Gå til innhold

Omskjæring av gutter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere må jo skjønne forskjellen på hvorfor gutter blir omskjært, og hvorfor jenter blir det.

Gutter, jøder, muslimer.... Blir omskjært pga religiøse ritualer, eller religiøse tradisjoner,. Tror de fleste vet om hvorfor guttene blir det, men jentene derimot. Som oftest er fra Afrika o.l, blir omskjært, og sydd igjen nedtil, for at man skal hindre disse jentene i å ha sex før ekteskap. Dette er altså 2 helt forskjellige grunner ! Den ene baserer seg i religiøse ritualer, og den andre i "makt/kontroll", kall det hva du vil.

Jeg har selv sett gutter bli omskjært, under selve inngrepet, og etterpå, og vet at disse personene ikke har fått så store konsekvenser av det. De får tross alt bedøvelse først, og får medikamenter etterpå, i noen dager. Jeg vet om gutter som reiste seg og løp rundt samme dag, for noen tok det et par dager. FERDIG !

Jenter derimot, som jeg kjenner som er omskjært og sydd igjen nedtil, har alvorlige problemer. Å høre noen skildre det "inngrepet" er bare hjerteskjærende, og å høre at man selv 10 15 år etter sliter med å tisse og gruer seg til hver gang man får mensen, osv... Disse jentene ser også på sex som å bli amputert, ettersom man da "borer" seg igjennom stingene og det som er sydd igjen der...

Så folkens, ikke sammenlign gutters omskjæring, med jenters...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har ingen forståelse for folk som samme tid de får et barn,planlegger å kutte vekk deler av barnet .

Null forståelse med mindre det er medisinsk betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste vet om hvorfor guttene blir det, men jentene derimot. Som oftest er fra Afrika o.l, blir omskjært, og sydd igjen nedtil, for at man skal hindre disse jentene i å ha sex før ekteskap.

Ofte så er det bare overfladisk omskjæring av kvinner. :goodbye:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så folkens, ikke sammenlign gutters omskjæring, med jenters...

Jeg kjenner kvinner som ble kjønnslemlestet som barn men som har velfingerende seksualliv idag. Er det noe godt argument for å forhindre praksisen, synes du?

Det er en selvfølge at man skal sammenligne gutter og jenter når det kommer til kjønnslemlestelse. Det er mange fellestrekk.

-Det gjøres av rituelle/ kulturelle eller religiøse årsaker

-Det gjøres for å kontrollere "uønsket seksuell aktivitet".

-Det har komplikasjons - og skadepotensiale

-Det gjøres på barn som i realiteten ikke kan motsette seg dette

-Det er ikke helsemessig begrunnet

-Smertetraumet kan ha virkninger på kort og lang sikt

-Man kan få ødelagt sexliv i voksen alder

Dette er fellestrekk for begge kjønn. Da må du fortelle meg hvorfor guttebarn ikke skal ha samme vern som jentebarn.

Endret av Jalp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å si meg for eller i mot så kan jeg si at jeg har bodd i USA i ti år og bare vert sammen med omskårete menn. Ingen problemer med sex-livet hvertfall, og ingen av dem har noen gang sagt de skulle ønske de ikke var omskåret. (I know, bare anekdotiske bevis men det sees hvertfall på som helt normalt i USA.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener det burde kriminaliseres? de foreldrene som gjør det er jo ikke imot det.. Jenter nå selvfølgelig være ulovlig, for det er et mye mer alvorlig inngrep, dessuten er det smertefullt og skadelig. Men mange menn lar seg jo omskjære frivillig, og det er ikke skadelig.

Du tar feil på alle punkter.

For det første er omskjæring av gutter ikke et mindre alvorlig inngrep enn detn meste vanlige formen for omskjæring av jenter. Hos begge kjønn handler det om å fjerne "forhuden" (forhuden på penis, og "hetten" på klitoris).

For det andre er omskjæring av guttebabyer ekstremt smertefullt, og medfører en permanent skade - en permanent fjerning av utrolig mange nerver.

Mange lar seg pierce i puppen, i øret, eller andre steder, frivillig. Det betyr ikke at det er akseptablet å gjøre dette på små babyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må jo skjønne forskjellen på hvorfor gutter blir omskjært, og hvorfor jenter blir det.

Gutter, jøder, muslimer.... Blir omskjært pga religiøse ritualer, eller religiøse tradisjoner,. Tror de fleste vet om hvorfor guttene blir det, men jentene derimot. Som oftest er fra Afrika o.l, blir omskjært, og sydd igjen nedtil, for at man skal hindre disse jentene i å ha sex før ekteskap. Dette er altså 2 helt forskjellige grunner ! Den ene baserer seg i religiøse ritualer, og den andre i "makt/kontroll", kall det hva du vil.

Det du sier der er jo bare tull. Gutter blir i høyeste grad omskåret på grunnlag av kontroll (av onani). Guttebarn blir jevnlig omskåret i USA og praksisen kan spores tilbake til den frådende anti-onani "helseguruen" John Harvey Kellogg (ja, cornflakesmannen).

At det også gikk ut over seksuallivet, var nok bare en ekstra bonus for godeste Kellogg.

Summasummarum driver du lobbyvirksomhet for omskjæring av guttebarn, fordi omskjæring av jentebarn er verre (den er jeg forøvrig enig i). Faktum er at begge kjønn får livet sitt forverret, men siden flere backer opp "mannslemlestelse", ser man gjennom fingrene med akkurat det. Det er faen til å spy av!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å si meg for eller i mot så kan jeg si at jeg har bodd i USA i ti år og bare vert sammen med omskårete menn. Ingen problemer med sex-livet hvertfall, og ingen av dem har noen gang sagt de skulle ønske de ikke var omskåret. (I know, bare anekdotiske bevis men det sees hvertfall på som helt normalt i USA.)

Du bør kanskje tenke igjennom akkurat hvorfor det blir sett på som normalt?

Skulle ikke forundre meg om omskjærte jenter blir sett på som fullstendig normale i indre Somalia, men er det ett særlig godt argument for omskjæring, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor folk forsvarer overgrepet som en såkalt omskjæring er.

Tror det ofte har med vane å gjøre, som igjen har grunnlag i hva som er vanlig i kulturen man vokser opp i. Man bør dermed se på hva som har sparket igang dette ritualet, fra starten av.

Jeg har ingen grunn til å tro at omskjæring uansett kjønn, skriver seg fra noe annet enn en form for overtro, om man først skal nøste seg tilbake til kilden for uvesenet. Det være seg lokale varianter av overtro (som i Somalia), eller mer internasjonale former for overtro (Islam/Jødedom/Kristendom). Merkelig nok får ofte folk problemer med kjønnsorganer, når de begynner å sysle med organisert overtro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summasummarum driver du lobbyvirksomhet for omskjæring av guttebarn, fordi omskjæring av jentebarn er verre (den er jeg forøvrig enig i).

Uenig. Husk at den aller mest vanlige formen for omskjæring av jenter går ut på å fjerne "hetten" på klitoris (hva heter den igjen?), altså tilsvarende det å fjerne forhuden på gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig. Husk at den aller mest vanlige formen for omskjæring av jenter går ut på å fjerne "hetten" på klitoris (hva heter den igjen?), altså tilsvarende det å fjerne forhuden på gutter.

Hvordan vet du at dette er aller mest vanlig?

Kilder please.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte så er det bare overfladisk omskjæring av kvinner. :goodbye:

Hvordan mener du å vite dette?

Kan du dokumentere den psåtanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg har selv sett gutter bli omskjært, under selve inngrepet, og etterpå, og vet at disse personene ikke har fått så store konsekvenser av det. De får tross alt bedøvelse først, og får medikamenter etterpå, i noen dager. Jeg vet om gutter som reiste seg og løp rundt samme dag, for noen tok det et par dager. FERDIG !

Så folkens, ikke sammenlign gutters omskjæring, med jenters...

Helt uenig med deg der. Har selv skiftet bleie på en omskåret guttunge, og kan love deg at det ikke var smertefritt for han. Tenkt deg selv å få fersk urin gnidd rett inn i et stort kjøttsår på kjønnsorganet, såklart det er vondt! At noen foreldre har hjerte til å utsette forsvarsløse barn for en slik smerte er for meg helt uforståelig.

For jenter er det mange forskjellige former for omskjæring. Mener du for eksempel det burde være lov å skjære av de indre kjønnsleppene, eller hetten over klitoris på en jente? Dette er faktisk ganske så sammenlignabart, i og med at man ikke fjerner selve kjønnsorganet, men deler av det.

Kanskje unødvendig å si at jeg selvfølgelig mener det burde være forbudt. Vi lever ikke i steinalderen heller, vi vet bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aldresgrense på 16-18 år burde det være.

Hvordan mener du å vite dette?

Kan du dokumentere den psåtanden?

Kvinnelig omskjæring, i moderat form, er å skjære bort forhud (klitorishetta) og noen ganger kjønnslepper. Den mest radikale versjonen (type 4) er å skjære bort klitorisen og eventuellt sy igjen skjeden.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B8nnslemlestelse

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/kvinnelig-omskjering-definisjon-8426.html

google kvinnelig omskjæring ;)

Edit:

Og hvorfor i helvete skal guttebarn diskrimineres og invaderes med enkelte voksne sin dogmatiske seksualitet og samlivspreferanse? :natti:

Endret av Norna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uenig. Husk at den aller mest vanlige formen for omskjæring av jenter går ut på å fjerne "hetten" på klitoris (hva heter den igjen?), altså tilsvarende det å fjerne forhuden på gutter.

Ok, da er jeg ikke helt oppdatert. Dog, når man sammenligner med de praksisene man finner i Somalia, går det ikke lengre an å sammenligne med en vanlig forhudsfjerning. Der er det mer som en underlivsmassakre.

All praksis som har med ikke-medisinsk begrunnet bortskjæring av biter av underlivet på små barn, må selvfølgelig bort, uansett kjønn. Om man av en eller annen grunn faktisk vil gjøre det, når man er gammel nok til selv å ta en reell avgjørelse om det, så bør det være greit. Men det skal også koste full pris å gjøre det på ett sykehus, om det ikke finnes noe medisinsk grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje tenke igjennom akkurat hvorfor det blir sett på som normalt?

Skulle ikke forundre meg om omskjærte jenter blir sett på som fullstendig normale i indre Somalia, men er det ett særlig godt argument for omskjæring, egentlig?

Ikke bare er det ansett for å være normalt, det er også en forkastelig tanke å ymte om at de IKKE skulle omskjæres. Hvordan skal de uomskårne noensinne kunne føle seg som ekte kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er medisinsk grunnlag for å gjøre det, er det ingen grunn til at helsevesenet skal utføre dette på umyndige barn. At man kan gjøre det som voksen, når man er reellt istand til å ta egne valg, er greit, men da må det også prises på linje med kosmetiske operasjoner og andre tilsvarende unødvendigheter.

Enig. Et offentlig helsevesen bør beskjeftige seg med reelle helseproblemer, og iallfall ikke bedrive unødvendig kirurgi på barn ut fra religiøse forestillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...