Gå til innhold

Bør jeg lære morsmålet mitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personlig så syns jeg arabisk er ett fantastisk språk!

-samt persisk og libanesisk:) Om jeg kunne få lære det så ville jeg gjort det:)

Jeg har alltid elsket de språkene. Min beste venninne igjennom mange år kan noe libanesisk og arabisk fordi mora hennes prater nesten bare det... likevel så kan ikke venninna mi det flytende, noe jeg syns er så synd..skulle så ønske hun kunne det så kunne hun lært meg igjen:D

Embrace your forefathers lingo !

For språk er fantastisk og dritkult!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde morsmål var språket til din mor eller foreldre jeg?

"Det eksisterer en rekke ulike definisjoner av morsmål. I den «folkelige definisjonen» heter det at morsmål er det språket man tenker på, drømmer på, teller på osv. Morsmålet kan defineres som det språket barnet lærer først. Hvis en velger å legge vekt på ferdighet eller kompetanse, vil en kunne si at morsmålet er det språket en behersker best. Fra en funksjonssynsvinkel kunne en si at morsmål er det språket en bruker mest, og fra en holdningssynsvinkel kunne en hevde at morsmål er det språket en identifiserer seg med."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så syns jeg arabisk er ett fantastisk språk!

-samt persisk og libanesisk:) Om jeg kunne få lære det så ville jeg gjort det:)

Jeg har alltid elsket de språkene. Min beste venninne igjennom mange år kan noe libanesisk og arabisk fordi mora hennes prater nesten bare det... likevel så kan ikke venninna mi det flytende, noe jeg syns er så synd..skulle så ønske hun kunne det så kunne hun lært meg igjen:D

Embrace your forefathers lingo !

For språk er fantastisk og dritkult!

Libanesisk er vel strengt tatt en form for arabisk. ;) Med mindre du sikter til språket til en av minoritetsgruppene, men de har igjen andre navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Setareh

Libanesisk er vel strengt tatt en form for arabisk. ;) Med mindre du sikter til språket til en av minoritetsgruppene, men de har igjen andre navn.

Ja libanesisk er arabisk! Rein arabiii:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Setareh

Haha, det er sånn gubb har lært de også! Libysk tv var liksom ikke så spennende, så det er kanskje noe av årsaken til at mange arabere sliter litt med nettopp libysk. Man skal ikke undervurdere tv som et verktøy i språklæring. :nigo: Men jeg merker forskjellen selv med min begrensede arabisk. I det han skrur over på libanesisk tv, så er det liksom ingen tvil om hvilken kanal han har på! :fnise: Ikke bare pga språket, men også fordi den seriøse nyhetsankeren med hijab blir byttet ut med en dame i tights som bedriver arobic på tv, mens hun babler i vei på søt og femi libanesisk. :fnise:

hahahhaha! det var dagens!.. men kan du noe arabisk, vampen? er ikke araber selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SemperFi

Snakker selv mitt morsmål som er Farsi (Persisk/Iransk) lærte å skrive og lese også, men har glemt skriving og lesing litt, noe som jeg angrer på.

Men å kunne snakke mitt morsmål er et must for meg, tror jeg ville manglet en del av meg selv om ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det eksisterer en rekke ulike definisjoner av morsmål. I den «folkelige definisjonen» heter det at morsmål er det språket man tenker på, drømmer på, teller på osv. Morsmålet kan defineres som det språket barnet lærer først. Hvis en velger å legge vekt på ferdighet eller kompetanse, vil en kunne si at morsmålet er det språket en behersker best. Fra en funksjonssynsvinkel kunne en si at morsmål er det språket en bruker mest, og fra en holdningssynsvinkel kunne en hevde at morsmål er det språket en identifiserer seg med."

jøsh:) Takk det visste jeg ikke!

Kult..

Men de burde jo endret navn..til "hjertemål" ..Eller til noe annet lurt:D

Morsmål er jo faktisk littegranne misvisende.

Om min mor bare pratet dansk(hun er halvt dansk, men si hun var hel) men aldri til meg.

Om jeg aldri lærte det så ville jeg sagt " hei hei, mitt morsmål er dansk, men norsk er det jeg har lært"

Jaja..Sånn er nå verden.

Men forsto du hva jeg mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...