Gå til innhold

Hvorfor bry seg så inderlig om dyr når så mange mennesker


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Abelone skrev:

Jeg skal prøve å si kort hva mine verdier er, og hvorfor. Jeg mener at mennesket er noe mer enn et dyr. Det har med mitt livssyn og gjøre. Jeg tror at mennesket er skapt i Guds bilde, hvilket dyr ikke er. Dermed har mennesket en unik verdi, som ingen dyr kan komme opp mot.

Og hvor har du det i fra at dyr ikke er skapt i guds bilde?

Jeg mener at vi mennesker som "styrer skuta" her på jorda, har et stort ansvar for å ta vare på hverandre, og også i å forvalte jorda godt. Det betyr å ta vare på naturen, livsvilkårene, dyra, plantene, miljøet, og det hele. Det er veldig viktige verdier.

Om du mener det, hva er problemet ditt? Da er det vel helt greit at noen engasjerer seg i dyrenes vel.

Noen mennesker "gudeliggjør" dyr - hever opp dyrs verdi til å bli likeverdige med mennesker, og til og med høyere verdi enn mennesker. Dette mener jeg er galt ut fra mitt verdisyn og mitt livssyn.

En slik verdiforskyvning fører til en uheldig forvaltning av naturen, på bekostning av mennesker. Og menneskets verdi blir redusert. Det kan vi se masse eksempler på i dag, rundt om i verden. Et eksempel er der hvor kyrne går rundt i gatene som guder, mens menneskene sulter på alle kanter....

Vilke verdisyn snakker du om da? Ditt eller de andre?

Ut fra ditt ståsted, ja. Synes du skal lære deg litt større forståelse for andre kulturer og verdier. Ikke sikkert at alt du mener og din tolkning av bibelen er den rette

Og til slutt: Noen har stilt kritiske spørsmål til hva jeg gjør for å "redde verden"..... Jeg gjør så godt jeg kan, og verdien min om å ta vare på mennesker er faktisk viktig for meg.... Likevel er det kjempemye ugjort, og masse som jeg ikke gjør, som jeg sikkert burde. Likevel: Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe... og det håper jeg vi kan fortsette med. I menneskets tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes også at situasjonen som ble brukt som eksempel er litt på kanten egentlig, for det er vel naturlig at vi vil hjelpe personer som er involvert i ulykker før dyr? Likevel hadde jeg nok pressa inn en telefon til viltnemd mellom ambulanse og politi tror jeg nok. Hadde vi derimot snakka om min egen hund her (istedet for elgen) vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert. Da hadde jeg neppe blitt istand til å gjøre noe som helst.

Men som jeg leser ut fra hovedinnlegget går det hele ut på hjelp i litt større format. På et litt mer generellt grunnlag. Og for å ta et annet eksempel:

Da jeg var i byen for noen dager siden fikk vi plutselig stukket en liten lapp i hånden. På den var det tegnet et kart over Europa og Afrika....På Europa delen sto det skrevet "Her trenger de julegaver" og på Afrika delen sto det skrevet "Her trenger de mat". Jeg så ikke så mye mer på lappen egentlig, men den var nok der for å gi oss en liten bismak over pengebruk nå i jula. Og ja, jeg må innrømme at min lapp dro samme veien som mange andre - til nærmeste søppelbøtte. Men det var iallefall noen som engasjerte seg for andre mennesker.

Sånn rent personlig kan jeg ikke si at jeg bryr meg så mye om hverken det ene eller det andre, så jeg slipper å velge mellom dyr eller mennesker, men jeg synes ikke folk som bryr seg om dyr har mer feil enn de som bryr seg mest om mennesker.

Velger masse private personer å støtte Keikofondene så la dem gjør det. Det kan hende at de mener Keiko er et symbol på noe og at han virkelig betyr noe for dem. Og at han har fortjent en landlig begravelse....

Velger noen å støtte organisasjoner som hjelper mennesker så la dem gjøre det, for det er tydeligvis noe de synes er viktig.

Og er det ikke flott at vi mennesker engasjerer oss på ulike ting? At vi i det hele tatt bryr oss? Og hadde verden vært den samme uten dyrene? Hva med naturens naturlige økosystem? Der er alle likeverd - enten det er frosker eller mennesker. Det er en grunn til at vi står på hver vår plass i økosystemet. Vi har og hørt at verdensbefolkningen kommer til å bli så stor at det ikke kommer til å bli hverken nok plass eller nok mat til oss. Hva da?

Jeg burde nok ikke gått inn i denne diskusjonen, for jeg har ikke egentlig gode nok argumenter, men personlig støtter jeg aldri utenlandsprosjekter og jeg synes Norge sender for mye penger til u-hjelp (hva med å feie for egen dør og ta de stakkarene som lever under fattigdomsgrensen her først?). Når det skal sies hender det jeg støtter foreningen for krybbedød og sånne ting, men jeg gir ikke fast. Når det kommer sånt i posten går det rett i søpla, og folk som ringer gidder jeg ikke å snakke med. Men jeg støtter ikke noe som helst som har med dyr å gjøre heller da - når det skal nevnes.

Jeg respekterer de som lever for å hjelpe både mennesker og dyr masse da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abelone skrev:

Jeg skal prøve å si kort hva mine verdier er, og hvorfor. Jeg mener at mennesket er noe mer enn et dyr. Det har med mitt livssyn og gjøre. Jeg tror at mennesket er skapt i Guds bilde, hvilket dyr ikke er. Dermed har mennesket en unik verdi, som ingen dyr kan komme opp mot.

Og hvor har du det i fra at dyr ikke er skapt i guds bilde?

Jeg mener at vi mennesker som "styrer skuta" her på jorda, har et stort ansvar for å ta vare på hverandre, og også i å forvalte jorda godt. Det betyr å ta vare på naturen, livsvilkårene, dyra, plantene, miljøet, og det hele. Det er veldig viktige verdier.

Om du mener det, hva er problemet ditt? Da er det vel helt greit at noen engasjerer seg i dyrenes vel.

Noen mennesker "gudeliggjør" dyr - hever opp dyrs verdi til å bli likeverdige med mennesker, og til og med høyere verdi enn mennesker. Dette mener jeg er galt ut fra mitt verdisyn og mitt livssyn.  

En slik verdiforskyvning fører til en uheldig forvaltning av naturen, på bekostning av mennesker. Og menneskets verdi blir redusert. Det kan vi se masse eksempler på i dag, rundt om i verden. Et eksempel er der hvor kyrne går rundt i gatene som guder, mens menneskene sulter på alle kanter....

Vilke verdisyn snakker du om da? Ditt eller de andre?

Ut fra ditt ståsted, ja. Synes du skal lære deg litt større forståelse for andre kulturer og verdier. Ikke sikkert at alt du mener og din tolkning av bibelen er den rette  

Og til slutt: Noen har stilt kritiske spørsmål til hva jeg gjør for å "redde verden"..... Jeg gjør så godt jeg kan, og verdien min om å ta vare på mennesker er faktisk viktig for meg.... Likevel er det kjempemye ugjort, og masse som jeg ikke gjør, som jeg sikkert burde. Likevel: Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe... og det håper jeg vi kan fortsette med. I menneskets tjeneste.

Etter som jeg kan se så snakker du med store ord her. Kan ikke lese noen steder at du gjør noe konkret for menneskene, Når du sier at du gjør så godt som du kan, hva mener du da? gjør du noe konkret eller bare snakker du med store ord. Blir bare så provosert av måten din å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For en debatt!

Dere som mener at mennesker og dyr er likeverdige? Hva består denne likeverdigheten i? Har alle dyr likeverd med mennesker? Parasitter, edderkopper, mygg ? Eller har pusekatter og hunder et særskilt verd?

Hvilken konsekvens får deres syn for dere?

Er dere vegetarianere, inkludert å holde dere unna alle animalske produkter?

Jeg blir litt sjokkert over å lese at dere ikke vet hva dere hadde gjort om valget stod mellom å redde et menneske eller hunden deres.

Hadde jeg reddet hundet min istedet for ditt barn, ville du fremdeles ha hevdet dyrenes likeverd da?

Jeg er av dem som spiser kjøtt. I det ligger det faktisk at jeg ikke mener at dyr er likeverdige med mennesker. Hadde jeg ment det hadde jeg vært konsekvent vegetarianer.

Det betyr ikke at jeg ikke støtter dyrevern. Å kjempe mot uverdige forhold for dyrene er viktig.

Engasjement kan selvsagt være både og. Det er mulig å kjempe både for mennesker og dyr, men jeg kjøper ikke den teorien om at de som kjemper for dyr også som konsekvens kjemper for mennesker.

Chimp, hva er problemet med at Abelone komme med "pisspreiket" fra Bibelen, hvis det er det som bestemmer hennes syn i denne saken?

Hun har da aldri hevdet at DU må begrunne ditt syn på samme måte?

Det ville da vel være uærlig av henne å komme med en annen begrunnelse.

Det virker som om du fordømmer henne i utgangspunktet pga hennes livssyn.

Hilsen Lampeskjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Å skyte elgen eller å redde gutten først, lurven...

Men jeg antar du skjønner at dette er et eksempel satt på spissen, så la oss ikke diskutere avlivning av elg akkurat her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg melder meg ut av denne debaten jeg også. Når det ikke går ann å stille kritiske spørsmål til noe som blir skrevet, uten at det skal bli tatt som personlig angrep. Da melder jeg meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det kommer frem noen ganske fryktelige meninger her. En sier at hun heller ville spist mennesker (så lenge de er "humant avlivet") fremfor en hund. I en annen liknenede tråd var det ei som sa at hun hadde sørget mer over sin egen katt en sin lille niese/nevøs eventuelle død.

Dette gjør meg helt slik :cry: og slik :sinna: !!!

Det virker som noen her tror at enkelte av oss ville latt dyr gå for lut og kaldt vann, og at vi gjerne sparker til en bikkje når sjansen byr seg.... :roll: Jeg har vokst opp med dyr og er fryktelig glad i alt som kryper og går. Jeg har alltid vært kjempestreng overfor barna mine mht. å ikke plage mark, frosker, insekter osv og selvfølgelig alle andre dyr. Jeg har skjelt ut mangt et krabbefiskende barn (og deres foreldre) som ikke har vært snill med krabbene, og var virkelig rasende på en gutt og hans mor da han i sommer ville vise mine barn hvordan man kløyp øynene av krabbene.

Selv om jeg spiser kjøtt, ønsker jeg at dyr som slaktes skal få en human behandling uten f.eks. for lang transport til slaktestedet.

Men hvis jeg hadde en sum penger som skulle bevilges ville jeg ikke brukt det til Keiko eller lignende prosjekter.

Jeg gjør min lille innsats for medmennesker i nød og jeg gjør en innsats for dyr i nød. Men jeg mener det er vesentlig forskjell likevel mht. mine holdninger for dyr og mennesker. Dette har ingenting med om jeg er kristen eller ei, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er en usedvanlig ekstrem og løs debatt. På den ene siden vil man få frem at pengebruken på Keiko kanskje ikke var den aller lureste disponeringen, det var jo bare en stor hval som ikke hadde det så aller verst i bassenget sitt uansett. Ingen er uenig der. På den andre siden drar man inn bibelen og mennesket som er skapt i guds bilde- og da lurer jeg på om det egentlig betyr at mennesket er skapt av guds refleksjon på en måte, a.k.a. likedan som gud, mens dyrene er forskjellig fra gud. Eller om at gud laget seg arbeidstegning for menneske og så for dyr, som da ikke sier noe om at mennesket er mer verdt.

Jeg tror det er viktig å se litt på biologien her heller enn religion her. Mennesket er det mest intelligente vesenet på jorda. Mennesket bestemmer mest av alle raser på jorda, og det er naturlig at man passer på sin egen rases overlevelse. Men det står da ikke i noe motsetningsforhold overfor andre raser i det store bildet? Har man overflod av mat, får alle spise. Har man lite mat spiser mennesker først. Den sterkestes rett osv. Men når man har anledning til det, så er det også del av menneskets natur å gjøre sitt beste for andre raser velferd også. Burde være iallefall. Og alle trenger ikke å jobbe på samme prosjektet.

Ang. eksemplet, jeg vil gjerne se den personen som tørr gå bort til en skadet elg.. i panikk med lange bein som sparker hardt og vilt. Litt mer seriøst, i helsevesenet prioriterer man skader, triage. De som er verst får hjelp først hvis det er mindre hjelpere enn skadde. En elg ville helt klart blitt prioritert lavere enn gutten, MEN det som skjer i virkeligheten er at man gjør så godt man kan for alle. Mens noen tar ut gutten, er det andre som ringer til viltnemda og får fatt i en kar som kan avlive elgen. Lærdommen av denne historien er at selv om mennesket prioriteres før dyrene, betyr ikke det at det er greit at dyr har det vondt og ingen bryr seg. Man prøver å rekke over alt.

Hvor mange av dere er det som stanser og avliver hvis dere treffer et dyr med bilen? Jeg ser stadig dyr som er nedkjørt i veien, helt pannekake. Jeg tviler på at første bil alltid drepte dyret. Kanskje den tredje. Her er det utrolig mange som må skjerpe seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LIDER!

Jeg blir av og til så irritert på dette overdrevne engasjementet for dyr i alle former og fasonger som noen legger ned hele sitt livsengasjement i å redde, når det er så utrolig mange mennesker som trenger at noen bryr seg.

Eks. foreningen for omplassering av dyr kan ta vare på en mannbisk hund eller katt i årevis, som ingen vil ha (ingen bør ha, kanskje!), og bruke masse krefter og penger på dette. Det mest skånsomme ville jo vært å få dyret avlivet. .... og tusenvis av andre eksempler på krefter og penger brukt på dyr istedet for mennesker.

Hva ligger bak dette?

Ser man på dyr og mennesker som likeverdige skapninger? Har dyr like stor verdi som mennesker? Jeg mener at mennesker har større verdi enn dyr, og at man bør legge kreftene sine i å gjøre forhold bedre for mennesker, redde mennesker istedet..

Jeg må også si at jeg er glad i dyr, liker dyr, og mener disse både har verdi, og bør tas vare på. Men at det er grenser for hvor mye man skal legge i det. Av og til bør dyr avlives. Dyr har ikke menneskeverd.

Synspunkter?

Markerte et par setninger jeg synes mange bør få med seg....

Det med at engasjement for dyr er overdrevne og førstemann uffer seg om hvorfor vi gidder å bruke så mye penger og tid på dyr, i stedet for å hjelpe alle som har det vondt ( les : menneskene ).....

Vil bare si at folk engasjerer seg ulønnet i omplasseringshjem og div. dyre-"transitthjem" og jeg tror faktisk ikke stat eller kommune bruker så mye penger på dette jeg. Om jeg tar feil, så vis gjerne link til kilde,- så skal jeg unnskylde meg.

De fleste dyr som ikke blir omplassert / er gamle / noe ustabile etc. blir jo faktisk avlivet. Men mange mange nye tilkommer hele tida, fordi mennesker ikke klarer å ta vare på dem! Jeg tror ikke det er så mye penger som brukes på dette, i allefall ikke i forhold til hva som brukes til u-landshjelp etc.

Skjønner ærlig talt ikke hvorfor Abelone tar så påvei for dette!?!

Synes du ikke at det er bra at noen tar seg av dyra da ? De kan - i motsetning til mennesker, ikke si ifra på samme måte når de har det vondt. De er mer forsvarsløse og trenger hjelp de og!

Jeg ser heller ikke noe problem i at det ikke går an å bry seg om både dyr og mennesker.

Jeg kan være helt enig i at gamle / syke dyr som ikke har så gode sjanser bør avlives, og jeg synes ikke det var nødvendig å bruke så mye penger på Keiko osv.. Men jeg vil som sagt ikke neglisjere dyr, selv om det er mennesker som lever et tragisk liv i verden!

Jeg tror heller ikke Gud nedprioriterer dyr ovenfor mennesker, og jeg synes vi er like mye verdt! En ting er at vi er på forskjellige nivåer, men alt i alt så trengs vi like mye!

Husk på en ting bare : I oldtidens Egypt ble jo katter sett på - og behandlet - som guder. Vet det er lenge siden, men det kan jo være noe å tenke på ?

Jeg har fulgt debatten i noen dager nå, og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor disse to hjertesakene må settes opp mot hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...