Gå til innhold

Utsagn fra Trude Mostue


Gjest Maria_Marihøne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Til en viss grad.

Vi nordmenn er flinke til å sitte hjemme og klage, men ingen gidder å gjøre noe. Som i andre land hvor de streiker, protesterer, gjør opprør.

Og janteloven...den har vel sin sterkeste rot her i Norge.

Kom ikke her og orøv at du er mer viktig enn meg liksom....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en viss grad.

Vi nordmenn er flinke til å sitte hjemme og klage, men ingen gidder å gjøre noe. Som i andre land hvor de streiker, protesterer, gjør opprør.

Og janteloven...den har vel sin sterkeste rot her i Norge.

Kom ikke her og orøv at du er mer viktig enn meg liksom....

Janteloven er jo perfekt

Da har Nordemnn en unnskylding skjer noe galt eller man får kritikk eller man gjør noe man ikke får til. Så kan man bare rope jantelove det var janteloven isteden for og ta ansvar selv eller prøve igjen.

Janteloven er Gudsgave til nordmenn uten den hva skal vi da skylde på når noe går galt.

Uansett om du tror janteloven står sterkt i Norge så står den enda sterkere i Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Nja, syns hun setter seg selv over alle andre ved å anta at hun har klart å tenke selv, mens alle andre følger strømmen. I vår tid innbiller vi oss at vi er individualister. Det går an å ha egne meninger uten at de nødvendigvis er så "oppsiktsvekkende" sett utenfra. Jeg syns det er en uting å sette rammer for hva individualisme er. Det er en enorm selvmotsigelse.

I tillegg syns jeg "janteloven" er et oppbrukt begrep. Eller, det brukes alt for ukritisk. Ved å automatisk beskylde meningsmotstandere for å være misunnelige, så eliminerer man samtidig andre motiver de måtte ha for å kritisere eller si imot. Det er ikke akkurat bra for ytringsfrihet og kritisk tenking det heller.

Det er tydelig at hun har tatt på seg jobben å analysere norske kvinners holdninger i egenskap av å ha bodd i utlandet. Synd hun bare kommer med egne betraktninger, og ikke noe mer håndfast.

Trusler er aldri akseptabelt, så det skjønner jeg godt at hun reagerer på.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven står nok sterkt i Norge, men i denne saken blir det altfor enkelt å skylde på janteloven.

Mange var i uenig i det Mostue sa og hennes meninger, og det må man få lov til å være uten å få kastet janteloven rett i ansiktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PinkLeaf

Jeg tror nok hun har et poeng i at vi lever etter janteloven. Jeg har vokst opp og skilt meg ut, pga oppvekstvilkår. Min familie var ikke kjernefamilien, og det merket vi godt. Enslige foreldre ble på 90-tallet ignorert, mamma merket fortsatt (som singel) at det er vanskelig å komme inn i nye miljøer når hun ikke møter a4-kravet og skiller seg ut uten en mann. Du skal ikke gjøre så mye for å skille deg ut før du hører det fra omverdenen.

Men samtidig synes jeg det er vanskelig å forstå hva hun mener om at vi har et "halvkommunistisk land". Mener hun det positivt eller negativt?

I tillegg synes jeg ikke at likestillingen har gått for langt. Det er ordninger som legger til rette for at kvinner skal kunne være hjemme, selv om de kanskje ikke er optimale. Men, jeg har vokst opp med den oppfatning om at barn har godt av å gå i barnehage. Ikke som en løsning for at foreldrene skal kunne jobbe mest mulig, men fordi det tilbyr best mulig grunnlag for barns utvikling.

Men, OT, jeg tror også at Consensio har et poeng. Det er altfor mange som klager over hvordan samfunnet vårt er bygd opp og hvordan det fungerer, uten å sette seg inn i hva som kan gjøres for å endre det. Flere jeg kjenner som klager på politikerne våre, har også sagt at de ikke synes det er noen vits i å stemme. DA blir jeg oppgitt! :kjefte:

Jeg synes ikke man har rett til å holde seg for god til å stemme, når man forventer at de skal rydde opp i noe du er uenig i. Det de gjør er likevel riktig for flere, selv om en selv kanskje ikke er enig.

Edit: Utbroderte poeng.

Endret av PinkLeaf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok hun har et poeng i at vi lever etter janteloven. Jeg har vokst opp og skilt meg ut, pga oppvekstvilkår. Min familie var ikke kjernefamilien, og det merket vi godt. Enslige foreldre ble på 90-tallet ignorert, mamma merket fortsatt (som singel) at det er vanskelig å komme inn i nye miljøer når hun ikke møter a4-kravet og skiller seg ut uten en mann. Du skal ikke gjøre så mye for å skille deg ut før du hører det fra omverdenen.

Men går dette direkte på janteloven? Å ikke bli opnå full aksept fordi man skiller seg ut (negativt i noens øyne) skjer vel i mange kulturer uten at man kan skylde på janteloven. Jeg mener dette går på litt andre ting...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Uansett om du tror janteloven står sterkt i Norge så står den enda sterkere i Sverige.

Det er ikke min oppfatning, snarere tvert i mot (og ja, jeg bor mye i Sverige, er ikke bare på harryhandel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PinkLeaf

Men går dette direkte på janteloven? Å ikke bli opnå full aksept fordi man skiller seg ut (negativt i noens øyne) skjer vel i mange kulturer uten at man kan skylde på janteloven. Jeg mener dette går på litt andre ting...

Men det kjennes ganske godt når du ikke blir inkludert i samfunnet fordi du tør å si at "Det er ok å være 28 år, singel og med et barn - og jeg skal klare meg på egen hånd". Å alltid bli utestengt fra eventuelle sammenkomster fordi du tør å ikke følge strømmen. I mine øyne er det janteloven, men man kan jo se ulikt på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig sant:

Man skal ikke stikke seg ut, men heller være en sau som alltid breker etter politikernes regler.

Vi er vant med å bli fortalt hva vi ska gjøre og vi er blitt fratatt rettighetene til å tenke selv, sier hun.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

En liten (men ganske relevant) digresjon:

Hadde en innvandrerkvinne som hevdet at norske kvinners oppgave var å amme barn og være hjemme mer enn ett år kunne forsvart motstand med "janteloven" og påstander om at nordmenn er en saueflokk? Jeg mener at nei, det hadde hun aldri kunnet. Det ville aldri blitt akseptert. Da tror jeg heller vi ville sett tendenser til at nordmenn ville reagert med å samle seg rundt "felles verdier". Omtrent som en saueflokk, kan vi kanskje si? ;)

Hvorfor ber vi ikke Trude Mostue integrere seg bedre i det norske samfunn? (Ja, det er en barnslig sammenligning, men jeg prøver å poengtere at ikke alle kan slippe unna med "jantelov"-beskyldninger rundt "norske" verdier).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

"Politikernes regler" er jo de reglene vi har bedt de om å lage, gjennom at vi har valgt dem. Og Norge har sammenlignet med en del andre land en helt OK valgdeltakelse.

Det samme med likestilling - det er også valg vi har tatt i fellesskap i samfunnet gjennom våre politikere etc, og jeg mener det har gitt overveiende positive virkninger for samfunnet som helhet.

Jeg ønsker ikke et samfunn der folk ikke respekterer "politikernes regler", hvor det er korrupsjon og annen kriminalitet som det ikke slås ned på.

Og altså, man har full mulighet til å la være å jobbe, og heller være hjemme med barn. Det får man jo ikke betalt for utover foreldrepermisjonen, men det får man jaggu ikke i Storbritannia heller.

Hvis man opplever at man ikke får støtte for egne personlige valg for sitt liv, selv om de er uvanlige og man stikker seg ut, tenker jeg at man omgir seg med feil personer.

Og ikke minst - når man stikker seg fram i media med utspill som man vet mange er uenig med er det litt rart å komme og sutre om at mange ikke er enig med en i ettertid. "Mange var uenige med meg, og sa i fra, altså er det janteloven som rår". Litt snodig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Når det kommer til Trude Mostues rolle som samfunnskritiker er det vel ingen grunn til å høre på det hun sier, men kanskje grunn til å reagere på all plassen hun får i media.

Dama er bortimot Storbritannias dummeste vetrinær og hun får utrykke meningene sine i mange fora. Skulle ønske journalistene snakket med smarte damer i stedet for "oppmerksomhetssyke damer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Dama er bortimot Storbritannias dummeste vetrinær

Hun er da strengt tatt norsk og jobber i Norge (hun studerte og jobbet i england i noen år bare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er faktisk helt enig med Trude og dette merket jeg spesielt etter å ha bodd en tid i utlandet, hvordan Norge egentlig er. Får litt sjokk når man kommer hjem igjen. Ingen tør å skrike ut om dette i Norge, nei, typiske sauer som sitter bak gardiner og jamrer seg. Får vi regler tredd nedover hodet fra regjeringen så ja da er det vel bare sånn da, bensinen vil nå koste 25 kr. literen jaja, vi får vel betale. Skal kvinner i dag ha karriere så kan de ikke være lenge hjemme med barn, nei,nei, da må vi ut i jobb etter et år da.. og sånn holder vi på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Hun er da strengt tatt norsk og jobber i Norge (hun studerte og jobbet i england i noen år bare)

Hun tok utdannelsen sin i Storbritannia og hadde ikke bestått eksamen hadde hun ikke fått ekstrahjelp i forbindelse med tv-produksjonen av programmet som gjorde henne til kjendis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det jeg reagerte mest på i det første utspillet fra godes Mostue var jo at hun sa likestillingen hadde gått for langt, og at kvinner burde være hjemme med barna, mens hun selv hadde aupair til sitt eget lille barn mens hun jobbet. Hun satt altså både i en annen praktisk og økonomisk situasjon enn kvinner flest i dette landet.

Og at vi bare følger politikerne, jeg trodde det var politikerne som fulgte oss jeg :klo: Jeg stemmer med valg, på de politikerne som jeg tror vil gjøre det beste for meg, og gjør de ikke det så stemmer jeg noe nytt ved neste valg. Dette kalles da demokrati og ikke jantelov!?

Dessuten har iallefall jeg det veldig godt i dette landet, så jeg har sånn til vanlig ikke noe stort behov for å gå ut i streik eller protestere i gatene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hundre prosent enig med Mostue. Og det er faktisk vitenskapelig bevist:

"Noen av kjennetegnene ved strenge land som Norge er lav kriminalitet, høy grad av orden og system, uniformeringspress og strenge holdninger til handlinger som å snike på trikken, kjøpe stjålne varer, eller snyte på skatten.

Nordmenn stiller svært strenge krav til oppførsel og straffer uønsket atferd. Det viser en kartlegging av sosiale normer er i ulike land.

Hele 33 land er med i den omfattende studien som nettopp er publisert i det tidsskriftet Science.

Ved hjelp av 6 800 deltakere, historiske data og analyse av samfunnsforhold, klassifiserer forskerne sosiale normer i de ulike landene på en skala fra fast til løs (tightness-looseness).

Norge strengest

Landene er plassert i fire grupper. Norge er blant landene med strengest sosiale normer. Her ligger også Pakistan, India, Malaysia og Sør-Korea.

– Norge kommer veldig høyt opp. Det innebærer at vi har svært klare krav til hvordan vi skal opptre i ulike situasjoner. Dermed sanksjonerer nordmenn lettere avvikende atferd enn for eksempel nederlendere, brasilianere eller amerikanere, sier Schei."

Artikkelen er her.

Nordmenn gjør som de blir fortalt uten annet enn et skuldertrekk, if even that. Til deg over som skrev at du ikke vil ha et land som ikke følger politikernes regler: takk for at du eksemplifiserer hva som menes her. Folket klarer ikke tenke selv, de har gitt politikerne retten til å tenke for dem. Er vi uenige? Pytt pytt. Norge er jo verdens beste land å bo i, også er den saken glemt. Halvkommunistisk stat indeed. Det har den siste tiden vist oss spesielt godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...