Gå til innhold

FrP-politikere vil bøtelegge folk som gir til tiggere


sauen87

Anbefalte innlegg

FrP-politikerne Steinar Bergstøl Andersen og Sissel Andersen ønsker å bøtelegge folk som gir til tiggere. De mener boten bør være på 4500 kroner, og det bør gjøres for å bli kvitt organiserte kriminelle.

Jeg er enig i at endel av tiggerne er en del av et organisert kriminelt nettverk, men mange av tiggerne er også bare personer i en svært vanskelig livssituasjon (rus, alkohol osv). Problemet er så komplekst at jeg tviler på vi løser rusgåten med å bøtelegge de som hjelper litt.

Jeg lurer også på hvor grensen skal gå. Blir man bøtelagt for å hjelpe en narkoman med penger til bussen hjem? Kjøpe en kaffe til en sliten alkoholiker?

Jeg syns forslaget blir helt feil. Man kan ikke bøtelegge noen for å hjelpe mennesker som har det vondt.

Jeg tror ikke dette er løsningen på problemet. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FrP-politikerne Steinar Bergstøl Andersen og Sissel Andersen ønsker å bøtelegge folk som gir til tiggere. De mener boten bør være på 4500 kroner, og det bør gjøres for å bli kvitt organiserte kriminelle.

Jeg er enig i at endel av tiggerne er en del av et organisert kriminelt nettverk, men mange av tiggerne er også bare personer i en svært vanskelig livssituasjon (rus, alkohol osv). Problemet er så komplekst at jeg tviler på vi løser rusgåten med å bøtelegge de som hjelper litt.

Jeg lurer også på hvor grensen skal gå. Blir man bøtelagt for å hjelpe en narkoman med penger til bussen hjem? Kjøpe en kaffe til en sliten alkoholiker?

Jeg syns forslaget blir helt feil. Man kan ikke bøtelegge noen for å hjelpe mennesker som har det vondt.

Jeg tror ikke dette er løsningen på problemet. Hva tror dere?

Jeg synes det er et fint forslag. I tillegg til det Andersen x2 nevner her, må det vel være mye bedre for tiggerne selv å søke hjelp hos en organisasjon og få pengene bedre disponert. (Altså ved at giverne heller velger å donere penger til slike organisasjoner.) 20 kroner her og 10 kroner der kan, som vi vet, føre til kjøp av narkotika eller andre farlige stoffer. Å kjøpe varer til dem mener jeg bør være lovlig - da ser man hva pengene brukes til.

Eller så kunne jo et forslag være å forby tigging, men det vil jo ramme de som allerede er utsatt.

Endret av Ruto
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er ennå en grunn til at jeg ikke stemmer FrP...

Tror dette er noe av det dummeste jeg har hørt.

Igjen skal de gjøre livet enda vanskeligere for de allerede vanskeligstilte. Åååh jeg blir så provosert!

Til Ruto: Organisasjoner som dette vil ta hovedstolen av det man donerer til seg selv. Og en stor del av problematikken her er jo at de som er på gata og tigger ofte har store problemer med å komme seg inn i både den ene og den andre organisasjonen.

Vi har allerede en organisasjon som skal fylle denne rollen, og det er NAV, men se hvor effektivt -det- er... Ugh.. Altfor trøtt og allerede morgengretten til å komme med noe fornuftig her, bortsett fra mer ranting.

Kjenner jeg blir farlig sint av disse idiot-forslagene altså.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet flere rapporter de siste årene om rumenske tiggere. Ingen har funnet noe som tilsier at tiggerne er en del av kriminelle nettverk. Politikerne later imidlertid som om denne informasjonen ikke finnes. Kvalmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også HELT opp til den enkelte person hvordan de vil distribuere sine egne penger. Og hvorvidt jeg gir noen kroner til en sliten landstryker eller kjøper meg en fancy moccalatte, er da virkelig ingen andres sak enn min egen.

OG, en annen ting... Her i Norge som vi liksom skal være et kristelig land - er det ikke også godt kristent å gi til de trengende? Er ihvertfall det vi blir opplært til..

Skulle likt å se Andersen x2 i en situasjon der de ble tvunget til å tigge til livets opphold...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslaget. Dessverre er det mange som ikke vet at de er med og sponser kriminelle utenlandske organisasjoner, mens de tror at de hjelper noen fattig person i vanskelig situasjon. I enkelte land er det enkelte etniske minoriteter som har utviklet tigging til organisert nettverk hvor folk spiller på andres sympati. Nei, takk, jeg gir aldri penger til utenlandske tiggere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solsmil

Jeg tror de er inne på noe her, selv om jeg ikke er sikker på om dette er rette måten å gjøre det på. Når jeg da tenker på tiggere, er det utelukkende rumenere som kommer til norge - for å tigge. For å tjene penger på det.

Dessuten, uten at jeg vet hvordan det er i alle andre byer i norge, så tror jeg ikke at alle utenfor oslo vet hvor stor problemet egentlig er. Sitter du på en utecafe om sommeren, så kan du ta faen på at det kommer rumener med koppen oppi annsiktet ditt, og h*n tar ikke nei for nei. Der er det "pleeeease" for alle penga, helt til du nærmest roper ut nei for femte gang. Satt litt på spissen, men det er ikke langt unna. Til og med på cafeer inne på kjøpesentre kommer de. Og på trikken. Og går du med ei tomflaske i hånda, og går forbi en rumener, så bruker h*n ikke et tiendedels sekund med betenkningstid før vedkommende rapper flaska ut av hånda di (har opplevd det tre ganger selv).

Dessuten har de overhodet ikke så lite penger som det ser ut som. De organiserer seg, og går du feks i sofienbergparken tidlig en morgen, kan man se de stå der og kle på seg de gamle fillene over de ikke fult så gamle som de har under. Eller når de plutselig drar opp en mobiltelefon. Ikke nyeste modell, men like fullt.

Og de kommer til norge utelukkende for å tigge, og nordmenn synes såååå synd på de stakkars fattige menneskene, som ikke har penger. Og den eneste grunnen til at de er her, er at de vet de kan tjene mye penger på det. Så når jeg snakker om tiggere her, snakker jeg om rumenske tiggere. Har egentlig ikke lagt noe særlig merke til noen andre. correct me if im wrong.

Endret av Solsmil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg selvsagt i utgangspunktet synes at det å bøtelegge folk er en utmerket ide, så må jeg nok stille meg blant tvilerne i dette spørsmålet.

Har FrP's strateger tatt i betraktning at dette kan oppfattes som dobbel straff? Dem som her foreslås bøtelagt har jo allerede bøtelagt seg selv og kompensert litt for den norske arvesynd av transatlantisk slavehandel, holocaust, imperealisme, og undertrykking av mennesker i den tredje verden.

Ikke nok med det, disse menneskene har akseptert sin skyld i en slik grad at de sannsynligvis husker å bøtelegge seg selv hver gang de passerer et offer for sine og sine forfedres handlinger.

Ville det ikke være mer formålstjenlig, både mht. statskassens behov og den oppdragende virkning, å bøtelegge dem som IKKE innrømmer og viser skyld når de går forbi en tigger?

Ellers finnes det jo tusener av anledninger til å bøtelegge folk. Dessuten har vi jo muligheten til å indeksregulere bøtene også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er ennå en grunn til at jeg ikke stemmer FrP...

Tror dette er noe av det dummeste jeg har hørt.

Igjen skal de gjøre livet enda vanskeligere for de allerede vanskeligstilte. Åååh jeg blir så provosert!

Til Ruto: Organisasjoner som dette vil ta hovedstolen av det man donerer til seg selv. Og en stor del av problematikken her er jo at de som er på gata og tigger ofte har store problemer med å komme seg inn i både den ene og den andre organisasjonen.

Vi har allerede en organisasjon som skal fylle denne rollen, og det er NAV, men se hvor effektivt -det- er... Ugh.. Altfor trøtt og allerede morgengretten til å komme med noe fornuftig her, bortsett fra mer ranting.

Kjenner jeg blir farlig sint av disse idiot-forslagene altså.

Har du noen gang hatt befatning med de tiggerne det er snakk om? De som trenger seg imellom når du snakker med bekjente på gata. Snakker i telefonen. Fremgangsmåten deres er å være så påtrengende og uforskammet at man gir de penger for å ha seg vekk, ikke for å være behjelpelig. At de ter seg på den måten har jeg liten sans for. Og tigging er forresten ikke nødvendig i Norge, staten sørger for norske borgere, og de utenlandske; hvorfor skal de komme hit til verdens dyreste land hvor de ikke har råd til å oppholde seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at man må bøte alle som gir til hjelpeorginisasjoner og religiøse orginisasjoner. Tross alt ingen tigger mer penger en dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at man må bøte alle som gir til hjelpeorginisasjoner og religiøse orginisasjoner. Tross alt ingen tigger mer penger en dem.

Nei, det er ikke det samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ruto: Organisasjoner som dette vil ta hovedstolen av det man donerer til seg selv. Og en stor del av problematikken her er jo at de som er på gata og tigger ofte har store problemer med å komme seg inn i både den ene og den andre organisasjonen.

Hva om tiggere ikke føler behovet for å komme inn i slike organisasjoner, fordi de like så godt kan slenge på gata? Kanskje dette blir veiledende for dem? At hjelp er å få, i langt større og bedre omfang enn det de tror, siden de ikke oppsøker hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkerlig at Frp kommer med dette. Jeg tror det må være soloutspill fra ett par løse kanoner der.

Frp er jo imot byråkrati, formynderi og regelverk. Og de er jo liberalistiske. Dette utspillet går imot denne grunnholdningen.

Frp er vel de eneste som har stått opp mot krininaliseringen av sexkjøpere.

Dette er merkerlig.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke overraskende i det hele tatt. FrP er kjent for sine enkle løsninger på kompliserte problemer. Dette var kanskje hakket mer usympatisk enn flere andre utspill fra den kanten, men likevel ikke overraskende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRP liker ikke at tiggerene ikke tilbyr folket det de har mellom beina.

Frp ønsker at hvis du gir penger til tiggere skal de tilby deg sex. Får du ingenting tilbake skal du bøtelegges med 4500kroner.

Endret av Haddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRP liker ikke at tiggerene ikke tilbyr folket det de har mellom beina.

Frp ønsker at hvis du gir penger til tiggere skal de tilby deg sex. Får du ingenting tilbake skal du bøtelegges med 4500kroner.

Det er stor forskjell på å arbeide for penger og å tigge for penger. Også forskjell på å være prostituert og arbeidsløs/narkoman/tigger.

Bra for deg at du fjernet nederste del av innlegget ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er stor forskjell på å arbeide for penger og å tigge for penger. Også forskjell på å være prostituert og arbeidsløs/narkoman/tigger.

Bra for deg at du fjernet nederste del av innlegget ditt.

Ja, det er store forskjeller på å tigge om penger og å selge kroppen sin.

Leste forumreglene. Vil ikke utestenges :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for å bøtelegge folk for å gi penger til tiggere. Kanskje man kunne kjøre dem ansvarlige for tiggerenes kriminelle gjerninger ? Fordi de har gitt dem penger så de blir (neida)

Nei, vil de gi de pengene sine så værsågod. Jeg er derimot ike tilhenger av at norge skal være ansvarlige for enhver tigger som kommer på turistvisum fra Romania. Jeg føler meg ikke ansvarlig for at ikke de fryser om vinteren . De valgte selv å reise hit, ikke sant ?

Eller er det bakmenn ? Dersom det er bakmenn så er jo det å gi penger like ille som å støtte annen organisert kriminallitet, ikke sant ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fraOslo

Støtter fullt opp om forslaget Hva som helst for å bli kvitt dette problemet.

De sitter jo med 100-200 meters mellomrom i Oslo og blokkerer halve fortauet. Enkelte setter også opp egne altere med bilder, kors, plakater og flere fakler. Ufattelig at det er slik handlingslammelse mht løsning på tiggerproblemet.

Det representerer også et smitteproblem der de stikker hendene ned i alle søppelkasser for å lete etter panteflasker, for deretter gå til panteautomaten i butikken, trykker på knappen for pantelapp, går i kassen og skaper opp panten fra returmyntskålen i kassen. Neste kunde er deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt for at "romania-bandene" ikke skal få fritt spillerom, men hvor går grensen? Skal man nekte støtte til -alle- tiggere, eller bare enkelte? Dette vil jo da gå under diskrimminering-loven, vil det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...