Gå til innhold

Bør jeg lære morsmålet mitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Morsmålet mitt er arabisk, men jeg kan bare snakke det delvis. Har lenge grublet over å lære meg det, men synes det er gørrkjedelig, samtidig som at verken Islam eller arabiske land interesserer meg.....

Hva ville dere gjort i min situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker du mye med familie som helst/bare snakker arabisk? Om du er nysgjerrig på å lære det, aknskje du kan prøve et kurs e.l., og se om du vil fortsette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du mye med familie som helst/bare snakker arabisk? Om du er nysgjerrig på å lære det, aknskje du kan prøve et kurs e.l., og se om du vil fortsette?

Snakker med familie på arabisk innimellom. Utover det har jeg ingen venner som snakker det, og jeg har vært i arabiske land flere ganger før. Det er bare en totalt uinteressant region for meg sammenlignet med mine andre reisemål. Det kjedelige er jo at det er trist at jeg knapt behersker mitt eget morsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Setareh

Hva har Islam eller arabiske land med språket å gjøre?? jeg kan morsmålet mitt, men er ikke interessert religion.. Å jeg er så glad for at jeg kan morsmålet og norsk! Språk er kunnskap!

Så om du ikke vil lære arabisk pga at det er mange muslimer som prater arabisk, så synes jeg det er veldig dumt.

Men om du ikke vil lære morsmålet av andre årsaker, så er det opp til deg!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

morsmål er det språket du lærte først.. men du husker kanskje ikke språket :) nei, jeg hadde bare gjort det om jeg hadde interesse for landet og kulturen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har Islam eller arabiske land med språket å gjøre??

Mange lærer arabisk pga. islam, de vil forstå Koranen osv. Islam interesserer meg ikke, så det er en grunn mindre for å lære det. Samtidig er det andre kulturer som fascinerer meg mer. Synes japanske tv-serier og tegneserier, eller koreanske filmer er mye mer spennende og de har som reisemål vært langt mer interessante for meg enn Midt-Østen.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville lært meg det om jeg hadde mulighet. Det er en del av ens egen bakgrunn som kan få en til å forstå mer om hvem man er og hvor man kommer fra. Men nå er jeg veldig glad i språk da..

Ang arabisk tenker jeg at det vil gi større muligheter karrieremessig om man kan språket. Og du vil jo ha et godt grunnlag for å lære det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsmål er det språket du lærte først.. men du husker kanskje ikke språket :) nei, jeg hadde bare gjort det om jeg hadde interesse for landet og kulturen

Nei, jeg husker det ikke. Har glemt mer og mer gradvis med årene og det har kommet til et punkt hvor jeg ikke forstår tegnefilmer på arabisk, tegnefilmer jeg så som liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lært meg det om jeg hadde mulighet. Det er en del av ens egen bakgrunn som kan få en til å forstå mer om hvem man er og hvor man kommer fra. Men nå er jeg veldig glad i språk da..

Ang arabisk tenker jeg at det vil gi større muligheter karrieremessig om man kan språket. Og du vil jo ha et godt grunnlag for å lære det.

bare hvis du vil bli reiseleder eller tolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Setareh

Reiseleder eller tolk?! ja som AB over sier, tuller du?

jeg har en hav av muligheter fordi jeg behersker persisk og arabisk! er ikke ferdig utdannet, utdanner meg til noe som ikke har med språk å gjøre, men har en stilling som jeg fikk pga språkbakgrunnen min, og tjener godt, selvom jeg er ufaglært.

Og til deg TS, det er ikke mange som lærer arabisk for å forstå koran, der tar du feil, de kan heller få den oversatt. Arabisk er et rikt språk. Men det virker ikke som om du er interessert, og med denne holdningen kommer du ikke langt (hvis du vurderer å lære arabisk) så la vær, og gjør det du liker :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arabisk er ikke akkurat verdens enkleste språk, så jeg hadde ikke engang vurdert det om jeg ikke hadde et minimum av motivasjon og interesse. Om det er morsmålet ditt kan også diskuteres, det kommer litt an på hvilken definisjon man legger til grunn. En av de sier at det er det språket man behersker best, og da er isåfall ikke arabisk morsmålet ditt i dag. Så jeg syntes ikke det er noen grunn til å føle at man må lære det.

At arabisk bare er aktuelt i forbindelse med islam er også BS! Det er ikke-muslimske etniske nordmenn som studerer arabisk på universitetet. Hvorfor det tro? Arabisk er et stort språk, og det er en aktuell kompetanse i fremtiden mtp på arbeidsliv. Både nasjonalt og internasjonalt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende du vil angre på det om du ikke lærer det når du er eldre og dine foreldre kanskje har gått bort. Kanskje du vil ønske å kunne mer om kulturen du kommer fra når du blir eldre? Situasjonen i midt-østen kan jo forandre seg utrolig mye på 50 år også, kanskje du får større interesse for regionen om det ble mindre ufred der? Jeg synes i alle fall det virker som et veldig spennende område, og jeg har ingen bakgrunn der fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første du må gjøre hvis du skal lære språket er å finne en indre motivasjon for å lære det. Det nytter neppe å lære med den holdningen du har i dag.

Kanskje vil du med tida endre holdninger, og da kan det være du vil lære morsmålet ditt. Jeg tror sjansen er stor for at du en dag (kanskje om mange år) vil føle et tap og et savn fordi du ikke kan ditt eget morsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du?

nei. nevn noen andre steder man har fordel med arabisk? mange som tror man virker smartere hvis man kan flere språk eller at det ser bra ut på cv, men arbeidsgivere gidder ikke se på hvilkene språk du kan. kun norsk og engelsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

nei. nevn noen andre steder man har fordel med arabisk? mange som tror man virker smartere hvis man kan flere språk eller at det ser bra ut på cv, men arbeidsgivere gidder ikke se på hvilkene språk du kan. kun norsk og engelsk

Se lenger opp i tråden. Jeg kjenner de som har tatt blant annet persisk og arabisk ved UiO, selvfølgelig sammen med blant annet statsvitenskap, samfunnsøkonomi, sosiologi osv.

Det er mulig å få jobb i UD, UDI, NAV, barnevernet, som journalist/tekstforfatter osv, lærer, koordinator innen forskjellige typer prosjektarbeid. Mye forskjellig!

Når det gjelder tolketjenester må man ha formell utdannelse, det holder ikke bare å ha det som morsmål. Så det er mindre sjanse for å få jobb som tolk enn at det at du kan arabisk virker som en døråpner inn i en annen karriere.

Men du virker uansett ikke motivert, og da blir det vanskelig å lære seg språk.

Selv har jeg lyst til å jobbe for Leger uten grenser, og vet at jeg ville hatt en så utrolig stor fordel om jeg hadde kunnet arabisk, fransk, urdu eller et annet språk utenom de vanlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. nevn noen andre steder man har fordel med arabisk? mange som tror man virker smartere hvis man kan flere språk eller at det ser bra ut på cv, men arbeidsgivere gidder ikke se på hvilkene språk du kan. kun norsk og engelsk

Jeg er enig med AB, tuller du? Arabisk er en av verdens mest utbredte språk. Det er morsmålet til noe slikt som 200 millioner mennesker. Om du søker en kassajobb i nærbutikken, så er det kanskje ikke den mest aktuelle kompetansen. Men arabisk er f.eks det dominerende språket i en del av verden som er viktig mtp både forretninger og politikk. Det er også flere sektorer her i Norge, f.eks skolen, som skriker etter språkkompetanse innenfor flere språk enn norsk og engelsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsmål er det språket du lærte først.. men du husker kanskje ikke språket :) nei, jeg hadde bare gjort det om jeg hadde interesse for landet og kulturen

Jeg trodde morsmål var språket til din mor eller foreldre jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Ikke hvis det ikke er noen stor interesse. Jeg elsker jo språk og vil lære flere, men er ikke dette en interesse så hadde jeg ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...