Gå til innhold

Årsak til sykmelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er opplært til at man ikke skal spørre hvorfor noen går til legen, trodde at det samme gjaldt sykemelding. Er ikke det vanlig folkeskikk?

Jo, men det er dessverre altfor mange der ute som mangler vanlig folkeskikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bare jeg som reagerer på at kolleger vil vite hvorfor du er sykmeldt? Det ville aldri falt meg inn å spørre sjefen hvorfor den og den er borte fra jobb... Jeg synes det er frekt å uprofesjonelt.

Jeg reagerer også på det. Samtidig tenker jeg at jeg vet lite om forholdene/miljøet på din jobb. På noen arbeidsplasser er det vanlig at man er åpen om det meste, at "alt" snakkes om og at de som har vært/er syke legger ut i det vide og brede. Da er det nok lett å miste gansynet og spørre om ting man strengt tatt ikke har rett til å vite.

Så å avfeie det med at kollegene er frekke, syns jeg blir litt søkt, så lenge vi ikke aner noe om hva som er gjengs omgangstone på denne jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke glemmme at sjefen din har taushetsplikt overfor deg og hvorfor du er sykemeldt.

At kollegaer spør, kan være som andre sier her, pga holdninger/tone som er i miljøet fra før.

Når det er sagt valgte jeg selv å fortelle "alle" på jobben at jeg var sykemeldt pga graviditet. For min del har det ført til at kollegaer lettere aksepterer at jeg ikke er på jobb og heller lurer på hvordan det går og sender meg meldinger. Noe jeg synes er hyggelig, da jeg sliter med å være hjemme og sykemeldt (vil jo helst være på jobben sammen med de andre).

Men å fortelle var mitt valg. Ingen presset meg til det.

Jeg ser anderledes på det hvis man skulle vært sykemeldt for psykiske problemer, eller problemer i hjemmet osv, da ville det ikke vært naturlig å dele det. En vond rygg eller nakke, igjen er liksom mer ufarlig.

Det jeg prøver å si er at det handler mer om HVA man er sykemeldt for, sammen med hvordan miljøet er for å fortelle ting om seg selv.

Til det TS skriver, så må jo hun få bestemme selv om hun vil si noe. Ikke presses til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en virkelig god sjef.

Tusen takk! :) Akkurat på denne fronten føler jeg at jeg gjør det godt, hehe! :)

Og til den andre: jeg har aldri hørt om, og ville funnet det veldig spesielt, hvis det finnes arbeidsplasser som IKKE legger inn taushetsplikt i kontrakten til sine ansatte. Alle har taushetsplikt angående interne rutiner, tall osv. Og ledere har også taushetsplikt angående privat informasjon man får vite på grunn av sin stilling. :opplyser:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spør ikke hvorfor man går til legen, man spør ikke hvorfor noen trenger fri, man spør ikke hvorfor noen er sykemeldt.

Men man kan godt spørre om vedkommede.

Om Petter er sykmeldt til og med første mars, og vi får beskjed første mars om at Petter fremdeles er sykmeldt, så kan jeg fint spørre sjefen "Går det bra med Petter?" og "Du må hilse så mye til Petter neste gang du snakker med ham". Dette er nemlig også regnet som god folkeskikk. Om folk på jobben spør etter deg og om du har det bra, så er det ikke dermed sagt at de forlanger å vite hva som feiler deg.

Sjefen din burde uansett takle begge deler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå innså jeg plutselig at sykemeldingsårsaken min kommer til å være allmennkunnskap når jeg kommer tilbake på jobb.. Da er jeg iallefall forberedt! Kommer ikke akkurat til å gjøre det enklere.

Men til TS sitt spørsmål vil jeg si at sjefen ikke har krav på å få vite det selv, og jeg ville iallefall nektet sjefen å dele dette med de andre dersom jeg ikke var komfortabel med at de får vite det på den måten.

Føler at jeg omtrent kaster stein i glasshus her nå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...