Gå til innhold

Er det holdepunkter for at ABB var høyrepolitisk?


Norna

Anbefalte innlegg

Jeg håper du tar feil her, men min kjennskap til SV´ere er vel mindre enn din, siden jeg ikke er i politikken. Men ut i fra de jeg kjenner , så er dette sant. Og Sv er vel blandt de som er mest ivrige på å støtte fattige barn i Afrika?

Jeg synes SV framstår som mer snillistiske enn Frp. Men det er veldig mange snille Frp´ere også, som gjør det de kan for å rydde vekk unødvendige byråkratiske kostnader.

En ting som er klinkende klart er at det er utrolig lang avstand fra SV/Frp til Hitler på snill/slem -aksen. I dette perspektivet er avstanden fra SV til Frp minimal.

Såpass liten er avstanden at det ikke er viktig hvem som er snillest av disse. Kanskje det varierer?

Fattige barn eller korrupte statsledere?

"Norge gir bistand til elleve av verdens tolv mest korrupte land."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper du tar feil her, men min kjennskap til SV´ere er vel mindre enn din, siden jeg ikke er i politikken. Men ut i fra de jeg kjenner , så er dette sant. Og Sv er vel blandt de som er mest ivrige på å støtte fattige barn i Afrika?

Jeg synes SV framstår som mer snillistiske enn Frp. Men det er veldig mange snille Frp´ere også, som gjør det de kan for å rydde vekk unødvendige byråkratiske kostnader.

En ting som er klinkende klart er at det er utrolig lang avstand fra SV/Frp til Hitler på snill/slem -aksen. I dette perspektivet er avstanden fra SV til Frp minimal.

Såpass liten er avstanden at det ikke er viktig hvem som er snillest av disse. Kanskje det varierer?

Det er ikke positivt å være snillistisk. Snill og snillistisk er ikke det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke positivt å være snillistisk. Snill og snillistisk er ikke det samme.

Og snillistisk og Nazistisk er også VELDIG forskjellig.

Jeg var faktisk litt småekkel mot SV når jeg beskyldte dem for snillisme, men snill og snillistisk er det faktisk vanskelig å skille mellom.

Snillisme er kanskje det man kaller feilslått dumsnillhet.

I følge logikken som jeg ser spor av i denne tråden, som i denne sammenhengen ligger under Erasmus Montanus-nivå, så kan liksom SV gå for å være ett nazi-snillistisk parti. En betegnelse jeg vil kalle for absurd.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også sette demokrati ett godt stykke over på snill-siden, og facisme på slemsiden.

Og jeg tror Nazismen og Facismen er i nærheten av hverandre på slemsiden.

Demokrati kan også være slemt, ett flertall kan være onde mot enkeltgrupper. Det var ikke lenge siden vestlige demokratier oppførte seg slemt mot homofile.

Men poenget mitt er at det virker utrolig kunnkapsløst, fjernt, feil og skittkastende å sammenligne SV med nazistene.

Jeg er enig i at det er idiotisk å sammenligne sv med nazistene . Men likevel riktigere enn å sammenligne Frp med nazistene, sånn helt ideologisk sett .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Sv érene er jo snille og velmenende.

Det var også NSDAP :roll:

Man kommer jo neppe lenger unna Hitler og NSDAP i noe Norsk politisk parti.

Nazisme var sosialisme og det er totalitært.

Venter forsatt på "høyrepolitikken og ideologien" til Breivik.

Endret av Norna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også NSDAP :roll: Nazisme var sosialisme og det er totalitært.

Venter forsatt på "høyrepolitikken og ideologien" til Breivik.

Lese seg litt opp på politisk teori kanskje?

Om ikke du har ork for noe faglitteratur så skum i det minste kjapt gjennom wikki så du får med deg hovedelementene i de ulike ismene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var også NSDAP :roll: Nazisme var sosialisme og det er totalitært.

Du er nødt til å se litt lenger enn merkelappen , markedsføringen og retorikken til de forskjellige partiene.

Selv om NSDAP prøvde å smiske seg inn på arbeiderklassen med begrepene "sossialisme" og "Arbeiderpartei", Så betyr ikke det at de sto for det samme som SV.

Å sammenligne SV med NSDAP blir litt Trædalaktig tankegang. Minst like teit og urettferdig som å sammenligne Tybring Gjedde med Anfindsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per- Den ekte

Bare ett lite spørsmål til I Grosny...

Hvor my vet du egentlig om tidligere leder av SV, Hanna Kvanmo?

Det er vel nokså allment kjent at dama ble landsvikdømt etter 2. verdenskrig..

Men visste du at det ikke var (som hun selv skrev i boka "Dommen") fordi hun utdannet seg til sykepleier i Tyskland..osv.

Nei, grunnen var noe mye verre, nemlig angiveri og det faktum at hun jobbet for Gestapo.

Så at hun nok har/hadde mange liv og skjebner på samvittigheten, kan nok enhver tenke seg.

For å si det enkelt, så var det familier i hennes hjemby Harstad som ikke var lei seg når hun gikk bort!

Her har vi ei dame som gikk fra å være funksjonær i NS/NSDAP/Gestapo til å bli leder av Sosialistisk Venstreparti.

Vil våge den påstand at dama ikke "vandret" så langt i sitt politiske syn..all den tid hun vridde såpass på sin historie i sin selvbiografi.

Så i lys av det som står skrevet ovenfor i denne tråden så finner jeg det litt kuriøst at de som per nu offentlig tilkjennegir støtte til SV..

... IKKE vet at deres eget parti har mer til felles med ideologien til okkupantene under 2. verdenskrig enn det ett selværklært liberalistisk parti som FrP har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite spørsmål til I Grosny...

Hvor my vet du egentlig om tidligere leder av SV, Hanna Kvanmo?

Det er vel nokså allment kjent at dama ble landsvikdømt etter 2. verdenskrig..

Men visste du at det ikke var (som hun selv skrev i boka "Dommen") fordi hun utdannet seg til sykepleier i Tyskland..osv.

Nei, grunnen var noe mye verre, nemlig angiveri og det faktum at hun jobbet for Gestapo.

Så at hun nok har/hadde mange liv og skjebner på samvittigheten, kan nok enhver tenke seg.

For å si det enkelt, så var det familier i hennes hjemby Harstad som ikke var lei seg når hun gikk bort!

Her har vi ei dame som gikk fra å være funksjonær i NS/NSDAP/Gestapo til å bli leder av Sosialistisk Venstreparti.

Vil våge den påstand at dama ikke "vandret" så langt i sitt politiske syn..all den tid hun vridde såpass på sin historie i sin selvbiografi.

Så i lys av det som står skrevet ovenfor i denne tråden så finner jeg det litt kuriøst at de som per nu offentlig tilkjennegir støtte til SV..

... IKKE vet at deres eget parti har mer til felles med ideologien til okkupantene under 2. verdenskrig enn det ett selværklært liberalistisk parti som FrP har.

Jeg kjente henne personlig, formidabel dame, men absolutt ikke hva jeg ville kalle snill og hensynsfull. Det var da heller ikke jobben hennes. Hun fikk frem politikken på en glimrende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite spørsmål til I Grosny...

Hvor my vet du egentlig om tidligere leder av SV, Hanna Kvanmo?

Det er vel nokså allment kjent at dama ble landsvikdømt etter 2. verdenskrig..

Men visste du at det ikke var (som hun selv skrev i boka "Dommen") fordi hun utdannet seg til sykepleier i Tyskland..osv.

Nei, grunnen var noe mye verre, nemlig angiveri og det faktum at hun jobbet for Gestapo.

Så at hun nok har/hadde mange liv og skjebner på samvittigheten, kan nok enhver tenke seg.

For å si det enkelt, så var det familier i hennes hjemby Harstad som ikke var lei seg når hun gikk bort!

Her har vi ei dame som gikk fra å være funksjonær i NS/NSDAP/Gestapo til å bli leder av Sosialistisk Venstreparti.

Vil våge den påstand at dama ikke "vandret" så langt i sitt politiske syn..all den tid hun vridde såpass på sin historie i sin selvbiografi.

Så i lys av det som står skrevet ovenfor i denne tråden så finner jeg det litt kuriøst at de som per nu offentlig tilkjennegir støtte til SV..

... IKKE vet at deres eget parti har mer til felles med ideologien til okkupantene under 2. verdenskrig enn det ett selværklært liberalistisk parti som FrP har.

Hun var 18 år når hun begynte på utdannelse som sykepleier i Berlin i 1944. Hun ble dømt fordi hun pleide soldater....

Har du link til at hun bedrev angiver virksomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var 18 år når hun begynte på utdannelse som sykepleier i Berlin i 1944. Hun ble dømt fordi hun pleide soldater....

Har du link til at hun bedrev angiver virksomhet?

Hun var i røde kors, for å utdanne deg som sykepleier og bli frontkjemper under andre verdenskrig måtte du være ns medlem.

Når det er sagt var det en helt annen situasjon i 1940 en det er idag, mange som deltok som frontkjempere har gjort opp for dette mange ganger siden.

Det var ikke like klart da at det var dette som var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er grunnen at hun var ved Østfronten og medlem av NS....

Men er det noe hold i at hun bedrev angiveri?

Hun var iallefall med som tolk under avhør av nordmenn, om hun anga noen vet jeg ikke. Men som NS medlem var man ikke vennlig innstilt ovenfor motstandsbevegelsen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun var iallefall med som tolk under avhør av nordmenn, om hun anga noen vet jeg ikke. Men som NS medlem var man ikke vennlig innstilt ovenfor motstandsbevegelsen f.eks.

Når en tenker på avhørsmetodene til Tyskerene og Gestapo så er ikke det bra...Sjansen for at hun var tilstede ved tortur er jo der da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en tenker på avhørsmetodene til Tyskerene og Gestapo så er ikke det bra...Sjansen for at hun var tilstede ved tortur er jo der da..

Hun sa selv at hun ikke var med ved tortur, at hun flere ganger gikk fordi hun ikke ville være tilstede ved slag og lignende. Men hun visste da om det .

Men igjen , det var en annen tid. Jeg var ikke enig med henne politisk, men hun var ikke nazist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren var aktivt medlem av FrP og FrPs ungdom i ti år. Han deltok aktivt i ulike former for politisk arbeid og hadde verv.

I etterkant av dette har han frontet en haug med sysnpunkter som ligner det man tror på på den politiske høyreside. Dermed tror jeg man trygt kan kalle ham høyrevridd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...