AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #601 Del Skrevet 10. januar 2012 Jeg synes dette var så bra skrevet, at jeg legger det ut på nytt slik at de som ikke har lest de siste 5 sidene også får lest dette. Det oppsummerer også det jeg mener om saken. Jeg tror de fleste som skriver i denne tråden, iallfall er det mitt ståsted, synes det er interessant, fordi det er tragisk å se hvor mye denne dama "slipper unna med." De gangene hun ikke slipper unna, som f.eks da hun kom i E24s søkelys etter å ha tilbudt Aschehoug betalt omtale, sutret hun på bloggen i flere uker. La ut om hvor urettferdig det var, og at hun tross alt var både journalist og blogger, men at dette var to separate ting. I ettertid påpeker hun flere ganger at utdannelsen har hjulpet henne, og at hun har en solid faglig bakgrunn. Jeg sier ikke at Caroline er alene om å ønske å vri og vende på ting til sin fordel, men det er noe folk legger merke til. Og med mindre man synes antrekkene hennes (personlig synes jeg de er fantasiløse, og jeg er eks-motejournalist) er fantastiske, og treningsinspirasjonen utrolig (helt ærlig, jeg leser heller treningsblogger som er mer varierte og BALANSERTE), er det ikke rart man stiller spørsmål ved hva den dama kommer opp med. Hun kom i kritisk søkelys da hun solgte juggel i nettbutikken sin til en blodig overpris, og ikke kunne oppgi hva smykkene besto av. Hun har blitt kritisert for å lyve om flere ting, og å pynte på sannheten. Helt ærlig; jeg gir blaffen i at hun utgir jusstudiene sine for å være prestisjefylte, selv om hun har fått selve undervisningen (og grunnlaget for å ta eksamen) på en privatskole enhver med generell studiekompetanse kan komme inn på. Men det blir jo ufrivillig når man leser at hun kritiserer folk som "er utdannet advokat" (hennes ord), riktig ord er selvsagt jurist. Og ja, det er stor forskjell på en advokat og en jurist. Når hun i tillegg mener at hun er så inne i jussen (et fag hvor svært få får A, og det er nærmest et under å få 2 AER på første avdeling), da må man jo bare le litt. Når hun ikke vet hva hun selv skulle utdanne seg til en gang, og i tillegg mener at juss ikke er kreativt. Man er ingen god jurist uten å tenke kreativt. Videre bruker hun oppskrifter som andre bloggere deler gratis til egen bruk. Jeg håper disse bloggerne har copyrightet bloggen sin, slik at de kan gå til sak mot dama (det kan de vel uansett) om hun misbruker oppskrifter. Ok, det er kanskje vanskelig å ha opphavsrett på en oppskrift, men om man låner oppskrifter fra andre, er det god skikk å iallfall henvise til originalkilden, og å ikke utgi seg for å ha laget dem selv. Caroline er jo så stolt av denne journalistutdannelsen sin, men hun har et overraskende lite nyansert syn på copyright. Jaja... Det jeg tror de fleste av oss reagerer på, er at Caroline fremstiller seg selv som så perfekt og snill. Hun gjør aldri noe feil, og når noen våger å stille et kritisk spørsmål, er de misunnelige. Vel, jeg synes Caroline er helt normalt søt. Hun fremstiller livet sitt, og sine valg, som utrolig fantastiske. At unge jenter tror på dette, har jeg forståelse for. Vi som har levd noen år lenger, og som har bedre kjennskap til mye av det hun plaprer om, ser at mye av det hun påstår er feil. Og at hun fremstiller ting på en helt urealistisk måte. Jeg tror ikke at bloggen hennes utløser spiseforstyrrelser. Men jeg tror helt klart at de som leser den, som er unge og lett påvirkelige, blir sterkt påvirket av hennes holdning til hva som er ok å spise, og hva man bør prioritere i livet. Dama tillater jo knapt kritiske innspill på bloggen såvidt jeg kan forstå av denne tråden, så det er ikke så mye en kan få gjort med det, men man kan jo håpe at noen av dem henger på fora som KG, og at de i form av det får innsikt i at overflaten ikke er fullt så polert som Caroline fremstiller det. Og at det ikke er alle som stiller kritiske spørsmål ved henne som tar feil, alltid. Det verste er at hun fremstiller livet sitt som om hun ikke kunne hatt det bedre, men jeg tror dessverre hun er dypt ulykkelig. Ingen som har det godt med seg selv er "så på hugget" og selvhøytidlige. Noen ting er det faktisk helt legitimt å kritisere. Gjør det meg sjalu? Ok, da. Da foretrekker jeg å være kritisk (sjalu). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #602 Del Skrevet 10. januar 2012 Videre bruker hun oppskrifter som andre bloggere deler gratis til egen bruk. Jeg håper disse bloggerne har copyrightet bloggen sin, slik at de kan gå til sak mot dama (det kan de vel uansett) om hun misbruker oppskrifter. Ok, det er kanskje vanskelig å ha opphavsrett på en oppskrift, men om man låner oppskrifter fra andre, er det god skikk å iallfall henvise til originalkilden, og å ikke utgi seg for å ha laget dem selv. Caroline er jo så stolt av denne journalistutdannelsen sin, men hun har et overraskende lite nyansert syn på copyright. Jaja... Hvordan copyrighter man bloggen sin? Må man aktivt gjøre det for å eie innholdet selv? Hilsen blogger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #603 Del Skrevet 10. januar 2012 Jeg synes dette var så bra skrevet, at jeg legger det ut på nytt slik at de som ikke har lest de siste 5 sidene også får lest dette. Det oppsummerer også det jeg mener om saken. Jeg syns også dette innlegget var veldig godt skrevet. Det var seriøst og ikke usaklig hets. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #604 Del Skrevet 10. januar 2012 Hvorfor kjøpe en kokebok, som 100 og ørten mennesker har skrevet før henne? Idag har vi internett og er egentlig totalt bortkastet å handle kokebøker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hikken Skrevet 10. januar 2012 #605 Del Skrevet 10. januar 2012 Hvorfor kjøpe en kokebok, som 100 og ørten mennesker har skrevet før henne? Idag har vi internett og er egentlig totalt bortkastet å handle kokebøker. Jeg samler på kokebøker som en hobby fordi det er gøy jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #606 Del Skrevet 10. januar 2012 Slike kommentarer finner du i alle Carolines matblogger! Er så latterlig at hun stjeler oppskrifter, putter på sitt navn og vips så er det henes oppskrift. Dette kalte hun knekkebrød ala Caroline: S says: September 22, 2011 at 11:03 Den oppskriften bruker mamma også Utrolig god, har spist det til frokost hver dag denna uka når jeg har vært på besøk Ho har en litt anna måte med steketid og oppkutting, men ellers lik :D Reply Fotballfrue says: September 22, 2011 at 11:16 Tuller du? Jeg fant den jo opp selv :/ - C Reply Aud says: September 22, 2011 at 14:37 Hun mente sikkert den jeg hadde lagt ut. Reply Anett says: September 22, 2011 at 17:12 Men det er jo identisk grunnoppskrift med den som ligger på lavkarbo.no og lCHF-bloggen og ingridsblogg.no og mange andrer lavkarboblogger og i bøker – du har bare nøtter istedet for linfrø og kl i :-) Ellers er det nøyaktig samme innhold og fremgangsmåte og stekemåte (og utseende og smak) Jeg bruker ogå denne grunnoppskriften, men bytter ut kli med bokhvete (som er glutenfritt) men ellers er jo alt klin likt, så jeg anser meg ikke som “oppfinner” av oppskriften fordi jeg bytter ut en ingrediens :-) Sjekk : http://www.ingridsblogg.no/?p=406705 Men kjepegode – det blir de :-) Reply Fotballfrue says: September 22, 2011 at 17:27 Du tuller? Denne oppskriften er min, ferdig snakket. Hvorfor er det så vanskelig å innse? - C Reply 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #607 Del Skrevet 10. januar 2012 Her err en til: Ine says: September 22, 2011 at 15:51 Beklager fotballfrue, men det er nok ikke din oppskrift Kjenner mange som bruker den oppskriften :D Men den er kjempe god uansett Reply Fotballfrue says: September 22, 2011 at 16:01 Det tviler jeg veldig sterkt på, da jeg valgte ut ingredienser og mengde helt etter eget hode. Sjansene for at min oppskrift er lik noen andres, er mikroskopiske. - C Reply Marie says: September 22, 2011 at 16:24 Sjansen for at oppskriften kan være lik noen andres er da vel ikke mikroskopiske? Det var vel å ta litt hardt i. Florerer jo med oppskrifter på knekkebrød, derfor er vel kanskje sjansen stor for at oppskriften er lik noen andres. Men de så utrolig god ut:) Du er skikkelig flink:) Reply Fotballfrue says: September 22, 2011 at 16:37 Jeg mener prikk lik, mål og alt. DET skal godt gjøres, for ja, det florerer, og jeg har prøvd hardt å tenke ut min egen - C Reply Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haddy Skrevet 10. januar 2012 #608 Del Skrevet 10. januar 2012 Slike kommentarer finner du i alle Carolines matblogger! Er så latterlig at hun stjeler oppskrifter, putter på sitt navn og vips så er det henes oppskrift. Dette kalte hun knekkebrød ala Caroline: S says: September 22, 2011 at 11:03 Den oppskriften bruker mamma også Utrolig god, har spist det til frokost hver dag denna uka når jeg har vært på besøk Ho har en litt anna måte med steketid og oppkutting, men ellers lik :D Reply Fotballfrue says: September 22, 2011 at 11:16 Tuller du? Jeg fant den jo opp selv :/ - C Reply Aud says: September 22, 2011 at 14:37 Hun mente sikkert den jeg hadde lagt ut. Reply Anett says: September 22, 2011 at 17:12 Men det er jo identisk grunnoppskrift med den som ligger på lavkarbo.no og lCHF-bloggen og ingridsblogg.no og mange andrer lavkarboblogger og i bøker – du har bare nøtter istedet for linfrø og kl i :-) Ellers er det nøyaktig samme innhold og fremgangsmåte og stekemåte (og utseende og smak) Jeg bruker ogå denne grunnoppskriften, men bytter ut kli med bokhvete (som er glutenfritt) men ellers er jo alt klin likt, så jeg anser meg ikke som “oppfinner” av oppskriften fordi jeg bytter ut en ingrediens :-) Sjekk : http://www.ingridsblogg.no/?p=406705 Men kjepegode – det blir de :-) Reply Fotballfrue says: September 22, 2011 at 17:27 Du tuller? Denne oppskriften er min, ferdig snakket. Hvorfor er det så vanskelig å innse? - C Reply 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CelineZ Skrevet 10. januar 2012 #609 Del Skrevet 10. januar 2012 Hvordan copyrighter man bloggen sin? Må man aktivt gjøre det for å eie innholdet selv? Hilsen blogger I utgangspunktet bør det jo ikke være nødvendig, men det skader ikke å skrive Copyright navn på blogg nederst på siden, og opplyse om at all tekst/bilder må benyttes med tillatelse, eventuelt kildehenvisninger. Spesielt utenlandske bloggere er opptatt av at man må sette copyright på ting, derfor gjør jeg det alltid:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luux Skrevet 10. januar 2012 #610 Del Skrevet 10. januar 2012 Slike kommentarer finner du i alle Carolines matblogger! Er så latterlig at hun stjeler oppskrifter, putter på sitt navn og vips så er det henes oppskrift. Dette kalte hun knekkebrød ala Caroline: S says: September 22, 2011 at 11:03 Den oppskriften bruker mamma også Utrolig god, har spist det til frokost hver dag denna uka når jeg har vært på besøk Ho har en litt anna måte med steketid og oppkutting, men ellers lik :D Reply Fotballfrue says: September 22, 2011 at 11:16 Tuller du? Jeg fant den jo opp selv :/ - C Reply Aud says: September 22, 2011 at 14:37 Hun mente sikkert den jeg hadde lagt ut. Reply Anett says: September 22, 2011 at 17:12 Men det er jo identisk grunnoppskrift med den som ligger på lavkarbo.no og lCHF-bloggen og ingridsblogg.no og mange andrer lavkarboblogger og i bøker – du har bare nøtter istedet for linfrø og kl i :-) Ellers er det nøyaktig samme innhold og fremgangsmåte og stekemåte (og utseende og smak) Jeg bruker ogå denne grunnoppskriften, men bytter ut kli med bokhvete (som er glutenfritt) men ellers er jo alt klin likt, så jeg anser meg ikke som “oppfinner” av oppskriften fordi jeg bytter ut en ingrediens :-) Sjekk : http://www.ingridsblogg.no/?p=406705 Men kjepegode – det blir de :-) Reply Fotballfrue says: September 22, 2011 at 17:27 Du tuller? Denne oppskriften er min, ferdig snakket. Hvorfor er det så vanskelig å innse? - C Reply Ikke bra i det hele tatt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #611 Del Skrevet 10. januar 2012 Er det egentlig noen håndfaste bevis på at Caroline faktisk HAR tatt oppskriftene fra andre? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #612 Del Skrevet 10. januar 2012 Bare vent, om et par-tre uker tror hun nok på at hun alltid har hatt fyldig overleppe også. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #613 Del Skrevet 10. januar 2012 Er det egentlig noen håndfaste bevis på at Caroline faktisk HAR tatt oppskriftene fra andre? Nei, jeg vet ikke jeg. Er det faktum at hun blir bombadert med spørsmål om hvorfor eksakte oppskrifter finnes andre steder når hun påstår at de er fra eget hodet? Bare ta en titt i kommentarfeltet under mat. Det finnes linker til dokumentasjon på dette. Det blir for dumt. Tror du dessuten det er lett å bare helt ut av det blå plutselig stå der å finne på oppskrifter til kaker, middager, bakst, muffins osv.. Du må gjerne ha litt annen kunnskap enn hår og sminke for gi ut en kokebok, må du ikke? Dette er tross alt et eget fag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tbag Skrevet 10. januar 2012 #614 Del Skrevet 10. januar 2012 Er det egentlig noen håndfaste bevis på at Caroline faktisk HAR tatt oppskriftene fra andre? Jeg må jo si at jeg synes det er svært påfallende at det hun kaller sine egne oppskrifter, har ligget ute på internett lenge før hun poster det på sin egen blogg, hvor hun samtidig henviser til at hun har stått hele dagen på kjøkkene og endelig greide hun å lage en perfekt oppskrift... Selvfølgelig blir man inspirert av det man leser og hører, ikke noe feil ved det, men når det er ting som har ligget ute på nettet, lenge, blir det i mine øyne for dumt å kalle det sin egen oppskrift og ta hele æren. Uansett om hun fant den på selv eller ikke, blir det jo for dumt med tanke på at noen andre tydeligvis tok hun i forkjøpet lenge før. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WhiteDiamond Skrevet 10. januar 2012 #615 Del Skrevet 10. januar 2012 Lurer på hvor lenge dette kan foregå uten at hun får en knekk, virker som om hun lurer seg selv rett og slett..... Synes hun er kjempesøt osv, men kan se ut som hun sliter en del med seg selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #616 Del Skrevet 10. januar 2012 Legg merke til at samtlige som er småkritiske i kommentarfeltet understreker at det ikke er kritikk. De er tydeligvis redde forr FFs skarpe tunge 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #617 Del Skrevet 10. januar 2012 Om Caroline kommer ut med en lavkarbokokebok skal jeg låne den på biblioteket, scanne alle oppskriftene på pcen og skrive dem ut slik at hun på det viset ikke får noen penger fra meg Hun får fader ikke tjene på noe hun har knabbet fra andre. Legg dem på nettet, kall den noe annet og kanskje visk ut et ord eller to! Selg den litt billigere enn henne. Fullt lovlig ifl dama selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecileg Skrevet 10. januar 2012 #618 Del Skrevet 10. januar 2012 Er det egentlig noen håndfaste bevis på at Caroline faktisk HAR tatt oppskriftene fra andre? http://soma.no/oppskrifter/cocosa/bounty-sjokolade/ http://fotballfrue.no/?p=6912 Oppskriften er helt lik, men rekkefølgen er noe ulik. Jeg bare måtte poste dette, for kopiering av arbeid er noe av det verste jeg vet 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 10. januar 2012 #619 Del Skrevet 10. januar 2012 La igjen en kommentar om hvorfor hun ikke turte innrømme hun har fikset på leppene, for det er ikke noe pinlig ved det.. Fikk ikke opp "moderasjonsmelding", som det bruker å komme opp, så regnet med hun har stengt av min ip.. Trist hele dama.. Har da aldri sagt et stygt eller usaklig ord til henne i kommentarfeltet.. En god miks av saklig kritikk og skryt når hun fortjener det.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 10. januar 2012 #620 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Så hvis jeg tar en oppskrift fra f.eks Hellstrøm eller Wenches kjøkken eller matprat.no, og tar 1/2 ts salt oppi istedet for 1 ts salt som det står i oppskriften, så er det JEG som har FUNNET PÅ retten? Det er jo det Caroline mener, er det ikke? Endret 10. januar 2012 av MiniMjau 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg