Gå til innhold

Er kulen fosteret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 16 og den siste uken har det skjedd store forandringer. Når jeg våkner om morgningen og legger hånda mi på magen så er det en kul på den ene siden av magen/livmora. Tørr ikke trykke for hardt, føles også rart. Kjenner det er "noe" der.

Kulen "jevner" seg ut når jeg reiser meg opp og går litt.

Er dette babyen?? Rart jeg ikke kjenner noe bevegelse hvis jeg tydlig føler hvor den ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er nok livmoren vil jeg tro :)

som jeg skrev så er det en kul INNI livmoren. Kjenner jo tydlig hvor den ligger og i uke 16 er livmoren på størrelse med ett nyfødt babyhodet :) denne kulen er kanskje litt som en appelsin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man er slank rundt magen i utgangspunktet kan man kjenne fosteret tidlig. Kan godt være fosteret du kjenner. Sist svangerskap så vi tydelige spark utenpå magen allerede i uke 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du kan kjenne fosteret i uke 16..

hvorfor tviler du på at man kan kjenne fosteret rundt uke 16?Man kan kjenne bevegelse, vet du egentlig hvor stort fosteret er på dette stadie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er slank rundt magen i utgangspunktet kan man kjenne fosteret tidlig. Kan godt være fosteret du kjenner. Sist svangerskap så vi tydelige spark utenpå magen allerede i uke 15.

endelig ett ordentlig seriøst svar. Takk! Følelsen jeg får er jo at det er fosteret men er førstegangsf. Så må spørre litt. Jeg er relativt tynn rundt magen og magen blir altså skeiv. Det er IKKE livmoren som andre foreslår, da jeg vet forskjell på en livmor og en appelsinform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gravid to ganger og det du beskriver kan høres ut som en kynner, da blir magen kjempe hard og noenganger blir det bare sånn som du beskriver på den ene siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor tviler du på at man kan kjenne fosteret rundt uke 16?Man kan kjenne bevegelse, vet du egentlig hvor stort fosteret er på dette stadie ?

Det er IKKE vanlig å kjenne bevegelser fra fosteret i uke 16 som førstegangsgravid. Er du klar over hvor lite kraft det er i et så lite foster?

Rundt uke 19-20 og utover er det vanlig å kjenne de første sparkene som førstegangsgravid.

Veldig mange bevegelser man "kjenner" i starten er innbilling og feiltolking f.eks fra tarmene.

Sånn nå er det bare å bli sur og fornærmet og komme med: JEG kjente det, JEG vet da best selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor tviler du på at man kan kjenne fosteret rundt uke 16?Man kan kjenne bevegelse, vet du egentlig hvor stort fosteret er på dette stadie ?

Foster i uke 16:

Vekt: 135

CRL: 11,5 cm

Full lengde: 16 cm

Syns du det er så veldig stort? Du kan tenke deg 135 gram fordelt på 16 cm, det kjennes nok ikke ut som en appelsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig ett ordentlig seriøst svar. Takk! Følelsen jeg får er jo at det er fosteret men er førstegangsf. Så må spørre litt. Jeg er relativt tynn rundt magen og magen blir altså skeiv. Det er IKKE livmoren som andre foreslår, da jeg vet forskjell på en livmor og en appelsinform.

Hvordan kan du vite at det ikke er en kynner når du aldri har vært gravid før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg, du er på et forum å spør. Svarene her er så seriøs som seriøs gjetning kan bli! Vil du ha andre svar kan du

a) Kontakte fastlege/jordmor

b) La være å spørre, evt. la være å bli misfornøyd med de svarene folk forsøker å gi deg.

Vi er flest lekfolk her, ikke professorer!

Kynnere behøver ikke være hele i hele "livmorkula" samtidig, de kan komme på en side av gangen og da blir bare litt av livmora hard og kan liksom stå litt ut.

Egen erfaring: Jeg kjente bevegelse fra ca uke 15. Det kjentes ikke ut som spark, men som to litt store klinkekuler som "byttet plass" rett over skambeinet. Jeg kjente meg ikke igjen i beskrivelsen av en liten fiskehale som slo eller bobler i magen. Men ut over kynnerne tok det mange, mange flere uker før jeg kjente selve fosteret. Jeg er slank og har lagt på meg lite generelt, bortsett fra ballen på magen. Fosteret ligger inni, bak underhudsfettet, bak bukmuskulaturen, inni en livmor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, du er på et forum å spør. Svarene her er så seriøs som seriøs gjetning kan bli! Vil du ha andre svar kan du

a) Kontakte fastlege/jordmor

b) La være å spørre, evt. la være å bli misfornøyd med de svarene folk forsøker å gi deg.

Vi er flest lekfolk her, ikke professorer!

Kynnere behøver ikke være hele i hele "livmorkula" samtidig, de kan komme på en side av gangen og da blir bare litt av livmora hard og kan liksom stå litt ut.

Egen erfaring: Jeg kjente bevegelse fra ca uke 15. Det kjentes ikke ut som spark, men som to litt store klinkekuler som "byttet plass" rett over skambeinet. Jeg kjente meg ikke igjen i beskrivelsen av en liten fiskehale som slo eller bobler i magen. Men ut over kynnerne tok det mange, mange flere uker før jeg kjente selve fosteret. Jeg er slank og har lagt på meg lite generelt, bortsett fra ballen på magen. Fosteret ligger inni, bak underhudsfettet, bak bukmuskulaturen, inni en livmor.

Det er sikkert kynnere som de andre seriøse svarer her! :jepp: Men du kan jo spørre jordmor/lege neste gang du skal dit for å få et profesjonelt svar, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig ett ordentlig seriøst svar. Takk! Følelsen jeg får er jo at det er fosteret men er førstegangsf. Så må spørre litt. Jeg er relativt tynn rundt magen og magen blir altså skeiv. Det er IKKE livmoren som andre foreslår, da jeg vet forskjell på en livmor og en appelsinform.

Du tar ikke svar som du ikke VIL høre seriøst? Skjønner ikke at du gidder å spørre her når du bare hører på det du VIL høre.

Hvis du er SÅ sikker på at det ikke er livmora du kjenner har du vel brokk da, for det er lite sannsynlig at du kjenner selve fosteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er IKKE vanlig å kjenne bevegelser fra fosteret i uke 16 som førstegangsgravid. Er du klar over hvor lite kraft det er i et så lite foster?

Rundt uke 19-20 og utover er det vanlig å kjenne de første sparkene som førstegangsgravid.

Veldig mange bevegelser man "kjenner" i starten er innbilling og feiltolking f.eks fra tarmene.

Sånn nå er det bare å bli sur og fornærmet og komme med: JEG kjente det, JEG vet da best selv.

hmm ? Hvor står det at det er vanlig. Sier man KAN. Jeg snakker vel ikke om bevegelse! Les spørsmålet mitt da vel. Spør om man kan KJENNE fosteret. Altså hvor det ligger. Har ikke kjent en dritt annet og forventer heller ikke gjøre det før om en mnd tid !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foster i uke 16:

Vekt: 135

CRL: 11,5 cm

Full lengde: 16 cm

Syns du det er så veldig stort? Du kan tenke deg 135 gram fordelt på 16 cm, det kjennes nok ikke ut som en appelsin.

jeg sa ikke jeg syntes det var stort. Herre jesus. Snakker om størrelse av en appelsin. Nå kjente jeg bare med hånda, så vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite at det ikke er en kynner når du aldri har vært gravid før?

kanskje fordi livmoren ikke er på størrelse med en appelsin i uke 16? Dette skjer altså om morningen når magen er så tom som den kan bli. Jeg kan SE og kjenne hele formen på livmoren min, derfor jeg sier i det ene hjørnet dukker det opp en kul noen ganger. Altså magen blir skeiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje fordi livmoren ikke er på størrelse med en appelsin i uke 16? Dette skjer altså om morningen når magen er så tom som den kan bli. Jeg kan SE og kjenne hele formen på livmoren min, derfor jeg sier i det ene hjørnet dukker det opp en kul noen ganger. Altså magen blir skeiv.

En kunner kan kjennes på kun den ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...