Gå til innhold

Er kulen fosteret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjære deg, du er på et forum å spør. Svarene her er så seriøs som seriøs gjetning kan bli! Vil du ha andre svar kan du

a) Kontakte fastlege/jordmor

b) La være å spørre, evt. la være å bli misfornøyd med de svarene folk forsøker å gi deg.

Vi er flest lekfolk her, ikke professorer!

Kynnere behøver ikke være hele i hele "livmorkula" samtidig, de kan komme på en side av gangen og da blir bare litt av livmora hard og kan liksom stå litt ut.

Egen erfaring: Jeg kjente bevegelse fra ca uke 15. Det kjentes ikke ut som spark, men som to litt store klinkekuler som "byttet plass" rett over skambeinet. Jeg kjente meg ikke igjen i beskrivelsen av en liten fiskehale som slo eller bobler i magen. Men ut over kynnerne tok det mange, mange flere uker før jeg kjente selve fosteret. Jeg er slank og har lagt på meg lite generelt, bortsett fra ballen på magen. Fosteret ligger inni, bak underhudsfettet, bak bukmuskulaturen, inni en livmor.

herregud får være måte på. Gå med den moral preken ett annet sted. Jeg er ikke fornøyd med to svar jeg får hva de gjetter på og atde tviler på dit og datt. Legger inn her på GRAVID forumet for å høre andre ERFARINGER. Trenger for faen ikke være en lege for å kunne gi meg ett svar på det vel. Leser babybøker opp og ned hver dag men ikke funnet noe om det enda. Her inne på kg er svarene så seriøse som de kan bli? Da burde du gå igjennom noen innlegger på nytt.

Du trenger faen ikke sette opp en jævla liste, 1 2 3 haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser ut til at de seriøse svarene og de med erfaring selv mener det er kynnere. Da regner jeg med det er det, har alltid hørt av venniner og andre at kynnere gjør "vondt", men da skjer de vel til samme tid hver morning.

Skal spørre jordmord men har ikke time før i uke 20.

Og når man er nyskjerrig er det lov å spørre her på ett FORUM uten å få spydigheter tilbake. Hvordan veit du ditt og datt når du ikke har vært gravid, syntes du virkelig 16 cm er stort, kjære deg bla bla. Spørr ikke for å få idiot svar. Les det jeg skriver før du stillermeg spørsmål! Har aldri skrevet det er vanlig med bevegelse. Skrev aldri at jeg kjente bevegelse. Skrev heller ikke at 16cm er stort. Begynner å irrtere meg over de som alltid skal komme med noe surheter i gravid forumene. Ååå. Takk for meg og god jul :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud får være måte på. Gå med den moral preken ett annet sted. Jeg er ikke fornøyd med to svar jeg får hva de gjetter på og atde tviler på dit og datt. Legger inn her på GRAVID forumet for å høre andre ERFARINGER. Trenger for faen ikke være en lege for å kunne gi meg ett svar på det vel. Leser babybøker opp og ned hver dag men ikke funnet noe om det enda. Her inne på kg er svarene så seriøse som de kan bli? Da burde du gå igjennom noen innlegger på nytt.

Du trenger faen ikke sette opp en jævla liste, 1 2 3 haha

Jeg fortalte min erfaring med at det hørtes akkurat ut som en kynner, men det tok du jo ikke seriøst fordi det var ikke det du ville høre. Alle svar du har fått er seriøse, og de fleste svarene her inne sier det mest sannsynlig ikke er fosteret du kjenner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte min erfaring med at det hørtes akkurat ut som en kynner, men det tok du jo ikke seriøst fordi det var ikke det du ville høre. Alle svar du har fått er seriøse, og de fleste svarene her inne sier det mest sannsynlig ikke er fosteret du kjenner.

nei vet du hva. Fordi det ikke var det jeg ikke ville høre ? Kan like godt være kynnere for min del vel. Har ikke noe hast med å kjenne fosteret jeg vel, er bare i 16 uke så ikke fortell meg hva jeg vil høre og ikke for det tror jeg bare jeg kan svare på. Takk for egen erfaring men alt det andre kan droppes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kynnere gjør sjeldent vondt før senere i svangerskapet. For å si det slik, når jeg fikk vonde kynnere i uke 33 ble jeg lagt inn på føden ;)

Jeg fikk også kynnere som gjorde magen min skakk og skeiv. I tillegg trekker livmora seg sammen og blir mindre under en kynner.

Jeg heller også mot kynnere selv om du gjerne vil at det skal være fosteret.

Personlig har jeg ikke kjent fosteret før det har vært såpass stort at man ikke er i tvil. Jeg ser for meg at en 10 cm liten sak bare flyter unna om man prøver å komme borti den, altså at det er lite sannsynlig at den skal kunne lage en bulk. Likevel, er det det du tror og håper på, så hvorfor ikke.

Endret av ticket
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent at en kjenner kynnerene så tidlig, annet enn på at magen blir hard.

Men som du skriver skal livmoren nå vere på størrelse med et nyfødt babyhode, og det du beskriver du kjenner er på størrelse med en appelsin sier du.

Jeg vil nå absolutt si at et nyfødt babyhode ER på størrelse med en appelsin ;)

Så det er nok livmoren du kjenner. Den ligger ikke nødvendigvis 100% midt i magen. Vi har jo tarmer og andre innvoller som også tar sin plass :) Kan nok sikkert flytte seg litt også alt etter som om magesekk, blære og tarmer er fulle eller ikke :)

(Når jeg var på Ultralyd i uke 17 hadde jeg tisset rett før jeg gikk inn. Det fikk jeg beskjed om med gynekologen at jeg ikke burde gjort, for da var det vanskelig for ham å komme til med apparatet for babyen lå så langt nede. Så full blære trykker livmoren ihvertfall opp fra bakkenet ;) )

Kynnere er musklene som trekker seg sammen og det kan de gjøre ujamt, livmoren blir ikke nødvendigvis rund som en ball :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynnere gjør sjeldent vondt før senere i svangerskapet. For å si det slik, når jeg fikk vonde kynnere i uke 33 ble jeg lagt inn på føden ;)

Jeg fikk også kynnere som gjorde magen min skakk og skeiv. I tillegg trekker livmora seg sammen og blir mindre under en kynner.

Jeg heller også mot kynnere selv om du gjerne vil at det skal være fosteret.

Personlig har jeg ikke kjent fosteret før det har vært såpass stort at man ikke er i tvil. Jeg ser for meg at en 10 cm liten sak bare flyter unna om man prøver å komme borti den, altså at det er lite sannsynlig at den skal kunne lage en bulk. Likevel, er det det du tror og håper på, så hvorfor ikke.

det er ingenting hva jeg tror eller håper selv om jeg kanskje har gitt utrykk for det. Har bare ikke vært på tanken av kynnere fordi jeg trodde dette kjentes annerledes derfor jeg stiller/svarer dumt ved dette. Jeg snakker forsatt ikke om noe bevegelse som jeg ikke prøver å kjenne etter engang for det er tidlig. Tenker siden jeg er ganske tynn rundt magen at det kunne være tilfelle at det er fosteret. Mye rart man lurer på første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent at en kjenner kynnerene så tidlig, annet enn på at magen blir hard.

Men som du skriver skal livmoren nå vere på størrelse med et nyfødt babyhode, og det du beskriver du kjenner er på størrelse med en appelsin sier du.

Jeg vil nå absolutt si at et nyfødt babyhode ER på størrelse med en appelsin ;)

Så det er nok livmoren du kjenner. Den ligger ikke nødvendigvis 100% midt i magen. Vi har jo tarmer og andre innvoller som også tar sin plass :) Kan nok sikkert flytte seg litt også alt etter som om magesekk, blære og tarmer er fulle eller ikke :)

(Når jeg var på Ultralyd i uke 17 hadde jeg tisset rett før jeg gikk inn. Det fikk jeg beskjed om med gynekologen at jeg ikke burde gjort, for da var det vanskelig for ham å komme til med apparatet for babyen lå så langt nede. Så full blære trykker livmoren ihvertfall opp fra bakkenet ;) )

Kynnere er musklene som trekker seg sammen og det kan de gjøre ujamt, livmoren blir ikke nødvendigvis rund som en ball :)

Da får jeg litt mer innsikt i kynnere. Tusen takk, jeg trodde altså hele magen ble hard. Man hører så utrolig mye forskjellig.

Jeg kan nemlig kjenne og se hvor livmoren min ligger, kanter osv. Har også målt hos legen men trodde ikke den kunne trekke seg sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor tviler du på at man kan kjenne fosteret rundt uke 16?Man kan kjenne bevegelse, vet du egentlig hvor stort fosteret er på dette stadie ?

Ja vet hvor stort/lite fosteret er på det stadiet. Vet også at man kan kjenne bevegelse. Kjente det selv (som førstegangs) i uke 15. Men kjente kun veldig svak bevegelse, kunne ikke kjenne (type ta på) fosteret så tidlig. Derfor tviler jeg! Tok lang tid før jeg kunne "ta" på fosteret.

Helt sikkert kynnere :) men det kan være positivt. Jeg fikk kynnere i uke 15 og de varte helt til p

fødsel. Var vonde og ubeghagelige (og j***** irriterende) på slutten, men gjorde fødselen kjappere og lettere. Sikkert ikke slik for alle da vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...