del av norsk ungdomskultur.

Hvorfor skal hijjabjentene få utøve sin kultur i klasserommet og ikke jentene med lue/caps?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann og tenner mer på langt kvinnerhår enn på bryster. Alle mine kvinner har hatt langt hår mens brystene har vært svært forskjellige. Så hvis formålet virkelig er å ikke tenne menn seksuelt så ville det i mitt tilfelle være viktigere å dekke til håret en brystene.

Jeg mener at hijab og bikinitopper i de fleste tilfeller bruker samme begrunnelse og begge baserer seg på tradisjoner. Nei - jeg mener ikke at kvinner skal forbys å bruke hijab eller bikinitopp. Det må man få velge selv. Jeg er negativ til at man stiller fornuftskrav til andre kulturer men ikke ser at de samme argumentene også kan brukes mot egen kultur. Kulturimprealisme og manglende selvinsikt!

Jeg tror ikke akkurat at vi skal generalisere til at alle menn tenner mer på kvinnehår enn bryst fordi du gjør det!

Blir du også litt opphisset av menn med langt hår?

Med tanke på at du sidestiller hijab med bikinitopp lurer jeg på om du kanskje selv har utenlandsk opprinnelse?e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...