Gjest "gjest" Skrevet 8. desember 2011 #41 Skrevet 8. desember 2011 Hva mener du? Du skriver du er forlovewt og venter barn og at livet ditt er bedre enn de flestes, så derfor er jeg interessert i å vite hva du lever av?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #42 Skrevet 8. desember 2011 Dessverre er det langt færre enn det burde være. Og nei, jeg mente ikke vi er bedre enn noen andre, da kom det beklageligvis ut litt feil. Jeg har en følelse av at du har et veldig idealistisk og naivt syn på verden.
Aspera Skrevet 8. desember 2011 #43 Skrevet 8. desember 2011 Alt dette er positivt, men sånn jeg ser det, er ikke dette unikt, dette er en tankegang som kommer med livserfaring. Og selvinnsikt. Og jeg tror faktisk man bør vite, iallfall til en viss grad hva man ønsker, både som enkeltperson og par, før man stifter familie. Noen ganger er det også sånn at man befinner seg i situasjoner hvor man må "mistrives" og "ha rutiner" en stund for å få det bedre. Kjæresten min har for eksempel en del fag han ikke liker, men han sikter seg inn på en spesialisering han vet han har interesse og talent for, derfor holder han ut de "kjipe" årene. Jeg er ikke uenig i at man skal gjøre det man har lyst til, men man må også ha en plan med det man gjør. Om man kun gjør ting på impuls, er det enkelt å sitte om 5 år og lure på om en litt mer målrettet tankegang og noen flere rutiner kanskje hadde vært noe. Jeg kjenner flere dyktige mennesker som skulle realisere seg selv. Mitt inntrykk er at mange gjemmer seg bak denne tankegangen for å slippe å gjøre ting de ikke liker, men det er en annen sak. Uansett; i dag angrer de fleste av dem, for det ble for de fleste vanskelig å gi slipp på livsstilen der de gjorde det de ville. En venninne droppet å ta relevante, men dårlig betalte deltidsjobber som hadde gitt henne en bedre jobb etter endrte studier. Unødvendig å si at hun angret? Om du vil ha barn, bør du vel også innse at det vil medføre rutiner, og å gjøre ting man ikke vil. Det er mulig at du mente dette annerledes, men jeg fikk mer inntrykk av at du snakker om tjueåringer som velger en trygg, men kjedelig utdannelse, eller folk som er i samme jobb fordi de trenger fast inntekt. Det handler om livsvalg- og jeg tror helt klart man kan ha det bra ellers i livet, selv om man har en jobb som kanskje er litt rutinebasert. Nei, man skal ikke bare gjøre hva man har lyst til hele tiden og det er heller ingenting galt med rutinger. Nå snakket jeg om mennesker som mistrives i hverdagen, uten at det er å slite seg igjennom for å nå et mål. Det å ha mål er utrolig viktig, og å jobbe seg opp mot det kan være både kjipt og hardt, men det er ikke noe galt i det sånn sett. Jeg er heller ikke bare spontan, jeg prøver så hardt jeg kan for å få meg en utdannelse selv om jeg "mistrives" og den egentlig ikke er relevant til hva jeg skal bli engang. Allikevel er det viktig for meg, i tillegg til at jeg mener man kommer lengre med å utdanne seg selv. Det er viktig å ha en plan og mål i livet, selv om ting sjeldent bli som man tror. Når barnet kommer blir det mange rutiner og ting jeg egentlig ikke har lyst til, samtidig som det er akkurat det jeg vil. Jeg gleder meg veldig selv om det blir hardt. Spesielt siden vi skal noen år til utlandet akkurat da, men ingenting er vanskeligere enn man gjør det til
Aspera Skrevet 8. desember 2011 #44 Skrevet 8. desember 2011 Du skriver du er forlovewt og venter barn og at livet ditt er bedre enn de flestes, så derfor er jeg interessert i å vite hva du lever av? Jeg sier ikke mitt liv er bedre enn de flestes, nå legger du ord i munnen på meg. Men om du mener pengemessig, så lever jeg på lån og stipend da jeg er student.
Gjest CelineZ Skrevet 8. desember 2011 #45 Skrevet 8. desember 2011 Nei, man skal ikke bare gjøre hva man har lyst til hele tiden og det er heller ingenting galt med rutinger. Nå snakket jeg om mennesker som mistrives i hverdagen, uten at det er å slite seg igjennom for å nå et mål. Det å ha mål er utrolig viktig, og å jobbe seg opp mot det kan være både kjipt og hardt, men det er ikke noe galt i det sånn sett. Jeg er heller ikke bare spontan, jeg prøver så hardt jeg kan for å få meg en utdannelse selv om jeg "mistrives" og den egentlig ikke er relevant til hva jeg skal bli engang. Allikevel er det viktig for meg, i tillegg til at jeg mener man kommer lengre med å utdanne seg selv. Det er viktig å ha en plan og mål i livet, selv om ting sjeldent bli som man tror. Når barnet kommer blir det mange rutiner og ting jeg egentlig ikke har lyst til, samtidig som det er akkurat det jeg vil. Jeg gleder meg veldig selv om det blir hardt. Spesielt siden vi skal noen år til utlandet akkurat da, men ingenting er vanskeligere enn man gjør det til Jeg tror du har et veldig forenklet og urealistisk syn på verden, relevant jobberfaring etc, men det er ikke tema i denne tråden. Det er også sånn at ethvert liv har faser. Du vil garantert oppleve perioder som er dårligere enn andre, selv om du har "drømmelivet." Men det er bra med pågangsmot, og jeg ønsker deg lykke til. Likevel tror jeg nok at de som skrev at du virket veldig naiv har et godt poeng.
Gjest CelineZ Skrevet 8. desember 2011 #46 Skrevet 8. desember 2011 Jeg sier ikke mitt liv er bedre enn de flestes, nå legger du ord i munnen på meg. Men om du mener pengemessig, så lever jeg på lån og stipend da jeg er student. Jeg skjønner at hun tror det, du skrev at dere "lever bedre enn mange andre." For øvrig er det enkelt å snakke om at man bør leve som man vil, når man lever på Lånekassen. Når studiene er omme, har man økonomiske forpliktelser, og da opplever nok mange en reality check. 1
Gjest "gjest" Skrevet 8. desember 2011 #47 Skrevet 8. desember 2011 Jeg sier ikke mitt liv er bedre enn de flestes, nå legger du ord i munnen på meg. Men om du mener pengemessig, så lever jeg på lån og stipend da jeg er student. Du er gravid, lever på lån og stipend.. Ble du gravid for å få slettet mye av lånet da eller? Er det derfor du mener at livet ditt er så mye bedre enn de andres? Jeg formoder at du snakker om dine medstudenter når du snakker om " de andre". Vel, du har bare bekreftet mine fordommer mot fjortissfittegraviditeter. Det er bare for kronene dere blir gravide. 1
Aspera Skrevet 8. desember 2011 #48 Skrevet 8. desember 2011 Jeg har en følelse av at du har et veldig idealistisk og naivt syn på verden. Jeg føler det ikke slik. Mens "alle andre" tar alt de blir servert igjennom utdanning og media for god fisk, tror jeg ofte jeg er nokså flink til å være kritisk uten at jeg blir bitter. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan du kan konkludere med det engang, da jeg ikke har fortalt noe særlig om mitt livssyn i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #49 Skrevet 8. desember 2011 Vel, du har bare bekreftet mine fordommer mot fjortissfittegraviditeter. Det er bare for kronene dere blir gravide. Der tror jeg du tar feil, og det sier jeg med bakgrunn av det jeg har lest Aspera skrive i fortiden. Ikke fordi jeg er enig med henne, jeg er dypt uenig med henne i en god del, men hun fremstår ikke som en "fjortisfitte" som har blitt gravid for å få penger.
Aspera Skrevet 8. desember 2011 #50 Skrevet 8. desember 2011 Jeg skjønner at hun tror det, du skrev at dere "lever bedre enn mange andre." For øvrig er det enkelt å snakke om at man bør leve som man vil, når man lever på Lånekassen. Når studiene er omme, har man økonomiske forpliktelser, og da opplever nok mange en reality check. Jeg skrev at jeg lever bedre enn mange andre jeg kjenner, da de selv sier seg misfornøyde med livene sine. Jeg sa også at jeg ikke mente at mitt liv var bedre. Det er like enkelt å snakke om at man bør leve livet sitt som man vil når studiene er over, det spørs jo helt på hvilke mål man har. Jeg kjenner til økonomiske forpliktelser mer enn de fleste på min alder, da jeg har tatt vare på meg selv siden jeg var 13-14 år. Og da var det ikke mange pengene å leve på, allikevel klarte jeg husly og mat OG jobbe meg opp mot det livet jeg ønsker som den dag i dag.
Gjest "gjest" Skrevet 8. desember 2011 #51 Skrevet 8. desember 2011 (endret) Der tror jeg du tar feil, og det sier jeg med bakgrunn av det jeg har lest Aspera skrive i fortiden. Ikke fordi jeg er enig med henne, jeg er dypt uenig med henne i en god del, men hun fremstår ikke som en "fjortisfitte" som har blitt gravid for å få penger. Hvorfor har du nicket ditt i kursiv og forsvarer deg selv her, Aspera? Endret 8. desember 2011 av "gjest"
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #52 Skrevet 8. desember 2011 Hvorfor har du nicket ditt i kursiv og forsvarer deg selv her, Aspera? Hun skriver vel noe samtidig som meg, det skjønner vel du også er mulig? Jeg er AB og logget inn som AB, slik at nicket mitt ikke vises. Om en moderator kan, så må han eller hun gjerne bekrefte at jeg ikke er Aspera.
Gjest "gjest" Skrevet 8. desember 2011 #53 Skrevet 8. desember 2011 Jeg skrev at jeg lever bedre enn mange andre jeg kjenner, da de selv sier seg misfornøyde med livene sine. Jeg sa også at jeg ikke mente at mitt liv var bedre. Det er like enkelt å snakke om at man bør leve livet sitt som man vil når studiene er over, det spørs jo helt på hvilke mål man har. Jeg kjenner til økonomiske forpliktelser mer enn de fleste på min alder, da jeg har tatt vare på meg selv siden jeg var 13-14 år. Og da var det ikke mange pengene å leve på, allikevel klarte jeg husly og mat OG jobbe meg opp mot det livet jeg ønsker som den dag i dag. Gikk du ikek skole og ble økonomisk ivaretatt av foreldrene dine i den alderen, da?
Aspera Skrevet 8. desember 2011 #54 Skrevet 8. desember 2011 Du er gravid, lever på lån og stipend.. Ble du gravid for å få slettet mye av lånet da eller? Er det derfor du mener at livet ditt er så mye bedre enn de andres? Jeg formoder at du snakker om dine medstudenter når du snakker om " de andre". Vel, du har bare bekreftet mine fordommer mot fjortissfittegraviditeter. Det er bare for kronene dere blir gravide. Det koster da mye mer å ha unge enn det man får slettet av lånekassa, så den konklusjonen blir feil. Og når jeg snakker om "alle andre" jeg kjenner, så snakker jeg om mer om slekt enn venner, da våre venner er venner fordi vi faktisk passer sammen.
Gjest "gjest" Skrevet 8. desember 2011 #55 Skrevet 8. desember 2011 Det koster da mye mer å ha unge enn det man får slettet av lånekassa, så den konklusjonen blir feil. Og når jeg snakker om "alle andre" jeg kjenner, så snakker jeg om mer om slekt enn venner, da våre venner er venner fordi vi faktisk passer sammen. Ja, ja, jeg tror hele din nettpersona er en aldri så liten nettartighet bare og tar ikke noe av det du skriver seriøst alikevel.
Aspera Skrevet 8. desember 2011 #56 Skrevet 8. desember 2011 Gikk du ikek skole og ble økonomisk ivaretatt av foreldrene dine i den alderen, da? Nei, ikke egentlig. Allikevel klarte jeg mirakuløst å fullføre tiende.
Aspera Skrevet 8. desember 2011 #57 Skrevet 8. desember 2011 Ja, ja, jeg tror hele din nettpersona er en aldri så liten nettartighet bare og tar ikke noe av det du skriver seriøst alikevel. Så bare fordi jeg definerer meg selv som en positiv person med ønske om familie, kunnskap og kjærlighet, så er jeg et troll?
marielle171 Skrevet 8. desember 2011 #58 Skrevet 8. desember 2011 folkens.. la aspera leve livet sitt, og la henne være så naiv hvis dere mener hun er det. Denne tråden handler ikke om 'hva syns vi om Asperas sitt syn på livet' men om tenåringsforeldre. 2
Gjest "gjest" Skrevet 8. desember 2011 #59 Skrevet 8. desember 2011 Så bare fordi jeg definerer meg selv som en positiv person med ønske om familie, kunnskap og kjærlighet, så er jeg et troll? Nei, pga det er huller i historien. Folk flest er ikke så perfekte som du viser deg her.
Gjest CelineZ Skrevet 8. desember 2011 #60 Skrevet 8. desember 2011 Det koster da mye mer å ha unge enn det man får slettet av lånekassa, så den konklusjonen blir feil. Og når jeg snakker om "alle andre" jeg kjenner, så snakker jeg om mer om slekt enn venner, da våre venner er venner fordi vi faktisk passer sammen. OK, så fordi du har en slekt (som sånn jeg skjønner det) har vært så lite ansvarlige at du har måtte forsørge deg selv, så betyr det at du tar bedre valg enn de fleste...? Du har nok klart deg bra, men jeg tror det er på tide å våkne opp og innse at de fleste tenåringer tar ansvar for sitt eget liv i en eller annen grad. Det er ikke noe underverk at du vet hva du vil her i livet (som vil si å følge din egen vei). Det fremstår imidlertid som veldig uklart hvordan du skal gjøre dette, og få barn, samtidig som du skal gjøre det du vil. Men jeg tror det har to årsaker: 1. Du skriver det fordi det høres fint ut. 2. Fordi du har tenkt det ut i teorien, men ikke prøvd det i praksis. Må vel også si at det er veldig enkelt å være ung, håpefull og ha store visjoner som ung, student og uten forpliktelser. Ar du ikke skjønner dette, synes jeg sier noe om din modenhet. Du også skjønner vel at barn, leilighet etc. gjør at du har færre valgmuligheter? Det du skriver om å bo i utlandet når barnet er lite, understreker vel bare min oppfatning av at dette er fine drømmer, men uten så mange løsninger. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå