Gå til innhold

Årsak til sykmelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært sykmeldt en liten stund pga ekstrem kvalme tidlig i svangerskap, er ikke mulig å fungere i yrket mitt.

Jeg har i all fortrolighet fortalt til sjefen at jeg er gravid. Nå krever sjefen å få si det videre til kolleger, siden de lurer så fælt på hvorfor jeg er borte fra jobb, og fordi at sjefen føler seg presset til å gi et svar til de.

:.-( Det er vel ikke helt rett? Jeg har ikke fortalt nyheten til familien ennå heller, så skal alle kollegene mine vite det.?

Fast bruker ,men anonym nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, de har ikke krav på å få vite, men det kan allikevel være veldig lurt å fortelle kollegaer om hvorfor man har sykefravær, da det skaper en bedre stemning på arbeidsplassen, og gjør det lettere for kollegaer å tilrettelegge når du kommer tilbake, enten helt eller delvis.

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen kan ikke kreve å fortelle det videre. Syns han/hun dette er vanskelig, er jo det hans/hennes problem, men jeg mener at en sjef må kunne klare å si til sine ansatte at de ikke har krav på å få vite noe, og at du kommer til å fortelle det selv hvis eller når du selv ønsker det. Så får de heller bare lure så mye de vil!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegene dine har ikke noe med hvorfor du er sykemeldt. At "de lurer så fælt" og sjefen ikke klarer å parere det, får være sjefens problem, ikke ditt.

Du forteller det hvis du ønsker det, og om en stund blir det nok åpenbart uansett. Ikke engang arbeidsgiver kan kreve å kjenne til diagnose ifm sykefravær, kun funksjonsnivået ditt: hva du kan gjøre og ikke. ved svangerskap trer det i mange tilfeller inn egne regler og hensyn, så da bør man fortelle det til sjefen, som har til ansvar å tilrettelegge for deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo i dette tilfellet en relativt "ufarlig" grunn til sykemelding, men hva om du ble sykemeldt pga psykiske problemer eller andre tabulagte sykdommer? Er ikke så gøy at sjefen skal fortelle ALLE om dine private problemer?

Nei, sjefen din får bare finne seg i at han/hun ikke kan si noe som helst om hvorfor du er sykemeldt - han må følge loven som alle andre!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare jeg som reagerer på at kolleger vil vite hvorfor du er sykmeldt? Det ville aldri falt meg inn å spørre sjefen hvorfor den og den er borte fra jobb... Jeg synes det er frekt å uprofesjonelt.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen har taushesplikt. Jeg miner mine ansatte på dette når de spør, selv når kollegaen har influensa, omgangssyke, vrikket ankel eller annet ufarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen har taushesplikt. Jeg miner mine ansatte på dette når de spør, selv når kollegaen har influensa, omgangssyke, vrikket ankel eller annet ufarlig.

Du minelegger altså informasjonen :hihi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som reagerer på at kolleger vil vite hvorfor du er sykmeldt? Det ville aldri falt meg inn å spørre sjefen hvorfor den og den er borte fra jobb... Jeg synes det er frekt å uprofesjonelt.

Nei, det er ikke bare du som reagerer. Det hadde ikke falt meg inn å spørre om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du minelegger altså informasjonen :hihi:

Omtrent!:fnise:

Neida, det er bare en prinsippsak, hvor jeg sier i fra at "du må huske på at jeg har taushetsplikt på slike ting". For hvis man gjør det til en vane å dele alt, blir det veldig mistenksomt den dagen man sier "det er ikke din sak"!;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som reagerer på at kolleger vil vite hvorfor du er sykmeldt? Det ville aldri falt meg inn å spørre sjefen hvorfor den og den er borte fra jobb... Jeg synes det er frekt å uprofesjonelt.

Enig. :Nikke: Jeg kunne kanskje spurt om det stod bra til med vedkommende, men ikke noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt så vil man jo ikke ut med det før familien vet da!

En har alltids "sleivmunner" her og der som rett og slett bare ikke klarer å holde tett!

Be sjefen din om å ta seg en potet om h*n sliter med å holde munnen lukket :nei: H*n må da forstå at dette er noe du vil fortelle folk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare jeg som reagerer på at kolleger vil vite hvorfor du er sykmeldt? Det ville aldri falt meg inn å spørre sjefen hvorfor den og den er borte fra jobb... Jeg synes det er frekt å uprofesjonelt.

I grunnen er jeg helt enig med deg, men jeg må bare pipe inn at det er forskjell på arbeidsplasser. Hos oss er det slik at om noen er sykmeldt på jobb, så vet jeg som regel grunnen- enten jeg vil det eller ikke.

Jeg spør og graver aldri, og av og til er det nok vikarierende "grunner" som sirkuleres, men siden vi er en relativt liten stab som jobber tett på hverandre, så er det ikke til å unngå at mange vet hva som skjer. Og i slike tilfeller kan det nok være bedre å flagge det framfor at man tåkelegger- selv om jeg i prinsippet er enig i at det ikke er noen andres bissniss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er helt tragisk av sjefen og kollegaene dine. Er ikke sjefen din sjef nok til å si "det har dere ikke noe med" så er det noe som feiler henne.

Sjefen har forøvrig IKKE taushetsplikt. Men moralt sett burde de jo holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som reagerer på at kolleger vil vite hvorfor du er sykmeldt? Det ville aldri falt meg inn å spørre sjefen hvorfor den og den er borte fra jobb... Jeg synes det er frekt å uprofesjonelt.

Enig, skikkelig utrolig frekt av kolleger å spørre!!

Veldig uprofesjonell sjef det her også...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Michelle82

Omtrent!:fnise:

Neida, det er bare en prinsippsak, hvor jeg sier i fra at "du må huske på at jeg har taushetsplikt på slike ting". For hvis man gjør det til en vane å dele alt, blir det veldig mistenksomt den dagen man sier "det er ikke din sak"!;)

Du høres ut som en virkelig god sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er helt tragisk av sjefen og kollegaene dine. Er ikke sjefen din sjef nok til å si "det har dere ikke noe med" så er det noe som feiler henne.

Sjefen har forøvrig IKKE taushetsplikt. Men moralt sett burde de jo holde kjeft.

Jo, han er bundet av loven av taushetsplikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opplært til at man ikke skal spørre hvorfor noen går til legen, trodde at det samme gjaldt sykemelding. Er ikke det vanlig folkeskikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...