Gå til innhold

Omskjæring av gutter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er 100% imot omskjæring av både jenter og gutter, med mindre det er noe fysisk som tilsier at gutten bør omskjæres (f.eks. trang forhud).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% imot omskjæring av både jenter og gutter, med mindre det er noe fysisk som tilsier at gutten bør omskjæres (f.eks. trang forhud).

så du mener det burde kriminaliseres? de foreldrene som gjør det er jo ikke imot det.. Jenter nå selvfølgelig være ulovlig, for det er et mye mer alvorlig inngrep, dessuten er det smertefullt og skadelig. Men mange menn lar seg jo omskjære frivillig, og det er ikke skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener det burde kriminaliseres? de foreldrene som gjør det er jo ikke imot det.. Jenter nå selvfølgelig være ulovlig, for det er et mye mer alvorlig inngrep, dessuten er det smertefullt og skadelig. Men mange menn lar seg jo omskjære frivillig, og det er ikke skadelig.

Ja, jeg burde kanskje spesifisert at jeg mener at det burde være ulovlig fram til mannen/gutten er gammel nok til å bestemme det selv. Hva aldersgrensen for det skulle vært har jeg ingen formening om, men ser for meg 16.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det burde være ulovlig å utføre kirurgi som ikke er nødvendig på barn . 16 år høres ut som en grense der en kan bestemme selv .

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omskjæring er en relgiøs praksis uten forankring i fornuft eller almenhelsetilsyn.

Det er pakten Abraham gjorde med gud, en vannvittig handling som det selvfølgelig bør slåes like hardt ned på som omskjæring av kvinner. (eller lemlestelse om du vil...)

At omskjæring av menn er uten helseplager er jo selvfølgelig en big fat lie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omskjæring er en relgiøs praksis uten forankring i fornuft eller almenhelsetilsyn.

Det er pakten Abraham gjorde med gud, en vannvittig handling som det selvfølgelig bør slåes like hardt ned på som omskjæring av kvinner. (eller lemlestelse om du vil...)

At omskjæring av menn er uten helseplager er jo selvfølgelig en big fat lie!

Hvordan vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omskjæring er en relgiøs praksis uten forankring i fornuft eller almenhelsetilsyn.

Det er pakten Abraham gjorde med gud, en vannvittig handling som det selvfølgelig bør slåes like hardt ned på som omskjæring av kvinner. (eller lemlestelse om du vil...)

At omskjæring av menn er uten helseplager er jo selvfølgelig en big fat lie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du det?

Det står f.eks. i artikkelen som er linket til i hovedinnlegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At omskjæring av menn er uten helseplager er jo selvfølgelig en big fat lie!

Hvordan vet du det? Hva slags helseplager? Jeg kjenner flere som er det, ingen av dem har hatt et eneste problem med det.

Og vandrehistorier som at de må bruke glidekrem og alt mulig hjelpemindrer under sex og onani eller at dem ikke en gang kan onanere er ren tull. Ikke at du sa da, men har selv hørt det fra flere.

Nedsatt følsomhet er nok en mulighet, men hvor nedsatt blir den? Ikke så mye at det er et problem i hvertfall.

Min nåværende mann er det og den funker akkurat som alle andre sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omskjæring av jenter er forbundet med større smerter og skader. Men prinsipielt er det ingen forskjell. Det er et irreversibelt inngrep. Jeg har snakket med menn som er sterkt preget av at de er omskåret, men de vil ikke stå fram fordi det er intimt og skambelagt, sier Klinge.

Rart, jeg har hørt om menn i USA som har tatt opperasjon for å få tilbake forhuden.

Det føler i noen tilfeller til store skader og smerter, og kan ødelegge muligheten for et framtidig sexliv

Skal ikke se bort i fra at det kan kan skje, men det samme gjelder alle opperasjon. Fjerning av forhud er ikke akkurat noe stort ingrep heller.

Kjenner flere som er det og har også lest om mange som er det og hr aldri kommet over noe skader på det så det er nok en ytters skjeldenhet at slikt skjer.

Og hva skjer om vi forbyr det? Da går det under jorden. Omskjæring på et norsk sykehus skal ikke være et problem. De har sterilt utstyr og leger som hovedsaklig vet hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nedsatt følsomhet er nok en mulighet, men hvor nedsatt blir den? Ikke så mye at det er et problem i hvertfall.

Min nåværende mann er det og den funker akkurat som alle andre sin.

Hvordan vet du det? Mannen din har jo ikke noe å sammenlikne med. Kan godt hende følelsen er veldig nedsatt, han vet jo ikke hvordan det kunne vært!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv omskåret i voksen alder, ingen problemer her i gården. Ja, det er en anelse tap i følsomhet noe som er naturlig når penishodet er kontinuerlig eksponert mot omgivelsene, men det er ikke et seksuelt problem i det hele tatt.

Men, valget bør tas når man er myndig eller gammel nok til å bestemme over sexlivet sitt selv og ikke utføres på småbarn/babyer uten at det foreligger medisinske grunner for det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kystpartiet om omskjæring av gutter:

Kp mener at det bør være likhet for loven i Norge. Når kjønnslemlestelse av jenter er forbudt, er det kjønnsdiskriminerende å hindre en reell debatt om forbud mot et liknende overgrep mot gutter

http://www.kystpartiet.no/index.php?id=2&nid=714

http://www.dagbladet.no/2011/12/12/nyheter/politikk/omskjering/19382083/

hva mener dere?

jeg får i hvert fall vondt i hjertet bare av å se det bildet.

Man tar da utgangspunkt i at loven er normgivende.

Det stigmatiserer bare sosiale grupper å anta at de ikke blir å følge norsk lov.

Endret av Norna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samboeren til kusinen min ble omskåret som barn, og for dem er det et seksuelt problem fordi han er så "herdet" at det kreves nokså hard sex for at han skal oppnå tilfredsstillelse. For henne oppleves det til tider direkte smertefullt (rifter osv). I følge ham er det ikke et uvanlig problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det startet for lenge siden av hygenieårsaker. Det var dårlige sanitære forhold da. Uansett, i Norge burde det være 16års-grense (som ved piercing, tattoveringer og sånt) sånn at abrahamittene kan forsette med tradisjonene sine uten å utøve seksualrelaterte overgrep mot barn.

De kan jo ikke samtykke!

Det handler ikke om blyge voksne sine rettigheter til å gjøre ting med barn sine kjønnsorgan, men om barn sin integriet og rettigheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener det burde kriminaliseres? de foreldrene som gjør det er jo ikke imot det.. Jenter nå selvfølgelig være ulovlig, for det er et mye mer alvorlig inngrep, dessuten er det smertefullt og skadelig. Men mange menn lar seg jo omskjære frivillig, og det er ikke skadelig.

Holdt voksne mennesker som står fritt til å ta egne valg utenfor diskusjonen, vær så snill.

At foreldrene syns det er greit, bør kanskje ikke bestemme lovgivningen her i landet? Eventuell lovendring vil gå i favør av barna, slik bør det nesten være. Argumentet at foreldrene syns det er greit, kan man fint bruke også i tilfellet kjønnslemlestelse. Da begynner det å skurre.. veldig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...