Gå til innhold

Utøya overlevende ber folk ikke sende opp rakketter før nyttårsaften


Gjest Maria_Marihøne

Anbefalte innlegg

Hvis du trenger underholdning, hvorfor ikke bare kjøp en film? For eksempel "New Years Eve" som sikkert snart kommer på film;)

Poenget er vel at det har ikke noen noe med, folk kan bruke sine selververvede og høyt skattede penger til hva f..n de vil . Om de har lyst til å kjøpe diamantringer og kaste de i havet er det ingen som har noe med det .

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh, jeg tviler STERKT på at du har gått til behandling for posttraumatisk stresslidelse med den uttalelsen her. Hvor tar du det fra?!

Jeg fikk psykolog da vi ble beskutt på et oppdrag i Afghanistan. Vi ble sendt ut på nye oppdrag for å ikke ende livredde. Først debrief og så ut etter et par dager. Glad det skjedde. Hadde det gått lang tid ville jeg sikkert vært livredd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man bør vente til nyttårsaften, men IKKE pga Utøya-ofrene. Hva i svaret huleste er dette for noe svada???!!

Ja, de har opplevd traumer, men dette blir jo helt på trynet. Hva med krigsveteranene som også sliter med angst når de hører skudd??

Jeg begynner å bli mektig lei av denne Utøya-helligdommen hvor de påtar seg en rolle som overgår alt annet, stiller seg over alle andre som har opplevd traumer. Det er en skam, og de kommer til å miste gradvis mer og mer sympati hvis de ikke begynner å la være å melke dette mer i media. Nå må de ta seg sammen og begynne å se framover i livet.

Det har vært nevnt her tidligere, men ingen er visst i stand til å svare på disse spørsmålene, men det er grunn til å trekke det fram igjen;

Hva er det som gjør at den enkelte på Utaya opplevde en verre traume enn de to småjentene i Baneheia?

Hva er det som gjør at de etterlatte etter Utøya-ofrene har en verre traume enn andre foreldre som har mistet sine barn i grove drapssaker??

Signerer dette! Jeg er skikkelig lei av det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Utrolig. Det ser ut som flere Utøya-berørte i alle fall har blitt skadet mentalt og mistet dømmekraften etter 22.7 og all oppmerksomheten rundt dette.

Det er tilsynelatende ikke grenser for hvor mange tyranniske "oppfordringer" vi skal få. Ja, for hvis vi ikke imøtekommer deres krav og ønsker er vi selvsagt grusomme og ufølsomme mennesker! Etter 22.7. er det stadig nye ting som ikke kan gjøres som tidligere, "av hensyn til ofrene".

Personlig kan jeg ikke utstå fyrverkeri hverken midnatt nyttårsaften eller ellers, men at vi får en "innstendig bønn" via pressen fra et Utøya-offer, om hvordan nyttårsfeiringen skal foregå, er nok et eksempel på at 22.juli brukes til et herskemiddel og tyranni.

Nå er jeg egentlig veldig nysgjerrig på hva som er bakgrunnen for artikkelen. Var det Dagbladet som kanskje kontaktet Adrian Pracon og spurte om han gruet seg til smellene i en nyhetsfattig romjulstid? Burde kanskje Dagbladet vurdert saken i fht "Vær Varsom"-plaketen?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Utrolig. Det ser ut som flere Utøya-berørte i alle fall har blitt skadet mentalt og mistet dømmekraften etter 22.7 og all oppmerksomheten rundt dette.

Det er tilsynelatende ikke grenser for hvor mange tyranniske "oppfordringer" vi skal få. Ja, for hvis vi ikke imøtekommer deres krav og ønsker er vi selvsagt grusomme og ufølsomme mennesker! Etter 22.7. er det stadig nye ting som ikke kan gjøres som tidligere, "av hensyn til ofrene".

Personlig kan jeg ikke utstå fyrverkeri hverken midnatt nyttårsaften eller ellers, men at vi får en "innstendig bønn" via pressen fra et Utøya-offer, om hvordan nyttårsfeiringen skal foregå, er nok et eksempel på at 22.juli brukes til et herskemiddel og tyranni.

Nå er jeg egentlig veldig nysgjerrig på hva som er bakgrunnen for artikkelen. Var det Dagbladet som kanskje kontaktet Adrian Pracon og spurte om han gruet seg til smellene i en nyhetsfattig romjulstid? Burde kanskje Dagbladet vurdert saken i fht "Vær Varsom"-plaketen?

Jeg lurer rett og slett på om Dagbladet spekulerer i at mange lesere reagerer som mange av oss her. (De ville selvsagt aldri, under noen omstendighet, ha innrømmet det.)

Endret av Hm..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme for meg, kunne vi fjernet den private uregulerte fyrkverkeriet nå med unnskyldningen hensyn til Utøya ofrene så hadde jeg vært for. Ja takk til offentlige kontrollerete fyrkverkerier på nyttårsaften. Dagens ordning medfører så utrolig mye skade på bygninger, hus og personer.

Ja, enig, så kunne vi fjernet biler for privatpersoner, "det medfører så utrolig mye skade på bygninger, hus og personer". :eeeh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier bare at det er sløsing av penger, og alle vet det. Det er ikke vits i å innbille seg noe annet engang. Men om noen år er det vel en mobilapp som gjør jobben....

-

Når det gjelder Utøya: Hele Norge har blitt preget så intenst av det, det var en av våre egne som skjøt ungdommer ute på en øy. De var på tur, og moret seg... Og plutselig kommer det en gjøk av en annen verden og ødelegger ferieøya. Han ødelegger alt. Tryggheten i Norge.. hvor ble den av? Han ødela så mange mennesker, og hele verden fikk greie på hendelesene bare få timer etterpå. Så klart må vi ta hensyn til det!

Ja, ja. "De må se fremover." Tenk deg at DU hadde vært i den situasjonen, at kameraten din hadde blitt skutt rett foran øynene på deg. At du var der da det skjedde. Tror du det hadde vært så lett å glemme det som har hendt? Det tror jeg neppe. Du var ikke der selv, og du hadde ingen som var midt oppi dette. Men hadde du vært, eller hatt noen som var midt oppi det- da hadde du vært merket for livstid. Du ville følt en så sår smerte, og det ville pint deg hver gang du hørte det smelle. Det er så unødvendig å være så rappkjefta og tøff når det gjelder det emnet der, bare fordi du ikke er så tett innpå saken som andre. Dette skjedde midt i Norge, mot våre egne. Vi må klare å stå sammen som en nasjon og vise empati!

Hvordan klarer du å være så intens plagsom? Du prater jo bare svada, trekker inn Hellas og fattige land i denne diskusjonen? Du burde selge den pc'n du skriver fra, og sende pengene til fattige land, så gjør du alle en stor tjeneste :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir forresten neste krav? At politiuniformene må bli rosa, for de gamle minner om ABB. Skytevåpen skal bli runde, det vekker jo også dårlige minner. Hav og sjøer skal tørkes helt, det er jo altfor mye minner fra når folk prøvde å svømme vekk. Hus/hytter får ikke males røde, det minner om storsalen på Utøya. Alle øyer som slutter på øya, må få nytt navn. Ingen får hete Anders mer. Maraton og løping o.l blir forbudt, det minner om ungdommene som løp i frykt.

Jeg har stor empati for det de har opplevd... Men måten noen av de har valgt å takle det på i ettertid, gjør at jeg nesten mister den...

Endret av Bella21
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Begynner å bli litt lei av dette, som mange andre virker det som utifra denne tråden.

Jeg forstår at de pårørende og de innvolverte har opplevd noe grusomt - ja hele Norge opplevde noe grusomt, men vi kan ikke slutte å leve av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Begynner å bli litt lei av dette, som mange andre virker det som utifra denne tråden.

Jeg forstår at de pårørende og de innvolverte har opplevd noe grusomt - ja hele Norge opplevde noe grusomt, men vi kan ikke slutte å leve av den grunn.

Ingen som har bedt deg om å slutte å leve. Bare å ikke sende opp raketter før nyttårsaften.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Ingen som har bedt deg om å slutte å leve. Bare å ikke sende opp raketter før nyttårsaften.

Jo på en måte så forventer de at hele Norge skal stoppe opp i tilfelle noen skulle ta noe ille opp.

Dette er bare toppen av isberget. Hva med at noen kanaler må stoppe enkelte programmer, enkelte låter ikke får spilles på radioen, masse nye regler i hytt og pine - samtidig som at slagordet rett etter hendelsen var at demokratiet ikke skulle ødelegges.

Kyss meg bak....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik kan jo komponere sitt eget fyrverkeri....burde ikke være no prob for ham eller ?

*gliser*

Jeg håper det nærmeste Breivik kommer kjemikalier resten av livet, er håndsåpe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at det har ikke noen noe med, folk kan bruke sine selververvede og høyt skattede penger til hva f..n de vil . Om de har lyst til å kjøpe diamantringer og kaste de i havet er det ingen som har noe med det .

Godt oppsummert!

+1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer ikke til å sende opp fyrverkeri verken på nyttårsaften eller dagene før/etter. Av to enkle grunner:

1. Gidder ikke bruke penger på noe som varer i sekunder

2. Jeg husker hvor redd hunden min var i to uker rundt nyttårsaften, og av respekt for dyr håper jeg alle viser hensyn. (min hund kunne ikke være hjemme alene i romjulen og første uka i januar pga raketter)

Synes det er en uting av en gruppe mennesker skal ha enerett på frykt og sorg. Kan tenke meg at bla. asylsøkere som kommer fra krigsherjede land blir like redde når de hører smell i romjulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg pleier ikke å la noen diktere mitt liv heller, men dette er bare å ta hensyn til en ekstremt stor gruppe på flere hundre ungdommer hvor så og si alle gjennomgår en akutt belastningsreaksjon. En slik reaksjonsfase varer som regel rundt regnet et halvt år, før man begynner å bli bedre. Om man ikke får bukt med dette, kan det bli en varig stresslidelse. Jeg regner med at de fleste av dem går gjennom eksponeringsterapi, men da er det på deres premisser. Vi andre trenger ikke å ødelegge for dem. Neste nyttårsaften vil det være færre som har problem med raketter, men i år vil det være mange.

Forøvrig synes jeg det er en uting å sende opp utenom nyttårsaften uansett. Mine hunder bryr seg ikke, men det er det mange andre dyr som gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å la noen diktere mitt liv heller, men dette er bare å ta hensyn til en ekstremt stor gruppe på flere hundre ungdommer hvor så og si alle gjennomgår en akutt belastningsreaksjon. En slik reaksjonsfase varer som regel rundt regnet et halvt år, før man begynner å bli bedre. Om man ikke får bukt med dette, kan det bli en varig stresslidelse. Jeg regner med at de fleste av dem går gjennom eksponeringsterapi, men da er det på deres premisser. Vi andre trenger ikke å ødelegge for dem. Neste nyttårsaften vil det være færre som har problem med raketter, men i år vil det være mange.

Forøvrig synes jeg det er en uting å sende opp utenom nyttårsaften uansett. Mine hunder bryr seg ikke, men det er det mange andre dyr som gjør.

Det vil da være hundrevis som reagerer negativt på raketter og andre høye lyder (eller noe helt annet for den del) til neste år også. Om ikke de er en samlet gruppe som har fått mye oppmerksomhet i medier, så vil det allikevel sitte folk spredt rundt i det vidstrakte land som det siste året har gjennomgått noe de opplever som svært belastende. Raketter på andre dager enn nyttårsaften er en uting fordi det er ulovlig, og plagsomt for den generelle befolkning og dyrebestand, men når det gjelder alle disse spesielle hensynene det har blitt snakket om, så fremstår "statusforskjellen" mellom 22.juli'erne og alle de andre som lider mer privat som svært markant. 22.juli'erne må gjerne ytre sine ønsker, men det er ikke slik at man er ufølsom dersom man velger å forholde seg til denne gruppens ønsker slik man som samfunn nødvendigvis må forholde seg til alle andre med tilsvarende ønsker: å la livet rulle videre som ellers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig i at man ikke skal sende opp raketter før nyttårsaften, og det er jo faktisk ulovlig. Synes også at felles oppskyting utført av kvalifiserte personer er en god idé, med tanke på personskader, brannfare osv, men fyrverkerier mener jeg ikke vi skal kutte ut.

Det er mange som reagerer på fyrverkerier. Krigsveteraner, eldre demente (minner fra andre verdenskrig), flyktninger...

Og hva med mennesker med andre typer traumer, skal hele samfunnet innrette seg etter dette for å skåne dem?

Ok, ok. Kanskje en del får glede av det: Men hvem ville vel ikke fått glede av pengene man kunne gitt til veldedighet da? Vi nordmenn er så bortskjemte at det er helt tragisk, hva med å gi litt til de som ikke har noe? Da ville ingen bli skadd, hvertfall....

Så, vi kan ikke bruke egentjente penger på noe vi har lyst på, fordi det finnes noen som har det verre enn oss?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Jeg syns det er trist og skremmende hvor lite enkelte er villig til å ofre for at andre skal ha det bra.

Ok, så du er villig til å ofre enkelte serier og filmer som inneholder vold? Eller la oss si alt siden noen andre enn meg kanskje har opplevd noe annet enn meg.

Eller ofre bilkjøring siden jeg har opplevd å bli påkjørt av en gal mann bak rattet?

Eller ofre musikk som kan virke støtende?

Hva mer kan vi ofre i tilfelle noen har blitt rammet av noe kan minnes på hendelsen?

Evnt hvor skal man trekke grensene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er trist og skremmende hvor lite enkelte er villig til å ofre for at andre skal ha det bra.

Ja, ikke sant. Hvor lite koster det egentlig de pårørende å la alle andre få feire nyttår slik de alltid har gjort?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...