Gå til innhold

Utsagn fra Trude Mostue


Gjest Maria_Marihøne

Anbefalte innlegg

«Hakkeloven»

- Norge er så lite at det blir rett og slett klaustrofobisk. Og så har vi det store trollet, nemlig janteloven. Man skal ikke stikke seg ut, men heller være en sau som alltid breker etter politikernes regler. Skiller man seg ut, blir man slått ned i støvlene med et brak, og folk kommer da med ondskapsfulle og usaklige ytringer. Det er en litt barnslig nasjon. Det er som å bevege seg ute i en stor skolegård – og hvor det er «hakkeloven» som regjerer. Det er ikke noe ytringsfrihetsland, sier hun til VG.

Det får jo ikke blitt mer sant! Det er lov å skille seg ut, så lenge du egentlig er som alle andre. Det er lov å ytre seg fritt, så lenge du ikke sier noe som noen kan finne støtende eller som ikke "sømmer seg". Da blir du "slått ned i støvlene med et brak". Se bare på reaksjonene hun fikk etter forrige utspill. Folk går jo helt av hengslene, klarer ikke holde seg til saklig motkritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida
Til deg over som skrev at du ikke vil ha et land som ikke følger politikernes regler: takk for at du eksemplifiserer hva som menes her. Folket klarer ikke tenke selv, de har gitt politikerne retten til å tenke for dem. Er vi uenige? Pytt pytt.

Hvem er VI som er uenige? Er du uenig, så stem på et annet parti, start en folkeaksjon, skriv i avisa, gå i tog! Dette gjør jo folk også, og jeg opplever at det er masse diskusjon om ting som bør endres i det offentlige rom.

Og når jeg skriver "politikernes regler" så er jo det regler vi har bedt dem å lage ved å stemme på dem. Har du et bedre system for hvordan man lager regler i et samfunn som de fleste kan leve med så hører jeg gjerne.

Er det greit for deg at folk tenker selv, og bestemmer seg for å ta dine ting? Er det greit at politiet bare trekker på skuldrene av det? Er det ok at overlegen på sykehuset bestemmer at du må betale en grei slump cash i hans lomme for at du skal få den operasjonen litt raskere? Eller hvilke regler mener du man bare skal tenke selv rundt, i stedet for å følge dem?

Man må kanskje ha litt ryggrad for å gå utenfor de opptrådde stier her i landet, men har Trude Mostue gjort det da? Er hun noe særlig spesiell egentlig? Jeg må si det er litt rart hvis hun skulle få masse motstand mot det hun gjør, men generelt sett tror jeg kjendiser får mer både av godt og vondt enn andre. Det er sikker ikke alltid like lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballfrue

Ikke helt enig med Trude ettersom vi også har uttrykket "tall poppy syndrome" i England, problemet med Norge er mer at våres språk begrenser seg til våres skandinaviske naboland. For Englands del har en også USA og Australia i den samme språlige sfæren, tror nok Moestuen heller tenker på dette med schadenfreude og fremstår selv i denne sammenheng som lite reflektert og egentlig umoden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er VI som er uenige? Er du uenig, så stem på et annet parti, start en folkeaksjon, skriv i avisa, gå i tog! Dette gjør jo folk også, og jeg opplever at det er masse diskusjon om ting som bør endres i det offentlige rom.

Hva endrer det egentlig? I praksis: fint lite. Småpirk. Partiene er så like at det er bare symbolsaker som skiller dem fra hverandre.

Og når jeg skriver "politikernes regler" så er jo det regler vi har bedt dem å lage ved å stemme på dem. Har du et bedre system for hvordan man lager regler i et samfunn som de fleste kan leve med så hører jeg gjerne.

Jeg har ikke bedt dem lage regler som består av overgrep mot befolkningen a la DLD etc. Politikere innfører stadig tiltak etc som strider mot de de har programfestet. Ergo får vi noe annet enn det "vi" har stemt inn. Det er ikke sånn at det bare er å melde seg inn i et politisk parti, så er man plutselig med på å bestemme. Systemet per i dag er fastlåst, tungrodd, og det tar tiår å få på plass selv de minste endringer.

Og Trude Mostue har helt rett. Men de som er en del av konformiteten ser det ikke selv, og går rett i forsvar når det påpekes. "Jeg har det jo så bra, så da er det andre opplever bare en illusjon de har skapt seg".

Du synes ikke det er litt spesielt at vi havner i samme gruppe som Pakistan mht strenge sosiale normer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Jeg er hundre prosent enig med Mostue. Og det er faktisk vitenskapelig bevist:

"Noen av kjennetegnene ved strenge land som Norge er lav kriminalitet, høy grad av orden og system, uniformeringspress og strenge holdninger til handlinger som å snike på trikken, kjøpe stjålne varer, eller snyte på skatten.

Nordmenn stiller svært strenge krav til oppførsel og straffer uønsket atferd. Det viser en kartlegging av sosiale normer er i ulike land.

Hele 33 land er med i den omfattende studien som nettopp er publisert i det tidsskriftet Science.

Ved hjelp av 6 800 deltakere, historiske data og analyse av samfunnsforhold, klassifiserer forskerne sosiale normer i de ulike landene på en skala fra fast til løs (tightness-looseness).

Norge strengest

Landene er plassert i fire grupper. Norge er blant landene med strengest sosiale normer. Her ligger også Pakistan, India, Malaysia og Sør-Korea.

– Norge kommer veldig høyt opp. Det innebærer at vi har svært klare krav til hvordan vi skal opptre i ulike situasjoner. Dermed sanksjonerer nordmenn lettere avvikende atferd enn for eksempel nederlendere, brasilianere eller amerikanere, sier Schei."

Artikkelen er her.

Nordmenn gjør som de blir fortalt uten annet enn et skuldertrekk, if even that. Til deg over som skrev at du ikke vil ha et land som ikke følger politikernes regler: takk for at du eksemplifiserer hva som menes her. Folket klarer ikke tenke selv, de har gitt politikerne retten til å tenke for dem. Er vi uenige? Pytt pytt. Norge er jo verdens beste land å bo i, også er den saken glemt. Halvkommunistisk stat indeed. Det har den siste tiden vist oss spesielt godt.

Alt dette er vel og bra. Men selv om man har funnet et vitenskapelig bevis, så er det like viktig å vite hva dette faktisk viser/ikke viser. Sier studien noe om at årsaken til de strenge sosiale kravene er at Norge er halvkommunistisk og gjennomsyret av jantelov? Nei.

Eller er

Noen av kjennetegnene ved tighte land som Norge er lav kriminalitet, høy grad av orden og system, uniformeringspress, og strenge holdninger til handlinger som å snike på trikken, kjøpe stjålne varer, eller snyte på skatten.
det samme som halvkommunistisk?

Det som står om studien her er:

Forskerne finner ingen enkel forklaring på hvorfor de sosiale normene i Norge er så sterke.

- Generelt kan fremveksten og opprettholdelsen av kulturell fasthet (tightness) forklares av historiske og naturmessige forhold

Trude Mostue uttaler seg om sammenhenger i kvinners holdninger. Hun sier blant annet:

Vi er kvinner og må gjøre det kvinner skal gjøre. Vi har pupper og skal amme. Den likestillingen i Norge, jeg blir helt dårlig, jeg. Likestillingen her er gått altfor langt. Menn skal gjøre alt som vi gjør og omvendt. Og så kommer norske damer og klager over at mennene ikke oppvarter dem, sa hun til

Hvor i studien du henviser til har de undersøkt årsaken til kvinners (angivelige) klaging på likestilling? Si gjerne fra hvis jeg har oversett det. Sier studien noe om at likestillingen har gått for langt? Det ville overrasket meg. Det er nemlig det Mostue synser rundt. Jeg vil tro at kvalitativt materiale ville vært mer hensiktsmessig hvis man skulle funnet noe om kvinners utdypede holdninger og kvinners begrepsbruk i forbindelse med kulturell tightness. Sånn jeg ser det, så uttaler Mostue seg fortsatt på vegne av seg selv og egne antagelser.

Årsakene som oppgis til kulturell tightness, er at det handler i stor grad om historiske (og naturmessige) forhold, noe som i såfall virker å være stikk i strid med Mostues påstand om at samfunnsutviklingen i vår tid har gått for langt. (Er usikker på begrepsavklaringen her). I tillegg er funnet overraskende, noe som også er et paradoks i forbindelse med hennes uttalelser der hun trekker paralleller.

Mostue finner helt klart sammenhenger mellom kulturell tightness og vår tids samfunn/likestilling/kvinners holdninger, men jeg kan da altså ikke se at disse sammenhengene "bevises" av denne studien.

Jeg har ikke lest studien, så jeg vet bare det som står i artikkelen.

Endret av D_flatmajor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg har ikke bedt dem lage regler som består av overgrep mot befolkningen a la DLD etc. Politikere innfører stadig tiltak etc som strider mot de de har programfestet. Ergo får vi noe annet enn det "vi" har stemt inn. Det er ikke sånn at det bare er å melde seg inn i et politisk parti, så er man plutselig med på å bestemme. Systemet per i dag er fastlåst, tungrodd, og det tar tiår å få på plass selv de minste endringer.

Jeg har heller ikke bedt om DLD, men mener du at du og jeg skal bestemme? Igjen, forslag til bedre måter å styre på tas imot med takk.

Du synes ikke det er litt spesielt at vi havner i samme gruppe som Pakistan mht strenge sosiale normer?
Jo, det er kjempespesielt. Men lover og regler er noe annet en sosiale normer. Bryter man sosiale normer uten at det får direkte negative konsekvenser for andre (holder seg til Kardemommeloven) og får negative tilbakemeldinger og sanksjoner tenker jeg som nevnt tidligere at man kvitter seg med sine trangsynte venner/kolleger/sjefer og skaffer seg noen bedre. Så ja, kanskje det er litt vanskeligere å gå hånd i hånd med sine to elskere og ha hanekam og være medmor i dette landet her enn i andre land, men jeg har følelsen av at mange slike har det veldig fint allikevel! Det handler om å være trygg på seg selv og egne valg. Og gjør man ikke utradisjonelle valg fordi man er redd for reaksjoner, så blir det jo vanskelig å endre de sosiale normene da. Litt ryggrad må man ha.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor i studien du henviser til har de undersøkt årsaken til kvinners (angivelige) klaging på likestilling? Si gjerne fra hvis jeg har oversett det. Sier studien noe om at likestillingen har gått for langt? Det ville overrasket meg. Det er nemlig det Mostue synser rundt.

Jeg regner med at du prøver deg på et tåpelig retorisk knep eller gjør deg dum her, men for å gi deg det med teskje: utspillet Mostue kommer med nå handler ikke om likestilling. Det var det forrige utspillet hennes. Utspillet i dag dreier seg om mer generell synsing om bl.a. konsensus og konformitet i Norge. Jeg sier meg enig og henviser til en studie som bekrefter noe av det hun peker på, og du svarer med at studien ikke har "undersøkt årsaken til kvinners klaging på likestilling"? Det er ikke debatten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Jeg regner med at du prøver deg på et tåpelig retorisk knep eller gjør deg dum her, men for å gi deg det med teskje: utspillet Mostue kommer med nå handler ikke om likestilling. Det var det forrige utspillet hennes. Utspillet i dag dreier seg om mer generell synsing om bl.a. konsensus og konformitet i Norge. Jeg sier meg enig og henviser til en studie som bekrefter noe av det hun peker på, og du svarer med at studien ikke har "undersøkt årsaken til kvinners klaging på likestilling"? Det er ikke debatten her.

Jeg prøver å synliggjøre at denne studien (som alle studier) har sine begrensninger når det gjelder bruksområde for konklusjonene. Det er begrensa hva man kan tyne ut av et resultat og kalle et "vitenskapelig bevis". Det er bare å beklage at det ble oppfatta som tåpelig, eller retorisk for den del.

Mostue er sitert på følgende idenne artikkelen, datert 7.12.11

- Vi er kvinner og må gjøre det kvinner skal gjøre. Vi har pupper og skal amme. Den likestillingen i Norge, jeg blir helt dårlig, jeg. Likestillingen her er gått altfor langt. Menn skal gjøre alt som vi gjør og omvendt. Og så kommer norske damer og klager over at mennene ikke oppvarter dem, sa hun til Dagbladet.

Dette handler om likestilling, vil jeg mene.

Og ja, det svarer jeg med. For når Mostue sier at likestillingen har gått for langt, og tillegger kvinner motiver for meningene, så mener jeg at det er en del av debatten. Hvis Mostue skal uttale seg om årsakssammenhenger, og du henviser til en studie som "beviser at hun har rett" men som ikke sier noe om årsakssammenhenger,så mener jeg det er viktig.

At du er uenig kan jeg leve med. Og det uten å kalle deg dum,retorisk, tåpelig eller med behov for å få inn ting med t-skje, mind you.

Edit: Det er greit nok at Mostue synser rundt konformitet og konsensus i Norge. Likevel gjør hun det i en kontekst her, og det virker som det bunner ut i reaksjoner på utspillene hennes. Hun sier Norge er halvkommunistisk og gjennomsyret av jantelov. Og du slenger med en studie som bevis. Greit nok. Men du må nesten tåle at andre på KG definerer debatten i like stor grad som deg.

Endret av D_flatmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla
Det er ikke noe ytringsfrihetsland, sier hun til VG

Det er ikke greit at hun mottok trusler på grunn av sine uttalelser, men det å si at Norge ikke har ytringsfrihet er vel å trekke dette litt langt. Nok en uttalelse om noe hun ikke kan noe som helst om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å synliggjøre at denne studien (som alle studier) har sine begrensninger når det gjelder bruksområde for konklusjonene. Det er begrensa hva man kan tyne ut av et resultat og kalle et "vitenskapelig bevis". Det er bare å beklage at det ble oppfatta som tåpelig, eller retorisk for den del.

Mostue er sitert på følgende idenne artikkelen, datert 7.12.11

Dette handler om likestilling, vil jeg mene.

Og ja, det svarer jeg med. For når Mostue sier at likestillingen har gått for langt, og tillegger kvinner motiver for meningene, så mener jeg at det er en del av debatten. Hvis Mostue skal uttale seg om årsakssammenhenger, og du henviser til en studie som "beviser at hun har rett" men som ikke sier noe om årsakssammenhenger,så mener jeg det er viktig.

At du er uenig kan jeg leve med. Og det uten å kalle deg dum,retorisk, tåpelig eller med behov for å få inn ting med t-skje, mind you.

Kanskje du skulle lese litt nøyere. På slutten av avsnittet du viser til står det "sa hun til Dagbladet" med link til tidligere utspill. Datoen er 20. okt.

Det går an å¨ha to tanker i hodet på en gang. Alt hun sier må vel ikke sees med likestilling som bakteppe? Du sauser jo sammen to adskilte emner. Jeg svarte ikke på noe om likestilling, og studien jeg referte til handlet da selvsagt heller ikke om likestilling. Det behøver ikke bety at "studien har sine begrensninger", den tok ikke for seg likestilling, men strenghet mht. sosiale normer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke noe imponert over Mostues kunnskapsnivå og evne til å kritisere det hun tror er tilfelle i Norge. Ser det heller som lett underholdning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Kanskje du skulle lese litt nøyere. På slutten av avsnittet du viser til står det "sa hun til Dagbladet" med link til tidligere utspill. Datoen er 20. okt.

Det går an å¨ha to tanker i hodet på en gang. Alt hun sier må vel ikke sees med likestilling som bakteppe? Du sauser jo sammen to adskilte emner. Jeg svarte ikke på noe om likestilling, og studien jeg referte til handlet da selvsagt heller ikke om likestilling. Det behøver ikke bety at "studien har sine begrensninger", den tok ikke for seg likestilling, men strenghet mht. sosiale normer.

Jada, jeg har lest nøye, og det er en grunn til at sitatene er med selv om de er gamle.

Du sier jeg sauser sammen to adskilte temaer, jeg hevder at disse temaene bør ses i sammenheng. Det er ikke adskilt, når hele bakteppet for jantelov/halvkommunisme-greiene tydeligvis er hennes tanker om reaksjonene hun fikk. Ulike mennesker leser og forstår ting ulikt, og jeg har forståelse for at du kan ha lest det annerledes enn meg. Greit nok, vi kan godt la det ligge.

Jeg er enig i at det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Og jeg har forstått hva studien dreier seg om, og følte egentlig først og fremst for å avklare det jeg mente var misvisende.

Dessuten peker jeg også på det faktum at kulturell tightness i Norge ikke ser ut til å ha en entydig forklaring. Er dette også utenfor tema da, eller? Du må gjerne mene at det ikke har noe med saken å gjøre, jeg er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg har lest nøye, og det er en grunn til at sitatene er med selv om de er gamle.

Du sier jeg sauser sammen to adskilte temaer, jeg hevder at disse temaene bør ses i sammenheng. Det er ikke adskilt, når hele bakteppet for jantelov/halvkommunisme-greiene tydeligvis er hennes tanker om reaksjonene hun fikk. Ulike mennesker leser og forstår ting ulikt, og jeg har forståelse for at du kan ha lest det annerledes enn meg. Greit nok, vi kan godt la det ligge.

Jeg er enig i at det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Og jeg har forstått hva studien dreier seg om, og følte egentlig først og fremst for å avklare det jeg mente var misvisende.

Dessuten peker jeg også på det faktum at kulturell tightness i Norge ikke ser ut til å ha en entydig forklaring. Er dette også utenfor tema da, eller? Du må gjerne mene at det ikke har noe med saken å gjøre, jeg er uenig.

Jeg svarte altså ikke på det hun uttalte om likestilling, men de nye utsagnene. Hvis du ville diskutere likestilling osv så hadde du vel ikke trengt å sitere mitt innlegg og påpeke mangler ved den studien jeg valgte for å belyse at noen av utsagnene hennes hadde bakgrunn i virkeligheten? Blir for dumt å si at en studie har begrensninger fordi den ikke tar for seg likestilling, når temaet for studien ikke er likestilling. At du mener det henger sammen får være din greie. Jeg skrev ikke et ord om likestilling, og gidder ikke ta den runden på nytt to mnd. etter det forrige utspillet hennes. Dessuten har vel ingen sagt at strenge sosiale normer i Norge ser ut til å ha en entydig forklaring? Jeg har ikke engang gått inn på årsaker, men simpelthen påpekt at vi har strenge sosiale normer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min familie var ikke kjernefamilien, og det merket vi godt. Enslige foreldre ble på 90-tallet ignorert, mamma merket fortsatt (som singel) at det er vanskelig å komme inn i nye miljøer når hun ikke møter a4-kravet og skiller seg ut uten en mann. Du skal ikke gjøre så mye for å skille deg ut før du hører det fra omverdenen.

Hvor i alle dager har du dette fra?

Jeg var enslig mor på hele 90-tallet, men kjenner meg overhodet ikke igjen i denne beskrivelsen.

Da barnet var ett år studerte jeg ved Universitetet i Oslo, mange nye venner og uten snev av fordømmelse. Senere bar det til andre høyskoler hvor det heller ikke var noe problem å komme inn i miljøet.

Idet jeg startet utdannelse så tidlig fikk jeg god støtte fra daværende Trygdekontoret til å gjennomføre en cand. mag.

Etter dette ble jeg leder i et lokallag av et politisk parti, og stemt inn i kommunestyret samt fikk plass i flere utvalg.

Jeg hadde ikke som enslig mor noen planer om politisk karriere, men slik ble det da jeg gikk fra listefyll til faste plasser da folk ga meg personstemmer.

Videre startet jeg min yrkeskarriere i en offentlig synlig stilling, etter anbfaling fra kjente.

Når du snakker om 90-tallet slik du gjør, kjenner jeg meg overhodet ikke igjen. Det høres mer ut som du beskriver 70-tallet og tidligere.

Jeg skal ikke ta ifra deg din overbevisning, men du burde kanskje tenke på at denne tankegangen er noe du har med hjemmefra, som ikke har rot i den allmennt observerbare virkeligheten på 90-tallet.

Trude Mostue; jeg ser ikke annet i hennes uttalelser enn utøvelse av jantelov. "Den som sier andre er Jantelovske, DEN er jantelovsk, den!"

En smule irriterende at hun drar norske mødre over en kam og hevder de ikke kan tenke selv.

Hvem har gitt denne kvinnen rollen som dommer over et hav av folk hun ikke har møtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Jeg svarte altså ikke på det hun uttalte om likestilling, men de nye utsagnene. Hvis du ville diskutere likestilling osv så hadde du vel ikke trengt å sitere mitt innlegg og påpeke mangler ved den studien jeg valgte for å belyse at noen av utsagnene hennes hadde bakgrunn i virkeligheten? Blir for dumt å si at en studie har begrensninger fordi den ikke tar for seg likestilling, når temaet for studien ikke er likestilling. At du mener det henger sammen får være din greie. Jeg skrev ikke et ord om likestilling, og gidder ikke ta den runden på nytt to mnd. etter det forrige utspillet hennes. Dessuten har vel ingen sagt at strenge sosiale normer i Norge ser ut til å ha en entydig forklaring? Jeg har ikke engang gått inn på årsaker, men simpelthen påpekt at vi har strenge sosiale normer.

Ja, greit. Jeg har nå altså redegjort for "min greie" og hensikt over ganske mange innlegg, og jeg tror vi kan slå fast at alle nå har skjønt at en studie som ikke omhandler likestilling ikke sier noe om likestilling. Det var greit å avklare, i tilfelle det er flere enn meg som må få inn ting med t-skje. Siden vi prater om Mostue her, og hennes uttalelser er selve basisen for tråden. Det var dumt av meg å sitere deg og prate om likestilling, jeg er enig i det. Du kom jo med en mer generell betraktning rundt sosiale normer i Norge. Men nå var det jo ikke bare det jeg tok opp.

Nei, ingen har sagt at strenge sosiale normer har en entydig forklaring. Men du gjorde ikke noe for å påpeke at de ikke hadde det heller. Årsaker er av interesse etter min mening. Spesielt når du sier at Norge er halvkommunistisk. Jeg var ganske sikker på at sosiale normer gikk mer på kultur, og da ikke på formelle regler. Jeg kan selvsagt ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest PinkLeaf

Vel, det er i hvertfall min opplevelse, enten du har opplevd det samme eller ikke. Kanskje det avhenger av hvem du treffer på din vei - huseiere som ikke leide ut til oss, banken din sa "kom igjen når du har funnet deg en mann", og familiene i nabolaget som konsekvent så ned på oss, fordi vi bare var oss to. Hun gikk virkelig inn for å passe inn, meldte seg frivillig til borettslagsverv dom ingen andre ville ha, arrangerte hagefester for å sanpe samhold osv. Det hjelper ikke en skit at det ER 90-tallet, når de rundt oppfører seg som om kvinnens plass er på kjøkkenet.

Jeg skal ikke si at dette er en sak om hvem som har rett og galt, for heldigvis har vi alle forskjellige opplevelser, der noen er heldigere enn andre. Din sannhet er ikke nødvendigvis min sannhet.

Jeg synes det er bra at du hadde det så bra, og kunne leve som du ville, men slik var dessverre ikke bildet for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Politikernes regler" er jo de reglene vi har bedt de om å lage, gjennom at vi har valgt dem. Og Norge har sammenlignet med en del andre land en helt OK valgdeltakelse.

Det samme med likestilling - det er også valg vi har tatt i fellesskap i samfunnet gjennom våre politikere etc, og jeg mener det har gitt overveiende positive virkninger for samfunnet som helhet.

Jeg ønsker ikke et samfunn der folk ikke respekterer "politikernes regler", hvor det er korrupsjon og annen kriminalitet som det ikke slås ned på.

Politikerne som har funnet på/vedtatt lovene ble ikke enstemmig valgt av befolkningen, så det finnes folk i Norge som ikke ønsker å leve i henhold til påfunnene til de styringskåte politikerne.

Og altså, man har full mulighet til å la være å jobbe, og heller være hjemme med barn. Det får man jo ikke betalt for utover foreldrepermisjonen, men det får man jaggu ikke i Storbritannia heller.

Hvis man opplever at man ikke får støtte for egne personlige valg for sitt liv, selv om de er uvanlige og man stikker seg ut, tenker jeg at man omgir seg med feil personer.

Og ikke minst - når man stikker seg fram i media med utspill som man vet mange er uenig med er det litt rart å komme og sutre om at mange ikke er enig med en i ettertid. "Mange var uenige med meg, og sa i fra, altså er det janteloven som rår". Litt snodig.

"Mostue mottok flere hetsende brev og trusler"(lenke)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerte mest på i det første utspillet fra godes Mostue var jo at hun sa likestillingen hadde gått for langt, og at kvinner burde være hjemme med barna, mens hun selv hadde aupair til sitt eget lille barn mens hun jobbet. Hun satt altså både i en annen praktisk og økonomisk situasjon enn kvinner flest i dette landet.

Og at vi bare følger politikerne, jeg trodde det var politikerne som fulgte oss jeg :klo: Jeg stemmer med valg, på de politikerne som jeg tror vil gjøre det beste for meg, og gjør de ikke det så stemmer jeg noe nytt ved neste valg. Dette kalles da demokrati og ikke jantelov!?

Dessuten har iallefall jeg det veldig godt i dette landet, så jeg har sånn til vanlig ikke noe stort behov for å gå ut i streik eller protestere i gatene!

Du gir politikerne i oppgave å fortelle deg hva du skal gjøre/hvordan du skal organisere livet ditt, også gjør du som politikerne vil. Dvs du dilter etter politikerne, ikke omvendt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir egentlig overrasket over at noen i det hele tatt tar uttalelsene hennes seriøst. Jeg så henne og Kadra m.fl. i et debattprogram for noen uker siden, og mannen min og jeg satt bare og lo.

Merker at hun ikke engang klarer å engasjere meg, jeg lever nok i en annen verden enn henne.

Skal innrømme at vi nordmenn kunne vært flinkere til å løsne litt mer på snippen, men å trekke paralleller mellom det og halvkommunistisk stat osv blir bare litt for fjernt for meg.

Selv er jeg takknemlig for de mulighetene jeg har som kvinne her i Norge. Jeg hadde ingenting, men har fått alt lagt til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...