Gå til innhold

De som reddet barn på Utøya skal glemmes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker som om Stoltenberg ønsker å glemme og fortie de som reddet barna på Utøya den 22 juli. Ingen skal få medaljer og ingen har tatt bryderiet med å lage en liste over dem som satte eget liv på spill for å redde andres.

I stedet skal disse avfeies med et felles monument som skal settes opp et sted. Dermed slipper man å si "takk" til dem. Billigere blir det også for staten, da man ved å innrømme at disse mennskene faktisk finnes er nødt til å betale dem en viss oppreisning. Det kan man jo forsøke å sleipe seg unna nå.

At Anniken Huitfelt er arkitekten bak dette overrasker ikke meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig mange som redder andre får ingen medaljer eller blir satt på en liste. Folk som redder andre fra brennende hus, livvakter som redder folk fra drukning på ukentlig basis osv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere utenlandske statsborgere reddet menneskeliv.

Blant annet gjaldt det en tysker. Han fikk medaljer og en personlig takk fra presidenten med en gang han kom tilbake til Tyskland. Tyskland viste at de satt pris på det han hadde gjort.

Kanskje vi burde gjøre det samme i Norge ? Vise at vi satt pris på den fantastiske innsatsen mange gjorde 22 juli. I stedet får ikke heltene en medalje en gang. De blir ignorert og feid under teppet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den artikkelen som jeg har lest (VG) så står det at de fremdeles kan hedres med "medaljen for edel dåd", noe som jeg synes hadde vært på sin plass.

Jeg synes det er helt greit at de setter opp minnesmerker og så bruker ordninger for å hedre folk som allerede eksisterer. Ser ikke behovet for en egen 22.juli medalje, men jeg håper virkelig de benytter seg av "medaljen for edel dåd" og gir de en ordentlig takk og lar de bli hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr. definisjon er barn et mennesker som ikke er myndig, dvs en stor andel av dem som Befant seg på Utøya. FN sin barnekonvensjon bruker definisjonen barn om "ethvert menneske under 18 år, hvis ikke barnet blir myndig tidligere etter den lovgivning som gjelder for barnet."

Men hey, jeg vil heller være hun som eventuelt brukte ordet "barn" feil enn hun/han som må påpeke at de som bruker det feil er dem som ikke "forholder seg rasjonell i et massehysteri med meget sterke politiske overtoner."

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke så vanlig i Norge å gi noen medaljer for særlig mye annet enn "lang og tro tjeneste". Dessuten var det såpass mange som hjalp til at det vil være vanskelig å sikre at man faktisk når alle. Det er veldig unorsk å ta kontakt med staten (selv hvis de skulle bli offentlig oppfordret om det) og si "hey, jeg er en av dem som reddet noen. En av heltene!".

Jeg syns det er kjemefint at man setter opp et monument som hedrer alle, i stedet for å risikere å glemme noen. Det at en tysker fikk utmerkelser har bare med å gjøre at sånt er langt mer vanlig i Tyskland enn her.

Å insinuere at Stoltenberg vil glemme dem syns jeg er absurd, ettersom dette heller er en måte å forsikre seg om at alle føler seg hedret og husket. Litt sånn Ap-ånd (uten at jeg stemmer på dem) "Alle skal med".

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stoltenberg drepte mange pga det byråkratiske systemet sitt. Om Politi hadde valgt å redde liv i steden for å følge vedtatt prosedyre, noe man er etisk og moralsk forpliktet til, så hadde færre dødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett felles monument er bedre enn ingen ting, men jeg er veldig enig i at en medalje virkelig er på sin plass. Ja, man får gjerne ikke medalje for heltedåder i dag, men hvor mange heltedåder er satt i en slik situasjon med så mye usikkerhet, involverer så utrolig mange og påvirker et helt land på denne måten?

Jeg håper de ale får en medalje eller annen form for personlig takk og markering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltenberg drepte mange pga det byråkratiske systemet sitt. Om Politi hadde valgt å redde liv i steden for å følge vedtatt prosedyre, noe man er etisk og moralsk forpliktet til, så hadde færre dødd.

Tullebukk. Om ABB ikke hadde detonert en bombe og ikke skutt noen hadde ingen dødd.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal sette begrensningene, hvem skal bestemme hvem av de som var involverte som er helter og fortjener medalje? Skal alle få? I så fall - hvorfor er ikke en et felles monument etc. bedre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarer jeg kun for meg selv, men jeg hadde ikke synes det hadde vært viktig å få enmedalje eller annet etter å ha reddet livene til noen. Jeg hadde visst med meg selv at jeg hadde gjort noe stort og det hadde vært nok for meg. Hadde ikke trengt eller tenkt over om jeg fikk heltestatus eller ikke. Som tidligere skrevet er det mange som redder liv, selv om denne situasjonen var ekstrem så er alle liv som blir reddet viktig uansett om det er på Utøya eller i en brann

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om Stoltenberg ønsker å glemme og fortie de som reddet barna på Utøya den 22 juli. Ingen skal få medaljer og ingen har tatt bryderiet med å lage en liste over dem som satte eget liv på spill for å redde andres.

I stedet skal disse avfeies med et felles monument som skal settes opp et sted. Dermed slipper man å si "takk" til dem. Billigere blir det også for staten, da man ved å innrømme at disse mennskene faktisk finnes er nødt til å betale dem en viss oppreisning. Det kan man jo forsøke å sleipe seg unna nå.

At Anniken Huitfelt er arkitekten bak dette overrasker ikke meg.

De reddet ikke en jævla person.. Breivik var tom for ammunisjon og de visste ikke hva de gikk til. De har ikke gjort noe som helst som er verdig en medalje!

Men sannsynligvis kommer de allikevel til å få en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De reddet ikke en jævla person.. Breivik var tom for ammunisjon og de visste ikke hva de gikk til. De har ikke gjort noe som helst som er verdig en medalje!

Men sannsynligvis kommer de allikevel til å få en.

Hahaha, revisjonistene er ute allerede. :fnise:

Det du sier er jo ren historieforfalskning og overhodet ikke i samsvar med fakta.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De reddet ikke en jævla person.. Breivik var tom for ammunisjon og de visste ikke hva de gikk til. De har ikke gjort noe som helst som er verdig en medalje!

Men sannsynligvis kommer de allikevel til å få en.

Det var jo flere av båtene som ble skutt mot, dette har det jo stått mye om. Og uansett om det ikke hadde vært saken har da det ingenting å si, de visste vel ikke noe om han hadde vært tom eller ikke. De hadde ikke aning om hva som skjedde, bare at det var farlig. Likevel dro de ut for å redde barn og ungdom.

For øvrig skjønner jeg hvorfor det ikke skal bli individuelle medaljer. Rett og slett fordi det blir så vanskelig å bestemme hvem som skal få.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullebukk. Om ABB ikke hadde detonert en bombe og ikke skutt noen hadde ingen dødd.

Flere liv ville blitt berget hadde det ikke vært for byråkrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De reddet ikke en jævla person.. Breivik var tom for ammunisjon og de visste ikke hva de gikk til. De har ikke gjort noe som helst som er verdig en medalje!

Men sannsynligvis kommer de allikevel til å få en.

Han var tom for ammo i det ene våpenet han hadde tilgjengelig under pågripelsen. Delta hadde kommet over en rifle før de så ham, i tillegg hadde han et 'ammunisjonslager' ved kaia.

For å ikke nevne alle båtene som ble beskutt.

Flere liv ville blitt berget hadde det ikke vært for byråkrati.

Flere liv hadde blitt berget om ikke mennesker på feil side av Forest Gump-skalaen hadde klandret byråkratiet for at verden ikke er deres private utopi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om Stoltenberg ønsker å glemme og fortie de som reddet barna på Utøya den 22 juli. Ingen skal få medaljer og ingen har tatt bryderiet med å lage en liste over dem som satte eget liv på spill for å redde andres.

I stedet skal disse avfeies med et felles monument som skal settes opp et sted. Dermed slipper man å si "takk" til dem. Billigere blir det også for staten, da man ved å innrømme at disse mennskene faktisk finnes er nødt til å betale dem en viss oppreisning. Det kan man jo forsøke å sleipe seg unna nå.

At Anniken Huitfelt er arkitekten bak dette overrasker ikke meg.

Har ikke denne debatten sporet av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...