Gå til innhold

5000 døde av pasientskader på norske sykehus i fjor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nesten 5000 mennesker døde av pasientskader på norske sykehus i fjor.

Jeg synes det er et sjokkerende høyt tall. På Dagsnytt 18 ble det sagt at det skulle bli bedre med nye rutiner og systemer. Personlig tror jeg det eneste som hjelper er flere folk på vakt. Jeg tror den største årsaken til at feil blir gjort er fordi ansatte er stressa eller slitne. Men helseministeren nevnte ikke økt bemanning som et tiltak. Det synes jeg er rart.

Har du noen tanker om dette?

Hadde du følt deg trygg på norske sykehus?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7913741

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg føler meg så definitivt ikke trygg på norske sykehus, og jeg tror at folk flest ikke har noen anelse om hvilken risiko de tar når de legger seg inn på norske sykehus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verre for de som lever igjen med en rygg knekt på 8 steder pga en sykehustabbe og som i tilegg ble oversett og sett på som sinnsykhet og medisinert for psykose pga smertene det forårsaket.

Ja, uansett, groteskt at det er sånn, men NOE kan man regne med, men IKKE 5000!!! HELT SYKT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det er pga sykehusinfeksjoner også. Dette er vanskelig å unngå når man samler store mengder syke mennesker på samme sted. Dessverre. Men dette er altså et eget fag for de som går på sykepleierutdannelse nå: Uheldige hendelser i helsetjenesten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det er pga sykehusinfeksjoner også. Dette er vanskelig å unngå når man samler store mengder syke mennesker på samme sted. Dessverre. Men dette er altså et eget fag for de som går på sykepleierutdannelse nå: Uheldige hendelser i helsetjenesten..

Da burde vel alle som har svekket immunforsvar eller som er nyopererte hatt enerom? Det får de jo ikke.

Tragik at standarden for innsatte i fengsel er mye høyere enn for pasienter på sykehus. Pasienter må godta firemannsrom, og toalett og dusj på gangen som de deler med 3 andre. Noen får ikke plass på et rom og må ligge på gangen.

Kjæledyrene våre får bedre behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør være frisk og rask for å tre inn i norsk helsevesen, eller i det minste ha pårørende som er påpasselige og oppmerksomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også må man legge til de som dør årlig fordi de ikke kommer til i helsevesenet også, da. De som aldri rekker å komme inn i statistikken enten fordi de nedprioriteres i køene eller fordi de blir mistrodd og avvist fra starten av. Tallene er nok skremmende høye der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg milevis borte fra helsevesenet så lenge jeg har krefter til å stritte i mot, med mindre vet jeg er sterk nok til å kjempe.

Mellomstadiet der? Ligg lavt, og håp det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke forstår jeg hvorfor ikke flere penger blir bevilget helsetjenesten til

1: mer personell

2: flere bygg, rom

Særlig ikke når svære stygge statuer til mange millioner kroner blir prioritert i stedet :S

Anyway.. Selv om de norske tallene er høye er de langt fra øverst på statistikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilbehandling som fører til død, er i det minste uaktsomme drap. Hvorfor har vi da ikke 5000 drapssaker mot leger (og sykepleiere eller andre helsearbeidere) årlig? Dette er en skandale uten sidestykke, her forsømmes politiets oppgaver grovt! Unødvendige dødsfall på sykehus kan under ingen omstendighet aksepteres, og det er på tide at de skyldige blir tatt og får sine rettmessige dommer. Disse tallene kvalifiserer til betegnelsen folkemord, og de ansvarlige er landets leger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilbehandling som fører til død, er i det minste uaktsomme drap. Hvorfor har vi da ikke 5000 drapssaker mot leger (og sykepleiere eller andre helsearbeidere) årlig? Dette er en skandale uten sidestykke, her forsømmes politiets oppgaver grovt! Unødvendige dødsfall på sykehus kan under ingen omstendighet aksepteres, og det er på tide at de skyldige blir tatt og får sine rettmessige dommer. Disse tallene kvalifiserer til betegnelsen folkemord, og de ansvarlige er landets leger.

Fordi å feile er menneskelig, og du skal heller være glad for at det faktisk er noen som gidder å påta seg å være for eksempel leger eller sykepleiere. Særlig sykepleiere, som stort sett gjør en kjempejobb, for ufattelig mye kritikk og dårlig lønn.

Alle kan gjøre feil. Husk litt på alle dem som IKKE blir skadet av å være på sykehus, og da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle pasientskader kan tilskrives sykehustabber. Som nevnt har man alle infeksjonene.(det er såklart forbedringspotensial for å få ned statistikken her, men et sted med mange mennesker samlet, mange med nedsatt immunforsvar, blir det litt utopisk å tro at dette er en problematikk man kan bli kvitt bare sykehuset skjerper seg..) I tillegg kommer alle fallskadene som ofte oppstår når gamle fru hansen står opp av sykesengen for å gå på toalettet, gjerne litt omtåket og ustø av smertestillende medikamenter eller lavt blodtrykk/blodsukker etter å ha fastet til operasjon eller undersøkelse. Når et gammelt menneske faller kan det bli fatalt. Fort gjort at det oppstår et brudd--som må opereres. Stor påkjenning for et eldre menneske. Etterfølges gjerne av en periode med lav aktivitet, noe som kan gi komplikasjoner som blodpropp, lungebetennelse m.m.. Vi må ha i tankene at den gjennomsnittlige sykehuspasient er et eldre menneske, ofte med en kompleks sykdomsproblematikk, altså ikke herr og fru ung og sprek. Da skjer det uhell. Det gjør det uavhengig av om personen er på sykehus eller i eget hjem! 5ooo per år er et høyt tall. Men viss folk leser at dette handler om 5000 tilfeller hvor sykehuspersonell har feilet/begått drap(!), så har de virkelig ikke skjønt noe som helst..

Endret av tøydokka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 20% av alle sykehusinnleggelser endte med en pasientskade. Men "bare" 5000 døde av skadene.

Jeg synes det blir feil å skylde på legene og sykepleierne. De aller fleste er dyktige og gjør en så god jobb som det er mulig å gjøre, men de har et enormt arbeidspress. Politikerne er problemet. Hvis det hadde blitt bevilget mer penger til sykehusene er jeg sikker på at pasientskadene hadde gått ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten 20% av alle sykehusinnleggelser endte med en pasientskade. Men "bare" 5000 døde av skadene.

Jeg synes det blir feil å skylde på legene og sykepleierne. De aller fleste er dyktige og gjør en så god jobb som det er mulig å gjøre, men de har et enormt arbeidspress. Politikerne er problemet. Hvis det hadde blitt bevilget mer penger til sykehusene er jeg sikker på at pasientskadene hadde gått ned.

Og hvis legene ikke hadde vaktordninger som fører til at de kan være 36 timer sammenhengende på jobb i verste fall, og hvis stillingshjemlene på sykehusene dekket det faktiske behovet for arbeidskraft, noe det IKKE gjør i dag. Det er nærmest en forutsetning for at systemet skal fungere, at folk går på overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dette ha seg? Norsk helsepersonell tjener både bedre og behandler færre pasienter enn i land vi gjerne sammenligner oss med i norden og Europa forøvrig. Likevel har vi altså flere pasientskader per ansatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dette ha seg? Norsk helsepersonell tjener både bedre og behandler færre pasienter enn i land vi gjerne sammenligner oss med i norden og Europa forøvrig. Likevel har vi altså flere pasientskader per ansatt.

Det kan sikkert ha mange årsaker. Tøydokka nevnte sykehusinfeksjoner. Vel, norske sykehus har blitt pålagt å kutte i utgiter og bemanning, og da kutter man over hele fjøla, og prøver å unngå å kutte der det umiddelbart går ut over evnen til å behandle. Det har ført til at rengjøringsstaben er kuttet, noe som fører til mindre vasking, og mer grobunn for sykehusinfeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ikke alle pasientskader kan tilskrives sykehustabber. Som nevnt har man alle infeksjonene.(det er såklart forbedringspotensial for å få ned statistikken her, men et sted med mange mennesker samlet, mange med nedsatt immunforsvar, blir det litt utopisk å tro at dette er en problematikk man kan bli kvitt bare sykehuset skjerper seg..) I tillegg kommer alle fallskadene som ofte oppstår når gamle fru hansen står opp av sykesengen for å gå på toalettet, gjerne litt omtåket og ustø av smertestillende medikamenter eller lavt blodtrykk/blodsukker etter å ha fastet til operasjon eller undersøkelse. Når et gammelt menneske faller kan det bli fatalt. Fort gjort at det oppstår et brudd--som må opereres. Stor påkjenning for et eldre menneske. Etterfølges gjerne av en periode med lav aktivitet, noe som kan gi komplikasjoner som blodpropp, lungebetennelse m.m.. Vi må ha i tankene at den gjennomsnittlige sykehuspasient er et eldre menneske, ofte med en kompleks sykdomsproblematikk, altså ikke herr og fru ung og sprek. Da skjer det uhell. Det gjør det uavhengig av om personen er på sykehus eller i eget hjem! 5ooo per år er et høyt tall. Men viss folk leser at dette handler om 5000 tilfeller hvor sykehuspersonell har feilet/begått drap(!), så har de virkelig ikke skjønt noe som helst..

Det er ikke rart man får mye infeksjoner når sykehuspersonalet går med ringer og smykker på jobb. Bakteriebomber. Fikk sjokk da jeg hørte det i går i forbindelse med disse tallene. I 2011 vet ikke leger og sykepleiere at de ikke skal ha på seg bakteriebomber når de behandler pasienter?

Helseministeren sier selv at det verste med disse tallene er at halvparten kunne ha vært unngått.

Det er ingen unnskyldning for disse tallene. Fjas som "det er verre andre steder" er unødvendig. Vi er verdens rikeste land og bør kunne forvente bedre kvalitet på helsetjenestene.

115 000 Pasientskader årlig, 5000 døde. Det er elendig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dette ha seg? Norsk helsepersonell tjener både bedre og behandler færre pasienter enn i land vi gjerne sammenligner oss med i norden og Europa forøvrig. Likevel har vi altså flere pasientskader per ansatt.

Jeg forstår ikke hvordan andre land klarer å gi forsvarlig hlesehjelp til sine pasienter hvis bemanningen er lavere enn den er ved norske sykehus.

Har du noen gang vært pasient eller pårørende på sykehus? Eller jobbet på sykehus? Jeg har ihvertfall erfart at både leger og sykepleiere er overarbeidet.

Kan forklaringen være at pasienter generelt er dårligere når de blir lagt inn på norske sykehus? At terskelen for å legge inn pasienter er lavere i andre land? Og at pasientene skrives raskere ut fra norske sykehus? At norske leger og sykepleiere derfor må bruke mer tid på hver pasient fordi pasientene på norske sykehus er dårligere enn på andre sykehus vi kan sammenligene oss med? Jeg vet ikke, jeg prøver bare å finne en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan andre land klarer å gi forsvarlig hlesehjelp til sine pasienter hvis bemanningen er lavere enn den er ved norske sykehus.

Har du noen gang vært pasient eller pårørende på sykehus? Eller jobbet på sykehus? Jeg har ihvertfall erfart at både leger og sykepleiere er overarbeidet.

Kan forklaringen være at pasienter generelt er dårligere når de blir lagt inn på norske sykehus? At terskelen for å legge inn pasienter er lavere i andre land? Og at pasientene skrives raskere ut fra norske sykehus? At norske leger og sykepleiere derfor må bruke mer tid på hver pasient fordi pasientene på norske sykehus er dårligere enn på andre sykehus vi kan sammenligene oss med? Jeg vet ikke, jeg prøver bare å finne en forklaring.

Bedre ressursstyring, der sliter helsevesenet i Norge noe helt forferdelig. Ulønnsomme bygge- og vedlikeholdskontrakter og dårlig personalpolitikk stikker av med enorme verdier. Personalet er overarbeidet, triksing og miksing med stillinger for å spare penger som forsvinner i sykefravær og administrasjon er velkjent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen tanker om dette?

Hadde du følt deg trygg på norske sykehus?

7 promille og tallene skiller ikke mellom feilbehandling og natulige dødsfall. Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...