Gå til innhold

5000 døde av pasientskader på norske sykehus i fjor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Feilbehandling som fører til død, er i det minste uaktsomme drap. Hvorfor har vi da ikke 5000 drapssaker mot leger (og sykepleiere eller andre helsearbeidere) årlig? Dette er en skandale uten sidestykke, her forsømmes politiets oppgaver grovt! Unødvendige dødsfall på sykehus kan under ingen omstendighet aksepteres, og det er på tide at de skyldige blir tatt og får sine rettmessige dommer. Disse tallene kvalifiserer til betegnelsen folkemord, og de ansvarlige er landets leger.

Kjære trollet, så de du vil ha er enda lengre sykehuskøer. Som vil oppstå når legene beorder en haug med unødvendige tester pga ting som deg.

D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære trollet, så de du vil ha er enda lengre sykehuskøer. Som vil oppstå når legene beorder en haug med unødvendige tester pga ting som deg.

D

Hvis det blir noen leger igjen, da. Eller sykepleiere.

Jeg mener, om de skal stilles for retten for uaktsomt drap hver gang noen dør på et sykehus, tror jeg det blir ganske glissent i rekkene etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir noen leger igjen, da. Eller sykepleiere.

Jeg mener, om de skal stilles for retten for uaktsomt drap hver gang noen dør på et sykehus, tror jeg det blir ganske glissent i rekkene etter hvert.

Naturlige dødsfall inngår ikke i de 5000 dødsfallene vi diskuterer her. Dette er pasienter som døde som følge av feilbehandling eller skade som de fikk på sykehuset.

Forøvrig er jeg enig i at man må forvente at feilvurderinger og feilbehandling som kan ha fatale følger kan skje på et sykehus. Hvis alle som gjør en feil skal traffes blir det nok glissent i rekkene ja. For ikke å snakke om alle som da vil unngå slike jobber. Men noen feil er så grove at politietterforskning og suspensjon er på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir noen leger igjen, da. Eller sykepleiere.

Jeg mener, om de skal stilles for retten for uaktsomt drap hver gang noen dør på et sykehus, tror jeg det blir ganske glissent i rekkene etter hvert.

Det er ikke uten grunn at USA har et så stort forbruk av helsetjenester. En tort law reform hadde senket kostnadene med å drive helsevesen betraktligt over there.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlige dødsfall inngår ikke i de 5000 dødsfallene vi diskuterer her. Dette er pasienter som døde som følge av feilbehandling eller skade som de fikk på sykehuset.

Ved GTT skiller vi for eksempel ikke mellom om skaden er oppstått pga feil som oppstår ved behandling, eller om skadene oppstår spontant pga høy risiko forbundet med behandlingen.

Ifra rapporten, kansje naturlig dødsfall var feil ordbruk. Denne rapporten skiller ikke i mellom John som døde på operasjon borde med hjertestans og Janne som døde pga luft i hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifra rapporten, kansje naturlig dødsfall var feil ordbruk. Denne rapporten skiller ikke i mellom John som døde på operasjon borde med hjertestans og Janne som døde pga luft i hjerte.

Hva mener du med døde pga luft i hjertet?

Hvis pasienten døde av en sykdom kommer den bare med i statistikken over pasientskader hvis det har skjedd feil i utredning eller behandling.

En pasient som f.eks dør av hjerteinfarkt, men som har fått riktig utredning og behandling, regnes ikke med blant disse 5000. Slik har ihvertfall jeg forstått det. Korriger meg hvis jeg tar feil.

Noen som vet hvor mange pasienter som døde på sykehus i 2010?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hver gang noen som ble feilbehandlet skulle føre til at en sykepleier/lege ble stilt for retten og dømt for uaktsomt drap så hadde det ikke vært mange igjen. Vi gjør så godt vi kan, vi behandler, undersøker. Om det er kritisk og dårlig tid setter man umiddelbart igang behandling mot mest sannsynlige skade/sykdom. Dette kan ikke mennesker vite, mennesker er ikke gud, de fleste er ikke synske. At noen kommer inn med ettellerannet og det blir feiltolket til ettellerannet-annet, det er feilbehandling som kan føre til død. Er det noens feil? Er det virkelig noens feil? Det handler om hvor langt utviklingen har kommet, det! Det er ikke noe noen kunne gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir noen leger igjen, da. Eller sykepleiere.

Jeg mener, om de skal stilles for retten for uaktsomt drap hver gang noen dør på et sykehus, tror jeg det blir ganske glissent i rekkene etter hvert.

Legene må sørge for å gjøre tilstrekkelig god jobb og ha tilstrekkelige kunnskaper til at feil ikke forekommer. Feilbehandling er under ingen omstendighet akseptabelt, enten det fører til skade eller ei. Dersom legene (og andre helsearbeidere) hadde jobbet tilstrekkelig grundig, effektivt og samvittighetsfullt og hadde sørget for å ha all nødvendig kompetanse (hvilket må være en selvfølgelig forutsetning at de klarer å inneha og vedlikeholde), ville feil knapt forekomme. Dersom all feilbehandling som førte til pasientdød, ble påtalt og straffedømt som uaktsomme drap, ville helsearbeiderne raskt sørge for å skjerpe seg slik at feil unngås, og pasientene får god og trygg behandling.

Straffeforfølgelse av de skyldige i hvert enkelt tilfelle vil derfor på sikt gi gevinst i form av et bedre helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene må sørge for å gjøre tilstrekkelig god jobb og ha tilstrekkelige kunnskaper til at feil ikke forekommer. Feilbehandling er under ingen omstendighet akseptabelt, enten det fører til skade eller ei.

Og hvordan skal dette være mulig? Man vet faktisk LANGT fra alt innen medisin. Ikke fordi legene ikke er gode nok. Fordi forskningen ikke er kommet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hver gang noen som ble feilbehandlet skulle føre til at en sykepleier/lege ble stilt for retten og dømt for uaktsomt drap så hadde det ikke vært mange igjen. Vi gjør så godt vi kan, vi behandler, undersøker.

Der det har forekommet feilbehandling, kunne det nødvendigvis vært gjort bedre jobb, og dette skyldes som regel for dårlig kunnskapsnivå og/eller ren slendrian og latskap. Det er nødvendig med en solid nivåhevning både når et gjelder kunnskap og arbeidsinnsats i helsevesenet. Det er behov for at straffereaksjoner blir en reell risiko for helsearbeidere som ikke gjør god nok jobb. Dette kan få alle til å arbeide bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan skal dette være mulig? Man vet faktisk LANGT fra alt innen medisin. Ikke fordi legene ikke er gode nok. Fordi forskningen ikke er kommet lenger.

De færreste leger er oppdatert på all forskning, selv ikke innen deres eget fagfelt. Dette til tross for at de fleste sykehus nå har god tilgang på internasjonale tidsskrifter, iallfall i elektronisk format. Muligens kunne krav om å bestå jevnlige eksamener der kunnskapsnivået testes uanmeldt, føre til at legene holder seg bedre oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene må sørge for å gjøre tilstrekkelig god jobb og ha tilstrekkelige kunnskaper til at feil ikke forekommer. Feilbehandling er under ingen omstendighet akseptabelt, enten det fører til skade eller ei. Dersom legene (og andre helsearbeidere) hadde jobbet tilstrekkelig grundig, effektivt og samvittighetsfullt og hadde sørget for å ha all nødvendig kompetanse (hvilket må være en selvfølgelig forutsetning at de klarer å inneha og vedlikeholde), ville feil knapt forekomme. Dersom all feilbehandling som førte til pasientdød, ble påtalt og straffedømt som uaktsomme drap, ville helsearbeiderne raskt sørge for å skjerpe seg slik at feil unngås, og pasientene får god og trygg behandling.

Straffeforfølgelse av de skyldige i hvert enkelt tilfelle vil derfor på sikt gi gevinst i form av et bedre helsevesen.

Søte lille trollet, klarer ikke du bedre en de uppgulpet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der det har forekommet feilbehandling, kunne det nødvendigvis vært gjort bedre jobb, og dette skyldes som regel for dårlig kunnskapsnivå og/eller ren slendrian og latskap. Det er nødvendig med en solid nivåhevning både når et gjelder kunnskap og arbeidsinnsats i helsevesenet. Det er behov for at straffereaksjoner blir en reell risiko for helsearbeidere som ikke gjør god nok jobb. Dette kan få alle til å arbeide bedre.

Her plukker du deler av svaret mitt ut, for å støtte opp under det du selv skriver.

Du skriver det som et faktum, ikke med et forslag til en mulig forbedring, men forhastede slutninger som ikke er så veldig virkelighetsnære. Har du jobbet på sykehus?

"Der det har forekommet feilbehandling, kunne det nødvendigvis vært gjort bedre jobb." Feil. Noen ganger, ja. Svært mange ganger, nei. Ofte er det flere undersøkelser som må gjøres for at man skal vite noe som helst om pasienten. Man er ikke synsk, ser pasienten og vet umiddelbart hvilken behandling denne pas trenger. Ofte er det et tidsspørsmål. Ergo skyldes det svært sjelden dårlig kunnskapsnivå.

"Det er behov for at straffereasksjoner blir en reell risiko for helsearbeidere som ikke gjør en god nok jobb". Og det er det da også. Slike påstander du kommer med her er grunn nok for å få folk til å gi opp, til tross for at en vet at en gjør sitt ytterste. Det tar motet fra en.

Straffereaksjoner er en reell risiko for helsearbeidere som ikke gjør en god nok jobb. Eksempelvis ved feilmedisinering, som ER en reell feilbehandling, skjer det ikke sjelden at helsepersonell mister sin autorisasjon.

Neste gang kan du kanskje vite hva du snakker om før du legger ut i det vide og det brede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang kan du kanskje vite hva du snakker om før du legger ut i det vide og det brede.

Han er et troll, altså ting som sier slikt på pur faenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...