Gå til innhold

Dårlige Facebook-venner kan gi deg høyere rente


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

http://www.dagensit.no/article2293846.ece

En god betalingshistorie uten anmerkninger har lenge vært en forutsetning for å få gode lånetilbud. Men i fremtiden er det kanskje ikke nok – du må helst ha pyntelige venner også.

Rett og slett skumelt. Og snart kommer DLD også. Hva slags fremtid er det egentli vi vil få?

Godt jeg ikke har facebook, men noen sier jo også at en dag må alle ha det. Og dette er vel bare begynnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er en skummel utvikling. Men lovligheten av å basere din egen kredittverdighet på noe dine venner har gjort høres merkelig ut i mine øyne, og jeg ser vanskelig at det faktisk kan være lovlig. Uansett så vil det nok løses. Tradisjonelle sektorer som bankvesenet ligger milevis etter de unge når det gjelder bruk av sosiale medier, og man kan fint tenke seg at folk får dobbelt sett med profiler. En generell som de faktisk bruker for venner, kanskje også under falskt navn, samt en "seriøs" som de bruker ovenfor banker og institusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er folk alt for lite kritiske til hva de legger ut på nettet. Mange sier bare, at jeg har ikke noe å skjule, så hvorfor skal jeg bekymre meg? Dette er veldig korttenkt. Nå viser det seg jo at du blir vurdert ikke bare på hva du gjør selv, men også på hvilke venner du har. Jeg vil si til alle: Vær veldig forsiktig med hva du legger ut på internett. OG DETTE ER ET VELDIG GODT RÅD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det dummeste jeg har hørt..

Hvordan skal man vite at profilen til Anne Hansen er den samme Anne Hansen som banken sitter å kredittvurderer? Man kan kalle seg akkurat det man vil på facebook, og det er ingen personnr-kontroll på face. Det dette er ikke gjennomførbart.

Og hvordan skal min betalingsevne gjenspeiles ved at min venn Kåre Olsen var på ferie på Gran Canaria og tok seg en øl? Hva har det med min økonomi å gjøre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det dummeste jeg har hørt..

Hvordan skal man vite at profilen til Anne Hansen er den samme Anne Hansen som banken sitter å kredittvurderer? Man kan kalle seg akkurat det man vil på facebook, og det er ingen personnr-kontroll på face. Det dette er ikke gjennomførbart.

Og hvordan skal min betalingsevne gjenspeiles ved at min venn Kåre Olsen var på ferie på Gran Canaria og tok seg en øl? Hva har det med min økonomi å gjøre?

Det avhenger jo av hva slags opplysninger du legger ut på facebook. Dersom du bare oppgir at du heter Anne Hansen vil det nok være vanskelig å identifisere deg, men dersom du i tillegg oppgir at du gikk ut av KG i 1998 eller at du jobbet på RIMI fra 2002 - 2004, vil det ikke være vanskelig å finne ut hvilken Anne Hansen du er. Poenget med det hele er jo at opplysningene blir samkjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen tro på dette i praksis.

Desverre er det mange som ikke vet hva slags muligheter som finnes for å samkjøre informasjon på over nett. Det finnes firmaer som har spesialisert seg på å lage "sosiale algoritmer" som ganske presist kan samkjøre flere kilder og lage et sammendrag av alle kildene. Summen av informasjonen fra alle kildene er det som er "farlig", for enkeltvis er det som regel ikke nok informasjon for å identifisere en person. Men med tanke på at folk legger ut forskjellig type informasjon i forskjellige sammenhenger så er "aggregatet" av alle kildene ofte veldig presist.

Se for deg nettsteder som f. eks samler informasjon fra facebookprofiler, telefonkatalogen, myspace, linkedin og stumbledupon. Enkeltvis har de ikke nødvendigvis mye informasjon om deg, men samnlingen av disse kan gjøre det svært enkelt å identifisere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig kan man samkjøre informasjonen, men jeg har ingen tro på at dette skal brukes for kredittvurdering av bankene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi prøver å se etter ting som viser sjansen for at du vil slutte å betale i fremtiden, mer enn hva som har skjedd i fortiden, sier Brett King, gründer i nettbanken Movenbank, til Betabeat.com."

Men det er jo nettopp "hva som har skjedd i fortiden" som kan si noe om hva som vil skje i fremtiden når det gjelder betalingsviljen. Jeg syns dette virker tullete. Når man vurderer en søknad om kreditt, så henter man inn opplysninger om inntekt, formue og sjekker om vedkommende har betalingsanmerkninger. Hva vennene på Fb driver med, er irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det dummeste jeg har hørt..

Hvordan skal man vite at profilen til Anne Hansen er den samme Anne Hansen som banken sitter å kredittvurderer? Man kan kalle seg akkurat det man vil på facebook, og det er ingen personnr-kontroll på face. Det dette er ikke gjennomførbart.

Og hvordan skal min betalingsevne gjenspeiles ved at min venn Kåre Olsen var på ferie på Gran Canaria og tok seg en øl? Hva har det med min økonomi å gjøre?

Han spår at andre banker snart kommer til å be kunder om å verifisere sine sosiale mediaprofiler for dem, gjerne presentert som en måte å nå dem for kundestøtte. Senere vil det åpne for ”mer komplekse produkter”.

Og etterhvert, så kommer man til et punkt hvor man må verifisere sin sosiale mediaprofil for i det hele tatt få lov å være kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du tro det. Men jeg tror ikke på det. Om facebook blir obigatorisk for å fungere i et samfunn har det skjedd noe drastisk som jeg ikke tror våre statsledere går med på.

Og igjen, hvordan gjenspeiler mine venners handlinger min betalingsevne? Hva har festen til Kåre og Anne med mitt lån å gjøre?

Er det også slik at hvis Ole er skikkelig syltet ned i inkassogjeld, og har meg som venn vil han likevel få lån fordi jeg er kun på klassiske konserter og er venn med Jens Stoltenberg på facebook?? Da spår jeg en del banker konkurs!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du tro det. Men jeg tror ikke på det. Om facebook blir obigatorisk for å fungere i et samfunn har det skjedd noe drastisk som jeg ikke tror våre statsledere går med på.

Og igjen, hvordan gjenspeiler mine venners handlinger min betalingsevne? Hva har festen til Kåre og Anne med mitt lån å gjøre?

Er det også slik at hvis Ole er skikkelig syltet ned i inkassogjeld, og har meg som venn vil han likevel få lån fordi jeg er kun på klassiske konserter og er venn med Jens Stoltenberg på facebook?? Da spår jeg en del banker konkurs!!

Jeg tror de tenker at siden venner er de personene som påvirker en mest, så kan deres dårlige holdninger "smitte". Ikke vet jeg. Har ikke facebook eller andre sosiale medier, så for min del kan de bare sette igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de tenker at siden venner er de personene som påvirker en mest, så kan deres dårlige holdninger "smitte". Ikke vet jeg. Har ikke facebook eller andre sosiale medier, så for min del kan de bare sette igang.

Ja, da kan du jo ikke få lån heller da :fnise:

Og OM det skulle bli sånn, så er det da bare å slette de vennene man har som er surrehuer, og beholde de som har høy utdannelse og nesten ikke bruker facebook.. :fnise: Her er det mange måter å manipulere systemet altså!

Jeg er meg, og jeg tar mine egne beslutninger uavhengig av om bestevenninna mi ikke betaler regningene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da kan du jo ikke få lån heller da :fnise:

Og OM det skulle bli sånn, så er det da bare å slette de vennene man har som er surrehuer, og beholde de som har høy utdannelse og nesten ikke bruker facebook.. :fnise: Her er det mange måter å manipulere systemet altså!

Jeg er meg, og jeg tar mine egne beslutninger uavhengig av om bestevenninna mi ikke betaler regningene sine.

Ah, det er sant :tristbla: Får håpe noe sånn kommer etter jeg har fått lånt det jeg trenger da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan jeg få høyere innskuddsrente også? Da skal jeg finne meg noen dårlige venner. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror saken er vinklet feil. Vinklingen "gode facebookvenner kan gjøre deg mer synlig som potensiell bankkunde", er mer sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det dummeste jeg har hørt. Hvor mye banken vil låne deg er basert på kredittverdigheten din - ikke vennene dine.

Media er full av historien om kjente fjes som går på trynet økonomisk. Å være kjendis er ikke synonymt med god betalingsevne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...