Gå til innhold

Har det tippa over for Lippestad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Stevner islamkritikere som forsvarervitne Lippestad: Du har et ansvar når du uttrykker deg på ekstrem måte"

Han fortsetter:

"Forsvarer Geir Lippestad mener Fjordman og hans likesinnede på nettet må ta ansvar for at en gal mann gikk til angrep 22. juli.

Konklusjonen til rettspsykiaterne, som gjorde Anders Behring Breivik paranoid schizofren, innebærer at Lippestad vil føre de han mener var med på å radikalisere klienten som vitner under rettssaken. Han peker spesielt på Peder Nøstvold Jensen, kjent som Fjordman på nettet, og Hans Rustad, som er redaktør for nettstedet Document.no.

- Det er helt åpenbart at mye av tankegodset hans kommer fra disse personene, sier Geir Lippestad.

Forsvareren er klar på at han vil stevne flere av de som har påvirket Breivik til rettssaken. Der må de forklare hva de har skrevet og hvorfor. Lippestad vil også spørre om de kan føre bevis for sine påstander på nettet."

Wtf?

Kjør debatt!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn generelt sett synes jeg det er på tide at folk blir stilt til ansvar for det dritet de lirer av seg på nett, være det rasisme eller mobbing.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si hva man vil om bloggingen til Fjordmann, men abb hadde selv valget om å sprenge den bomba i Regjeringskvartalet eller ikke. Han hadde selv valget om å skyte ned uskyldige ungdommer på Utøya eller ikke. Paranoid schizofren eller ei.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Sånn generelt sett synes jeg det er på tide at folk blir stilt til ansvar for det dritet de lirer av seg på nett, være det rasisme eller mobbing.

jeg synes det er fint at folk kan ytre meningene uten at de skal bli stilt til ansvar for det, bare fordi noen mener deres meninger er gale. man kan ikke ha en åpen, demokratisk debatt uten at alle meninger kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si hva man vil om bloggingen til Fjordmann, men abb hadde selv valget om å sprenge den bomba i Regjeringskvartalet eller ikke. Han hadde selv valget om å skyte ned uskyldige ungdommer på Utøya eller ikke. Paranoid schizofren eller ei.

Det samme kan sies om alle de som sprenger seg selv i Allahs navn; det var de som tok valget.

Likevel blir en stor andel muslimer stemplet som av samme ulla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en eller annen måte så må han jo prøve å rasjonalisere ABB sitt tankesett, det er hans oppgave som forsvarer.

Jeg synes det er en idiotisk uttalelse og bryter veldig med den stilen vi har sett fra Lippestad hittil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er fint at folk kan ytre meningene uten at de skal bli stilt til ansvar for det, bare fordi noen mener deres meninger er gale. man kan ikke ha en åpen, demokratisk debatt uten at alle meninger kommer frem.

Jeg skrev om rasisme og mobbing. Det er ikke snakk om ytringsfrihet, det er snakk om drittkasting. Hvis du ikke ser forskjellen på de to så vet du ikke hva ytringsfrihet innebærer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er igrunn enig med Lippestad. Mener ikke at andre enn ABB har ansvaret for skytingen, men jeg synes faktisk det er på tida at man stiller spørsmål ved nettssteder som skaper meningshegemonier og dermed bygger opp under holdninger, Spesielt når det er snakk om holdninger der man tar avstand fra folkegrupper eller kommer med hatsk propaganda rettet mot enkeltpersoner, styresett eller grupperinger.

Jeg sier ikke at disse bloggerne og nettstedene har hovedansvaret. Men jeg vet at hadde jeg vært en av de, hadde jeg ikke sovet godt om natta ved tanken på at jeg har vært en av de som drapsmannen har opplevd som sine meningsfeller. En av de som har gjort at han har fått styrke og bekreftelse av egne meninger.

Jeg synes det er helt greit om man vurderer dette.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om rasisme og mobbing. Det er ikke snakk om ytringsfrihet, det er snakk om drittkasting. Hvis du ikke ser forskjellen på de to så vet du ikke hva ytringsfrihet innebærer.

Nå har politiet sagt at det Fjordman har skrevet ikke bryter med ytringsfriheten da, det er ikke rasisme. At du får han til å bli rasist vitner om et snevert verdensbilde. Er du medlem i SOS-rasisme? Det begrepet er så utvannet at det er snart et kompliment

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt sett synes jeg det er på tide at folk blir stilt til ansvar for det dritet de lirer av seg på nett, være det rasisme eller mobbing.

Fjordman og Hans Rustad er hverken rasister eller mobbere, og de har ikke brutt noen lover. Så hva pokker skal de ta ansvar for at en gal mann gikk bananas for? For det er faktisk det Lippestad sier. Please share your wisdom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har politiet sagt at det Fjordman har skrevet ikke bryter med ytringsfriheten da, det er ikke rasisme. At du får han til å bli rasist vitner om et snevert verdensbilde. Er du medlem i SOS-rasisme? Det begrepet er så utvannet at det er snart et kompliment

Nei, jeg er ikke medlem i SOS Rasisme. Skulle det være en fornærmelse?

Anyhow, hvis du leste mitt første innlegg som ble quotet så skrev jeg

"Sånn generelt sett synes jeg det er på tide at folk blir stilt til ansvar for det dritet de lirer av seg på nett, være det rasisme eller mobbing."

...legg merke til; generelt sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg undret meg også over uttalelsene fra Lippestad før i dag.

Ingen andre enn ABB selv kan under noen omstendigheter stå til ansvar for hans handlinger, handlinger og ytringer er ikke det samme. Og uansett om de har vært med å skape holdninger og meninger i ABB, så har de såvidt meg bekjent aldri oppfordret til slike handlinger.

Jeg håper faktisk at personer som Fjordman i større grad kommer inn i den offentlige debatten, slik han jo nå ser ut til å prøve, så vi får meningsutvekslingen ut i det offentlige rom der vi har muligheten til å imøtegå disse holdnignene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme kan sies om alle de som sprenger seg selv i Allahs navn; det var de som tok valget.

Likevel blir en stor andel muslimer stemplet som av samme ulla.

Og det er like tullete. Det er nok bare en liten promille av alle muslimer i verden som driver med terrorisme, eller som er med i grupper som Al-qaeda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke medlem i SOS Rasisme. Skulle det være en fornærmelse?

Anyhow, hvis du leste mitt første innlegg som ble quotet så skrev jeg

"Sånn generelt sett synes jeg det er på tide at folk blir stilt til ansvar for det dritet de lirer av seg på nett, være det rasisme eller mobbing."

...legg merke til; generelt sett.

Ja, så absolutt! Hvis du ikke skjønner hvorfor følger du ikke særlig mye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undret meg også over uttalelsene fra Lippestad før i dag.

Ingen andre enn ABB selv kan under noen omstendigheter stå til ansvar for hans handlinger, handlinger og ytringer er ikke det samme. Og uansett om de har vært med å skape holdninger og meninger i ABB, så har de såvidt meg bekjent aldri oppfordret til slike handlinger.

Jeg håper faktisk at personer som Fjordman i større grad kommer inn i den offentlige debatten, slik han jo nå ser ut til å prøve, så vi får meningsutvekslingen ut i det offentlige rom der vi har muligheten til å imøtegå disse holdnignene.

Til og med her på KG har enkelte brukere ytret indirekte at de ønsker visse politikere døde, noen har til og med forstått seg på Breiviks handlinger ("hadde det ikke vært for alle de fæle utlendingene hadde ikke Breivik gjort dette" = legg ansvar på utlendinger (logisk)).

Har dessverre verken tid eller mulighet til å søke det opp, mulig det er redigert vekk av moderatorene uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og det er like tullete. Det er nok bare en liten promille av alle muslimer i verden som driver med terrorisme, eller som er med i grupper som Al-qaeda.

Etter en titt på Aktuelt-delen på KG virker det som om det er en del mennesker som mener at alle muslimer er et problem for det vestlige samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Nå er vel det både Fjordman (husker aldri hva han heter) og document.no etterforsket av politiet i denne saken, og hadde det vært direkte oppfordringer fra det miljøet hadde det nok blitt anmeldt og tiltale blitt stilt ganske kjapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel det både Fjordman (husker aldri hva han heter) og document.no etterforsket av politiet i denne saken, og hadde det vært direkte oppfordringer fra det miljøet hadde det nok blitt anmeldt og tiltale blitt stilt ganske kjapt.

"Politiet har tidligere ransaket leiligheten til Peder Nøstvold Jensen og beslaglagt PC'en hans. «Fjordman» satt også i et flere timer langt politiavhør.

- Slik saken står nå kan ikke vi se at «Fjordman» har gjort noe som tilsier straffeansvar i denne saken, understreker politiadvokat Christian Hatlo."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at Breivik har ytret ønske om å føre Peder Nøstvold Jensen (Fjordman) og Hans Rustad (Document.no) som vitner, men da tror jeg hensikten skulle være å vise at det er flere enn Breivik som deler hans syn på innvandring. Hensikten var trolig også å få dem til å forklare seg om hvorfor de er kritiske til den innvandringspolitikken som føres, noe som veldig mange i Norge er enige i.

Det er ingen hemmelighet at Lippestad er tilhenger av APs politikk, men han bør ikke blande sine personlige synspunkter inn i denne saken. Det er uprofesjonelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...