Gå til innhold

Hvorfor bry seg så inderlig om dyr når så mange mennesker


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi er rovdyr vi også. Vi har våre behov for de næringsstoffer som finnes i ku, gris, fisk osv. Jeg føler ikke behov for å rettferdiggjøre dette bare fordi jeg mener det er bra noen taler dyrenes sak - i hvilken grad de velger å gjøre det er jo opp til dem.

Mennesker kan være fæle. Bjørner som lever i fangeskap på nattklubber. Hva er det for noe? Godt noen bruker sin engergi og tid på å prøve å få slutt på denne type mishandling.

Og det er jo ikke slik at menneskers lidelser blir oversett. Skjønner ikke helt problemstillingen her. Der er nok av mennesker og organisasjoner som kjemper for menneskers liv og rettigheter. Om flere kommer til gjør jo ikke noe, men at det går ut over andre former for liv mener jeg har negative konskvenser.

Hvorfor skal ikke noen kjempe for at enkelte dyrearter overlever? Utryddelser av dyrearter gjør noe med økosystemet, vi trenger mangfold. Dermed trenger vi også de som kjemper for at vi bevarer et mangfold.

Er dere klar over at det forsvinner 6 fotballbaner med regnskog hvert sekund? Det er et tall fra nittitallet, om det har bedret seg vet jeg ikke. Om det har bedret seg er det takket være mennesker som jobber for at regnskogen ikke skal forsvinne. Hva godt gjør det menneskeheten at regnskogen forsvinner? Jeg ser bare negative konsekvenser ved det. Så hvorfor skal man droppe interessen for en ussel skog til fordel for hiv-smittede i Afrika? Jeg ser det åpenlyse svaret.

Det blir som å favorisere enkelte grupper overalt. Skal man glemme de eldre og bare tenke på barn, ungdom og voksne? De eldre er jo snart ferdig med livet uansett, hvorfor trenger de få det bedre? Vi kan jo like godt sørge for at de med hele livet foran seg får det best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stakkars Abelone, som ikke klarer å tenke på både dyr og mennesker, er det for avansert for deg? uff kan ikke annet enn å synes synd på deg... heldigvis klarer jeg å tenke litt mer enn deg, så jeg liker å hjelpe både mennesker og dyr. klarer det helt fint jeg. men det er vel litt for vanskelig for deg, det er jo litt trist egentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars Abelone, som ikke klarer å tenke på både dyr og mennesker, er det for avansert for deg? uff kan ikke annet enn å synes synd på deg... heldigvis klarer jeg å tenke litt mer enn deg, så jeg liker å hjelpe både mennesker og dyr. klarer det helt fint jeg. men det er vel litt for vanskelig for deg, det er jo litt trist egentlig....

Synes du kan spare deg dine spydige kommentarer.

Jeg sa ikke at jeg syntes synd på deg da du sa noe jeg syntes var skikkelig ignorant i en annen tråd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mennesker er jo bare ondskapsfulle...

har aldri opplevd at et dyr har vært ond mot meg

:enig:

Er ganske enig med Iset og. Synes Abelone faktisk sier det Iset snakker om... "Vi skal ikke bry oss så mye om dyr, fordi mennesker ikke har det bra ?" FOR noe møl!

Skjønner poenget, men jeg synes ikke det synet er så nyansert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje eg skal seia meg einig med Abelone? Sånn for å spela djevelens advokat eller noko... ;)

Altså, eg synest òg menneske er meir verd enn dyr; Poirot sette ein del grunnar til det på spissen. MEN - det betyr sjølvsagt ikkje at eg meinar me kan gjera nett det me vil med dyra - dei skal sjølvagt behandlast godt og takast vare på, det er ingen motsetnadar der.

Problemet - i den grad ein ser på det som eit problem - er dei som tillegg dyra meneskelege eigenskapar (som om dei var disneyfigurar) og/eller held på med heilt misforstått "dyrevern" og forvalting. Det kan synast som om det viktigaste eg å gjera noko som får ein sjølv til å føla ein har gjort noko godt, mens følgene for dyra faktisk ikkje er så viktige.

Eg meinar Keiko er eitt eksempel på dette; å gi han fridomen tilbake høyrest veldig positivt ut, for kven fortener ikkje å leva i fridom? På den andre sida, å riva eit dyr vekk i frå trygge, kjente omgjevnadar det er vant med og overlata det til seg sjølv, der det må læra seg å leva i det fri og fanga maten sjølv (noko det skulle ha lært som liten) og gløyma heile livet sitt - er det å behandla eit dyr bra? Men det fekk sikkert dei som engasjerte seg i å få Keiko tilbake til fridomen til å føla seg flinke og gode.

Ein annan ting er t.d. å freda eit dyreslag (utan andre grunnar enn t.d. store uskuldige auge) UTAN å bry seg om kva meir som må gjerast for at dette dyreslaget skal kunna ha det bra. Som t.d. tilgang til mat. Eller kva med slike tilfelle det har vore nokre reportasjar om på TV opp gjennom, der fiskarar ikkje kan gå ut med båtane sine fordi det er sel (eller andre sjødyr) på stranda/bryggene - og det er forbode å skremma dyra, så dei kan jo ikkje nærma seg. Eller dei kan kort og godt ikkje finna fisk/garna blir øydelagde grunna invasjonar av sel (som ikkje lengre blir beskatta) som er på jakt etter mat. Gjerne sjuke eller avmagra selar òg, etter det eg har fått med meg. Men det er jo ikkje jakt på sel lengre, så det er nok mange som føler dei har fått gjort noko bra for dyra...

Dette er slikt som opprører meg. Det ligg mykje engasjement og pengar bak, og mange menneske som vil det beste for dyra, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får meg til å tenke på Keiko. Så ufattelig mye penger kasta bort på det stakkars dyret som ville hatt det bedre om han hadde fått ei kule og blitt ferdig med lidelsene. Så ufattelig mye penger som heller burde ha vært brukt på livsnødvendige medisiner og mat til barn som lider.

Jeg tror ikke for alvor at det finnes noen som ville ha vært i tvil dersom de sto ovenfor valget mellom å redde en forpjuska kattunge og en baby fra den tredje verden. Vi er bare litt korttente noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg blir det å sette en kattunge opp mot en baby dersom de holder på å drukne, helt håpløst når vi snakker om hvem som er mest verd.

Som vel dyr flest, vil vi søke til våre egne, det er vår eget dyreslag som er oss mest naturlig å ha "nærest", det ser man også i dyreverdenen ellers. Det skjer unntak, men det er stort sett slik det er.

Det er jo ikke fordi ens eget dyreslag har større verdi?

At vi mennesker tar gale valg når det gjelder å hjelpe andre, både når det kommer til mennesker og til dyr, er jo greit, men vi kan jo ikke slutte å bry oss fordet?

Det er da flere hjelpere som har feilet når det kommer til hjelp til trengende mennesker også, vi lar jo ikke være fordet?

At noen velger å ikke hjelpe dyra, fordi de synes det er viktigere å hjelpe mennesker er jo sånn det er, men døm ikke folk som kjemper for dyra, bare fordi de i deres øyne er mindre verd en mennesker!

De er nemlig ikke det for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Hvis man skal sette det på spissen, så er dette et helt klart poeng! Og de som mener dyr og mennesker er fullstendig likeverdige, spiser selvfølgelig ikke kjøtt, bruker skinnklær, har skinnsofa, spiser seigmenn eller noe av det andre godteriet som inneholder animalsk fett osv., eller?

Ehem. Her. Jeg gjør ikke noe av det. Jeg har enorm respekt for dyrene. Jeg har også enorm respekt for mennesker. Jeg kan hverken si at mennesker er mer verdt enn dyr eller omvendt. Dyr/mennesker er like verdifulle på hver sin måte. (Og - mennesker er da også dyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr (menneskedyret også) har sin egenverd, uavhengig av hverandre. Som jegere (kjøttetere) vil vi jakte, og drepe byttedyr, i likhet med andre kjøttetere. Jeg er f.eks. for jakt, men ikke for industrilandbruket.

Hvordan vi behandler dyrene i et samfunn, sier noe om hvordan vi behandler våre medmennesker (og begynn ikke å trekke paraleller til å slå ihjel - det handler om bl.a. respekt...).

Men alle som er glad i f.eks. hester, eller hunder, trenger ikke være spesielt vennlige, hjelpsomme og hyggelige - mange ganger er vi glad i og snille pga ren egoisme - det være seg mot mennesker eller mot dyr - det gir oss muligheten til å speile oss i glansen av hvor fantastisk snille vi er, at vi betyr noe - og dermed gjør vi det mye for vår egen del. (Satt på spissen, men den typen er ganske vanlig, selv langt fra alle som er hjelpsomme og vennlige er sånn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Himmel' date=' så nedlatende du er! Det var jo virkelig ikke det Abelone sa.[/quote']

var det ikke??? har lest det igjen og igjen, men mener virkelig ikke jeg har misforstått.

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fikk jeg lyst til å være djevelens advokat også, og spørre:

Det er mange dyr i verden som ikke har det bra, det finnes ikke livsgrunnlag for dem så de burde ikke leve.

Verden er også overbefolket, gjelder da samme regelen for mennesker? Det finnes ikke livsgrunnlag eller næringsgrunnlag den veien det bærer nå. Kina er vel det eneste landet som har tatt dette problemet seriøst. Mange i vesten synes deres løsning er umenneskelig (mennesker har da rett til å få så mange barn de ønsker osv.)

Når alt kommer til alt, så er det snakk om raser. Det kan ikke leve flere i enhver rase enn naturen gir plass til. Skal denne konsekvensen etterleves bare for dyrerasene, eller skal det gjelde den mest utviklede rasen, menneskene? Eller gjelder andre regler for menneskene fordi det er de som bestemmer, og dermed kan ta spesielle hensyn til egen rase? Når alt kommer til alt så er det jo survival of the fittest. Rasene kjemper om plassen på landjorda. Pr. idag tar menneskene mer plass en forsvarlig er. Hva skal vi gjøre med det? La mennesker dø i hungersnød? Begrense fødselstall (hvordan gjør man det effektivt forresten..)?

Er helt enig i Catzees poenger, mange dyrevernere som er så innbitt at de ikke skjønner konsekvensen av det de holder på med. Slikt som å raide pelsdyrfarmer og slippe dyra ut i det fri... hvor de ikke finner mat og sulter/fryser ihjel/blir overkjørt. Det er en virkelig bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Fordi.. Dyr er i mitt hode' date=' like mye verdt som hvilket som helst annet levende vesen.. :roll:[/quote']

:enig:

Hvorfor i svarteste granskauen må vi måle alt i verdi og "nytte" hele tida ???? Jeg blir så oppgitt av at man må vurdere hvem som er mest verdt,- jeg synes ikke problemstillingen er saklig for å være ærlig.

Jeg skammer meg ikke for å sette dyrs velferd høyt, selv om en del mennesker både nær meg og langt herfra lider!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aline: Jeg er jammen meg enig i alt du har skrevet!

Når det gjelder hvilken "rase" som er mest verdt må man huske på at definasjonene av hva som gir verdi er gitt av menneskene. Derfor er den diskusjonen helt umulig å ta. Mener at alle i utgangspunktet er like mye verdt.

Grunnen til at mennesker i det hele tatt vier seg for NOEN sak, er egoisme. Det handler om hva du, som giver av omsorg, får tilbake.

Det spiller ingen rolle om du kjemper for fattige barn eller burhøns.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vi' date=' de skapningene som står høyest, som er årsaken til de fleste av de lidelsene dyr utsettes for. [/quote']

Akkurat. Derfor er det bra at mennesker prøver å rette opp det "vi" har gjort. Det samme gjelder regnskogen, eller miljøet generelt. Det er vi som har ødelagt det, derfor må vi ordne opp.

Men jeg er uenig i at mennesker er mer verdt enn dyr. Det går ikke an å sammenligne.

Selvfølgelig kan man arbeide for at både mennesker og dyr skal ha det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo en spennende respons på min tråd.... Jeg er ikke så overrasket egentlig, for vet at et slikt verdispørsmål får frem noen av grunntankene i oss. Vi kan se at egentlig så er vi ganske forskjellige.. og mener veldig forskjellige ting. Og det er også i slike debatter at vår evne til å respektere de som har et helt annet verdisyn enn en selv virkelig blir utfordret. Det gjelder også meg selv... og flere andre her inne også, ser jeg :blunke: .

Jeg skal prøve å si kort hva mine verdier er, og hvorfor. Jeg mener at mennesket er noe mer enn et dyr. Det har med mitt livssyn og gjøre. Jeg tror at mennesket er skapt i Guds bilde, hvilket dyr ikke er. Dermed har mennesket en unik verdi, som ingen dyr kan komme opp mot.

Jeg mener at vi mennesker som "styrer skuta" her på jorda, har et stort ansvar for å ta vare på hverandre, og også i å forvalte jorda godt. Det betyr å ta vare på naturen, livsvilkårene, dyra, plantene, miljøet, og det hele. Det er veldig viktige verdier.

Noen mennesker "gudeliggjør" dyr - hever opp dyrs verdi til å bli likeverdige med mennesker, og til og med høyere verdi enn mennesker. Dette mener jeg er galt ut fra mitt verdisyn og mitt livssyn.

En slik verdiforskyvning fører til en uheldig forvaltning av naturen, på bekostning av mennesker. Og menneskets verdi blir redusert. Det kan vi se masse eksempler på i dag, rundt om i verden. Et eksempel er der hvor kyrne går rundt i gatene som guder, mens menneskene sulter på alle kanter....

Og til slutt: Noen har stilt kritiske spørsmål til hva jeg gjør for å "redde verden"..... Jeg gjør så godt jeg kan, og verdien min om å ta vare på mennesker er faktisk viktig for meg.... Likevel er det kjempemye ugjort, og masse som jeg ikke gjør, som jeg sikkert burde. Likevel: Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe... og det håper jeg vi kan fortsette med. I menneskets tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å si kort hva mine verdier er, og hvorfor. Jeg mener at mennesket er noe mer enn et dyr. Det har med mitt livssyn og gjøre. Jeg tror at mennesket er skapt i Guds bilde, hvilket dyr ikke er. Dermed har mennesket en unik verdi, som ingen dyr kan komme opp mot.

Verdisynet ditt syns jeg er helt på rævva!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...