Gå til innhold

Utøya overlevende ber folk ikke sende opp rakketter før nyttårsaften


Gjest Maria_Marihøne

Anbefalte innlegg

Gjest Maria_Marihøne

Og det syns jeg faktisk det må gå an å respektere. Det er det minste man kan gjøre for de som har opplevd dette.

Raketter før nyttårsaften er uansett en uting! Klarer folk virkelig ikke å vente?

Endret av Maria_Marihøne
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og det syns jeg faktisk det må gå an å respektere. Det er det minste man kan gjøre for de som har opplevd dette.

Raketter før nyttårsaften er uansett en uting! Klarer folk virkelig ikke å vente?

Selvsagt respekterer jeg at de ber om det.

Men aldri i verden om jeg kommer til å gjøre som de ber om, det er jo helt vanvittig.

Redigert til:

Jeg leste "ikke sende opp raketter på nyttårsaften" - fikk ikke med meg ordet "før".

Endret av Bernardette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det syns jeg faktisk det må gå an å respektere. Det er det minste man kan gjøre for de som har opplevd dette.

Raketter før nyttårsaften er uansett en uting! Klarer folk virkelig ikke å vente?

Link?

Jeg synes også det er en uting, men det er mest fordi jeg har en vettskremt katt... Vi doper han ned på nyttårsaften, men vi kan jo ikke akkurat dope han ned hele romjula...

Jeg synes dog at det er litt anderledes med utøya-overlevende. Jeg skjønner at de har gått igjennom et stort traume, men en gang må jo hverdagen komme...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Selvsagt respekterer jeg at de ber om det.

Men aldri i verden om jeg kommer til å gjøre som de ber om, det er jo helt vanvittig.

Redigert til:

Jeg leste "ikke sende opp raketter på nyttårsaften" - fikk ikke med meg ordet "før".

Det trodde jeg de mente først også, og da steila jeg litt. Men å ikke sende opp før nyttårsaften burde da virklig ikke være et problem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt de tenker sånn. At de er mer forberedt på nyttårsaften for da vet de 100% det blir rakketter. Skjønner egentlig ikke hvorfor folk må sende opp de der sabla rakkettene i +- 1 uke nyttårsaften. Det er da kun nyttårsaften det er lov. Tenker på alle dyra som også blir så redd.. Unødvendig!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link?

Jeg synes også det er en uting, men det er mest fordi jeg har en vettskremt katt... Vi doper han ned på nyttårsaften, men vi kan jo ikke akkurat dope han ned hele romjula...

Jeg synes dog at det er litt anderledes med utøya-overlevende. Jeg skjønner at de har gått igjennom et stort traume, men en gang må jo hverdagen komme...

Da håper jeg du vet hvordan dopet du bruker virker. Det vanligste beroligende middelet som brukes på dyr fører nemlig til at dyret bare blir lammet, men fremdeles får med seg hva som foregår rundt dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trodde jeg de mente først også, og da steila jeg litt. Men å ikke sende opp før nyttårsaften burde da virklig ikke være et problem

Joa, men stemmer det at det er ulovlig uansett før nyttårsaften?

For i så tilfelle er dette igrunn en helt annen debatt.

Masse sympati og følelser i sving rundt 22. juli osv., men det skjer nok grusomme ting i dette langstrakte landet på daglig basis til at man ikke skal ta ekstrahensyn til en spesiell gruppe hele tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg du vet hvordan dopet du bruker virker. Det vanligste beroligende middelet som brukes på dyr fører nemlig til at dyret bare blir lammet, men fremdeles får med seg hva som foregår rundt dem.

Har snakket med dyrlege, i tillegg ligger katten i et rom som ikke har noen vegger mot husveggen, og radio stående på i bakgrunnen.

Takk for omtanken! :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Joa, men stemmer det at det er ulovlig uansett før nyttårsaften?

For i så tilfelle er dette igrunn en helt annen debatt.

Masse sympati og følelser i sving rundt 22. juli osv., men det skjer nok grusomme ting i dette langstrakte landet på daglig basis til at man ikke skal ta ekstrahensyn til en spesiell gruppe hele tiden.

Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg håper det.

Jeg er også enig i at man ikke skal behøve å ta hensyn til de hele tiden. Men nå er dette en ekstremt spesiell situasjon. Og det er den første nyttårsaften siden det hendte. Så jeg syns i hvert fall ikke at dette er mye å be om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm greit nok det. Men for min del som har ptsd etter traumer så holder jeg på å få helt dilla når feks betjeningen i matbutikken ringer etter flere folk, da skvetter jeg og blir helt ute pga ringelyden, eller når jeg hører en ambulanse. Det er det samme om det er en høy lyd eller en lav. Skjønner jo at de fra utøya reagerer spesielt på raketter men de må lære seg å være ute i verden med de lydene som finnes. Nytter ikke å slippe unna det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bustenskjold

"Salg direkte til forbruker er kun tillatt i perioden 27.- 31. desember. De fleste kommuner har et generelt forbud mot bruk av fyrverkeri, men gir dispensasjon på nyttårsaften mellom kl.18 og 02. Du kan søke brannvesen/politi om å bruke fyrverkeri på andre tidspunkter."

http://www.aktivioslo.no/info/bestemmelser-om-fyrverkeri-i-norge/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken ga meg skikkelig deja vu følelse, har det vært lignende ønsker fra andre tidligere nyttårsaftener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at vi kan respektere dette. Det gjelder jo ikke bare de fra Utøya, men hunder, katter, barn og andre lydømfintlige. På nyttårsaften er man jo forberedt og kan ta forholdsregler. :jepp:

Endret av She_Leiva
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, jeg blir nok upopulær nå, men det er ikke pårørende til de menneskene som ble drept ved uttøya som skal diktere mitt liv, verken til fest eller hverdag. Livet må gå videre.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg du vet hvordan dopet du bruker virker. Det vanligste beroligende middelet som brukes på dyr fører nemlig til at dyret bare blir lammet, men fremdeles får med seg hva som foregår rundt dem.

Dette var vanlig for en del år siden ja, altså muskelavslappende. Tviler på at dyrleger skriver ut dette lenger, nå er det praksis at angstdempende midler brukes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at vi kan respektere dette. Det gjelder jo ikke bare de fra Utøya, men hunder, katter, barn og andre lydømfintlige. På nyttårsaften er man jo forberedt og kan ta forehåndsregler. :jepp:

Nei, nei , nei. Det heter forholdsregler.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg blir nok upopulær nå, men det er ikke pårørende til de menneskene som ble drept ved uttøya som skal diktere mitt liv, verken til fest eller hverdag. Livet må gå videre.

Jeg må si meg enig. Ett sted må man sette strek, ellers forbys både voldelige spill og voldelige filmer, for noen vil uansett føle seg støtt.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...