Gå til innhold

Omskjæring av gutter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

så du mener det burde kriminaliseres? de foreldrene som gjør det er jo ikke imot det.. Jenter nå selvfølgelig være ulovlig, for det er et mye mer alvorlig inngrep, dessuten er det smertefullt og skadelig. Men mange menn lar seg jo omskjære frivillig, og det er ikke skadelig.

Det er en vesensforskjell på menn og barn. Som voksen tar man avgjørelsen selv og må selv ta konsekvensene. Som barn gjør foreldrene dine dette mot deg og du har ingen valg annet enn å leve med konsekvensene. Grovt siden dette er et inngrep som ikke lar seg omgjort.

Jeg er i mot så lenge det er snakk om barn. La de som er myndige bestemme selv. Velger de da å omskjære seg så bør det være en saftig egenandel på lik linje med sterilisering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og kom ikke å si at omskjæring ikke kan ha konsekvenser.

Jeg har levd med en mann som fikk større og større problemer i sexlivet pga nedsatt følsomhet. Jeg er klar over at dette er kun en mann.

Jeg har også vært vitne til et barn som ble omskjært (ikke fjernet forhud, men kun snittet opp) pga medisinsk tilstand hvor det ble komplikasjoner. De smerteskrikene skulle jeg gjerne ha vært foruten. At noen frivillig kan utsette sitt barn for en sånn mulighet når det i utgangspunktet ikke er nødvendig er for meg ufattelig. Jeg er også klar over at dette er kun et barn, men å risikere at andre barn skal oppleve noe tilsvarende gjør at jeg setter foten ned. Dette er et totalt unødvendig inngrep. Er det viktig nok så kan den gutten ta sin egen avgjørelse når han blir myndig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor Islam plutselig blir trukket inn i dette, som om dette er noe kun muslimer gjør?

Jødene gjør også dette, og i fortiden bl.a. orienten og egypt..jødene gjør det fordi det står nedfelt i deres skrifter, men muslimer gjør det jf tradisjon, så hvorfor prøver du ikke å gjøre dette til et helhetlig bilde?

Omskjæring på ikke-medisinsk grunnlag

Omskjæring av menn er beskrevet tilbake til år 4300 før Kr. Globalt er tradisjonen fortsatt meget utberedt, hvor inngrepet enten skjer på religiøst, tradisjonelt vis, eller på «moderne vis» med kirurgisk behandling innenfor helsevesenet. I visse vestlige land som USA, Canada og Australia, har det blitt sett på som «normalt» og utført som rutinemessige, «forebyggende» inngrep, men dette er under forandring. I 1975 var ca 80 % av alle gutter i USA omskåret, dette har raskt sunket ned mot 50 % i dag. Tilsvarende tall for Canada og Australia er 25–30 %. Dette har sannsynligvis skjedd på basis av en økende debatt om det tvilsomme medisinske grunnlaget for denne praksisen og økt fokus på kjønnslemlestelse generelt. De vanligste motivene for omskjæring i globalt perspektiv er fortsatt religiøse og kulturelle normer og påbud. Det gjelder så vel innen islam som jødedommen, og i mange andre kulturer.

skal vi tro: http://snl.no/.sml_artikkel/omskj%C3%A6ring

sålenge det ikke er direkte skadelig, ser jeg ikke grunn til å avskaffe det, men snarere tvert imot forbedre og tilrettelegge mulighetene for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge det ikke er direkte skadelig, ser jeg ikke grunn til å avskaffe det, men snarere tvert imot forbedre og tilrettelegge mulighetene for det

Så lenge det ikke er medisinsk grunnlag for å gjøre det, er det ingen grunn til at helsevesenet skal utføre dette på umyndige barn. At man kan gjøre det som voksen, når man er reellt istand til å ta egne valg, er greit, men da må det også prises på linje med kosmetiske operasjoner og andre tilsvarende unødvendigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sålenge det ikke er direkte skadelig, ser jeg ikke grunn til å avskaffe det, men snarere tvert imot forbedre og tilrettelegge mulighetene for det

Ingen snakker om å avskaffe det, men å forby det på barn. 16-års grense høver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge det ikke er direkte skadelig, ser jeg ikke grunn til å avskaffe det, men snarere tvert imot forbedre og tilrettelegge mulighetene for det

Per idag vil det alltid finnes en skaderisiko samt at det alltid er smertefullt for barnet. Forhudsamputasjon bør være forbudt inntil individet kan beslutte selv ved fyllte 18 år.

Det finnes overhodet ikke ett eneste argument for at guttebarn ikke skal ha samme vern mot dette som jentebarn har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge det ikke er direkte skadelig, ser jeg ikke grunn til å avskaffe det, men snarere tvert imot forbedre og tilrettelegge mulighetene for det

Du er ganske naiv hvis du tror det der ikke skader barna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen for peniskreft øker visst med dette. Hvis høna mi hadde blitt skamfert av foreldrene mine så vet jeg ikke hva jeg ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som er så glad i det siste jeg skrev, deres mening vil desverre ikke være nyttig i PRAKSIS, det er et faktum at dette SKJER og det er ingen tegn til at noen ønsker å avskaffe det, grunnlaget bak omskjæringen er for sterkt og skadene dere nevner er 1 av 10 ! hele slekta mi er omskjært, enhver generasjon av min slekt det samme og surprise surprise, ingenting av det dere sier har skjedd, og hele landet mitt og 10talls andre land likeså, og surprise surprise konsekvensene dere hevder skjer 2 av 10 tilfeller, hvorfor ikke mer? stikkordet er sykehus og i det hele tatt tilrettelegging!

så for en realist som meg, er mitt forslag det jeg har sagt, avskaffelsesprosessen deres hevder vil ta sååååå lang tid om det i det hele tatt kommer frem, at faktisk flere vil bli skadd enn det dere med en slik mening ønsker, DERFOR mener jeg det bør tilrettelegges for en slik handling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som allerede er omskjært vil selvsagt ikke fordømme det, all den tid de ikke vet at de kunne hatt det bedre, og er vokst opp med foreldre som selvfølgelig har vært pro-omskjæring (vel, duh, hvis ikke hadde de fremdeles hatt huden som Gud tydeligvis ikke klarte å utstyre oss med uten hvis det ikke var noe vits).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til alle som er så glad i det siste jeg skrev, deres mening vil desverre ikke være nyttig i PRAKSIS, det er et faktum at dette SKJER og det er ingen tegn til at noen ønsker å avskaffe det, ...

Her er vel vel heller snakk om at helsevesenet skal utføre det, på små barn som ikke er istand til å avgjøre dette selv, uten noesomhelst medisinsk grunnlag. DET er en uting.

At voksne mennesker kan få gjort dette på seg selv, av andre grunner enn rent medisinske, er en annen ting. Men da skal det også betales full pris, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som er så glad i det siste jeg skrev, deres mening vil desverre ikke være nyttig i PRAKSIS, det er et faktum at dette SKJER og det er ingen tegn til at noen ønsker å avskaffe det, grunnlaget bak omskjæringen er for sterkt og skadene dere nevner er 1 av 10 ! hele slekta mi er omskjært, enhver generasjon av min slekt det samme og surprise surprise, ingenting av det dere sier har skjedd, og hele landet mitt og 10talls andre land likeså, og surprise surprise konsekvensene dere hevder skjer 2 av 10 tilfeller, hvorfor ikke mer? stikkordet er sykehus og i det hele tatt tilrettelegging!

så for en realist som meg, er mitt forslag det jeg har sagt, avskaffelsesprosessen deres hevder vil ta sååååå lang tid om det i det hele tatt kommer frem, at faktisk flere vil bli skadd enn det dere med en slik mening ønsker, DERFOR mener jeg det bør tilrettelegges for en slik handling

Nøyaktig den samme argumentasjonen benyttes jo når det gjelder omskjæring av jenter også. Ja, jeg er klar over at jeg fremstår som etnosentrisk, og ja, jeg har debattert dette masse, men beklager, det fremstår for meg helt absurd å skulle lemleste friske guttebabyer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nøyaktig den samme argumentasjonen benyttes jo når det gjelder omskjæring av jenter også. Ja, jeg er klar over at jeg fremstår som etnosentrisk, og ja, jeg har debattert dette masse, men beklager, det fremstår for meg helt absurd å skulle lemleste friske guttebabyer.

Enig med du.

Hadde det enda vært en medisinsk grunn, f.eks trang forhud, men når det kommer av religiøse påbud! :tristbla:

Religion bør holdes laaangt vekk fra operasjonssalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som er så glad i det siste jeg skrev, deres mening vil desverre ikke være nyttig i PRAKSIS, det er et faktum at dette SKJER og det er ingen tegn til at noen ønsker å avskaffe det, grunnlaget bak omskjæringen er for sterkt og skadene dere nevner er 1 av 10 ! hele slekta mi er omskjært, enhver generasjon av min slekt det samme og surprise surprise, ingenting av det dere sier har skjedd, og hele landet mitt og 10talls andre land likeså, og surprise surprise konsekvensene dere hevder skjer 2 av 10 tilfeller, hvorfor ikke mer? stikkordet er sykehus og i det hele tatt tilrettelegging!

så for en realist som meg, er mitt forslag det jeg har sagt, avskaffelsesprosessen deres hevder vil ta sååååå lang tid om det i det hele tatt kommer frem, at faktisk flere vil bli skadd enn det dere med en slik mening ønsker, DERFOR mener jeg det bør tilrettelegges for en slik handling

Nå er det jo akkurat samme argumentasjonen bah kjønnslemlestelse av jentebarn også. Mener du at vi bør legge tilrette for "lettere" omskjæring av jentebarn fordi kultur og religion krver det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanskelig debatt. På en side er det et unødvendig inngrep og bør ikke utføres, på den andre side er det kanskje bedre at det gjøres i kontrollerte former enn at det utføres av en eller annen snuskete "lege". Det blir det samme som med abort - mange er motstandere av abort, det er som regel ikke helsemessige grunner for at det utføres. Dersom abort hadde blitt ulovlig hadde det uansett blitt utført, men i ukontrollerte former.

Omskjæring av jenter bør være ulovlig og straffbart, mtp skadene det skaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på den andre side er det kanskje bedre at det gjøres i kontrollerte former enn at det utføres av en eller annen snuskete "lege".

Nå mistenkeligjør du muslimer og jøder. Ikke alle de er forbrytere.

Loven er normgivende stort sett, og aldersgrense på omskjæring i Norge vil nok bli respektert av majoriteten. Som med piercing og tattoveringer.

Omskjæring av jenter bør være ulovlig og straffbart, mtp skadene det skaper.

Diskriminering er ulovlig.

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...